aneet schreef:
misschien logisch voor jou, niet iedereen weet hoe alles werkt, ik zie enkel een SPF+ module in een tussenkastje (media converter) die ook direct in de SPF+ poort van mijn router past
Bij een ONT (passieve glasvezel) delen vele adressen een vezel. Daarom is een extra layer (Media Access Control) MAC nodig om beveiliging- en conflict-problemen te vermeiden. Voor actieve glasvezel is geen MAC nodig, een goedkope domme SFP+ module is voldoende. Een SFP+ module met MAC kost het meervoudige van een domme SFP+ module.
aneet schreef:
maar ik zou verwachten dat de router dan hetzelfde zou doen omdat daar ook zo'n poort in zit (SPF+), en daar zal ik het dan wel mis hebben.
Een router kan het doen, alleen hij moet weten dat hij de MAC layer functie moet overnemen. Fritzbox doet het b.v. met extra aangepaste SFP+ modules zonder MAC.
aneet schreef:
moet je het serienummer van je media converter dan klonen in je eigen aansluiting of jouw serienummer aan KPN doorgeven
Ja, deze serienummer is basis voor de sleutel voor de beveiligde verbinding op de gedeelde vezel tussen jouw huis en wijkcentrale.