Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik het IP-adres van mijn NAS achterhalen?

• August 6, 2026
  • 9 reacties
  • 74 keer bekeken

Hoe kan ik het IP-adres van mijn NAS vinden op mijn Experiabox 12?

9 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 6, 2026

Je kunt daar het beste even het programma Angry IP scanner voor downloaden en installeren.

Dat geeft je een overzicht van alle aangesloten apparaten op je netwerk en dan kun je daar in de lijst herleiden welke er in gebruik is door je NAS. 

https://angryip.org/download/#windows

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 6, 2026

Dankje Tom. Ik ga dit direct proberen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 6, 2026

Laat je even weten of het is gelukt ?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 7, 2026

Hallo Tom,

Ik heb het programma Angry IP gedownload. Helaas kan ik het programma niet installeren.

Deze tekst verschijnt; Angry IP Scanner kan niet worden geopend omdat de ontwikkelaar niet kan worden geverifieerd.

Wat nu?

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 7, 2026

Hallo Peter,

Dan kan je toch toestemming geven door de user account functie (UAC) in windows even tijdelijk lager te zetten. Windows werkt met digitale handtekeningen en omdat dit open soure software is kan die handtekening niet gecontroleerd worden. 

Hier een link naar een korte video hoe je dat tijdelijk kunt doen.

https://www.dell.com/support/contents/nl-nl/videos/videoplayer/instellingen-voor-gebruikersaccountbeheer-wijzigen-in-windows-11/6362182163112

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 7, 2026

Waarom een extern programma gebruiken als de ingebouwde OS al heeft? Open een terminal in Windows/Linux/Mac en type

arp -a

Noteer de eersten 6 tekens van het MAC-adres en zoek op macvendors.com, de hersteller van de NAS is zo te identificeren.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 7, 2026

Hallo TDN,

Ik probeerde het simpel te houden dus vandaar het advies voor het externe programma.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 7, 2026

Zie je in de Windows Verkenner bij de Netwerkverbindingen ook een hostname? Dan kan je die via een traceroute eenvoudig omkatten naar een IP-adres. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • August 7, 2026

Je kunt inloggen op de router en bij thuisnetwerk/verbonden apparaten kijken welke apparaten verbonden zijn en verbonden geweest.  Met IP adres en MAC adres. Als de NAS zijn naam niet doorgeeft wordt het “Device-nnn”, dan wordt het wat speurwerk. 

Maar wat is de geschiedenis achter deze vraag?  Heeft het gewerkt? Is het een NAS die op een ander netwerk gezeten heeft of een nieuwe NAS? Er kan ook wat mis zijn met het apparaat.