De kastanjes uit het vuur halen,
d.w.z. een gevaarlijken arbeid verrichten voor een ander, die zich zelven buiten schot houdt en er het voordeel van geniet;
Mod. Ga uw gang
De kastanjes uit het vuur halen,
d.w.z. een gevaarlijken arbeid verrichten voor een ander, die zich zelven buiten schot houdt en er het voordeel van geniet;
Mod. Ga uw gang
Sorry?
Ter verduidelijking van de titel:
Ik kan prima inloggen op m’n modem zolang er een verbinding is. Echter, als de internet-verbinding weg valt kan ik dus ook niet meer inlogen op het modem :)
Hoi @cryothic, ik lees dat je aangesloten bent op glasvezel maar dat je verbinding sinds kort steeds even wegvalt. Dat is niet fijn. Gebeurt dit nu, een paar dagen later, nog steeds?
Als het nog speelt ben ik naar een aantal dingen benieuwd: Vallen er lampjes op de Box 12 uit als je verbinding wegvalt? Heb je het modem sinds dien al opnieuw opgestart of gereset, en zo ja, hoe? Valt de verbinding op alle apparaten tegelijk weg?
Voor snellere hulp kan je ook een terugbelafspraak maken. Op die manier belt een collega van mij je terug wanneer het jou uit komt, en helpt je verder. Dat is vaak sneller dan hier in de community, omdat er zo een paar dagen tussen kan zitten voor er een nieuwe reactie in je topic is. Mocht je intussen al een oplossing gevonden hebben, dan lees ik het ook graag natuurlijk!
Hoi Alexandra,
Vanmorgen had ik weer problemen. Ik kon op dat moment echter alleen via mijn telefoon constateren dat er geen wifi was, en op het modem was dat lampje ook uit. De andere lampjes zal ik even in de gaten moeten houden, maar dat valt vooral op als ik via een bedraad apparaat er aan hang.
Ik heb inmiddels:
- enkel het modem een seconde of 30 van spanning ontdaan
- modem, en glasvezelpunt ongeveer 30 seconden zonder stroom
- (vanmorgen) modem en glasvezelpunt 15 minuten zonder stroom
- via mijn pc (bedraad) in het dashboard van het modem een reset van het apparaat gestart
- via mijn pc (bedraad) in het dashboard van het modem een reset van het netwerk gestart
Het probleem is echter niet constant. Van vrijdagavond tot zondagmiddag heb ik geen problemen ervaren bijvoorbeeld.
En ik vind het opvallend dat ik bedraad tijdens zo’n storing niet in het modem kan komen. Dat klinkt voor mij alsof het hele modem niet beschikbaar is. Ik zal even kijken of die 15 minuten zonder stroom vanmorgen iets uitgehaald hebben (ik ben nu op kantoor).
Anders zal ik inderdaad een afspraak maken.
@cryothic Ik ben met je eens dat, zoals je het beschrijft, het modem even niet beschikbaar lijkt. Mogelijk veroorzaakt dat het probleem met de verbinding ook, het is een gok maar het zou kunnen. Probeer toch eens om de Box 12 te resetten. Als ‘ie op de een of andere manier niet lekker werkt, helpt die reset in veel gevallen goed. Ik ben benieuwd hoe het daarna gaat!
Hoi @Alexandra van KPN ,
Ik ga het even in de gaten houden. Gisterenavond en vanmorgen heb ik in ieder geval nog geen problemen gehad. Maar zoals ik zei, als ik niet thuis ben weet ik niet wat er gebeurd. Daarom had ik graag een optie gezien om een log in te zien van het modem.
Als de storing terugkeert zal ik het modem eens resetten. Overigens moet waarschijnlijk de tekst op die link wel even nagekeken worden. Daar staat dat het via de Web Interface kan door naar “My Modem” en “Maintenance” te gaan.
Wederom, ik zit nu niet thuis, maar als ik het mij goed herinner heeft mijn modem die opties niet, en zitten de reset-opties daar op een andere plek :)
@Alexandra van KPN
Even een update, want al sinds ik wakker werd (rond half 6) valt constant de verbinding weer weg.
Als dit het geval is, en ik ren naar de meterkast, brand het powerlampje rood. Het modem zit verbonden via een stekkerblok in de meterkast waar ook het glasvezelpunt en een Philips Hue-bridge aan hangen. Deze lijken niet te resetten, waardoor ik er vanuit ga dat er met de stroomvoorziening niks mis is.
Ik heb zojuist fysiek met dat pinnetje het modem gereset, en ga even kijken wat er nu gebeurt. Anders zal ik dat contactformulier maar invullen ofzo.
Edit:
Reset met het pinnetje maakt ook niks uit. Overigens lees ik dat dan ook je SSID enzo weg zouden moeten zijn, maar mijn Wifinetwerk (enkel ingesteld op het modem. Geen wifi-routers ofzo) bestaat nog steeds (zolang het modem bereikbaar is).
Ondertussen de test gedaan op: Check waarom je geen internet hebt | KPN en hier krijg ik de melding dat mijn modem niet bereikbaar is. Wat natuurlijk grappig is omdat ik wel gewoon die website (via m’n pc, bedraad) kan openen en ook het resultaat van de test gewoon terug krijg.
Laatste update :)
Ik heb vanmorgen telefonisch contact gehad. Modem is uitgelezen en hij bleek inderdaad in een bootloop beland te zijn. Ik heb bij de KPN Winkel hier in de stad m’n modem kunnen omruilen.
Het nieuwe modem is up en running, al moest ik hem wel een tijdje met rust laten zodat ie m’n wifi instellingen van de vorige overneemt. Dus het is nog even wachten tot de Wifi er weer is. Maar met draad ben ik weer online :)
Ik heb precies hetzelfde probleem, met het verschil dat ik de Kpn Wifi niet gebruik, maar m’n eigen Wifi netwerk. Zodra de problemen beginnen is ook het modem niet te bereiken en zijn de statusledjes gewoon groen.
Het lijkt met periodes te komen: Er kan zo een week of twee tussen zitten. Maar als het internet eenmaal begint weg te vallen, gebeurt het ook meerdere keren per dag.
De enige remedie is telkens het modem even opnieuw opstarten.
Heb een week of wat geleden maar eens gebeld met de helpdesk (waar ik het telefoonnummer trouwens bijzonder moeilijk van kon vinden), maar de support-man wist me niet verder te helpen dan overal de stekker uit te laten trekken, waarna de boel natuurlijk weer werkte.
Op mijn vraag of hij wellicht even in de logging vh modem kon kijken om het probleem te achterhalen, reageerde hij verbaasd met “Nee, dat is niet mogelijk meneer. Maar het internet werkt nu toch weer?"
@Jakko89
Bij mij kwam en ging het ook de afgelopen 1,5 week. Echter vanmorgen was het constant. Er is vanaf half 6 tot half 9 geen periode langer dan 7 minuten geweest waarin het modem z’n werk deed.
Informatie vinden op de KPN site is idd ruk. De link van @Alexandra van KPN bracht me op een pagina waar ik een belafspraak kon maken. Ik kwam bij een bot terecht, en toen ik aangaf dat ik zelf wel zou bellen kreeg ik daar het nummer. (0800 0402). Maar toen ik daarna nogmaals de optie zocht om een belafspraak te maken, kwam ik die knop nergens meer tegen.
Wat betreft het uitlezen van de logs weet ik niet hoe dat zit. De persoon aan de lijn zei dat hij contact ging maken met m’n modem (iets dat via de test op de site ook niet lukte), en daarna mocht ik de stekkers eruit halen (zowel modem als wifipunt). Hij zette me even in de wacht (ik gok dat ie op die manier zorgt dat mensen even een paar minuten wachten met de stekker er weer in te doen ), en toen hij terug kwam zei hei dat mijn modem vol met foutmeldingen stond, en dat ie daardoor niet z’n gehele bootsequence af kan maken.
Dat klinkt voor mij alsof ze daar weldegelijk in de log kunnen kijken.
Op dit moment (zo’n 12 uur na het vervangen van het modem) werkt het internet hier nog stabiel. Hij draait nog steeds op z’n tijdelijk wifi, want m’n eigen netwerk-configuratie is kennelijk nog niet ingeladen. Geen idee hoe lang dat duurt. KPN-winkel-meneer zei dat het een uur, tot meerdere dagen kon duren. Dus ik wacht het nog wel even af :)
Zo, laatste update hoor. Nu 1,5 week het nieuwe modem.
Ik heb zelf m’n WIFI maar teruggezet want het duurde me te lang voordat dat automatisch ging. En alles werkt sinds dien weer helemaal prima. Nu alleen hopen dat ik niet elke krappe 2 jaar m’n modem moet laten vervangen.
Wel vind ik het wat twijfelachtig dat die configuratie dus op het KPN netwerk ergens staat. Want daar staan wel je modem-instellingen (en dus ook eventuele wifi wachtwoorden, namen van apparaten in je netwerk en macadressen daarvan?) op een manier opgeslagen die terug kan naar het modem.