Skip to main content

Problemen met V10, SIB, SW en thuisnwetwerk

• November 15, 2025
  • 11 reacties
  • 86 keer bekeken

Na de firmware update van de V10 zijn er meerdere problemen in ons thuisnetwerk mbt internet verbinding.

Ons thuisnetwerk:

Vanaf de V10 is zoveel mogelijk bekabeld aangesloten en zijn er ook een aantal apparaten zoals camera’s NAS en Homey etc. die ik een vast IP adres toegewezen heb.

Omdat de oude V10 software een beperking had mbt het aantal vaste IP adressen in de DHCP settings, wordt de DHCP service door de synology NAS gedaan.

Verder hebben wij een 4G kpn modem (buitengebied langzaam ADSL en geen glasvezel) 3 superwifi KPN access points aangesloten met netwerkkabel (Dus de wifi van de V10 uitgeschakeld) en 2 KPN TV kastjes.

Om zoveel mogelijk bekabeld aangesloten te hebben zijn er 3 NETGEAR 1Gbit switches opgenomen in het netwerk ,  1 maal een 16-poorts en twee 5 poorts. 

Deze configuratie werkt al een aantal jaren probleemloos, totdat…

Twee van de drie superWifi een upgrade kregen en een week of 8 later ook het V10 modem de nieuwe software kreeg. 

In die 8 weken al een paar keer met KPN gebeld ivm veel uitval van de wifi.  Voorlopige oplossing was om het 3de superWifi punt uit te zetten. 

Een week of 8 later…….. 

Nadat opeens toch de upgrade van het modem ‘snachts is gedaan, gaat het pas echt fout…. Veel apparaten krijgen wel verbinding met het netwerk maar geen internet connectie.

Ik zal niet uitweiden hoeveel tijd en moeite dit inmiddels gekost heeft om uit te zoeken wat hier nu aan de hand is, maar wat we tot nu toe ontdekt hebben, en als tijdelijke oplossing:

Zodra we meer dan 4 a 5 apparaten (IP adressen) op de 16-poorts switch aansloten krijgen niet alle apparaten internet verbinding, (NAT probleem?) als b.v. de 6de aansluiting de superwifi op de bovenverdieping betrof, was wel een sterk Wifi signaal maar geen internet. (Geen NAT? voor alle IP’s die op die wifi aangemeld zijn))

Met de oude software van de V10 kon ik met 1 netwerkkabel naar de 16 poort switch het hele netwerk aansluiten, maar nu met de nieuwe software kan elke gele-poort van het V10 modem slechts 4 IP adressen van NAT voorzien(dus internet verbinding). Door nu de meest belangrijke apparaten aan te sluiten verdeeld over 3 switches die alle drie direct aan 1 van de 4 gele poorten van het modem aangesloten zijn heeft alles een internet verbinding.

Maar dit is voor ons geen oplossing aangezien ik nog aansluitingen mis. (Ook de DHCP functie nu door modem aangezet ipv de NAS om zoveel mogelijk uit te sluiten)

Drie weken geleden heb ik KPN getracht uit te leggen wat het probleem volgens ons is, en als enige oplossing kreeg ik een vervangend V10 modem.  Deze was nog met oude software dus werkte alles gedurende twee weken perfect maar sinds vrijdag morgen 14 nov. Is ook dit V10 modem ge-upgrade dus nu nogmaals een poging om dit probleem met deze software onder de aandacht van KPN te krijgen voor een echte oplossing.

Het lijkt mij n.l. dat de software aangepast moet worden zodat de beperking van (ik denk dus de NAT functie) aangepast wordt.

V10 nieuwe software is V10.C.25.08.02-P ( er staat ook een nieuwe vermeld, maar die wil er blijkbaar niet in, twee keer geprobeerd, maar weet dat dit geen oplossing biedt aangezien dit bij het vorige modem wel lukte) 

V10 oude software weet ik niet meer , iets van V1.01 xxxxxxx-intermediate. En ja ik heb daarover de kennisbank op nagelezen.

Alvast dank voor een oplossing :-)

Nico Steenbergen.

11 reacties

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@Nico4G Hoi Nico, jee wat een situatie. Ik lees dat je er helaas al een flink poosje mee bezig bent, tot een nieuw modem aan toe. We denken hier graag (verder) met je mee.

Toch even een dubbele check:

• Allereerst, heb je ná de upgrade van de software je nieuwe modem al gereset? Dat is het eerste dat we altijd aanraden om te doen, bij gekke dingen na een softwareupdate. Heb je dit nog niet gedaan, probeer dit dan eerst.
  • En een tweede tip: probeer toch eens een schone installatie van je SuperWifi's. Ik ben benieuwd of daarna alles wel goed werkt.

Lukt het niet of kom je er ook hiermee niet uit, maak dan een eigen topic aan. Op die manier kunnen we beter verder met je nagaan waar dit van komt en hoe het opgelost kan worden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • November 15, 2025

Dag Alexandra, dank voor je snelle reactie.

Het modem is idd al een paar keer gereset, ook al naar fabrieksinstellingen.

De super wifi zijn ook al tig keer gereset en ook fabrieksinstellingen.

Het probleem zit echt in de nieuwe firmware van het modem.  zoals al vermeld krijgen apparaten wel verbinding met het interne netwerk(zowel wifi als bekabeld) en dus ook toegang tot lokale apparaten, b.v. de NAS, of camera’s. maar geen internet, dus geen verbinding naar buiten. volgens mij komt dit omdat voor die IP adressen geen NAT vertaling naar ons externe internet IP adres plaatsvindt, en dat gebeurd toch echt in het modem. daar lijkt dus een beperking op te zitten in dit nieuwe firmware.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Oké, goed om te weten ​@Nico4G. En jammer dat 't niet geholpen heeft! Ik neem jouw signaal even mee, we komen er later op terug: ik verwacht maandag!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 17, 2025

Hey ​@Nico4G, ik heb jouw bericht even afgesplitst naar een eigen topic. Want ik denk niet dat dit specifiek een probleem is van die softwareversie waar jij het bericht onder plaatste. En zo kunnen we hier even op ons gemak naar gaan kijken wat er aan de hand is, en wat op elkaar van invloed is.

Je beschrijft de setup al vrij duidelijk. Ik heb daarover nog de volgende vragen:

• Heb je SuperWifi 1 (wit) of 2 (zwart)?
  • Welke softwareversies staan daarop? Je kunt dit uitlezen via de webinterface van de V10 door elke SuperWifi aan te klikken en in de pop-up te kijken. 

Ook een paar algemene opmerkingen van mij uit:

Vanaf de V10 is zoveel mogelijk bekabeld aangesloten en zijn er ook een aantal apparaten zoals camera’s NAS en Homey etc. die ik een vast IP adres toegewezen heb.

Omdat de oude V10 software een beperking had mbt het aantal vaste IP adressen in de DHCP settings, wordt de DHCP service door de synology NAS gedaan.

De KPN Software kent daarin geen beperkingen, los van de hoeveelheid beschikbare IP-adressen in het algemeen, dus je kunt gerust weer de V10 als DHCP server gebruiken. Je kunt ook de DHCP pool aanpassen als dat voor jouw setup handig is.

Voor de volledigheid (en voor meelezers) geef ik even Kennisbank links over DHCP instellingen in het algemeen en het vastzetten van een IP.

Verder hebben wij een 4G kpn modem (buitengebied langzaam ADSL en geen glasvezel) 3 superwifi KPN access points aangesloten met netwerkkabel (Dus de wifi van de V10 uitgeschakeld) en 2 KPN TV kastjes.

Onder de KPN Software doet de V10 mee in de mesh, wat betekent dat je de wifi op de V10 aan kunt laten als je wilt. Maar, ook als je de wifi wel uit hebt staan op de V10 is het zo dat deze nu het hoofdapparaat is van de wifi, en van daaruit verantwoordelijk voor de sturing. 

V10 nieuwe software is V10.C.25.08.02-P ( er staat ook een nieuwe vermeld, maar die wil er blijkbaar niet in, twee keer geprobeerd, maar weet dat dit geen oplossing biedt aangezien dit bij het vorige modem wel lukte) 

De P-versie die je had wil zeggen dat de update nog niet helemaal voltooid is. Gedurende een updatecyclus ga je namelijk eerst naar de P-versie, en daarna wordt de boel herhaald en kom je uit op de uiteindelijke versie (wat in jouw geval dan 08.03 zou zijn). De beide versies zijn op zich gelijk qua functionaliteit. Als het niet lukt om in dezelfde nacht door te gaan van P naar eind, dan gebeurt dat over het algemeen binnen een dag of twee daarna.

De versie die jij ziet staan bij beschikbare update, is dat de 08.03? Of is dit al de 08.15? Als het die tweede is, dan denk ik dat je die pas kunt binnenhalen als je van de P versie door bent naar de 08.03. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • November 17, 2025

Hallo Erik,

Dank voor je reactie,

De SuperWiFi ‘s zijn de zwarte, en FW versie is SW2.C.25.05.08

De nieuwe FW voor het modem welke op het overzicht scherm aangegeven wordt is 25.08.15.0

(de huidige versie is nog idd de V10.C.25.08.02-P)

Wifi werkt op zich prima, als dit nog niet duidelijk was uit mijn verhaal.

Het probleem is dat diverse (bekabelde) apparaten geen internetverbinding krijgen, maar wel een lokale verbinding hebben, En dat lijkt een beperking te zijn van het aantal apparaten wat op 1 en dezelfde gele poort van het modem aangesloten is via een switch. (NETGEAR)

Na elke reboot van het modem is er weer een aantal andere apparaten die wel of geen internet verbinding krijgen. En dat kan dus ook een SuperWiFi punt zijn aangezien die ook bekabeld aangesloten zijn achter een switch.

Doordat ik nu maar max 4 apparaten per gele-poort heb aangesloten (met switch natuurlijk) werkt dit nu goed, maar zoals gezegd heb ik nu niet alles aangesloten.

Alvast weer bedankt,

Groet Nico

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 20, 2025

Ah, op die manier. Dank voor de verduidelijking! Heb je ook problemen met je buitengebied verbinding, of is dat per abuis in de titel opgenomen?

Ik drop nog even weer de link naar de Product Update hier:

In deze versie zitten twee verbeteringen die voor jou relevant zijn:

Bij gebruik van meerdere switches of wifipunten konden er IP-adres problemen optreden. Dat merkte je dan door uitval van of traag internet op een of meer van je apparaten. Dit hebben we opgelost.

Ook zijn er verbeteringen aangebracht in de pairing voor hybride toegang. Dat will zeggen het combineren van vast en mobiele verbinding. Dit is van toepassing op onze klanten die Sneller Internet Buitengebied gebruiken.

Ik vermoed dat we dan deze update ook zo snel mogelijk bij jou geïnstalleerd moeten zien te krijgen. Normaal zou je dat dus kunnen regelen met de updateknop, maar dat werkt nu niet. 

Heb je de V10 recentelijk nog een reset gegeven? Zo niet, dan is dat wat ik aanraad. Ik verwacht dat je daarmee doorgaat van de P-versie naar de 08.03. En dat de updateknop daarna werkt om je op 08.15 te krijgen.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 21, 2025

Kan het zijn dat het 4gmodem niet direct aangesloten is op het modem maar op een switch?? Het 4gmodem modem MOET sinds de nieuwe software direct aan de v10!!!

• Auteur
  • Deelnemer
  • November 21, 2025

Hallo Erik, Nee geen problemen (misschien soms). met het 4G modem.

De verbeteringen in die nieuwe software 08.15 lijken idd exact de problemen die wij hebben op te lossen. Dus ben heel benieuwd wanneer ik (of KPN) die kan laden.

Ook het traag zijn van verbinding komt regelmatig voor, zowat elke avond tussen 18:00 en 20:00 is bv TV zeer slecht, haperend beeld en geluid en wazig beeld.  dat zou misschien ook opgelost zijn begrijp ik.

Gisteren morgen (20ste) is het modem door KPN bijgewerkt naar versie 08.03 (zonder de -P dus)

Dus direct geprobeerd te upgraden met de 08.15.0 versie middels de upgrade-knop. Het modem geeft dan een blauw power led aan, dus update wordt gedownload. echter een automatische re-boot gebeurd niet en de nieuwe versie is ook niet geladen.  Ook niet nadat ikzelf het modem een reset geef.  dit gisteren ochtend middag en avond nogmaals geprobeerd, en vandaag ook twee keer. helaas werkt dit dus niet.  moet dit misschien bij de KPN upgrade server aangegeven worden?  ik merk met de vorige twee versies (08.03-P en die zonder P) dat er steeds ca 2 weken tussen zit. maar als ik zelf dus een upgrade initieer lukt het niet. lijkt normaal te starten na het klikken op de upgrade knop, pop-up met melding komt ook, bevestiging gegeven, powerled wordt blauw en meer gebeurd er dus niet…. na ca 5 minuten zijn alle leds weer groen en werkt het modem gewoon door alsof er niets is gebeurd.

Kan KPN deze upgrade misschien ZSM uitvoeren ? 

We zijn helaas al vanaf 23 sept mee bezig !!

Alvast weer dank voor je support,

Groet Nico

• Auteur
  • Deelnemer
  • November 22, 2025

22 nov.  Weer update handmatig gestart, en na ca 15 min gelukt !!

Dus nu even afwachten en zien of de problemen opgelost zijn..

Wordt vervolgd !

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 26, 2025

Yes! Goed om te horen, Nico.

• Auteur
  • Deelnemer
  • November 26, 2025

Gisteren mijn bekabelde netwerk weer op (oude) orde gebracht. dus 16-P Netgear switch weer aangesloten en na een paar re-boots van het modem werkt alles weer. :-) (een 16-P en drie 5-P switches, 2 TV ontvangers en 2 werkende superwifi punten, total iets van 42 IP adressen in gebruik. (2 van de 3)

Vanmorgen wel even het hele KPN netwerk plat (geen storing- of werkzaamheden vermeld bij KPN) maar na een uurtje het modem maar eens gereset (die gaf wel een internet verbinding aan?) en daarna werkt het weer.

Erik dank de support!  wel jammer dat bij mijn eerste melding van 23 sept dit niet al bekend was en ik eindeloos resets heb moeten uitvoeren met de helpdesk aan de lijn…. 

Nog 1 probleem staat nog open  en dat is dat mijn 3de superwifi 2.0 (zwart) niet wil updaten.

Ik vermoed dat dit te maken heeft met een instelling bij KPN, ik las n.l iets over standaard 2 en optie voor 3 of meer.  is dit nog op te lossen svp?

Nogmaals hartelijke dank !

Met vriendelijke groet,

Nico