Skip to main content
Vraag

Iedere dag moet ik de Draadloze Verbindingsset opnieuw koppelen omdat ze rood branden

• August 11, 2026
  • 7 reacties
  • 107 keer bekeken

De draadloze stekkers zijn iederedag rood moet ze iederedag weer koppelen heel vervelend allemaal 

7 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 11, 2026

Dan is uw electriciteitsnetwerk waarschijnlijk niet meer geschikt voor draadloze verbindingssets. We zien dat vaker. Het electriciteitsnetwerk is overbelast en daar kunnen ze slecht tegen. Welk type heb je?

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • August 11, 2026

De draadloze stekkers zijn iederedag rood moet ze iederedag weer koppelen heel vervelend allemaal 

Om welke Draadloze Verbindingsset (DVS) gaat het precies?
Het werkt dus blijkbaar wel maar na bepaalde tijd/volgende dag zijn ze de verbinding/koppeling kwijt?
Powerline/DVS adpaters behoren niet vanzelf de koppeling/pairing kwijt te raken.
Dat doet mij dan meer denken aan een defect van (een) van de DVS adapters?
Mogelijk dat deze na (langere) tijd in standby/niet gebruik de pairing/koppeling verliest.?
Je kan ze eerst eens helemaal resetten?

Zie ook:

DVS valt uit, is het zinvol deze te vervangen door Fritz repeaters?

Ik heb hier ook diverse Powerline/DVS adapters waaronder ook die 1200's

Gebruik je ook het Devolo cockpit tool?
https://www.devolo.nl/devolo-cockpit

Daarmee kan je de Powerline/DVS verbinding controleren en de adapters eenvoudig beheren/koppelen/resetten.
De adapters tijdelijk vlak bij elkaar plaatsen maakt het koppelen/pairen makkelijker.

Als je weer problemen hebt controleer dan wat de DVS adapter LED aangeeft:
Bij een normale verbinding blijft de LED constant wit.
Bij een slechte verbinding gaat de LED rood knipperen.
Als de adapters helemaal geen verbinding/koppeling meer hebben blijft de LED constant rood branden,

Je kan de DVS adapters ook helemaal resetten door de pairing/koppeling knop langdurig (~10 sec) ingedrukt te houden totdat de LED uitgaat.

Je kan nog controleren of de nieuwste firmware erop staat:
KPN: Hoe update ik de software voor de Draadloze Verbindingsset DVS 200+, 650 of 1200?

Ik kwam ook nog deze interessante opmerking tegen uit een ander topic.
Lijkt mij onwaarschijnlijk dat dat de oplossing zou brengen maar toch wel interessant.

KPN DVS 1200 werkt, maar updaten lukt niet

@General Marc Antony schreef:

Ik weet niet of dit als mosterd na de maaltijd komt, maar ook ik had geruime tijd problemen met de DVS1200's. Altijd stonden ze op rood. Recentelijk (ik ben IT’er) moest ik wat wijzigingen in mijn thuisnetwerk aanbrengen en toen kwam ik op het idee om in mijn KPN router de beide DVS1200's een zgn. reservering te geven. Dat houdt in dat ze op grond van hun hardware-adres (een unieke code die elk aan een netwerk gekoppeld apparaat van zijn fabrikant meekrijgt) altijd hetzelfde netwerkadres krijgen toebedeeld. 

Dus gaat de router een keer even onderuit (stroomstoring/onderhoud/etc.) en komt hij weer bij, dan pakken de DVS1200's hetzelfde netwerkadres op als wat ze voorheen hadden. 

Het valt mij op dat ik sindsdien geen rode lampjes meer op de stekkers heb waargenomen. Je kunt dit instellen door in te loggen op je router. Ga naar "Home network” aan de linkerkant van het scherm, dan naar "Reserve IP address” in de bovenste rij. De regel “Device” is een pulldown: je krijgt een lijst apparaten waaruit je kunt kiezen. Je moet dus wel weten welk apparaat het is. Eén van mijn stekkers heeft de duidelijke naam “KPN DVS 1200”, de andere heet bij mij iets met “QCA7500” aan het begin. Je selecteert het apparaat. Zowel het hardware als het netwerkadres staan er dan onder. Klik op “Add”. Zodra ze er allebei in staan even de router herstarten en bij mij (geen garantie voor anderen!) werkte het toen: geen rode lampjes meer. Net nog gecheckt (bijna twee weken na dato) en het staat nog steeds goed. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 11, 2026

Hoi ​@Marie van soest 

De 15 jaar oude MT 2360 (kpn DVS 200) voldoet écht niet meer.

En ook "modernere" versies (650, 1200) zijn niet meer aan te raden. Het elektriciteitsnet is gewoon niet geschikt voor data. Toen niet en nu helemaal niet. 

Welke ontvanger heb je momenteel?

HMB2260, VIP2952, VIP5202 ?

• August 11, 2026

KPN is superzwak als organisatgie in het naamgeven aan apparaten die in andere talen heel anders heten. 

Wat de KPN een draadloze verbingidngset noemt is in andere talen een powerline verbinding. 

Reeds bij de eerste verkoop bleek in het buitenland al dat ze niet goed werkten,

KPN zette zelfs in de handleiding iets als dat je er een aparte stroomdraadverbinding door het huis moest laten aanleggen als er geen direct enkelvoudig stopcontact direct op de meterkast aangesloten aanwezig was. 

In het Engels heet het een Powerline connection. (Met deze term wordt het veelal ook buiten het Engelse taalgebied aangeduid)

in het Frans Courants porteurs en ligne

In het Pools Komunikacja elektroenergetyczną siecią rozdzielczą (Communicatie via het elektriciteitsdistributienet)

Het is absoluut niet draadloos en weer een typische marketing term voor KPN, net zoals versterker gebruikt wordt voor de Wifi punten. 

Gewoon access points (dat zijn geen spaarpunten) kopen. KPN verkoopt ze ook als Wifi Punten
https://tweakers.net/accesspoints/vergelijken/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hrUA

Het worden ook wel mesh routers genoemd. 

Pas wel op, de goedkoopste functioneren in mijn ervaring gewoon slecht. 

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • August 11, 2026

Hoi ​@Marie van soest 

De 15 jaar oude MT 2360 (kpn DVS 200) voldoet écht niet meer.

En ook "modernere" versies (650, 1200) zijn niet meer aan te raden. Het elektriciteitsnet is gewoon niet geschikt voor data. Toen niet en nu helemaal niet. 

Ik lees nog negens dat het over de oude DVS200's gaat?
​Powerline blijft nog steeds een mogelijke oplossing als draadloos ontoereikend is en/of LAN kabel niet mogelijk is.

Hoe kan ik het wifi signaal op het balkon achter gelaagd glas verbeteren?

Powerline wordt hier en op andere forums altijd tot vervelens toe “afgebrand” maar zelf gebruik/plaats ik het vaak als handige aanvulling op lastige plekken voor een netwerk/Wifi verbinding. 

Gewoon access points (dat zijn geen spaarpunten) kopen. KPN verkoopt ze ook als Wifi Punten

Je bedoelt hier KPN SuperWifi punten?
Dat zijn geen “gewone” access points maar nu zodanig aangepast (“gesaboteerd") dat deze alleen nog werken met KPN.

• August 11, 2026

​Geknipte quote

Je bedoelt hier KPN SuperWifi punten?
Dat zijn geen “gewone” access points maar nu zodanig aangepast (“gesaboteerd") dat deze alleen nog werken met KPN.

Ik zou het niet gesaboteerd noemen, ik denk dat er in ieder geval IGMP Snooping aan is toegevoegd. Ik vind ze alleen prijzig en er wordt heel veel over geklaagd in dit forum. Voordeel is dat als je niet bekend bent in deze materie, KPN zijn best heeft gedaan om daarin zo goed mogelijk bij te staan. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi Marie, ik zie dat er al goed meegedacht wordt, kom je er uit zo?

We hebben hier vanuit KPN ook nog een paar handige pagina's over:

Op deze pagina vind je 5 stappen om problemen met je draadloze verbindingssets op te lossen.

In de onderstaande topics kun je hier ook meer informatie over vinden: