Hallo forumleden,
Ik probeer een vriend te helpen die sinds enige tijd zijn (oude HP-) printer niet meer draadloos kan gebruiken. Het zou mij niet verbazen als dit begonnen is na een update van de firmware van het modem, hoewel dat niet meer exact is te duiden.
De printer krijgt geen (goed) IP-adres meer toegewezen middels DHCP van de KPN Experia box v10 (b.v. IP-adres 169.254.x.y, een niet-bereikbaar adres). In de tabel van verbonden apparaten wordt de printer dan wel geregistreerd met dit adres.
Ook het toewijzen van een vast IP-adres, middels DHCP, maakt de printer niet bereikbaar.
Ik heb deze printer ook in mijn eigen thuisnetwerk geprobeerd, maar met een KPN Box 12 is het gedrag hetzelfde …
Vandaag heb ik een oud modem (een Zyxel uit de ADSL-tijd) meegenomen en daarmee kreeg de printer keurig een goed IP-adres toegewezen (192.168.1.x), waarmee mijn vermoeden bevestigd werd, dat dit niet ‘aan de printer lijkt te liggen’.
Zou dit veroorzaakt kunnen worden door ander gedrag in nieuwere firmware vanhet modem of andere (default) instellingen daarop?
Zijn er mogelijkheden om dit verder te onderzoeken, b.v. m.b.v. debug- of protocol-trace functionaliteit oid?
Ik hoop dat dit forum me wat ideeën of tips kan geven om dit gedrag te analyseren en te verbeteren/herstellen!
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groeten, /\Pim.