Skip to main content
Antwoord

HP LaserJet Professional P1102w (alleen wireless) werkt niet op box12 na update

• March 29, 2025
  • 19 reacties
  • 155 keer bekeken

Hallo, Ik lees meerdere gerelateerde topics maar zie nog nergens een goed antwoord, dus toch maar even op deze manier. Ik heb een P1102w (alleen wireless, dus alleen via WPS kan ik de printer aan mijn netwerk koppelen), maar sinds de update van de box12 app is de verbindknop verwijderd. De fysieke knop op het modem als alternatief koppelt de P1102w ook niet. Connectie gaat naar een foutmelding IPv4 (169.254.41.142) dus de printer kan echt niet “praten” met de KPN box12. Hoor graag hoe dat op te lossen is.

Beste antwoord door Marlon92

Verbinding maken met het hoofdnetwerk zal niet meer lukken. 

Waarom niet?

Omdat het hoofdnetwerk een gecombineerd 2,4/5 Ghz netwerk is waar sommige "simpele" WiFi apparatuur zoals een WiFi printer niet mee om kan gaan. In ieder geval niet bij installatie. 

Bij zo ongeveer alle providers en ook WiFi apparatuur van andere fabrikanten kan je 2,4 en 5 Ghz aparte namen geven. Maar niet bij KPN natuurlijk...

KPN heeft "Extra WiFi" verzonnen. Dat is een apart WiFi netwerk naast het hoofdnetwerk waarbij je 2,4 en 5 Ghz wel weer aparte namen kan geven. Maar WPS werkt daar niet op.

19 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 29, 2025

Beste ​@Hartadr staat WPS wel geactiveerd binnen de modem onder de rubriek ‘wifinetwerk'?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 29, 2025

Hi JanD, Ja, staat gewoon aan. Ook andere opties die ergens genoemd worden zoals b,n,g netwerk en extra 2.4GHz wifi aanmaken heb ik geprobeerd. niks werkt tot nu toe.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 29, 2025

Beste ​@Hartadr kun je bij de rubriek ‘wifinetwerk' bij ‘beveiliging’ kiezen uit verschillende WPA-protocollen? zo ja, kies dan uitsluitend voor WPA2-Personal en klik op opslaan.

• March 29, 2025

Verbinding maken met het hoofdnetwerk zal niet meer lukken. Je zal de printer moeten verbinden met het Extra WiFi netwerk. Maar dat kan niet via WPS. WPS werkt alleen op het hoofdnetwerk. Om te verbinden met het Extra WiFi netwerk zal je de WiFi naam en wachtwoord zelf handmatig in moeten voeren op de printer.

Gamechanic
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • March 29, 2025

HP printer? Probeer eens een nieuwe installatie via de app, toen ik een keer zo'n printer opnieuw wilde koppelen werkte dat meteen nadat ik lange tijd zonder had geprobeerd.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 29, 2025

bedankt voor de adviezen, maar helaas gaat dat ook niet werken. Om de printer opnieuw te installeren moet je direct via WPS verbinden omdat er geen RJ45 is. En dat is dus niet mogelijk.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 29, 2025

@Hartadr 

1. Uninstall the printer from the computer using the Add/Remove programs in Control Panel.
  2. Download the software and driver for your OS at the link below.
    Volledige software en drivers voor de HP LaserJet Pro P1100 (bevat P1106/P1108), P1560, P1600 serie
  3. Follow Method two: Standard connection using a USB cable
    If your wireless router does not support WiFi-Protected Setup (WPS), you can use this method to set up the product on a wireless network. Using a USB cable to transfer settings makes setting up a wireless connection easier. After the setup is complete, disconnect the USB cable.
  4. When you get to the connection type screen chose wireless, and then follow the on screen instructions to complete the USB setup of wireless.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • March 29, 2025

@Hartadr 

De printer is uit 2010 zo te lezen?
Tweakers: HP LaserJet Pro P1102w Specificaties

Je loopt tegen het nu wel bekende probleem aan dat oudere apparaten geen verbinding meer kunnen maken met die nieuwe KPN firmware/routers.
In plaats van de WPS knop kan je ook de WiFi configureren via de USB kabel, maar dat gaat je waarschijnlijk toch ook niet helpen.
De enige optie is dan een extra AP/repeater gebruiken.
Zie deze gelijksoortige topics met ook HP printers.

Printer krijgt geen (bereikbaar) IP-adres (meer) van het KPN modem (HP 3050a)

Doman Schreef:

De printer krijgt dus geen correcte verbinding/IP adres, vandaar het 169.254..(APIPA) adres.
Ook al getest zonder beveiliging?
Of je oude Zyxel ADSL modem als AP gebruikt?
Router als Access Point configureren

En om welke HP printer gaat het hier nu eigenlijk?🤔
Kan je bij de printer misschien ook de WiFi instellingen configureren via een USB kabel in plaats van WPS?

Het komt me allemaal bekend voor zoals besproken op een ander provider forum.
Lees dat zeer uitgebreide topic maar eens, uiteindelijk was de enige oplossing een extra WiFi AP/Repeater.

Ziggo Community: Hoe verbind ik de Printer HP 3050 met het Sagemcom modem?

Geen verbinding met Epson sx535wd na update van Experiabox V10

Doman schreef:

Het probleem zal wel in de aangepaste/geüpdatet beveiligingsinstellingen van het WPA 2/(3?) protocol van de Experiabox V10 zitten waardoor de oudere printers/apparatuur de beveiligde WPA2 verbinding niet meer kan maken.

In het eerder genoemde topic uit een forum van Ziggo met de HP-3050a werkte de WPA2 verbinding ook niet meer met hun nieuwste generatie Sagemcom (WPA2/3) modems.
Zonder beveiliging kwam de verbinding wel prima tot stand.
Op de oudere Ziggo modems met maximaal WPA2 werkte het nog prima.
Via een extra 2.4GHz AP/Repeater met alleen WPA2 werkte het ook weer.

Ik heb de repeater vandaag gekregen en aangesloten. Dit is de oplossing!

Dus blijkbaar is de WPA2 only mode bij de nieuwe generatie modems/routers/updates toch niet compatibel met bepaalde oudere apparaten.

En nog veel meer dezelfde problemen:

Printer maakt geen verbinding meer, foutmelding over MAC-adres filtering Epson WiFi printer
Printer (Epson WF 7525) krijgt geen verbinding meer na update KPN modem
Epson printer Stylus SX420W verbinden via wifi lukt niet
Afwijkend IP adres printer na update v10 (HP 3050a)
Epson printer verbind niet meer met Wifi na update V10
HP printer kan geen verbinding maken met Extra Wifi netwerk na update Box 12
Printer Epson SX535WD maakt geen verbinding meer met KPN Box 12

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen ​@Hartadr. Welkom op de KPN Community. Helaas komt het sinds de afgelopen update soms voor dat bepaalde (oudere) apparatuur soms niet goed verbinding maakt met de KPN Box 12. Hebben de tips nog geholpen die gegeven zijn? Ik denk dat verbinding maken via de USB-kabel ook een goed alternatief kan zijn om de verbinding alsnog op te zetten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 1, 2025

Hi Remco,

De P1102w heeft alleen een wireless verbinding. Geen RJ45 en Geen USB. Er is dus maar 1 methode om te verbinden en dat is WPS. En laat nou juist dat niet meer werken sinds de update. Zou dus toch wel tof zijn als KPN daar wat aan doet. De printer is prima en in het kader van duurzaamheid en recycle maatschappij is het toch niet netjes dat KPN vind dat je een goed werkend stuk hardware gewoon moet weggooien omdat zij de software updaten...

• April 1, 2025

Hi Remco,

De P1102w heeft alleen een wireless verbinding. Geen RJ45 en Geen USB. 

In een officieel pdf bestand van de HP website staat:

Dat ding heeft dus wel USB.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 1, 2025
1 - USB port

• Deelnemer
  • July 13, 2025

Hoi,

Hier precies dezelfde problemen met de HP Laserjet1102w. Echt een ideale compacte laserprinter. Ook alles al geprobeerd, blij dat ik nu weet waarom ie het opeens niet meer doet via wifi. Binnenkort kijken of het via zo’n repeater gaat werken. En USB blijft natuurlijk wel werken. 

Groet,

Frank

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 20, 2025

Waarom niet?

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 20, 2025

Goedemorgen ​@Hartadr. Welkom op de KPN Community. Helaas komt het sinds de afgelopen update soms voor dat bepaalde (oudere) apparatuur soms niet goed verbinding maakt met de KPN Box 12.

Wat is de technische oorzaak?

• Deelnemer
  • July 20, 2025

Wat bij mij uiteindelijk hielp was de Wifinetwerk/Wifisignaal te wijzigen naar “Oudere generatie wifi apparatuur”. Wel eerst even een screenshot gemaakt van de oude instellingen. Toen ik daarna de oude instellingen had teruggezet bleef hij wonderlijk het doen. Niet erg stabiel natuurlijk.

Goed als KPN zelf even een onderzoekje gaat doen met een oudere HP printer.

De workaround met de Wifi repeater is vervelend, omdat de printer nu perfect naast het modem staat. Dan zou de printer moeten verhuizen naar de plaats met de Wifi repeater.

• Antwoord
  • July 20, 2025

Waarom niet?

Omdat het hoofdnetwerk een gecombineerd 2,4/5 Ghz netwerk is waar sommige "simpele" WiFi apparatuur zoals een WiFi printer niet mee om kan gaan. In ieder geval niet bij installatie. 

Bij zo ongeveer alle providers en ook WiFi apparatuur van andere fabrikanten kan je 2,4 en 5 Ghz aparte namen geven. Maar niet bij KPN natuurlijk...

KPN heeft "Extra WiFi" verzonnen. Dat is een apart WiFi netwerk naast het hoofdnetwerk waarbij je 2,4 en 5 Ghz wel weer aparte namen kan geven. Maar WPS werkt daar niet op.

• Deelnemer
  • July 20, 2025

Waarom niet?

Het hoofd netwerk is al vele jaren een gecombineerd netwerk en toen deed de “simpele” wifi printer het gewoon.

Er is kennelijk in de beveiligingslaag van Wifi5 iets toegevoegd. 

• July 20, 2025

Het hoofd netwerk is al vele jaren een gecombineerd netwerk en toen deed de “simpele” wifi printer het gewoon.

Dat was dan heel fijn. Maar bij heel veel klanten is het al vele jaren een groot probleem. En nu dus ook bij jou.