Skip to main content
Vraag

Printer krijgt geen (bereikbaar) IP-adres (meer) van het KPN modem

• 23 januari 2025
  • 19 reacties
  • 482 keer bekeken

Hallo forumleden,

Ik probeer een vriend te helpen die sinds enige tijd zijn (oude HP-) printer niet meer draadloos kan gebruiken. Het zou mij niet verbazen als dit begonnen is na een update van de firmware van het modem, hoewel dat niet meer exact is te duiden.

De printer krijgt geen (goed) IP-adres meer toegewezen middels DHCP van de KPN Experia box v10 (b.v. IP-adres 169.254.x.y, een niet-bereikbaar adres). In de tabel van verbonden apparaten wordt de printer dan wel geregistreerd met dit adres.

Ook het toewijzen van een vast IP-adres, middels DHCP, maakt de printer niet bereikbaar.

Ik heb deze printer ook in mijn eigen thuisnetwerk geprobeerd, maar met een KPN Box 12 is het gedrag hetzelfde …

Vandaag heb ik een oud modem (een Zyxel uit de ADSL-tijd) meegenomen en daarmee kreeg de printer keurig een goed IP-adres toegewezen (192.168.1.x), waarmee mijn vermoeden bevestigd werd, dat dit niet ‘aan de printer lijkt te liggen’. 

Zou dit veroorzaakt kunnen worden door ander gedrag in nieuwere firmware vanhet modem of andere (default) instellingen daarop?

Zijn er mogelijkheden om dit verder te onderzoeken, b.v. m.b.v. debug- of protocol-trace functionaliteit oid?

Ik hoop dat dit forum me wat ideeën of tips kan geven om dit gedrag te analyseren en te verbeteren/herstellen!

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groeten, /\Pim.

19 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3494 reacties
  • 24 januari 2025

@pim-pavel Oude apparaten hebben moeite met Wifi6 en WPA3, zet in modem alles uit: Wifi5 ipv Wifi6 en WPA2 ipv WPA3 of WPA3/WPA2 en zet PMF ook uit.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 84 reacties
  • 24 januari 2025

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 24 januari 2025

Bedankt voor jullie (snelle) reacties/suggesties, ik ga er mee aan de slag.

Wat ik me nog wel afvraag is: wat is er veranderd in de werking van de modem software, want het heeft heel lang wel goed gewerkt ...

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3494 reacties
  • 24 januari 2025
pim-pavel schreef:

Wat ik me nog wel afvraag is: wat is er veranderd in de werking van de modem software, want het heeft heel lang wel goed gewerkt ...

Het probleem is wifi6 is niet backwards compatibel met wifi5, in de V12 modem is standaard wifi6 geactiveerd, je oude modem ken wifi6 waarschijnlijk nog niet.

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 24 januari 2025
TDN schreef:
pim-pavel schreef:

Het probleem is wifi6 is niet backwards compatibel met wifi5, in de V12 modem is standaard wifi6 geactiveerd, je oude modem ken wifi6 waarschijnlijk nog niet.

Mijn vriend heeft en had nog steeds dezelfde Experia Box v10 box in gebruik, alleen de firmware is daarin wsl. veranderd ... 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3494 reacties
  • 24 januari 2025
pim-pavel schreef:

Mijn vriend heeft en had nog steeds dezelfde Experia Box v10 box in gebruik, alleen de firmware is daarin wsl. veranderd ... 

Naast het probleem van wifi6 hebben oude apparaten ook probleem met WPA3 en PMF, daarom mijn advies alles deactiveren (Wifi6, WPA3 en PMF). De v10 modem heeft na firmware update ook deze nieuwe opties.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14820 reacties
  • 28 januari 2025

Hi ​@pim-pavel, ik zie dat er vanuit de community al een aantal tips gegeven zijn, is het hiermee gelukt om de printer weer goed aan de praat te krijgen? 

• 3432 reacties
  • 28 januari 2025
TDN schreef:

Naast het probleem van wifi6 hebben oude apparaten ook probleem met WPA3 en PMF, daarom mijn advies alles deactiveren (Wifi6, WPA3 en PMF). De v10 modem heeft na firmware update ook deze nieuwe opties.

Geen WiFi 6. Dat heeft de Experiabox v10 niet. Dat ondersteund de hardware niet. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3494 reacties
  • 28 januari 2025
Marlon92 schreef:
TDN schreef:

Geen WiFi 6. Dat heeft de Experiabox v10 niet. Dat ondersteund de hardware niet. 

Wifi6 is met betrekking met zijn eigen V12, hij bedoel de v10 van zijn vriend en daar moet hij de opties WPA3/PMF deactiveren.

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 28 januari 2025
Maja van KPN schreef:

Hi ​@pim-pavel, ik zie dat er vanuit de community al een aantal tips gegeven zijn, is het hiermee gelukt om de printer weer goed aan de praat te krijgen? 

Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om de voorgestelde instellingen te proberen.

Mogelijk a.s. donderdag of een week later.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 84 reacties
  • 28 januari 2025
pim-pavel schreef:

Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om de voorgestelde instellingen te proberen.

Mogelijk a.s. donderdag of een week later.

@pim-pavel 

Zie ook deze suggesties om te proberen uit dit andere printer problemen topic:
Geen verbinding met Epson sx535wd na update van Experiabox V10

Probeer eens de WiFi 2,4GHz van 802.11ax terug te zetten naar 802.11b/g/n?
Je kan ook nog even testen of de verbinding wel werkt zonder beveiliging?
Uiteraard voorzichtig hiermee zijn.
Eventueel je gastennetwerk hiervoor gebruiken.
Via het gastennetwerk kan je natuurlijk niet printen maar alleen om te testen of je printer een verbinding kan maken en een IP toegewezen krijgt.

Anders testen met een extra WiFi Extender/AP als je deze misschien hebt/kan lenen zoals in het eerder aangehaalde topic.

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 1 februari 2025
TDN schreef:

@pim-pavel Oude apparaten hebben moeite met Wifi6 en WPA3, zet in modem alles uit: Wifi5 ipv Wifi6 en WPA2 ipv WPA3 of WPA3/WPA2 en zet PMF ook uit.

Afgelopen donderdag heb ik deze suggesties uitgeprobeerd.

- PMF uitgezet (hoewel dit niet duidelijk zichtbaar is, na het wijzigen/opslaan?)
- Ik heb niet kunnen ontdekken dat er WiFi6 functionaliteit aanwezig is op deze Experia v10 box
  Voor de draadloze verbinding met de printer (b)lijkt WiFi4 in gebruik te zijn
- De beveiliging was al ingesteld op WPA2-Personal

Ik heb de draadloze instelling van de printer naar fabrieksinstellingen gezet en
heb de WPS drukknop functie gebruikt voor het koppelen van de printer aan het modem.

Het resultaat was dat de printer wederom een IP-adres kreeg toegewezen in een niet bereikbaar netwerk.
Zie ook bijgaande (delen van) schermafbeeldingen.

Zijn er nog andere mogelijkheden om de oorzaak van dit gedrag te onderzoeken,
b.v. door protocol-opnames, debug-/logging-mogelijkheden of iets anders?

Bij voorbaat dank en groeten, /\Pim. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 84 reacties
  • 1 februari 2025
pim-pavel schreef:

Ik heb de draadloze instelling van de printer naar fabrieksinstellingen gezet en

heb de WPS drukknop functie gebruikt voor het koppelen van de printer aan het modem.

Het resultaat was dat de printer wederom een IP-adres kreeg toegewezen in een niet bereikbaar netwerk.

De printer krijgt dus geen correcte verbinding/IP adres, vandaar het 169.254..(APIPA) adres.
Ook al getest zonder beveiliging?
Of je oude Zyxel ADSL modem als AP gebruikt?
Router als Access Point configureren

En om welke HP printer gaat het hier nu eigenlijk?🤔
Kan je bij de printer misschien ook de WiFi instellingen configureren via een USB kabel in plaats van WPS?

Het komt me allemaal bekend voor zoals besproken op een ander provider forum.
Lees dat zeer uitgebreide topic maar eens, uiteindelijk was de enige oplossing een extra WiFi AP/Repeater.

Ziggo Community: Hoe verbind ik de Printer HP 3050 met het Sagemcom modem?

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 2 februari 2025
Doman schreef:
pim-pavel schreef:

>Ook al getest zonder beveiliging?

Nee, want hoe kan ik dat configureren?

Op mijn KPN Box 12 lijk ik geen mogelijkheid hebben om dat uit te zetten.

>En om welke HP printer gaat het hier nu eigenlijk?🤔

HP Deskjet 3050A J611

>Kan je bij de printer misschien ook de WiFi instellingen configureren via een USB kabel in plaats van >WPS?

Ja, dat kan.

Hebben we ook geprobeerd, maar niet meer na het opvolgen van de suggesties uit dit forum.

Zou dat nog zinvol kunnen zijn?

>Of je oude Zyxel ADSL modem als AP gebruikt?
>Router als Access Point configureren

Dit heb ik ook nog niet geprobeerd.

>Het komt me allemaal bekend voor zoals besproken op een ander provider forum.
>Lees dat zeer uitgebreide topic maar eens, uiteindelijk was de enige oplossing een extra WiFi >AP/Repeater.

>Ziggo Community: Hoe verbind ik de Printer HP 3050 met het Sagemcom modem?

Ik zal hier naar gaan kijken, maar ik blijf het vreemd vinden dat dit soort kunstgrepen noodzakelijk zouden moeten zijn, nadat de provider de firmware van het modem hebben ‘verbeterd’. Ik zou dan willen begrijpen wat er in de firmware is veranderd waardoor de eerder nog werkende functionaliteit nu ineens niet meer werkt?

Wellicht kan de KPN hier (ook) op reageren?

Wederom bedankt en Groeten, /\Pim

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 84 reacties
  • 2 februari 2025
pim-pavel schreef:
Doman schreef:

>Ook al getest zonder beveiliging?

Nee, want hoe kan ik dat configureren?

Op mijn KPN Box 12 lijk ik geen mogelijkheid hebben om dat uit te zetten.

Ook geen mogelijkheid bij het gasten/extra netwerk om de beveiliging (tijdelijk) helemaal uit te zetten?

pim-pavel schreef:

>En om welke HP printer gaat het hier nu eigenlijk?🤔

HP Deskjet 3050A J611

Ah, dus precies dezelfde printer van de gebruiker in het gelinkte topic:
Ziggo Community: Hoe verbind ik de Printer HP 3050 met het Sagemcom modem?

pim-pavel schreef:

>Kan je bij de printer misschien ook de WiFi instellingen configureren via een USB kabel in plaats van >WPS?

Zou dat nog zinvol kunnen zijn?

Het is wel aan te raden om deze manier te gebruiken/achter de hand te houden.
Bij mijn HP 3050 - J610a werkte de WPS optie namelijk helemaal niet maar de configuratie via USB wel.
WPS verbinden geeft veel problemen met deze series printers lees ik ook.

pim-pavel schreef:

>Het komt me allemaal bekend voor zoals besproken op een ander provider forum.
>Lees dat zeer uitgebreide topic maar eens, uiteindelijk was de enige oplossing een extra WiFi >AP/Repeater.

>Ziggo Community: Hoe verbind ik de Printer HP 3050 met het Sagemcom modem?

Ik zal hier naar gaan kijken, maar ik blijf het vreemd vinden dat dit soort kunstgrepen noodzakelijk zouden moeten zijn, nadat de provider de firmware van het modem hebben ‘verbeterd’. Ik zou dan willen begrijpen wat er in de firmware is veranderd waardoor de eerder nog werkende functionaliteit nu ineens niet meer werkt?

Wellicht kan de KPN hier (ook) op reageren?

Ja, zoals ik ook al schreef kom ik deze problemen ook regelmatig tegen bij mensen (ook bij andere providers) waarbij de Modem/Router is vervangen door een nieuwere generatie Sagemcom en diverse oudere apparaten daarna geen correcte verbinding meer kunnen maken of het WiFi signaal helemaal niet meer kunnen vinden.

Op het Ziggo Forum komt dat probleem dus ook steeds weer terug.
Hoe verbind ik de Printer HP 3050 met het Sagemcom modem?

Doman schreef:

Ja, nieuw kopen is  vaak de makkelijkste oplossing die hier dan ook (te) vaak wordt gegeven.

Het blijft voor velen gewoon onbegrijpelijk en zeer frustrerend dat hun tot dan toe prima werkende apparatuur opeens niet meer voldoet/te oud is na het plaatsen van het nieuwe Sagemcom modem.

Het zou natuurlijk niet uit te leggen/verkopen zijn als hetzelfde het geval zou zijn met oudere TV's en de nieuwe decoders. 😏

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 2 februari 2025

>Ook geen mogelijkheid bij het gasten/extra netwerk om de beveiliging (tijdelijk) helemaal uit te zetten?

Nee, dat lijkt niet het geval te zijn, op mijn Box 12.

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 2 februari 2025
pim-pavel schreef:

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 84 reacties
  • 3 februari 2025

@pim-pavel 

Zie ook dit recente topic weer waar het ook dezelfde printer betreft.
En ja, deze oudere printers worden toch nog veel gebruikt.

Afwijkend IP adres printer na update v10 (HP 3050a)

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 6 februari 2025

Vandaag heb ik mijn oude Zyxel modem ingezet als AP voor het opzetten van de draadloze verbinding met de oude HP printer.

Er kan daarmee een draadloze verbinding opgezet worden tussen de printer en het Zyxel modem (WPA2-PSK/AES) en de printer krijgt een goed IP adres toegekend door de DHCP server op de Experia Box v10.

Ik beschouw dit als een tijdelijke oplossing, in afwachting van verder onderzoek en hopelijk een definitieve oplossing/fix in een latere firmware versie van de Experia Box v10.

Reageer