Skip to main content
Vraag

Langzaam laden van websites sinds overstap van Ziggo naar KPN

• September 1, 2026
  • 3 reacties
  • 59 keer bekeken

Langzaam laden van websites sinds overstap van Ziggo naar KPN

Sinds ik ben overgestapt van Ziggo naar KPN laden sommige websites op mijn Windows-pc erg langzaam, ondanks dat mijn internetverbinding zelf snel en stabiel is.

Google-zoekopdrachten kunnen meerdere seconden nodig hebben om volledig te laden. Bij Amazon.nl werken sommige pagina's normaal, maar bepaalde productpagina's en de checkout geven soms ERR_EMPTY_RESPONSE.

Het vreemde is dat ik dit probleem niet had met Ziggo, met dezelfde pc.

Ik heb Chrome en Edge getest, ook Incognito, en de KPN Box 12 is bijgewerkt naar firmware 26.04.02. IPv4 en IPv6 werken en via curl reageren websites normaal (~0,3 seconde), maar in de browser zijn sommige verbindingen duidelijk vertraagd of worden ze afgebroken.

Heeft iemand een idee waar dit vandaan kan komen? Kan dit eventueel te maken hebben met de KPN Box 12, routing, DNS of IPv6?

Alvast bedankt!

3 reacties

rvk01
Slimmerik
  • September 1, 2026

Ik heb Chrome en Edge getest, ook Incognito, en de KPN Box 12 is bijgewerkt naar firmware 26.04.02. IPv4 en IPv6 werken en via curl reageren websites normaal (~0,3 seconde), maar in de browser zijn sommige verbindingen duidelijk vertraagd of worden ze afgebroken.

Als de sites in curl snel reageren geeft dat al aan dat het niet aan je verbinding ligt maar waarschijnlijk toch aan de browser.

Welke sites heb je getest? Als je een site n.l. via curl oproept dan wordt alleen de source van die ene pagina geladen. Bij het laden in de browser worden nog allerlei andere resources (plaatjes, scripts van e.v. andere domeinen) geladen. Als er 1 domein tussenzit dat dwars zit, kan dat de vertraging veroorzaken.

Wat je ook in Chrome kunt doen is even op F12 drukken en onder netwerk kijken wanneer de pagina laadt, welke pagina/resource traag is.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 1, 2026

Grazie per la risposta!

Ho già verificato questo con Chrome DevTools (F12 → Rete). Sulle pagine che causano problemi, vedo richieste con Failed/Cancelled  e, per una richiesta ad Amazon, ho riscontrato un Initial connection .

Il problema non riguarda solo Amazon. Anche le ricerche su Google a volte impiegano diversi secondi per caricarsi completamente. Inoltre, si verifica l'errore ERR_EMPTY_RESPONSE quando passo da un account Google all'altro in Chrome. L'account con cui ho effettuato l'accesso per primo funziona, mentre il secondo causa problemi. Se inverto l'ordine, cambia anche l'account funzionante.

Ho effettuato dei test sia su Chrome che su Edge, e anche in modalità di navigazione in incognito. Ho testato separatamente IPv4 e IPv6 con curl; in entrambi i casi ho ottenuto una risposta HTTP 200 su Amazon.nl in circa 0,3 secondi.

La differenza principale è che non avevo questo problema quando usavo Ziggo. È iniziato dopo il passaggio a KPN, con lo stesso PC e gli stessi browser.

Pertanto, mi chiedo se non ci sia qualcosa nella connessione KPN, nel routing, nel DNS, nell'IPv6 o nel Box 12 stesso, che potrebbe causare il rallentamento o l'interruzione di alcune connessioni del browser

rvk01
Slimmerik
  • September 1, 2026

De ERR_EMPTY_RESPONSE krijg je als het te lang duurt voordat er een reactie komt.

Maak je gebruik van een virusscanner of andere anti-malware software die in de weg kan zitten?

Schakel die dan even tijdelijk uit (maar zelfs in uitgeschakelde stand staan ze erom bekend dat ze toch nog in de weg kunnen zitten).

Het zou inderdaad ook nog een raar probleem met IPv6 kunnen zijn. Dat kun je in de router met 1 vinkje uitschakelen (herstart daarna de router en computer even opnieuw op zodat IPv6 helemaal uit is).