Skip to main content

Soundbox geen aanrader, TV geeft beter geluid

• 14 juli 2025
  • 6 reacties
  • 65 keer bekeken

Het is inderdaad geen aanrader. Regelmatig out of sync, blikkerig geluid. Slechte reclame voor B&O en zeker geen vervanger voor een soundbar. Ik stuur het hele zaakje weer vrolijk retour. Het geluid van mijn tv zelf is beter. (Maar misschien zegt dat meer over mijn tv...)

Admin: eigen topic voor vraag gemaakt [origineel topic]

6 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28115 reacties
  • 21 juli 2025

Hoi ​@Beegjemaar .  Welkom hier.

Wat jammer dat het voor jou geen succes was. We proberen hier van te leren en zijn benieuwd naar de reden.  Geluidbeleving is natuurlijk heel subjectief maar kun je beschrijven wat jij niet fijn vond aan het geluid? Waar en op welke hoogte had je de Soundbox staan? Wat maakt de audio uit jouw eigen tv beter? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 21 juli 2025

Geluidbeleving is niet subjectief. Hier is best wat wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. maar hierbij dan een volledige review: KPN Soundbox – Een Teleurstellende Geluidservaring
Als fervent liefhebber van film en muziek was ik op zoek naar een geluidsoplossing die de audiobeleving van mijn televisie kon verbeteren. De KPN Soundbox leek op papier een interessante optie, gezien het plug-and-play karakter en de belofte van een rijkere klank. Echter, mijn ervaring met dit apparaat was overwegend negatief en roept vragen op over de akoestische kwaliteit en de afstemming op de luisterervaring.
Meteen viel op dat de basweergave van de Soundbox zeer inconsistent was. Regelmatig viel de bas volledig weg, wat resulteerde in een onverwacht dun en onaangenaam geluid. Vanuit een psychoakoestisch perspectief, zoals beschreven in de "structuur van beleving" van soundscapes, draagt de basfrequentie bij aan de volheid en de ruimtelijkheid van een geluidsbeeld. Het wegvallen hiervan kan leiden tot een gevoel van "leegte" en een verlies aan "body" in de klank. De menselijke perceptie van geluid is complex; lage frequenties (bas) worden niet alleen gehoord, maar ook gevoeld, wat bijdraagt aan de impact en immersie van de luisterervaring. Het gebrekkige en onregelmatige laag van de Soundbox ontnam deze cruciale dimensie.
Een ander significant probleem was de regelmatige out-of-sync weergave van het geluid ten opzichte van het beeld. Dit fenomeen, ook bekend als "lip-sync error" of audio-visuele desynchronisatie, is een ernstige verstoring van de kijkervaring. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat zelfs kleine afwijkingen van tientallen milliseconden al merkbaar zijn en de hersenen dwingen tot extra cognitieve inspanning om de discrepantie te verwerken. Dit kan leiden tot frustratie, verminderde immersie en een algehele negatieve beoordeling van de media-ervaring. Het "geluidshorizon" concept, waarbij de auditieve en visuele informatie van een samenhangend geheel vormen, wordt hierdoor volledig doorbroken. De beleving van de "virtuele ruimte" die de Soundbox had moeten creëren, werd ernstig ondermijnd.
Het meest opvallende was echter hoe ik het geluid ervaarde als "plat" in vergelijking met het geluid van mijn ingebouwde televisiespeakers. Waar het televisiegeluid "voller" en "dikker" klonk en meer "dimensies" leek te hebben, miste de Soundbox deze eigenschappen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met verschillende akoestische parameters die bijdragen aan de waargenomen geluidskwaliteit.
 * Frequentierespons en Dynamisch Bereik: Een "plat" geluid kan duiden op een ongelijkmatige frequentierespons, waarbij bepaalde frequenties over- of ondervertegenwoordigd zijn, of op een beperkt dynamisch bereik, wat resulteert in een gebrek aan contrast tussen zachte en luide passages. De "volheid" die ik ervoer bij mijn tv duidt op een evenwichtigere frequentiebalans, inclusief een meer consistente basweergave, en een groter dynamisch bereik.
 * Ruimtelijke Beleving (Soundstage): De term "meer dimensies" die ik gebruikte, verwijst naar de spatialisatie van geluid – het vermogen van een audiosysteem om de illusie van breedte, diepte en hoogte te creëren. Dit wordt bereikt door factoren zoals stereospreiding, faseverschillen en het gebruik van reflecties. Als de Soundbox een beperkte soundstage had, zou dit het geluid "plat" laten klinken, alsof het uit één punt komt in plaats van een breed en omhullend veld. De perceptie van "dikte" of "rijkdom" in geluid is nauw verbonden met de aanwezigheid van complexe harmonische structuren en een goede reproductie van de lagere middenfrequenties, die bijdragen aan de "body" van instrumenten en stemmen.
Concluderend, de KPN Soundbox voldeed niet aan de verwachtingen. De inconsistente bas, de out-of-sync audio en de algehele "platte" geluidskwaliteit, die zelfs onderdoet voor de ingebouwde speakers van een standaardtelevisie, maakten de luisterervaring frustrerend en onbevredigend. Deze tekortkomingen zijn niet slechts subjectieve meningen, maar zijn te herleiden tot fundamentele aspecten van de psychoakoestiek en de menselijke perceptie van geluid, zoals de interactie tussen frequentie, tijd en ruimtelijke cues. Voor een verbeterde geluidservaring zou ik een alternatieve oplossing aanbevelen die een consistentere, dynamischere en ruimtelijkere geluidsweergave biedt.

Oh, de positie van de sounbox was zoals jullie hadden geadviseerd.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 13587 reacties
  • 21 juli 2025

Het beste kan je natuurlijk een Soundbar met losse basbox (subwoofer) kopen.

Dan heb je echt een super geluid en geluidservaring.

Onze LG Oled tv heeft een goed geluid en ook een ingebouwde subwoofer.

Maar de losse soundbar met losse subwoofer (van Samsung) geeft toch een mooier en complete geluid. Subwoofer heeft bij ons ook een 8” basspeaker (dat is veel groter dan de soundbox inclusief alles.  En de soundbar heeft bij ons 6 luidsprekers en is 1 meter lang.

Hij is nu 8 jaar oud en we overwegen om een nieuwe te kopen en denken aan de Samsung HW-Q800D of de HW-Q800F.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 21 juli 2025

Ik zat ook aan de Samsung te denken, past ook goed bij mijn tv (ook Samsung en die gaan vervolgens ook nog een samenwerking aan met elkaar aan via Q Symphony).

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28115 reacties
  • 22 juli 2025

Fijn dat je de tijd hebt genomen  en dank voor je uitgebreide en gedetailleerde antwoord, ​@Beegjemaar .  Dat gaat sowieso mee naar de ontwikkelaars. 

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+7
  • Helper
  • 223 reacties
  • 22 juli 2025

Het ligt ook aan de geluidsspoor van TV en Radio zenders. 

Want niet alle TV en Radio zenders geven Dolby atmos of Dolby surround geluid door. 

Dan heeft KPN de soundbox erg vroeg op de markt gezet. 

Reageer