Skip to main content
Beantwoord

Spraakgestuurd wisselen van zenders

• September 9, 2025
  • 23 reacties
  • 215 keer bekeken

Het aan en uitzetten van de TV lukt spraakgestuurd. Het wisselen van zenders niet. Daarvoor moet je eerst nog een knop indrukken op de afstandsbediening. Voor mensen die dat niet kunnen is dit dus een prbleem. Is er een mogelijkheid om volledig spraakgestuurd de zender te wisselen zonder dat er op een knop gedrukt hoeft te worden?

Beste antwoord door Denise van KPN

@JohanWiltvank Ik heb terugkoppeling ontvangen. Misschien is de KPN TV+ Soundbox iets voor jou? Hierin zit namelijk een farfield microfoon ingebouwd. Je kunt dan naar een bepaalde zender door “Hey Google, zet zender op NPO1” te zeggen zonder een knop in te hoeven drukken.

23 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

Als het over de TV+ Box of TV+ Soundbox gaat: je wilt dus iets als “Hey Google” of “Hallo TV+” om de Google Assistent te starten.

Of dat kan, weet ik niet. Maar vooruitlopend op anderen die dat misschien wel weten: zelfs als dat lukt (misschien met een aparte app, het zijn immers Android-apparaten waarop je andere apps kunt installeren), dan nog is de besturing via de Google Assistent best slecht. Twee jaar oud en volgens mij niks aan veranderd (net zoals dat de handleiding in de Kennisbank nog steeds niet uitlegt wat er wel of niet werkt):

(En dat topic gaat niet alleen om slechtzienden.)

• Auteur
  • Topper
  • September 9, 2025

Het gebruik van de google assistant lukt wel maar daarmee kom ik niet verder dan aan of uit zetten of iets als Youtube starten. En het volume van de speakers werkt ook enigszins (niet stabiel). Maar zenderwisseling lukt me niet. Het gaat hier om een persoon met MS die geen knoppen op de afstandsbediening meer kan indrukken.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

Het gebruik van de google assistant lukt wel maar daarmee kom ik niet verder dan aan of uit zetten of iets als Youtube starten. En het volume van de speakers werkt ook enigszins (niet stabiel).

Zelfs YouTube is dan denk ik de versie die in de televisie geïnstalleerd is? Dus niet de versie die in de TV+ Box zélf zit.

De microfoon van de TV+ Box (en ik denk ook: de TV+ Soundbox) zit trouwens in de afstandsbediening. Geen idee of die, qua batterijgebruik, überhaupt permanent aangezet kán worden om iets als “Oké Google” te kunnen gebruiken. Maar de TV+ Box heeft ook een USB-ingang waar op zich een microfoon op aan te sluiten is, die misschien ook door de Google Assistant gebruikt kan worden. Hopelijk weten anderen meer. 🤞

Gaat het inderdaad om de TV+ Box, of moet er nog een keuze gemaakt worden?

En om welke televisie gaat het? Als de televisie ook Android is, dan: misschien dat de KPN Android app in de televisie beter te bedienen is dan een losse ontvanger?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 9, 2025

Als je de Google Assistant knop op de afstandsbediening gebruikt moet je beginnen met “Ga naar...” 

Bijvoorbeeld Ga naar npo 1/kanaal 1/1.

Voor NPO 1 GOS bijvoorbeeld “Ga naar één negen één” werkt het beste. “Ga naar NPO 1 GOS” kan ook maar werkt niet consequent.

Dat is dan mogelijk ook zo naar dat ding waar je naar moet roepen...

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@JohanWiltvank, bedankt voor jouw feedback. Of dit mogelijk is, weet ik niet. Maar we geven de wens in ieder geval door aan de ontwikkelaars. Wie weet wat er mogelijk is.

In de tussentijd:

Als je de Google Assistant knop op de afstandsbediening gebruikt moet je beginnen met “Ga naar...” 

Bijvoorbeeld Ga naar npo 1/kanaal 1/1.

Voor NPO 1 GOS bijvoorbeeld “Ga naar één negen één” werkt het beste. “Ga naar NPO 1 GOS” kan ook maar werkt niet consequent.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Het gaat hier om een persoon met MS die geen knoppen op de afstandsbediening meer kan indrukken.

Helaas: ik heb bij iemand op een TV+ Box gekeken of ik instellingen binnen Google Assistent kon vinden om een aangesloten microfoon (in dit geval: een gekoppelde bluetooth headset) te gebruiken, om “Oké Google” binnen TV+ mogelijk te maken. Ik kon geen instellingen vinden. Wat niet wil zeggen dat het niet kan, maar ik kon het niet vinden.

Maar, ​@JohanWiltvankhet volgende klinkt wel hoopvol, let op de laatste zin?

How to Connect Google Nest Mini to Android TV

If your TV runs with Android technology, it’s compatible with Google Home. Here’s how you can connect your Android TV to your Google Nest Mini via Google Home:

1. Connect your phone and Android TV to the same Wi-Fi network.
  2. Open the Google Home app.
  3. Open the “Devices” tab
  4. Tap the “+ Add” at the bottom of the screen.
  5. Select “Set Up Device.”
  6. Tap “New Device” and wait for the app to find your TV.
  7. Select your TV and complete the pairing process.

Once your Android TV is connected to Google Home, you can control your TV with Google voice commands.

Hierboven zou je dan niet moeten koppelen met de televisie, maar met de KPN TV+ Box. Ik kan het helaas niet testen.

En bedenk dat stembediening hoe dan ook beperkt is; misschien wil je dat toch echt even testen door iemand wel de knop op de afstandsbediening te laten indrukken. Ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe je met je stem kunt navigeren in de gids, of opnames, enzovoort. (Of als je dat allemaal niet gebruikt, dan is ouderwetse Ziggo kabeltelevisie met de huidige televisie die zelf al via spraak te bedienen lijkt, misschien veel fijner?)

Verder even hardop nadenkend als bovenstaande niet werkt:

• Aangenomen dat het om de TV+ Box gaat: je kunt een muis (en toetsenbord) aansluiten op de USB-ingang. En je kunt invoerapparatuur via bluetooth koppelen. Biedt dat misschien nog mogelijkheden, met speciale invoerapparatuur die bijvoorbeeld een muis bestuurt?
  • De TV+ Box ondersteunt ook “Toegang via schakelaar”, maar die navigatie lijkt me erg vervelend.
  • Bovenstaande hacks worden natuurlijk nooit zo gemakkelijk als stembediening. 😒 Ik wilde aanbieden te helpen om met wat elektronica de knop op de afstandsbediening daadwerkelijk in te drukken (nou ja, via een relais contact te laten maken zodra je een bepaald startcommando geeft). Maar je moet de knop eigenlijk vasthouden totdat je uitgepraat bent. Hoewel domweg altijd een vast aantal seconden ingedrukt houden misschien ook werkt, omdat de microfoon uit lijkt te gaan zodra Google de tekst lijkt te begrijpen.
  • Als je twee afstandsbedieningen aan een Google Chromecast koppelt, dan gaat na drukken van “OK” op het microfoon-icoon in het on-screen toetsenbord, de microfoon van die betreffende afstandsbediening aan. Klik je met een muis op dat microfoon-icoon dan lijkt de microfoon van de laatstgebruikte afstandsbediening actief te worden. Dan heb je de Google Assistant-knop dus niet eens gebruikt, en toch wordt de microfoon van die betreffende afstandsbediening aangezet. Misschien kan er via een virtueel bluetooth-toetsenbord een keycode voor de assistant verstuurd worden.

En voor de volledigheid:

misschien dat de KPN Android app in de televisie beter te bedienen is dan een losse ontvanger?

Dat heeft ​@Arjan van KPN getest, maar lijkt niet te werken:

• Auteur
  • Topper
  • September 13, 2025

Beste Arjan van B. Dank voor je uitgebreide reactie. Ook de KPN-box is gekoppeld in google home. De assistant van de Google Nest die ze heeft doet het ook wel, maar ook hier alleen aan en uit en volume. 

Wat ik nu aan het zoeken ben is of ik de kanalen van de TV zelf weer kan gebruiken (dus zonder de settop-box van KPN. Ouderwets de kanalen instellen op de TV. Mogelijk gaat dat wel werken. Ik weet alleen nog niet of dat eigenlijk wel kan. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 13, 2025

of ik de kanalen van de TV zelf weer kan gebruiken (dus zonder de settop-box van KPN. Ouderwets de kanalen instellen op de TV. Mogelijk gaat dat wel werken. Ik weet alleen nog niet of dat eigenlijk wel kan. 

Nee. Bij kpn kan dat niet. Dat moet met DVB-C en dat biedt alleen Ziggo nog aan. Bij kpn is dat niet mogelijk. 

• Auteur
  • Topper
  • September 13, 2025

Dank Peter. Ik heb me er nog niet echt in verdiept. Maar stel ik gebruik een TV die ik alleen via de app KPN TV+ (en dus niet via de KPN-box). Zou dat nog iets opleveren?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 13, 2025

De app ondersteunt geen spraaksturing. Maar daar is ​@Arjan van B een beetje mee bezig om dat uit te zoeken. 

De kpn TV+ box wel, maar dan alleen via de eigen afstandsbediening door eerst de Google knop in te drukken. Maar ik begrijp dat dat een beetje een probleem is.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Ook de KPN-box is gekoppeld in google home. De assistant van de Google Nest die ze heeft doet het ook wel, maar ook hier alleen aan en uit en volume.

Maar met aan/uit en volume verwijs je dan naar de televisie, toch? Hebben jullie daar ook Google Nest voor nodig, of kan die televisie zélf op spraak reageren?

Misschien is koppelen van zowel de televisie als de KPN TV+ Box aan Google Nest net iets te ingewikkeld. Als jullie dat gedaan hebben, dan misschien de televisie ontkoppelen van Nest? Een moderne televisie is hopelijk ook aan/uit te zetten via het zogenaamde HDMI CEC, zodra de TV+ Box die opdracht geeft. En volume is ook te regelen op de TV+ Box zélf, als de televisie alleen voor de TV+ Box gebruikt wordt, en het volume van de televisie op een vaste waarde gezet kan worden. Op beide instellingen komen we dan later nog wel terug, als je weet of koppelen van Google Nest met alléén de TV+ Box de spraakbediening van de TV+ Box toch mogelijk maakt.

Wat ik nu aan het zoeken ben is of ik de kanalen van de TV zelf weer kan gebruiken (dus zonder de settop-box van KPN. Ouderwets de kanalen instellen op de TV.

Dat bedoelde ik met de ouderwetse kabeltelevisie van Ziggo, zonder een zogenaamde mediabox. Zoals ​@PeterG  al schreef: zoiets biedt KPN niet aan. En dan heb je bij Ziggo ook een zogenaamde CI+-module nodig als je extra kanalen wilt ontvangen. (En CI+ geeft misschien ook nog wat extra’s zoals on-demand, maar geen idee of dat dan ook via spraak te bedienen is.)

Trouwens, Ziggo vergeet nog wel eens om opgezegde kabeltelevisie ook echt af te sluiten in het kastje op straat. Het kan daarom zo maar zijn dat je al (beperkt) televisie kunt kijken via een coax-aansluiting. Dat zou even snel testen van kabeltelevisie wel gemakkelijk maken. (Ziggo is bezig de indeling te veranderen. Bij zoeken naar zenders is de informatie op hun website niet altijd up-to-date; soms heb je “256-QAM” nodig waar Ziggo nog “64-QAM” noemt.)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 13, 2025

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Echt alleen voor later, geen kant en klare oplossing:

Op een Chromecast met Google TV opent Google Assistant ook als je kort Alt+spatiebalk indrukt op een gekoppeld bluetooth toetsenbord. En dan gaat de microfoon van de laatstgebruikte afstandsbediening aan. Of, als je bijvoorbeeld bluetooth oortjes met microfoon gebruikt, dan kun je na indrukken van Alt+spatiebalk via die microfoon opdrachten geven.

Het werkt na de eerste keer niet altijd lekker. En Google TV is geen Android TV, dus ik weet niet of dit ook op een TV+ Box zou werken. Maar: als al het andere niet werkt, en als de standaard spraakbediening van de TV+ Box voldoet, dan is een bluetooth of usb-microfoon in combinatie met iets dat op verzoek Alt+spatiebalk nadoet, misschien een begin. 🤓

Het zou natuurlijk een stuk gemakkelijker zijn als de TV+ Box zelf “Oké Google” ondersteunt zodra er een aparte microfoon is aangesloten.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Bedankt voor jouw moeite, ​@Arjan van B. Ik neem de feedback in ieder geval mee.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 18, 2025

@JohanWiltvank Ik heb terugkoppeling ontvangen. Misschien is de KPN TV+ Soundbox iets voor jou? Hierin zit namelijk een farfield microfoon ingebouwd. Je kunt dan naar een bepaalde zender door “Hey Google, zet zender op NPO1” te zeggen zonder een knop in te hoeven drukken.

• Auteur
  • Topper
  • September 18, 2025

De pagina waar je naar verwijst werkt niet (404).

Heb wel de info gevonden. De reviews zijn niet allemaal lovend, maar mogelijk werkt het. Ik begrijp dat er wel een bedrag per maand voor moet worden betaald en ik kan nog niet achterhalen of het ook gaat werken. Zou ze het een tijdje mogen proberen?

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 18, 2025

De KPN website doet op dit moment wat moeilijk. Als je niet kunt wachten: de Wayback Machine kent nog een versie van 10 augustus, maar dat werkt helaas niet helemaal lekker. En de Kennisbank doet het wel, maar daar word je niet veel wijzer van:

Zou ze het een tijdje mogen proberen?

Als ze nu al een TV+ Box heeft (volgens mij wel?) dan kun je volgens mij een televisieabonnement per maand veranderen, ofwel: de televisieontvangers altijd per maand bijbestellen en opzeggen, ofwel ook omwisselen. Als ze al heel lang TV+ heeft (maar dat denk ik niet?), dan raak je misschien het gratis opnemen kwijt, als ze dat nu heeft.

Trouwens: je kunt een KPN internet abonnement niet zomaar opzeggen. Dus overstappen naar een moderne Ziggo ontvanger is duur omdat je dan ook Ziggo internet moet hebben, dus dubbel betaalt voor een internet abonnement. Maar bij alléén Ziggo kabeltelevisie heb je geen Ziggo internet nodig.

Volgens mij is de stembediening van de TV+ Soundbox niet anders dan de TV+ Box, behalve dan dat je (blijkbaar) geen knopje hoeft in te drukken voordat je kunt praten. Ik denk bijvoorbeeld dat je niet met stembediening door de lijst met opgenomen programma’s kunt navigeren, want dat kan volgens mij op de TV+ Box ook niet.

Het zou zo enorm fijn zijn als de Kennisbank uitleg zou geven over wat voor spraakopdrachten de Google Assistant begrijpt. Maar dat is dus niet zo. Ik zie trouwens dat veel Kennisbank-artikelen die voor zowel TV+ Box als TV+ Soundbox gelden, in de categorie TV+ Box staan. 🙄

@Denise van KPN, weet je of de ingebouwde microfoon ook nog werkt als je bij geluid kiest om de ingebouwde box uit te zetten, en geluid gewoon via de televisie te horen?

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Het zou zo enorm fijn zijn als de Kennisbank uitleg zou geven over wat voor spraakopdrachten de Google Assistant begrijpt. Maar dat is dus niet zo.

Bedankt voor de feedback. Ik neem het mee, kijken of we er wat mee kunnen.

@Denise van KPN, weet je of de ingebouwde microfoon ook nog werkt als je bij geluid kiest om de ingebouwde box uit te zetten, en geluid gewoon via de televisie te horen?

Dat weet ik zo niet, maar ga ik navragen!

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Waarom navragen als we het zelf kunnen testen op kantoor. De microfoon lijkt nog te werken als er voor een andere audio-uitvoer gekozen wordt dan de Soundbox. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 13, 2025

@JohanWiltvank, is het gelukt met bijvoorbeeld een TV+ Soundbox?

(Voor toekomstige lezers: aansluiten van een USB microfoon aan de gewone TV+ Box is door KPN getest maar lijkt niet te werken.)

Nee, helaas. Geen succes. Het enige wat is gelukt is het aan en uitzetten van de TV mbv een chromecast. Aan uitzetten van de KPN TV-box lukt ook nog wel en dan kun je naar de verschillende apps (Netflix bv.). Maar zenderwisselen lukt niet.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 13, 2025

zenderwisselen lukt niet

@JohanWiltvank, dus niet de TV+ Soundbox geprobeerd?

Ook met de TV+ Box moet je wel van zender kunnen wisselen, in ieder geval voor de meeste zenders als je weet wat je moet zeggen. Dat werkt op de TV+ Box denk ik niet anders dan op de TV+ Soundbox. Behalve dat je voor het testen zonder TV+ Soundbox helaas dus wel die knop op de KPN afstandsbediening moet gebruiken, in plaats van “Hey Google”.

Is het voor geen enkele zender gelukt?

​Bij de TV+ Soundbox gaat dat dus zonder de knop, maar dat had je wel begrepen neem ik aan:

​Misschien is de KPN TV+ Soundbox iets voor jou? Hierin zit namelijk een farfield microfoon ingebouwd. Je kunt dan naar een bepaalde zender door “Hey Google, zet zender op NPO1” te zeggen zonder een knop in te hoeven drukken.

@Denise van KPN, weet je of je de TV+ Soundbox ook aan kunt zetten met een stemopdracht?

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

@Arjan van B Ik heb dit mijn collega ​Erik laten testen. 😉 Als de microfoon aanstaat, dan kan je de Soundbox inderdaad aanzetten met ‘Hey Google’. Erik gebruikte het commando ‘ga aan’, waarna de Soundbox aanging.