Skip to main content
Antwoord

Hoe kan ik een IP adres vrijgeven op Box 12?

• April 6, 2025
  • 25 reacties
  • 285 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een apparaat vervangen door een nieuw. Dit vervangende apparaat wil ik hetzelfde ip adres in het netwerk geven als het oude, het te vervangen apparaat een Rpi4(HomeAssistant). Maar omdat een aantal sensoren hard gecodeerd zijn naar het ip adres en het nieuwe apparaat een nieuw ip adres krijgt werkt dat niet.  Dat lukt niet omdat volgens de router het oude ip adres gereserveerd is voor het apparaat met het oude MAC adres. Hoe geef ik het ip adres / MAC combinatie vrij, zodat ik het nieuwe apparaat het andere ip adres kan instellen?

vast bedankt voor de reactie

Hans

Beste antwoord door Erik van KPN

Ik heb dit inmiddels ook doorgezet naar het modemteam. Het is even afwachten wat daar uitkomt. 

Dit zal in de volgende update verholpen zijn. Ik weet niet precies wanneer die update komt, maar dat is wel op redelijk korte termijn.

25 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • April 6, 2025

welke firmware versie staat er op de box12?

• April 6, 2025

Ik had net zelf op de v10 hetzelfde. Zodra het apparaat uit staat zie je de reservering niet meer en kan je deze dus niet meer verwijderen. Ik heb een ander ip genomen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 6, 2025

De firmware versie is V12.C.24.05.08

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • April 8, 2025

Hey ​@Hans1903, welkom! Is het een optie op het oude apparaat weer even aan te sluiten? Dat is wel de makkelijkste manier. Dan verschijnt het apparaat weer in de lijst met gereserveerde adressen en kun je hem dan verwijderen.

Als dat geen optie is, en je weet wel het MAC adres van dat apparaat, dan zou je hem opnieuw, handmatig kunnen toevoegen aan de lijst met de optie ‘Nieuw apparaat niet in huidige lijst’. En als je hem dan een ander IP adres geeft dan hij nu heeft, zou de oude weer vrij moeten komen voor je nieuwe apparaat.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 8, 2025

Dag Erik,

Bedankt voor je tip, is er eentje om te onthouden. Alles werkt nu weer zoals ik hoopte.

Bedankt

Hans

• Topper
  • May 6, 2025

Edit: Ik heb het MAC adres toch kunnen vinden, maar krijg als ik bovenstaande doe een melding:
Lease is already static

Bij mij werkt dit dus niet! Graag hoor ik hoe ik dit op kan lossen? En wordt er gewerkt aan de mogelijkheid niet actieve apparaten met een reservering wel te kunnen verwijderen? Deze work arround lijkt me nu niet echt een hele nette…🤔

--
Ik loop hier nu dus ook tegenaan, maar het originele apparaat is defect en het MAC adres onbekend. Hoe los ik dit nu op?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

In de huidige versie van de Software, waarmee we sinds eind april uitrollen, zou het mogelijk moeten zijn om de adressen te verwijderen van niet meer aangesloten apparaten.

Heb je deze versie (24.16.14) inmiddels op jouw Box 12, ​@EmileS? En zo ja, zou je dan willen testen of het nu wel lukt?

• Topper
  • May 19, 2025

In de huidige versie van de Software, waarmee we sinds eind april uitrollen, zou het mogelijk moeten zijn om de adressen te verwijderen van niet meer aangesloten apparaten.

Heb je deze versie (24.16.14) inmiddels op jouw Box 12, ​@EmileS? En zo ja, zou je dan willen testen of het nu wel lukt?

Ik heb de nieuwe versie, maar helaas zie ik geen enkel apparaat dat niet verbonden is in de interface onder reserveringen. Die kan ik dan dus ook niet verwijderen... 

• Topper
  • May 20, 2025

Ik heb de nieuwe versie, maar helaas zie ik geen enkel apparaat dat niet verbonden is in de interface onder reserveringen. Die kan ik dan dus ook niet verwijderen... 

Sorry, ik heb verkeerd gekeken. Er staan nu wel niet verbonden apparaten in de lijst van de reserveringen én die kan ik ook verwijderen (tenminste, het prullenbak icoontje staat er achter.

Het zou handig zijn als de niet verbonden apparaten in een apart lijstje zoude staan (zoals ik wel eens bij andere apparatuur heb gezien). Maar dit is ook al een hele vooruitgang 👍.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Goed idee, Emile, neem ik mee! En goed om te horen dat het nu wel gelukt is om ze te verwijderen 👍🏻

• Topper
  • July 31, 2025

Ik heb een KPN BOX 12 met inmiddels firmware versie V12.C.25.06.06, maar in de lijst met reserveringen zie ik alleen de op dat moment 'online' apparaten (de twee WiFi extenders). Andere "dummy" reserveringen die ik in het verleden had gemaakt om het niet kunnen uitschakelen van de DHCP server op BOX12 te omzeilen, zie ik niet in die lijst en kan ik dus ook niet verwijderen. Ik zie ze wel in het gewone DHCP overzicht, maar ze zijn dus niet actief. Omdat het dummy MAC adressen zijn (b.v. 00:00:00:00:00:00) kan ik de "oude" apparatuur ook niet aansluiten, omdat die simpelweg niet bestaat.

Wat ik daarbij trouwens ook mis is een manier om de configuratie op te slaan (liefst als XML, plain text of CSV). Dan kun je nog eens iets proberen met "herstellen naar fabrieksinstellingen". Bijvoorbeeld ook nu, omdat mijn TV alle zenders (behalve NPO 1-3 en de lokale en radiozenders) zwart weergeeft, maar als zo'n reset doet ben je alle zelf gemaakte instellingen (firewall, forwarding, DHP, enz.) kwijt. Hetzelfde geldt als je BOX12 defect zou raken en je een vervanging zou krijgen. Dan moet alles weer handmatig opnieuw worden ingesteld.

• Topper
  • July 31, 2025

Ik heb ook een apparaat uit mijn netwerk gehaald en kan dus ook met de nieuwste firmware geen bestaande reservering verwijderen.

Apparaat dan maar weer aansluiten, het is dat die nog op zolder ligt. Wel inmiddels uit alle apps enzo verwijderd dus hopen dat het dan maar niet terug komt, alleen als IP connectie.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • August 4, 2025

Ik heb een KPN BOX 12 met inmiddels firmware versie V12.C.25.06.06, maar in de lijst met reserveringen zie ik alleen de op dat moment 'online' apparaten (de twee WiFi extenders). Andere "dummy" reserveringen die ik in het verleden had gemaakt om het niet kunnen uitschakelen van de DHCP server op BOX12 te omzeilen, zie ik niet in die lijst en kan ik dus ook niet verwijderen. Ik zie ze wel in het gewone DHCP overzicht, maar ze zijn dus niet actief. Omdat het dummy MAC adressen zijn (b.v. 00:00:00:00:00:00) kan ik de "oude" apparatuur ook niet aansluiten, omdat die simpelweg niet bestaat.

Hmmm. Als ik nu in mijn eigen webinterface kijk, met dezelfde versie, dan zie ik mijn privélaptop die op het moment uitstaat netjes in de lijst met reserveringen. en kan die bewerken en/of verwijderen. 

Dus je zou met deze versie zonder problemen een niet meer verbonden apparaat daar moeten kunnen verwijderen. Misschien dat het in jouw geval niet lukt juist omdat het dummy-reserveringen waren, ​@scutec.

In jouw geval, ​@Ascathon, zie je dit apparaat dat je uit het netwerk hebt gehaald helemaal niet staan in je lijst met reserveringen? Jij hebt wel minimaal de 24.16.14 versie op je Box 12?

Wat ik daarbij trouwens ook mis is een manier om de configuratie op te slaan (liefst als XML, plain text of CSV). Dan kun je nog eens iets proberen met "herstellen naar fabrieksinstellingen". Bijvoorbeeld ook nu, omdat mijn TV alle zenders (behalve NPO 1-3 en de lokale en radiozenders) zwart weergeeft, maar als zo'n reset doet ben je alle zelf gemaakte instellingen (firewall, forwarding, DHP, enz.) kwijt. Hetzelfde geldt als je BOX12 defect zou raken en je een vervanging zou krijgen. Dan moet alles weer handmatig opnieuw worden ingesteld.

Het kunnen opslaan van eigen instellingen is wel iets waar we naar kijken of we dat kunnen en willen toevoegen. Maar op het moment is er nog niets verder bekend of dat dan ook gaat komen en wanneer dat dan zou zijn.

• Topper
  • August 4, 2025

Correct Erik. Als het “oude” apparaat uit staat zie ik die niet staan. Maar met toevoegen toch de melding dat het gewenste adres bezet is. Toch apparaat maar aangesloten en toen kunnen verwijderen.

Firmware versie V12.C.25.06.06

Rescue firmware versie V12.C.24.16.14

Er zijn ergere dingen dan dit, dus als een developer zich uitleeft om het te traceren, cool. En anders pech. :) Zo vaak zal dat hier niet voorkomen, viel me nu toevallig op.

• Topper
  • August 4, 2025

@Erik van KPN Het zal waarschijnlijk inderdaad aan de ongeldige, dummy MAC adressen liggen, maar het lijkt mij niet onredelijk te verwachten dat elk MAC adres dat wél als reservering geaccepteerd wordt, ook weer verwijderd kan worden. Eigenlijk zou je gewoon elke bestaande reservering moeten kunnen zien en bewerken/verwijderen, of deze reservering nu bestaat, geldig en/of actief is of niet. Ook een "geldig" MAC adres kan bijvoorbeeld een typefoutje bevatten waardoor je het apparaat met exact dat (eigenlijk foute) MAC adres niet hebt. Dan kun je het dus niet aanzetten en deze ongeldige reservering ook niet verwijderen of anderszins corrigeren.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • August 7, 2025

@Erik van KPN Het zal waarschijnlijk inderdaad aan de ongeldige, dummy MAC adressen liggen, maar het lijkt mij niet onredelijk te verwachten dat elk MAC adres dat wél als reservering geaccepteerd wordt, ook weer verwijderd kan worden.

Ja, zeker eens. Het zou ook niet nodig moeten zijn om het apparaat in kwestie weer te moeten aansluiten om de reservering te verwijderen. Want het apparaat kan ook net zo goed niet meer aanwezig zijn. 

En in de basis zou dit dus moeten werken, zoals ik aangaf, in mijn Box 12 werkt het. Dus het is gek dat het bij jullie dan niet werkt. Vandaar nog een vervolgvraag ​@Ascathon & ​@scutec:

Gebruiken jullie een mobiele browser om de webinterface te benaderen, of een reguliere laptop/computer?

• Topper
  • August 7, 2025

@Erik van KPN 

Laatste Firefox versie op Windows 11 PC.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • August 11, 2025

Hmmm, daarmee verwacht ik geen problemen. Zou je het voor de zekerheid nog eens kunnen testen met een andere browser? Ik heb zelf in Chrome geen issues.

Ik heb er op het moment dan geen directe oplossing voor. Maar ik neem het mee richting het modemteam.

• Topper
  • August 18, 2025

Ik heb een apparaat even uitgezet om te kijken wat het doet. Voorlopig staat ie als disconnected maar wel nog in het lijstje met reserveringen. Gewoon met Firefox.

Nog even aanzien wat het op langere termijn dan doet, misschien heeft iets anders de situatie gecreeerd.

Niet gerelateerd maar misschien een opmerking om te maken. Kan het zijn dat de zelf ingestelde namen van apparaten (om ze beter te herkennen) vervallen als de apparaten een tijd uit staan? (wil best een nieuw topic even aanmaken of zoeken naar een bestaand issue).

• Helper
  • August 19, 2025

Ik heb dit probleem ook
Versie: V12.C.25.06.06
Heb een IP reservering van een shelly die dood is en nu niet meer verwijderd kan worden.
Wilde een nieuwe shelly op hetzelfde IP adres zetten, maar dat lukt dus niet.

Deze wil ik verwijderen, maar zie dus geen device naam.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • August 26, 2025

Ik heb dit inmiddels ook doorgezet naar het modemteam. Het is even afwachten wat daar uitkomt. Ik vermoed dat apparaten uit de lijst vallen als ze langer niet meer verbonden zijn. 

Ik heb een apparaat even uitgezet om te kijken wat het doet. Voorlopig staat ie als disconnected maar wel nog in het lijstje met reserveringen. Gewoon met Firefox.

Nog even aanzien wat het op langere termijn dan doet, misschien heeft iets anders de situatie gecreeerd.

Hoe is dit nu, ​@Ascathon?

Niet gerelateerd maar misschien een opmerking om te maken. Kan het zijn dat de zelf ingestelde namen van apparaten (om ze beter te herkennen) vervallen als de apparaten een tijd uit staan? (wil best een nieuw topic even aanmaken of zoeken naar een bestaand issue).

Dit durf ik niet te zeggen zo, maar zou best wel eens zo kunnen zijn.

• Helper
  • August 26, 2025

@Erik van KPN en wat als de KPN Box wordt herstart?

Ik vermoed nl. dat dat hier het geval is, dan is de naam helemaal weg.

• Topper
  • August 26, 2025

@Erik van KPN Nee helaas nog niet kunnen reproduceren. :((

Zal vast iets specifieks zijn dat het creeert want als ik niet de enige ben die het heeft zal er vast ergens een bugje zijn. Maar momenteel kan ik dat reproduceren/het issue bewijzen…

@pvd Nee, mijn box is al 1.5 maand up en het betreft apparaten die ik vanwege langere afwezigheid (vakantie) heb uitgezet. Maar dat staat los van dit topic dus ik wil de discussie hierover niet te lang hier voeren.

• Deelnemer
  • September 13, 2025

Bij mij kan ook geen ip adressen weiziggen  

error Lease is already static (softwareV12.C.25.06.06)

dit na fabrieksreset op advies van KPN omdat er een nieuwe update aan het uitrollen zou zijn,

ivm apparaten die geen verbinding willen maken met wifi

ook als ik op meer apparaten klik op van netwerk, loopt modem vast, en gooit me er uit

ook issue met browsers?, ivm invoer toetsenbord dat niet in scherm komt om ip evt. Te willen weiziggen

Lijkt erop dat het modem veel instellimgen bevroren heeft tijdens een update?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 26, 2025

Ik heb dit inmiddels ook doorgezet naar het modemteam. Het is even afwachten wat daar uitkomt. 

Dit zal in de volgende update verholpen zijn. Ik weet niet precies wanneer die update komt, maar dat is wel op redelijk korte termijn.