Skip to main content
Beantwoord

Kun je een router met SPF poort direct op de glasvezel aansluiten?

Op dit moment heb ik een ASUS router (RT-BE88U) met een ethernet kabel op media converter aangesloten, en aan de andere kant zit dan de glasvezel met zo'n SPF adapter, maar ik vroeg me af of die glasvezel kabel niet direct in het modem kan aangezien die gewoon een zelfde (10G) SPF poort heeft? Dat scheelt weer een tussenkabel/kastje/stroomadapter, of is dat niet compatibel of moet er dan een ander soort SPF adapter op de glasvezelkabel?

TV en/of telefoon gebruik ik niet, enkel internet

Beste antwoord door TDN

aneet schreef:

misschien logisch voor jou, niet iedereen weet hoe alles werkt, ik zie enkel een SPF+ module in een tussenkastje (media converter) die ook direct in de SPF+ poort van mijn router past

Bij een ONT (passieve glasvezel) delen vele adressen een vezel. Daarom is een extra layer (Media Access Control) MAC nodig om beveiliging- en conflict-problemen te vermeiden. Voor actieve glasvezel is geen MAC nodig, een goedkope domme SFP+ module is  voldoende. Een SFP+ module met MAC kost het meervoudige van een domme SFP+ module.

aneet schreef:

maar ik zou verwachten dat de router dan hetzelfde zou doen omdat daar ook zo'n poort in zit (SPF+), en daar zal ik het dan wel mis hebben.

Een router kan het doen, alleen hij moet weten dat hij de MAC layer functie moet overnemen. Fritzbox doet het b.v. met extra aangepaste SFP+ modules zonder MAC.

aneet schreef:

moet je het serienummer van je media converter dan klonen in je eigen aansluiting of jouw serienummer aan KPN doorgeven

Ja, deze serienummer is basis voor de sleutel voor de beveiligde verbinding op de gedeelde vezel tussen jouw huis en wijkcentrale.

Bekijk origineel

24 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22541 reacties
  • 19 juli 2025

Wellicht vind je hier het antwoord op je vraag ​@aneet .

obelisk
Wijsgeer
  • 1035 reacties
  • 19 juli 2025

Als je die vraag moet stellen kan je er wellicht beter niet aan beginnen. Je wint er niets mee, kost je alleen extra geld voor een SPF+ module en je neemt het risico de glasvezel aansluiting kapot te maken. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 19 juli 2025
obelisk schreef:

Als je die vraag moet stellen kan je er wellicht beter niet aan beginnen. Je wint er niets mee, kost je alleen extra geld voor een SPF+ module en je neemt het risico de glasvezel aansluiting kapot te maken. 

De SPF+ module zit er al bij/aan, en ik heb er ook nog 1 van mijn vorige modem, ik kan hem zo in de router steken ipv in de media converter…

Wat ik er mee win id weer een kastje en een stroomadapter minder, 't ging me niet perse om hogere snelheid oid, ik heb gewoon een 1GB aansluiting, maar aangezien in het modem zo'n zelfde poort zit stel ik de vraag, ik heb niet echt verstand van de verschillen tussen de diverse SPF adapters, misschien moet er in de router wel een andere als in de media converter, misschien niet, daar probeer ik dus achter te komen en ik kan er enkel maar wijzer van worden...

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 19 juli 2025

Een compleet antwoord niet helemaal, maar wel weer wat meer info, er wordt daar echter vanuit gegaan dat je een eigen ONT wilt gebruiken, maar voor zover ik begrepen heb heb je geen ONT nodig als je een router met SPF poort gebruikt:

obelisk
Wijsgeer
  • 1035 reacties
  • 19 juli 2025

In princiepe moet het werken. Wat belangrijk is, is dat de SFP(+) module de juiste lichtfrequenties en dergelijke ondersteund. Die link die je eerder hebt gekregen specificeert alles, raadpleeg de gegevens van de SFP(+) module of deze hier aan voldoet. Niet alle modules zijn gelijk. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 226 reacties
  • 19 juli 2025

normale SFP modules gaan niet werken.   

Je zult een module moeten zoeken met een ONT erop ..  logisch toch ?   je haalt het kastje van je aansluiting weg.. dus moet er toch een andere ONT weer aangesloten worden..  Die zit dan op je SFP module.  

Zoals ik al zei..  de "normale” SFP modules hebben geen ONT.  

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1067 reacties
  • 19 juli 2025

Ik wil mezelf niet slim noemen, want dan voel ik prestatiedruk, maar vind mezelf ook niet dom. Echter SFP+ modules, glasvezel kabels en daarbij weer verschillende kleuren en multimode en ga zo maar door: het is voor mij nog allemaal te ingewikkeld.

Er even goed in verdiepen is denk ik wel cruciaal. Wat ik wel dacht te weten is dat als je een eigen ONT gebruikt, je deze moet aanmelden als je geen AON glasvezel verbinding hebt. 

Verder had ik al eens begrepen, volgens mij van ex-(en vooral gewaardeerd) lid wjb, dat een eigen ONT niet veel meerwaarde heeft, behalve mini beetje stroomverbruik. Maar dat weet ik niet zeker. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 20 juli 2025
Eddy75 schreef:

normale SFP modules gaan niet werken.   

Je zult een module moeten zoeken met een ONT erop ..  logisch toch ?   je haalt het kastje van je aansluiting weg.. dus moet er toch een andere ONT weer aangesloten worden..  Die zit dan op je SFP module.  

Zoals ik al zei..  de "normale” SFP modules hebben geen ONT.  

misschien logisch voor jou, niet iedereen weet hoe alles werkt, ik zie enkel een SPF+ module in een tussenkastje (media converter) die ook direct in de SPF+ poort van mijn router past

Simpel gezien zou ik zeggen dat de SPF+ module (stekker) het glasvezel signaal omzet in een electrisch signaal, dit gaat dan in de media converter (neem aan dat dat dan de ONT is?) die er iets mee doet en dit op een ethernet kabel zet, dat stukje is me dan niet helemaal duidelijk, maar ik zou verwachten dat de router dan hetzelfde zou doen omdat daar ook zo'n poort in zit (SPF+), en daar zal ik het dan wel mis hebben.

ik dacht een makkelijke vraag, maar schijnbaar toch ingewikkelder dan gedacht, daarom laat ik de media converter er vooralsnog maar gewoon tussen…

Heb er overigens nog iets over gelezen op een ander forum en blijkbaar kan het gewoon maar moet je het serienummer van je media converter dan klonen in je eigen aansluiting of jouw serienummer aan KPN doorgeven, maar dat is me op dit moment nog niet helemaal duidelijk, dus dat gaat hem nu niet worden.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4537 reacties
  • Antwoord
  • 20 juli 2025
aneet schreef:

Bij een ONT (passieve glasvezel) delen vele adressen een vezel. Daarom is een extra layer (Media Access Control) MAC nodig om beveiliging- en conflict-problemen te vermeiden. Voor actieve glasvezel is geen MAC nodig, een goedkope domme SFP+ module is  voldoende. Een SFP+ module met MAC kost het meervoudige van een domme SFP+ module.

aneet schreef:

maar ik zou verwachten dat de router dan hetzelfde zou doen omdat daar ook zo'n poort in zit (SPF+), en daar zal ik het dan wel mis hebben.

Een router kan het doen, alleen hij moet weten dat hij de MAC layer functie moet overnemen. Fritzbox doet het b.v. met extra aangepaste SFP+ modules zonder MAC.

aneet schreef:

moet je het serienummer van je media converter dan klonen in je eigen aansluiting of jouw serienummer aan KPN doorgeven

Ja, deze serienummer is basis voor de sleutel voor de beveiligde verbinding op de gedeelde vezel tussen jouw huis en wijkcentrale.

• Helper
  • 26 reacties
  • 20 juli 2025

@TDN De juiste SPF+ module zit toch al in de media converter?

Die kun je dan toch uit de media converter halen en in de router steken?

De juiste SPF+ module lijkt het probleem dus niet, tenzij die module alleen in de media converter werkt of de media converter aanvullende functies heeft.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 20 juli 2025
KeesVQ schreef:

De juiste SPF+ module lijkt het probleem dus niet, tenzij die module alleen in de media converter werkt of de media converter aanvullende functies heeft.

zoals ik begrijp is de media converter die ont en die SPF+ een domme omvormer, dus mits dat mijn asus router die MAC layer functie heeft zal het wel niet werken denk ik, ik wil het ook niet zomaar proberen en dan straks zonder internet zitten, en waarschijnlijk zijn er wel meer op het idee gekomen en als het zomaar omsteken geweest zou zijn ook wel door meer mensen gedaan worden denk ik...

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 536 reacties
  • 20 juli 2025

kun je anders een foto plaatsen van de huidige situatie?

dan kunnen wij wat beter beoordelen of dit wel of niet zal kunnen werken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4537 reacties
  • 20 juli 2025
KeesVQ schreef:

Nee, de SFP+ module in de media converter heeft wel de juiste specificaties maar is een domme module. De firmware in de ONT doet wat een SFP+ module met MAC ook doet, de MAC layer managen. Bovendien hoe kan je een SFP+ module van een ONT afhalen zonder de ONT te vernielen?

Nokia ONT

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 20 juli 2025

Een foto niet echt, teveel rommel en kabels :-) maar een tekeningetje lijkt me duidelijk genoeg, het idee was dus om de SPF die nu in de media converter (van KPN) zit direct in de SPF poort van de router (mijn eigen) te steken:

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 226 reacties
  • 20 juli 2025

Asus RT-BE88U gebruiken direct aan glasvezel

Hier kun je voor jou router in ieder geval zien of en hoe het te doen is op het Odido netwerk. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4537 reacties
  • 20 juli 2025
aneet schreef:

Een foto niet echt, teveel rommel en kabels :-) maar een tekeningetje lijkt me duidelijk genoeg, het idee was dus om de SPF die nu in de media converter (van KPN) zit direct in de SPF poort van de router (mijn eigen) te steken:

Wat je ziet aan de buitenkant van de ONT is een groen LC-connector. De SPF module zit vast gesoldeerd binnen op de printplaat.

• Helper
  • 26 reacties
  • 20 juli 2025

Ah, als ie vastgesoldeerd zit is het geen echte SFP+ module (maar heeft wel dezelfde functie).

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 20 juli 2025
Eddy75 schreef:

Asus RT-BE88U gebruiken direct aan glasvezel

Hier kun je voor jou router in ieder geval zien of en hoe het te doen is op het Odido netwerk. 

Ik denk dat ik het maar gewoon laat zitten, ik was meer benieuw of het zo maar kon, maar er zijn zo te zien buiten wat techneuten niet veel mensen die het zomaar even omzetten, en zoveel voordelen heeft het ook weer niet buiten wat meer ruimte in de meterkast :-)

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 226 reacties
  • 20 juli 2025

Dat er niet 1 techneut een Asus RT-BE88U gebruikt / werkend heeft direct op glasvezel  met KPN 4 Gbit is eigenlijk al een hint op zichzelf :)  

Dus wijs besluit. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4537 reacties
  • 20 juli 2025
Eddy75 schreef:

Dat er niet 1 techneut een Asus RT-BE88U gebruikt / werkend heeft direct op glasvezel  met KPN 4 Gbit is eigenlijk al een hint op zichzelf :)  

Ik zie niet waarom het niet zal werken. Asus gebruikt een modificeerde OpenWRT firmware en ik gebruikt zelfs al OpenWRT router direct zonder ONT. Voor KPN TV is merlin firmware nodig, maar het is een vraag van de tijd tot een stabiel versie beschikbaar is.

https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/RT-BE88U/

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 226 reacties
  • 20 juli 2025

Dus Koop een Asus RT-BE88U en sluit hem aan.   Je hebt al prachtige werkende SFP+ modules 

Jij hebt zeker de kennis en know how om dat snel werkend te kunnen krijgen.  Je hoeft tenslotte 

alleen maar de al werkende en geregistreerde SFP+ Ont in de Asus aan te sluiten.  

Vooralsnog is er nog steeds niemand die dat daadwerkelijk heeft gedaan..  Theorie is leuk enzo.  

Maar voor mij telt alleen de praktijk. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4537 reacties
  • 20 juli 2025

@Eddy75 Kan je me 300,€ sturen? Ik zie niet waarom ik een werkende router moet weggooien om een Asus te kopen.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 226 reacties
  • 20 juli 2025

@TDN Wat ik wel voor je kan doen is aan ​@aneet  vragen of hij die router tijdelijk even naar jou op kan sturen zodat jij kan testen met de juiste SFP+ module en de nodige know how of die combinatie 100 % werkt op het KPN netwerk zodat we alle incompatibiliteits problemen die er vaak toch achteraf wel zijn uit kunnen sluiten.  

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+11

Hoi ​@aneet. Welkom terug op de KPN Community! Bedankt voor het openen van dit topic en het vraagstuk wat je hier plaatst. Je hebt veel bruikbare informatie uit dit topic kunnen halen hoop ik en dit kunnen ook meelezers en toekomstige geïnteresseerden weer gebruiken. 

Ook de rest bedankt voor de input!

Reageer