Skip to main content
Vraag

Hoe krijg ik Dolby Atmos geluid tijdens het tv kijken?

• 5 oktober 2024
  • 9 reacties
  • 341 keer bekeken

hoe krijg ik dolby atmos geluid uit mijn dolby atmos balk . mijn tv ondersteunt het wel .

Of loopt kpn achter.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 336 reacties
  • 5 oktober 2024

Ik heb mijn KPN TV+ box met een optische kabel aangesloten op mijn Sony Soundbar en wanneer er uitgezonden wordt met Dolby Atmos dan wordt dat netjes naar de soundbar doorgestuurd. 
In dit geval maakt het niet uit of de TV wel of niet Atmos ondersteunt. 
Het is afhankelijk welke apparatuur je gebruikt en hoe je alles aangesloten en ingesteld hebt. 
Wellicht dat je dat kunt aangeven hier. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 81 reacties
  • 5 oktober 2024
RJW59 schreef:

Ik heb mijn KPN TV+ box met een optische kabel aangesloten op mijn Sony Soundbar en wanneer er uitgezonden wordt met Dolby Atmos dan wordt dat netjes naar de soundbar doorgestuurd. 
Het is afhankelijk welke apparatuur je gebruikt en hoe je alles aangesloten en ingesteld hebt. 

Dat is knap, want een optische uitgang ondersteund geen Dolby Atmos. Daar heb je HDMI ARC voor nodig of HDMI eARC.

Wil je dolby atmos met enkel televisie of met een app @biertjes ? Want geen een zender ondersteund dat nog volgens mij.

• 825 reacties
  • 5 oktober 2024

Dolby Atmos is inderdaad enkel beschikbaar bij de streamingdiensten. Soms alleen met het duurste abonnement zoals bij Netflix.

Met alleen een TV ben je er niet je hebt ook een audiosysteem nodig met speakers.aan het plafond of speakers die het geluid via het plafond weerkaatsen. Anders krijg je niet het effect waar dit voor bedacht is.

En uiteindelijk hebben we maar twee oren dus onze hersenen zorgen ervoor dat we iets boven ons horen.

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 336 reacties
  • 5 oktober 2024
daveytje schreef:
RJW59 schreef:

Dat is knap, want een optische uitgang ondersteund geen Dolby Atmos. Daar heb je HDMI ARC voor nodig of HDMI eARC.

Wil je dolby atmos met enkel televisie of met een app @biertjes ? Want geen een zender ondersteund dat nog volgens mij.

Oh nou ja ook prima. Bedankt voor de update

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 87 reacties
  • 21 februari 2025

Ik heb een soortgelijk probleem met TV+. Ik heb een Denon soundbar (met Dolby Atmos optie) door middel van een HDMI ARC kabel op mijn LG televisie aangesloten. Als ik vanaf mijn televisie Netflix kijk met DolbyAtmos content werkt dat prima. De Denon soundbar geeft het audioformaat aan met gekleurde leds en als die Dolby Atmos ontvangt kleurt de led van de soundbar blauw.

Als ik dezelfde Netflix film bekijk via de app op TV+ krijg ik geen blauwe led en dus geen Dolby Atmos. Het maakt dan ook niet uit of ik de geluidsinstelling van TV+ op “Automatisch” zet of op “Passthrough”. Bijzondere is wel dat ik bij “Automatisch” een groene led op de soundbar krijg (Dolby) en bij “Passthrough” blijft de led wit (PCM).

Iemand een idee??

#dolbyatmos #tv+

PeterG
Superuser
  • 61553 reacties
  • 21 februari 2025

Staat doorvoer van Atmos wel aan in je televisie@HansjePansje ?

Mijn Samsung voert het standaard uit als Dolby Digital (5.1).

Voor 7.1 en Atmos moet ik zelf uitvoer van Dolby Digital+ activeren. Pas dan gaat er van externe bronnen Atmos naar op de tv aangesloten audio apparatuur. 

Instellingen voor uitvoer op mijn Samsung 

PCM

Dolby Digital (=5.1)

Dolby Digital+ (ook 7.1 en Atmos)

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 87 reacties
  • 22 februari 2025
PeterG schreef:

Staat doorvoer van Atmos wel aan in je televisie@HansjePansje ?

Mijn Samsung voert het standaard uit als Dolby Digital (5.1).

Voor 7.1 en Atmos moet ik zelf uitvoer van Dolby Digital+ activeren. Pas dan gaat er van externe bronnen Atmos naar op de tv aangesloten audio apparatuur. 

Instellingen voor uitvoer op mijn Samsung 

PCM

Dolby Digital (=5.1)

Dolby Digital+ (ook 7.1 en Atmos)

De Dolby Atmos doorvoer staat aan in de televisie-instellingen. Als ik één-op-één Netflix (met DolbyAtmos) vanaf de app op mijn televisie afspeel werkt het prima dus ik ga ervan uit dat het televisie deel goed staat ingesteld. Ik heb in de televisie ook de geluidsinstelling op “passeren (passthrough)” gezet. Zodra ik Netflix, met dezelfde content, vanaf de TV+ setopbox bekijk lijkt er geen doorgifte van Dolby Atmos te zijn omdat de soundbar daar geen indicatie van geeft (blauwe led).

PeterG
Superuser
  • 61553 reacties
  • 22 februari 2025

vanaf de app op mijn televisie afspeel werkt het prima dus ik ga ervan uit dat het televisie deel goed staat ingesteld.

Bij mij (Samsung) staat dát los van de doorvoer van geluid via ARC van externe apparaten. Dus ga daar maar niet zo klakkeloos van uit.

Ik moet (kan) het instellen per HDMI ingang.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3606 reacties
  • 22 februari 2025
HansjePansje schreef:

Bijzondere is wel dat ik bij “Automatisch” een groene led op de soundbar krijg (Dolby) en bij “Passthrough” blijft de led wit (PCM).

Bij "Automatisch” converteert de TV+Ontvanger alles naar Dolby, dus ook PCM Stereo naar DD2.0 (niet DD5.1 of DD7.1 of Dolby Atmos), Daarom krijg je de groene LED, bij mijn receiver kan ik zien dat het DD2.0 is.

Bij "Passthrough” word de Audio stream ongewijzigd doorgestuurd, waarschijnlijk kiest jouw Netflix App de verkeerde Audio Stream. Wat gebeurt als je handmatig een Audio Stream kiest via Netflix-menu 'Audio and Subtitles”.

Kan je niet via HDMI van de TV+Ontvanger eerst naar Soundbar (geen eARC ingang) en de tweede HDMI-ingang (met eARC) naar TV. Dan kan je de fouten door conversie van de TV uitsluiten.