Skip to main content
Beantwoord

Ubiquiti Cloud Gateway Ultra aansluiten op glasvezel

• February 11, 2026
  • 3 reacties
  • 92 keer bekeken

Komende maand ga ik overstappen vanaf Ziggo naar KPN. Hierbij heb ik gelijk de overstap naar Glasvezel. Nu maak ik me alleen zorgen om het stukje TV in combinatie met Ubiquiti.

Op het form heb ik al meerdere posts gelezen maar krijg ik verschillende signalen.

Mijn situatie:

Ik heb een Ubiquiti Cloud Gateway Ultra met daarbij een Ubiquiti NVR Instant. Daarbij heb ik 3 Accespoints en 3 Cameras. Momenteel draait mijn netwerk door de desbetreffende modem van ziggo op bridged modus te zetten achter mijn Cloud Gateway Ultra. 

Wat ik begrijp is dat in de situatie van de toekomstige glas verbinding dit niet meer nodig is. Ik verwacht mijn Cloud Gateway Ultra direct aan te kunnen sluiten op mijn ONT.

Mijn toekomstige aansluiting heeft een snelheid van 1GB.

Vragen:

1. Is het benodigd het script van fabianishere/udm-iptv te gebruiken of is het ook in te stellen doormiddel van de nieuwe IGMP instellingen?
  2. Is het aan te raden om mijn Ubiquiti Cloud Gateway Ultra in te wisselen voor een Cloud Gateway Fiber?
  3. Zijn de stappen anders voor een KPN TV BOX+ ik heb namelijk verschillende geluiden gehoord dat het script van udm-iptv dan helemaal niet benodigd is.

Stappenplan:

1. Cloud Gateway Ultra aansluiten aan ONT
  2. Mijn WAN verbinding instellen op VLAN ID 6
  3. IPV4 Connection instellen op PPPOE
  4. Username en Password instellen op Internet
  5. Nieuwe LAN aanmaken voor mijn Accesspoints en internet gebruik. 
  6. Nieuwe LAN aanmaken voor de desbtreffende KPN TV BOX met VLAN 4
  7. IGMP Snooping aanzetten op de nieuw LAN
  8. Script downloaden en installeren op de Cloud Gateway Ultra.
    Is het voorgeprogrammeerde profiel voor KPN voldoende of moeten er nog instellingen worden aangepast?

Hierbij ook een foto van mijn huidige netwerk

Graag hoor ik of mijn bovenstaande bevindingen kloppen.

Alvast bedankt!

Beste antwoord door Maikel Drost

Allereerst welkom bij de Club

Is het benodigd het script van fabianishere/udm-iptv te gebruiken of is het ook in te stellen doormiddel van de nieuwe IGMP instellingen?

Script maakt het makkelijk anders moet je alles handmatig aanmaken en dat kost tijd.

Is het aan te raden om mijn Ubiquiti Cloud Gateway Ultra in te wisselen voor een Cloud Gateway Fiber?

voor nu niet nodig maar mocht je naar 4GB 1:1 willen dan is UCG een optie maar dan moet ook de rest van de switches vervangen worden. Aangezien je ook XG UAP hebt mis je nu heel wat performance :-)

Zijn de stappen anders voor een KPN TV BOX+ ik heb namelijk verschillende geluiden gehoord dat het script van udm-iptv dan helemaal niet benodigd is.

Ik zou gewoon proberen zonder script mocht het toch niet naar Multicast stream willen dan scriptje maar letop dit script na elke os upgrade opnieuw uitrollen

3 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • Antwoord
  • February 11, 2026

Allereerst welkom bij de Club

Is het benodigd het script van fabianishere/udm-iptv te gebruiken of is het ook in te stellen doormiddel van de nieuwe IGMP instellingen?

Script maakt het makkelijk anders moet je alles handmatig aanmaken en dat kost tijd.

Is het aan te raden om mijn Ubiquiti Cloud Gateway Ultra in te wisselen voor een Cloud Gateway Fiber?

voor nu niet nodig maar mocht je naar 4GB 1:1 willen dan is UCG een optie maar dan moet ook de rest van de switches vervangen worden. Aangezien je ook XG UAP hebt mis je nu heel wat performance :-)

Zijn de stappen anders voor een KPN TV BOX+ ik heb namelijk verschillende geluiden gehoord dat het script van udm-iptv dan helemaal niet benodigd is.

Ik zou gewoon proberen zonder script mocht het toch niet naar Multicast stream willen dan scriptje maar letop dit script na elke os upgrade opnieuw uitrollen

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 12, 2026

Leuk om te lezen, bij mij hebben ze vandaag eindelijk de vezel aangesloten, nu is het nog wachten op de activatie. Ik heb wel de Unifi Fiber en o.a een paar U7 Pro XGS dus zit al wat te lezen, en kwam dit topic ook tegen. Ik verwacht volgende week aangesloten ben, dus hou dit topic in de gaten. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 12, 2026

Dank ​@Maikel Drost voor je reactie. Ik ben zelf niet zo ervaren hiermee maar zo leer ik ook elke keer bij. 👌🏽