Skip to main content
Beantwoord

Ik heb een nieuwe Android TV gekocht, heb ik tv-ontvanger dan nog nodig, of kan ik app gebruiken?

• 1 februari 2025
  • 19 reacties
  • 207 keer bekeken

Goedemiddag, 

Aanstaande maandag krijgen wij een nieuwe tv. Nu vraag ik mij af of we met deze (smart) tv de kleine zwarte android tv box nog nodig hebben of kunnen kijken via de app. En belangrijker... heb je dan alle/dezelfde functionaliteiten ?

Dat scheelt weer ruimte aangezien we de tv met soundbar aan de wand monteren. 

nb. Voor de volledigheid, we hebben de SAMSUNG 65QN90D Neo QLED 4K (2024) gekocht. 

Bij voorbaat dank!

Mvg Bob 

Beste antwoord door PeterG

Een Samsung is inderdaad Tizen en géén Android. Voor Samsung is ook de kpn tv app beschikbaar. 

Met de box van kpn heb je mooier beeld dan via de app. En tja, je hebt een 65 inch... 

De ontvanger heeft meer mogelijkheden dan de app.

Ook heeft Android meer apps beschikbaar in de app store. Verder heeft een Samsung Tizen geen Chromecast functie. Het kastje van kpn heeft dat wel.

Hier gebruik ik bij voorkeur de DIW7022 op m'n Samsung televisie. 

Bekijk origineel

19 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12965 reacties
  • 1 februari 2025

Met de KPN tv ontvanger Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) heb je een veel mooier beeld.

Je kan ook via de KPN app kijken op de Smart tv.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de lossen KPN tv ontvanger. 

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 1 februari 2025

Zo'n vermoeden had ik al.

Dank je voor je snelle reactie 👍

Forum|alt.badge.img+1
  • 111 reacties
  • 1 februari 2025

Besturing van deze TV is Tizen, niet android volgens mij.

Je kan welde App van KPN hierop gebruiken, maar geen andere android app's

PeterG
Superuser
  • 61156 reacties
  • Antwoord
  • 1 februari 2025

Een Samsung is inderdaad Tizen en géén Android. Voor Samsung is ook de kpn tv app beschikbaar. 

Met de box van kpn heb je mooier beeld dan via de app. En tja, je hebt een 65 inch... 

De ontvanger heeft meer mogelijkheden dan de app.

Ook heeft Android meer apps beschikbaar in de app store. Verder heeft een Samsung Tizen geen Chromecast functie. Het kastje van kpn heeft dat wel.

Hier gebruik ik bij voorkeur de DIW7022 op m'n Samsung televisie. 

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 1 februari 2025

Dank jullie wel voor de reacties. Weer heel wat wijzer geworden! 

Mvg Bob

PeterG
Superuser
  • 61156 reacties
  • 1 februari 2025

Oh. Nog bijna vergeten te melden. 

Als je die soundbar ook optisch met de DIW7022 verbindt kun je ook radio luisteren met de tv uit.

Dat lukt zonder het kastje ook niet. 

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 1 februari 2025

Ok, dat is interessant. Bedankt voor de tip.

De soundbar is de Cinematic Q-series Soundbar HW-Q990D (2024). Volgens mij van zichzelf al aardig wat mogelijkheden maar wel ideaal om radio op af te kunnen spelen zonder ingeschakelde tv.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3491 reacties
  • 1 februari 2025
PeterG schreef:

Verder heeft een Samsung Tizen geen Chromecast functie. Het kastje van kpn heeft dat wel.

Samsung heeft geen Chromecast maar wel Mirracast. Dwz, je kan jouw telefoon spiegelen op de Samsung (met SmartThings of Smartview App). Indien de TV in fullsreen staat op jouw telefoon, is TV op de Samsung ook fullscreen.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 1 februari 2025

De SmartThings app heb ik al nodig voor diverse andere samsung apparaten dus daar ben ik enigszins bekend mee. Wel handig om op die manier te casten.

Kan niet wachten tot ze de tv maandag installeren. 

PeterG
Superuser
  • 61156 reacties
  • 1 februari 2025

Indien de TV in fullsreen staat op jouw telefoon, is TV op de Samsung ook fullscreen.

Het werkt … wel. Maar de beeldkwaliteit is best matig. Ik zou zeggen 720p. En ook niet helemaal Full screen op de tv. En je telefoon blijft ook werken. 

Bij Chromecast wordt de stream direct naar de tv gestuurd. Bij de ‘app in de tv’ ook.

Ik gebruik Smart View alleen als ik gasten heb en op die manier makkelijk foto's op m'n telefoon kan laten zien.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 1 februari 2025

Ik denk niet dat ik het vaak zal gebruiken maar het is wel mooi dat het kan!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8386 reacties
  • 1 februari 2025

Beste ​@Chasseurj theoretisch heb je de fysieke ontvanger niet nodig, maar wel je tv-abo, want zonder tv-abo kun je geen gebruik maken van de tv-apps.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3491 reacties
  • 1 februari 2025
PeterG schreef:

Indien de TV in fullsreen staat op jouw telefoon, is TV op de Samsung ook fullscreen.

Het werkt … wel. Maar de beeldkwaliteit is best matig. Ik zou zeggen 720p. En ook niet helemaal Full screen op de tv. En je telefoon blijft ook werken. 

NIet de nieuwste App gebruiken. Bij de oude versie kan je zelfs nog de kwaliteit kiezen, bij de nieuwe App wordt het automatisch, en KPN kiest vaak lagere kwaliteit dan nodig.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 1 februari 2025

Kun je oudere versies kiezen dan?

wjb
Superuser
  • 74627 reacties
  • 1 februari 2025
Chasseurj schreef:

Nee, dat kan je niet, je krijgt altijd de nieuwste versie.

Overgens kon je naar mijn weten in de eerdere smart-TV app de beeldkwaliteit ook niet kiezen, dat was alleen in de TV app voor Android tablets en telefoons.

En het mirroren van scherm (miracast) heeft twee hele grote nadelen.

1) Je kunt niet even wat anders gaan doen op jouw telefoon of tablet.

2) De resolutie zou wel eens veel lager kunnen zijn dan dat je verwacht. Zo heeft mijn tablet een resolutie van 2560 x 1600 maar de TV app gebruikt in werkelijkheid een resolutie van 1280 x 800.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3491 reacties
  • 1 februari 2025
Chasseurj schreef:

Niet de versie 8.xxx kiezen maar 7.xxx, en zet automatisch updaten in Google Playstore uit

https://kpn-itv-online.en.uptodown.com/android

wjb
Superuser
  • 74627 reacties
  • 1 februari 2025
TDN schreef:
Chasseurj schreef:

Niet de versie 8.xxx kiezen maar 7.xxx, en zet automatisch updaten in Google Playstore uit

https://kpn-itv-online.en.uptodown.com/android

Persoonlijk zou ik nooit maar dan ook echt nooit adviseren om apps buiten de Play Store om te installeren.

Maar goed, dat is een keuze die je zelf moet maken.

Overigens heeft het mijns inziens weinig toegevoegde waarde om een oudere versie te gebruiken immers de kans dat de app een lagere kwaliteit gebruikt dan dat je kunt miracasten is klein.

Buurman20
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 86 reacties
  • 1 februari 2025

@Chasseurj  je zou ook eventueel de DIW 7022 achter je TV kunnen monteren.

Misschien is dit wel een optie ? https://www.kamera-express.nl/vogel-s-media-box-mount-zwart?srsltid=AfmBOopXIzpc9crMu9U8GhkbVBhRV3fYCCX2l28IhEJ1a4FzCdLhNuR1f68&gQT=1

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 1 februari 2025

Superidee! Dank je!

Reageer