Skip to main content
Vraag

Internetsnelheid komt niet hoger dan 50 mb met 100 Mbit/s abonnement en FRITZ!Box

• March 14, 2026
  • 3 reacties
  • 23 keer bekeken

Ik heb een 100/10 internet snelheid met een DSL verbinding.

Glasvezel ik voorlopig ook nog niet in zicht.

In het verleden haalde ik meestal wel 90mb maar de laatste tijd komt het niet hoger dan 50mb. 

Ik krijg ook de indruk dat het “afgeknepen” wordt. 

Ik heb een Fritzbox en dan kan ik niet op afstand geholpen worden. 

Hoe kan ik weer 100mb krijgen, waar ik voor betaal?

3 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 14, 2026

Beste ​@Oegstgeest1961 heb je toevallig pair bonding,  dan kan 1 lijn niet goed werken.

KPN helpt wel degelijk als je de originele modem even aansluit.

Je betaalt voor een snelheid TOT 100Mbit/s, die kan lager uitvallen afhankelijk van de afstand tot de centrale (kast).

Dat je nu vel minder hebt dan gebruikelijk kan KPN dus uitzoeken met de originele modem aangesloten.

Je kunt het melden via de MijnKPN app.

Succes.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Oegstgeest1961, welkom op de community. Als je een KPN modem hebt en die aansluit kan de klantenservice inderdaad meer zien, dan kunnen ze via een terugbelafspraak de verbinding nameten en kijken of daar iets aan te zien is. Je verbinding wordt niet geknepen, dat doen we niet onder de snelheid van het abonnement. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat het netwerk buitenshuis niet goed werkt en er daardoor minder binnenkomt, maar dat is gissen op dit punt.

Hoe heb je de snelheid precies gemeten, was dat bekabeld of draadloos? De snelheid is altijd het beste te testen via een bekabelde verbinding. Dat kan mogelijk ook een vertekend beeld geven als je het draadloos hebt getest.

Zonder meer informatie is het moeilijk om er meer over te zeggen, wij zien niet wat jij ziet. We weten alleen wat jij vertelt.

Ik heb het gemeten met Ookla via WiFi. Alle overige apparaten uitgeschakeld. 
Via deze methode haalde ik in het verleden 90Mb en nu zie ik dat als de meter de 50 Mb aantikt het iedere keer weer iets afneemt.  Zowel op 2,4 GHz als 5 GHz. 
Als ik het zelfde meet bekabeld wat is dan de volgende stap?