Skip to main content
Vraag

Geen verbinding met Epson sx535wd na update van Experia Box V10

• January 24, 2025
  • 117 reacties
  • 1872 keer bekeken

Toon eerste bericht

117 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 31, 2025

Is er wel in de nieuwere versies.

Er zal dan een optie in de nieuwere versies moeten zitten om beveiligd aanmelden (PMF) via WiFi uit te zetten.

Dat zie ik niet in jouw screenshot.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 31, 2025

Dus er wordt waarschijnlijk niets aan gedaan en KPN ziet het meer als “Collateral Damage” aka jammer maar helaas voor betreffende klanten.

Na verloop van tijd verstommen de klachten toch wel en/of men koopt geforceerd wat nieuws? 😏
Want de topics hierover lopen al zeer lang onderhand:

Dit bedoel ik dus. 😏

Printer maakt geen verbinding via zowel een kabel als wifi

Het probleem is opgelost. Ik heb wat gelezen over mijn oude printer. Hij maakt geen verbinding omdat hij niet werkt met de LAN- en RJ45-interfaces. Vandaag heb ik een nieuwe printer gekocht met een nieuwere aansluiting, zoals je hierboven al noemde: mWiFi in A/N/AC of B/G/N. De nieuwe printer werkt en maakte zonder problemen verbinding. Bedankt allemaal voor jullie hulp en het geven van wat advies

Ik ben blij dat je nieuwe printer wel gewoon soepel verbinding maakt en je nu weer kunt printen. Zitten vast ook weer wat leuke nieuwe functies op of wellicht zijn de kleuren net wat scherper op papier. 

Mocht je nog eens ergens tegen aan lopen in de toekomst, dan weet je ons te vinden!

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 3, 2025

@Arjan van KPN ​@Denise van KPN Goedemorgen, 

Waar ik tegen aanloop is dat er na 6 maanden nog geen oplossing/update is dat er draadloos geprint kan worden. Komt er wel een oplossing? Zoja wanneer kunnen we de update verwachten? Zo nee welke compensatie gaat kpn dan doen. 

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Een compensatie is niet aan de orde, omdat er andere manieren zijn om te printen.

Maar. Ik hoor net dat het zou moeten helpen om WPA2 te gebruiken. Hoe je dit kunt instellen, lees je hier: Modems met KPN Software: Wifi instellingen wijzigen. Hier staat ook uitgelegd hoe je PMF kunt uitzetten.

Als je wifipunten gebruikt, stel die dan ook in op WPA2. Dat doe je door elk wifipunt in de topologie aan te klikken, of in de lijst met verbonden apparaten op het potloodje erachter te klikken. Dan opent een pop-up en die heeft dan dezelfde snelknoppen voor compatibiliteit.

Ook een Extra Wifi netwerk op 2.4 GHz aanmaken zou moeten helpen. En hoe je dat doet, lees je hier: Modems met KPN Software: Extra wifinetwerk instellen met de functie 'Extra Wifi'.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 5, 2025

@Denise van KPN de oplossing die zijn aangedragen werken helaas niet. Maar fijn dat je reageert.

Ik las  ergens in deze topic dat er naar een oplossing zou worden gezocht.

Dit is mijn instelling heb ook geprobeerd om het via een extra wifi netwerk te doen.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • August 7, 2025

Maar. Ik hoor net dat het zou moeten helpen om WPA2 te gebruiken. Hoe je dit kunt instellen, lees je hier: Modems met KPN Software: Wifi instellingen wijzigen. Hier staat ook uitgelegd hoe je PMF kunt uitzetten.

@Denise van KPN 

Wat en van wie heb je dat/wat gehoord? 🤔
Dit en de vele andere topics gaan er nu juist over dat de WPA2 verbinding niet meer werkte/compatibel is met de oudere printers/apparaten en er daardoor geen verbinding meer gemaakt kan worden.
Is/mag daarover nu al wat nieuws te melden , het modemteam of iemand anders?

En die instellingen bij de nieuwe versies/firmware? 🤔
Maakt dat verschil, is dat getest/geprobeerd?
Ik zie daar alleen instellingen voor het WiFi signaal.
Heeft dat ook nog invloed wat betreft de WPA2 compatibiliteit?

Bij mijn recente Fritz Box hebben ze hier wel een optie voor in de WiFi beveiligingsinstellingen:

“Beveiligingsinstellingen voor de Wi-Fi-toegang optimaliseren voor een betere compatibiliteit met oudere Wi-Fi-apparaten”. Dit kun je op de Fritz Box gewoon aanzetten.

Mijn hele oude printer werkt daardoor gewoon probleemloos via WiFi, weliswaar op de 2,4 GHz band.

Waarom heeft KPN in hun modems zo’n optie niet ingebouwd?

Is er wel in de nieuwere versies.

​😏

Een compensatie is niet aan de orde, omdat er andere manieren zijn om te printen.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

@Doman We hebben het Kennisbank artikel net aangepast met nieuwe screenshots en een beschrijving van de nieuwe Wifisignaal pagina.

WPA instellingen staan op de pagina Wifinetwerk en die worden gepusht naar eventueel aangesloten wifipunten. Dus dat hoef je dan niet apart per apparaat in te stellen. 

Hetzelfde geldt voor de signaal-instellingen, maar daar heb je nog wel de optie om het per wifipunt apart in te stellen (zoals uitgelegd onderaan het KB artikel). Mocht je dat voor jouw thuisnetwerk nodig of nuttig vinden.

Dan nog: we zien in de praktijk dat het aanpassen van de instellingen helpt. En dat is dan zowel een lagere wificompatibiliteit, als WPA 2 instellen.

Als het echter niet werkt, dan hebben we daar op dit moment geen andere suggesties voor. Het staat op de radar van het modemteam. Maar wanneer hier iets mee gebeurt, is niet te zeggen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 17, 2025

Ik ben zeer benieuwd naar wat die ‘andere manier om te printen zijn’, uitgezonderd een nieuwe printer kopen en een oude router gebruiken (als de klant die al heeft)? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 17, 2025

Maar. Ik hoor net dat het zou moeten helpen om WPA2 te gebruiken.

Is er een specifieke variant van WPA2 waar het hier dan om gaat?

Ik ben benieuwd van wie je dat hebt gehoord?

Dit lijkt me vreemd omdat ‘we’ vanaf het begin te maken hebben met meldingen van klanten die WPA2 gebruikten.

• August 17, 2025

@pim-pavel, alternatief is printer met kabel aansluiten op LAN (indien aanwezig) of rechtstreeks aan laptop/PC.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 17, 2025

@pim-pavel, alternatief is printer met kabel aansluiten op LAN (indien aanwezig) of rechtstreeks aan laptop/PC.

Deze printer heeft geen LAN-aansluiting, dus alternatief zou zijn aan een laptop/PC met een USB-aansluiting als je die hebt …

Persoonlijk vindt ik dat niet een heel volwaardig alternatief

• August 17, 2025

@pim-pavel, lijkt me sterk dat een printer of laptop/pc geen usb aansluiting heeft.

Ik heb zojuist gekeken op deze support webpagina van Epson: https://www.epson.nl/nl_NL/support/sc/epson-stylus-sx535wd/s/s1010?selected-tab=&selected-os=Windows+11

Daar zijn vrij recente (mei en juli 2025) drivers en netwerk hulpprogramma’s beschikbaar voor deze printer.

Wellicht bieden die een uitkomst voor het WiFi probleem maar ik heb begrepen dat de topic starter inmiddels een nieuwe printer heeft gekocht.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 18, 2025

@pim-pavel, lijkt me sterk dat een printer of laptop/pc geen usb aansluiting heeft.

Excuses, ik heb het op een wijze geformuleerd die meer interpretaties kan hebben.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat sommige klanten/gebruikers/mensen geen laptop- of desktop-PC meer hebben en ‘hun ding’ doen op een smartphone en tablet.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 18, 2025

maar ik heb begrepen dat de topic starter inmiddels een nieuwe printer heeft gekocht.

Wellicht had deze geen andere keuze, omdat de KPN hem in de kou liet staan en deze klant weer gewoon wilde kunnen afdrukken

Er zijn nog andere klanten die ook tegen dit probleem zijn aangelopen (zoals blijkt uit diverse andere topics) en die zouden graag zien dat KPN actie onderneem en dit probleem voor hen oplost, zodat zij hun printer zonder kunstgrepen weer kunnen gebruiken.

Het is bovendien niet heel duurzaam om een nieuwe printer te moeten kopen, door een gebrek bij de provider, terwijl de (weliswaar oude printer) nog gewoon goed werkt.

Het is voor mijn onbegrijpelijk dat een KPN software update bestaande functionaliteit niet meer werkend kan maken voor een flink aantal klanten en dat KPN daarvoor (nu na minstens negen maanden) nog steeds geen oplossing heeft geboden of een fatsoenlijke uitleg heeft kunnen geven over de reden waarom deze functionaliteit niet meer werkt (b.v. door aan te geven dat er bewuste aanpassingen zijn gemaakt om beveiligingsproblemen te voorkomen oid), niets van dit alles. Ik vindt het een blamage voor zo’n groot bedrijf, sorry voor de medewerkers die dit lezen en ongetwijfeld hun best doen, maar hier lijkt organisatorisch iets mis of er is sprake van arrogantie of onwil.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 3, 2025

Wat ben ik terleurgesteld in de KPN. Na zoveel maanden geen uitleg cq een oplossing.

Kan alleen nog maar printen met een usb kabel draadloos werkt niet meer.

Ooit had ik planet als internet provider deze werd door KPN overgenomen. Kreeg netjes een brief van KPN waar in stond er veranderd voor u niets, was gelijk mijn 40% korting kwijt. 

Pas ook weer problemen met prepaid van KPN deze heb ik gelijk de deur uitgedaan.

Ik heb hier ook Delta liggen ivm tv. Ik ga nog eens goed nadenken of ik KPN erbij wilt houden.

Het enige wat ik KPN wilt toegeven is dat Internet het altijd doet.

• September 3, 2025

@CorZ, jij hebt toch de epson sx235w?
Ik zie dat er diverse vrij recente drivers beschikbaar zijn van juli 2025, ook netwerkhulpprogramma’s.

https://www.epson.nl/nl_NL/support/sc/epson-stylus-sx235w/s/s1016?selected-tab=&selected-os=Windows+11

Bieden die ook geen uitkomst?

• Topper
  • September 3, 2025

Ik heb begrepen  van Doman dat een repeater een oplossing kan bieden 

welke op 2,4 ghz uitzendt en alleen beveiligd is met wpa2 

kan iemand mij aangeven welk repeater ik dan moet hebben ? 

ik zie even door de bomen en bos niet meer 

groet Peter 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • September 3, 2025

Beste Feiken, gewoon de bestaande router en/of wifipunt van KPN gebruiken, extra wifi 2.4 activeren en zorgen dat WPA op WPA2 staat en niet op WPA2/WPA3 of uitsluitend WPA3.

Dan moet het gewoon kunnen werken.

• Topper
  • September 3, 2025

Hoi Jan was het maar zo makkelijk heb al een extra 2,4 ghz hij staat al op wpa 2 (is verder niet in te stellen) de printer is wel verbonden de router ziet hm wel namelijk ook brandt het lampje van de printer dat hij verbonden is ook 

helaas kan de printer niet communiceren met de router of andersom 

zoals ik het lees heeft dit toch met de laatste update te maken waar oudere printers niet mee om kunnen gaan 

nogmaals Doman gaf aan dat een repeater de oplossing kan bieden nou wil ik er niet teveel geld aan uit geven want dan kan ik net zo goed een nieuwe printer kopen 

maar zag bijv er 1 bij de Action en vraag mij af of deze geschikt is om het probleem op te lossen ?

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 3, 2025

@Edu2020 ik heb van alles geprobeerd maar kan niet meer draadloos printen maar bedankt voor het meedenken.

• Nieuwkomer
  • September 3, 2025

Ik heb een  TP-Link TL-WR902AC gekocht, 25 euro bij Amazon. USB voeding kon gewoon via mijn printer (HP Laserjet Pro 400 color MFP M475dn) Als ik mijn printer aanzet, start de repeater mee op.

• Topper
  • September 3, 2025

Had jij ook problemen met communiceren tussen printer en router  Sebab ? 

• Nieuwkomer
  • September 3, 2025

Klopt, voor mij is het de Experia V10A, en de KPN oplossing voor dit zelf gecreërde probleem laat al een tijdje op zich wachten… 🤣

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 4, 2025

@CorZ, jij hebt toch de epson sx235w?
Ik zie dat er diverse vrij recente drivers beschikbaar zijn van juli 2025, ook netwerkhulpprogramma’s.

https://www.epson.nl/nl_NL/support/sc/epson-stylus-sx235w/s/s1016?selected-tab=&selected-os=Windows+11

Bieden die ook geen uitkomst?

@Edu2020 

Hoewel het in het algemeen wellicht handig is om apparaten en software up-to-date te houden met recente firmware-/software-versies, lijkt dit advies, deze suggestie me een ‘long shot’ …

Dit probleem lijkt veroorzaakt te zijn door een bug, zo je wil beperking, in de KPN- en/of modem-software.

Zou je echt verwachten dat die wordt opgelost door een driver-update (zeker geen netwerkhulpprogramma’s!) van de printer?

Dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 4, 2025

Beste Feiken, gewoon de bestaande router en/of wifipunt van KPN gebruiken, extra wifi 2.4 activeren en zorgen dat WPA op WPA2 staat en niet op WPA2/WPA3 of uitsluitend WPA3.

Dan moet het gewoon kunnen werken.

Dit specifieke probleem (ook beschreven in diverse andere meldingen in dit forum) is een probleem in de KPN- of Modem-firmware/-software en zou daarin opgelost moeten worden, de praktijk leert dat alle suggesties om het werkend te maken door het aanpassen van instellingen het niet/nooit werkend maken. De enig bekende workaround (let op: geen oplossing, die moet in de software gemaakt worden) is een oud provider modem te gebruiken, waarmee de printer of het apparaat wel een goede Wifi verbinding kan maken. Dit modem moet aangesloten worden op het KPN-modem middels een LAN-aansluiting.