Skip to main content
Antwoord

Naamverandering 2,4 Ghz extra netwerk?

• May 28, 2025
  • 4 reacties
  • 71 keer bekeken

Johan van Cranenburgh
Nieuwkomer

Kan het zijn dat KPN vorige week bij een firmwareupdate van KPN Box 12 de standaard naam van het 2,4 Ghz extra wifi netwerk heeft aangepast? Daarop stonden bij mij verschillende apparaten die daardoor hun netwerk niet meer konden vinden. 

Vorig jaar was ik overgestapt van Ziggo naar KPN en toen heb ik de namen van het netwerk in het modem teruggezet naar de Ziggo namen zodat ik niet alle apparaten opnieuw hoefde in te stellen. Al die apparaten werkten dus niet meer.

Beste antwoord door JayVanDo

Bij mij ook.

Systeem update is ongevraagd uitgevoerd.

Wanneer komt de optie om syteem updates ZELF te kunnen uitvoeren, en dus ook niet uitvoeren omdat de nieuwe versie NOG SLECHTER is als de huidige.

En waarom gaat KPN door met een update waarvan ze weten dat het voor velen het internet verneukt. Het is niet moeilijk om instellingen te kopieren naar een nieuwe versie. Dat kost wel wat, omdat het dus niet standaard is voor whoever de huidige software onderhoudt.

Opvallend is dat deze ongevraagde updates altijd worden uitgevoerd als je de MAC filtering aan hebt. Duidelijk is dat KPN de baas wil zijn over welke devices kunnen inloggen op MIJN modem.

Gelukkig had ik een laptop met kabel, zonder dat, HOE ga je je modem beheren als je niet kunt inloggen op het modem, SUKKELS.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

4 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 28, 2025

Beste ​@Johan van Cranenburgh dat zou maar zo kunnen dat dat gebeurt, dat kan soms lastig zijn.

Even inloggen in de modem en de naam van het wifipunt aanpassen en alles moet weer kunnen werken.

Johan van Cranenburgh
Nieuwkomer

Daar ben ik inmiddels wel achter. Maar het is absoluut onhandig dat KPN zonder bericht de naam van je huisnetwerk aanpast. Mijn Sonos speakers, weegschaal, automatische kattenbak, weerstation etc etc. lagen er allemaal uit zonder dat ik een idee had waardoor dat kwam. Uiteindelijk viel me in de lijst met netwerken op dat mijn netwerknaam was weggevallen. Nu ben ik best wel digitaal vaardig maar veel mensen zijn dat niet en die zitten nu met niet meer werkende apparaten. Ik vind het bizar.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Johan van Cranenburgh, inderdaad niet handig dat al die apparaten ineens geen verbinding meer hadden. Dit kan bij een update gebeuren, dit noemen we ook in onze Product Update:

Bij de migratie naar de KPN Software doen we ons uiterste best om de huidige instellingen van je Box 12 over te nemen. Het kan gebeuren dat dit niet volledig lukt. Denk aan dingen als vastgezette IP-adressen (DHCP binding), DMZ of het aanstaan van het gastnetwerk. In dat geval zal je de instellingen na de migratie zelf moeten aanpassen. 

Heb je dan ook instellingen aangepast, wifi of anders, dan kan het handig zijn om dit te noteren of er schermafbeeldingen van te maken als je bericht krijgt over de update.

Hoe je bepaalde instellingen na de update weer kunt aanpassen lees je in onze Kennisbank.

Gelukkig is het jou inmiddels gelukt om alles weer in te stellen, en anderen die hierdoor wellicht problemen thuis ervaren kunnen altijd contact met ons opnemen

Geniet van je diensten en maak gerust weer een topic aan als je in de toekomst ergens vragen over hebt!

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • Antwoord
  • June 30, 2025

Bij mij ook.

Systeem update is ongevraagd uitgevoerd.

Wanneer komt de optie om syteem updates ZELF te kunnen uitvoeren, en dus ook niet uitvoeren omdat de nieuwe versie NOG SLECHTER is als de huidige.

En waarom gaat KPN door met een update waarvan ze weten dat het voor velen het internet verneukt. Het is niet moeilijk om instellingen te kopieren naar een nieuwe versie. Dat kost wel wat, omdat het dus niet standaard is voor whoever de huidige software onderhoudt.

Opvallend is dat deze ongevraagde updates altijd worden uitgevoerd als je de MAC filtering aan hebt. Duidelijk is dat KPN de baas wil zijn over welke devices kunnen inloggen op MIJN modem.

Gelukkig had ik een laptop met kabel, zonder dat, HOE ga je je modem beheren als je niet kunt inloggen op het modem, SUKKELS.