Skip to main content
Beantwoord

Mijn SuperWifi 1 punten werken niet goed meer na de update

• 22 februari 2025
  • 23 reacties
  • 575 keer bekeken

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem als een andere klant hier. Ik heb een KPN-abonnement en drie witte SuperWifi 1-punten. Onlangs is er zonder mijn toestemming een software-update uitgevoerd naar versie V12.C.24.05.08. Sindsdien werken mijn SW1-punten niet meer en functioneert mijn hele mesh-systeem totaal niet meer.

Volgens berichten in deze community zou KPN geen updates uitvoeren bij klanten met SW1, maar toch heb ik deze update gekregen. Mijn SW1-punten zijn destijds via KPN aangeschaft, en ik had niet verwacht dat een update mijn hele netwerk zou ontregelen.

Ik ben inmiddels al drie dagen bezig om ze weer werkend te krijgen, zonder succes. Dit heeft grote gevolgen voor mijn thuisnetwerk: mijn werk wordt verstoord, mijn zonnepanelensysteem kan geen data meer doorgeven en mijn beveiligingssysteem functioneert niet goed. Ook telefonisch contact met de KPN technische dienst heeft tot nu toe geen oplossing opgeleverd.

Ik verwacht dat KPN hier met spoed een oplossing voor biedt, bijvoorbeeld door de SW1-punten te vervangen door SW2, zodat ik weer stabiele wifi in huis heb.

Zijn er meer mensen met dit probleem? En KPN, hoe gaan jullie dit oplossen?

Alvast bedankt.

Groeten,

Omer

Beste antwoord door Thomas van KPN

Bij de laatste update van de box12 werkte deze nog niet goed samen met de witte superwifi punten. Klanten met een wit superwifi punt zouden die update dus ook nog niet gehad moeten hebben. Dit is nu niet helemaal meer van toepassing omdat we een oplossing hebben. Er wordt momenteel een update uitgerold voor de SW1 waardoor deze ook goed samenwerkt met de nieuwe software van de box12

Kort samengevat, met deze update hoef je dus geen nieuwe superwifi punten te kopen.

Bekijk origineel

23 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8320 reacties
  • 22 februari 2025

Beste ​@Pars1 KPN heeft geen toestemming van wie dan ook nodig om de apparatuur van de nieuwste updates te voorzien indien KPN dat technisch noodzakelijk acht.

Hieronder een link aangaande de update van de witte ronde wifipunten:

• Topper
  • 10 reacties
  • 22 februari 2025

Hallo Pars1,

ik heb exact dezelfde problemen als jij en ben ook al twee dagen bezig de SW punten opnieuw te installeren. Ik denk alles wel geprobeerd.

Dus terug naar fabrieks instellingen. Ook de modem gereset, etc.

ik heb ook de wifi van het modem uitgezet om eens uit te proberen. Maakt allemaal niets uit.

Geen mesh functionaliteit.

1 SW punt neemt alle wifi apparaten over de andere twee doen niets.

Ik heb een 1 gb verbinding, de snelheid voordat de de sw update was uitgevoerd was ongeveer 400-500 mb/s, nu 60-70. 

Mijn SW punten heb ik allemaal bekabeld en zenden dus max signaal uit. En voorheen werkte het perfect.

Sommige SW punten hangen achter een Switch, maakt allemaal niet uit zowel direct aan Modem of via switch, zelfde functionaliteit (hw gaf aan dat dat een probleem zou kunnen zijn, niet dus).

Ben ook een beetje teneinde raad. Krijg 1 SW punt aan de praat daar blijft het bij.

Ik overweeg een Deco Mesh systeem aan te schaffen, maar weet niet zeker of dit dan gaat werken.

Als de KPN SW punten met specifieke KPN software werken, dan zou een andere systeem mogelijk wel kunnen werken. Desnoods de KPN router als bridge opzetten, dus alleen modem functionaliteit.

Maar ik vind dat eigenlijk een zwakte bod. Ben gauw een paar honderd euro verder…

Wie heeft een advies hoe uit dit gedoe te komen. 

PS

met veelvuldig contact met KPN helpdesk hoor ik wel dat veel meer mensen dit probleem hebben, dus wellicht een signaal voor KPN om dit zelf goed op te lossen..

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 22 februari 2025

Klopt, ik heb een 1 GB internetabonnement .Vóór de update had ik een stabiele internetverbinding met een hogere snelheid. Ik ben benieuwd met welke oplossing KPN komt.

• Topper
  • 10 reacties
  • 23 februari 2025

Hallo,

ik ga er niet meer op zitten wachten.

Ik heb de hele thread gelezen over de problemen met migratie Experia 12 en witte SW punten.

Erg teleurgesteld hoe dit wordt gemanaged. Geen gedegen advies, beetje probeermethode.

Heb besloten maandag as mijn abonnement bij KPN op te zeggen. Ondanks dat ik al jaren !!! tevreden KPN abonnement houder ben.

Ben er een beetje klaar mee, ongelooflijk veel tijd in gestoken en uitkomst is ongewis.

Ik heb nu van de drie witte SW punten er 1 aan de praat de andere SW punten, bekabeld, doen gewoon niet mee.

Ze staan wel aan, lampje brand groen, maar mesh netwerk werkt niet. Alle wifi apparaten blijven aan modem hangen. Zelfs als ze helemaal aan de andere kant van de woning staan. Klopt gewoon niet.

Behalve dan nu 1 SW systeem.

Jammer, tis niet anders, succes verder.

PPR058x
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN medewerker
  • 170 reacties
  • 23 februari 2025

Uw super WiFi punten hebben een software update nodig om deze weer werkend te krijgen.

Dat doet u als volgt:

1.  Plaats het super wifi punt dichbij het modem en verbind hem aan het stopcontact. Wacht tot deze helemaal is opgestart. (Constant brandend lampje)
  2. Reset het super wifi punt middels het reset gaatje achter op het punt middels een paperclip of tanden stoker tot dat deze rood knippert.
  3. Wacht tot dat het punt constant paars brand.
  4. Koppel het punt aan het modem op een van de gele LAN poorten en laat deze 30 minuten hangen. 
  5. Koppel het punt los en plaats het terug op de oorspronkelijke plek.
  6. Herhaal bovenstaande stappen met overige super wifi punten.

Mochten deze stappen niet werken dan wil ik u vragen om contact op te nemen met de klantenservice op nummer 0800-0402

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 23 februari 2025

Ik ben er ook helemaal klaar mee; dit is echt teleurstellend. Vandaag weer uren bezig geweest, en het ergste is dat mijn zonnepaneelsysteem volledig ontregeld is. Als ik daar een monteur voor moet inschakelen, wie draait dan voor de kosten op? KPN?

Voorheen had ik hooguit een enkel uitvallend wifi-punt, maar nu zit ik met een compleet instabiel netwerk. En dat terwijl ik al jaren klant ben bij KPN, juist vanwege de beloofde kwaliteit. Helaas is mijn vertrouwen in KPN inmiddels tot een dieptepunt gezakt.

• Topper
  • 10 reacties
  • 23 februari 2025

Hallo PPR058,

Dank u voor uw reactie. Stel ik op prijs.

Wat U voorstelt heb ik al diverse keren gedaan met alle SW punten. Niet 1 keer maar wel 4 keer, in precies dezelfde volgorde, natuurlijk van internet gehaald, daar staat het ook nog duidelijker op. Dagen ben ik er nu mee bezig. Ik ben zelf een IT professional dus ik denk dat ik wel weet hoe dit uitgevoerd moet worden.

Haalt allemaal niets uit. Ik heb 1 SW punt aan de praat, terwijl ik er drie voorheen had werken met een goed netwerk coverage en snelheid.

En als ik met de helpdesk bel krijg eigenlijk het antwoord, ja we krijgen veel opmerkingen en klachten en wellicht probeert U nog maar een keer. We gaan het modem nog maar een keer resetten. Alles met de beste bedoelingen, maar een advies vergeet het netwerk en probeer opnieuw werkt echt niet.

Het is echt heel teleurstellend. En als ik dan sommige reacties van KPN lees, niet uw reactie, dan straalt daar zelfs een bepaalde arrogantie uit (janD). Vast goed bedoeld maar schiet echt in verkeerde keelgat.

Dat Pars1 reageert met verlies van vertrouwen, ben ik helemaal met hem eens. Jammer. U verliest hiermee klanten schat ik.

Het is niet anders.

Nogmaals dank voor uw reactie.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 15458 reacties
  • 24 februari 2025

Goedemiddag ​@Jwinters17 en ​@Jwinters17, welkom op onze community! 
Deze community is bedoeld als een plek waar klanten elkaar kunnen helpen, JanD is net als jullie ook een klant.

In het product update topic dat JanD deelde wordt er verder ingegaan op de update die de witte superwifi punten nu krijgen. Deze update is noodzakelijk om de apparaten goed te laten werken. Het uitgangspunt is natuurlijk dat dat naadloos gebeurd en je er geen last van ondervind. Helaas is iedere situatie verschillend en kan het voorkomen dat “het een en ander opnieuw ingesteld moet worden” dat zal een understatement zijn in jullie situatie maar met het opnieuw instellen van jullie experiabox en superwifi punten moet alles ook gewoon weer goed (beter) kunnen werken.

We denken graag mee, als jullie willen hoe we dit goed werkend kunnen krijgen. We hebben hier ook een paar handige artikelen over geschreven. Ik zet alles even op een rijtje:

Op de product updates pagina kun je alles vinden over de meest recente en komende updates: Product updates | Internet & Wifi
Op onze kennisbank hebben we voor vrijwel alle apparaten een pagina met instructies en informatie: Kennisbank | Internet en Thuisnetwerk

Als jullie hierover verder graag contact hebben met de klantenservice kun je hierover ook een belafspraak maken

• Topper
  • 10 reacties
  • 24 februari 2025

Hallo Thomas,

Ik ga natuurlijk de artikelen bestuderen, zien of dit kan helpen.

Bedankt.

ik zag JanD inderdaad als KPN expert aan, denk door de term superuser meen ik. Maar excuus als ik hem daardoor tekort gedaan heb, dat was zeker niet de bedoeling.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 24 februari 2025

Beste Thomas,

Ik heb zojuist een collega van u gesproken die aangaf dat er een monteur langs komt. Mij werd verteld dat, als blijkt dat mijn bestaande SW1-punten niet meer werken na de update in combinatie met mijn V12-router, naar mijn weten de nieuwste router die KPN aanbiedt, ik tegen betaling drie nieuwe SuperWifi 2-punten moet aanschaffen.

Ik vind dit een twijfelachtig verdienmodel. Eerst een update uitrollen zonder dat de klant hierom heeft gevraagd en vervolgens kosten in rekening brengen als gevolg van die update voelt niet als klantgericht handelen, maar als een manier om extra inkomsten te genereren.

Mocht ik iets verkeerd begrepen hebben, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Pars

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 15458 reacties
  • Antwoord
  • 25 februari 2025

Bij de laatste update van de box12 werkte deze nog niet goed samen met de witte superwifi punten. Klanten met een wit superwifi punt zouden die update dus ook nog niet gehad moeten hebben. Dit is nu niet helemaal meer van toepassing omdat we een oplossing hebben. Er wordt momenteel een update uitgerold voor de SW1 waardoor deze ook goed samenwerkt met de nieuwe software van de box12

Kort samengevat, met deze update hoef je dus geen nieuwe superwifi punten te kopen.

• Topper
  • 10 reacties
  • 25 februari 2025

Hi Thomas,

dit klinkt goed maar met alle respect en met de ervaringen van laatste week eerst zien dan geloven.

Wat is ‘momenteel’ in jouw bijdrage, gefaseerd? Wanneer ben ik dan aan de beurt?
En wat is de naam van firmware/release van de SW punten zodat ik ook kan zien dat het daadwerkelijk is gebeurd.

Als dit echt zo is, dan is er erg veel verwarring gezaaid, misschien niet goed getest? En ik hoop dat je hiermee geen klanten kwijt bent geraakt. Tjonge wat een gedoe…

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 25 februari 2025

Ik heb er ook flink wat hoofdpijn aan overgehouden. Ik heb het idee dat het mesh-systeem niet meer goed werkt sinds de nieuwste firmware-update voor de router en de SW1-punten. Soms moet ik de wifi op mijn telefoon uit- en inschakelen om weer verbinding te krijgen. Vroeger kon ik door mijn huis lopen zonder mijn wifi te verliezen. Heeft iemand een idee of heb ik iets gemist?

• Topper
  • 10 reacties
  • 25 februari 2025

Hi Pars1,

volgens mij is dat precies wat er aan de hand is.

ik weet ook niet of die nieuwe SW al is uitgerold, ik merk in ieder geval niets van.

ik heb 1 SW punt aan de praat en de andere staan aan groen lampje, maar vormen geen MESH netwerk kortom onbruikbaar…

we wachten nog even af.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 15458 reacties
  • 26 februari 2025

Nou nu ongeveer, als de update niet goed lukt kan het helpen ze een half uur bekabeld op je experiabox aangesloten te laten zitten.

Als dat het niet oplost kun je de superwifi punten een keer terugzetten naar fabrieksinstellingen en een half uur bekabeld aangesloten laten zitten
Als ook dát het niet oplost is het advies alles, dus ook je experiabox te resetten en wederom, alles een half uur bekabeld aangesloten te houden.

Wie krijgt de update en wanneer?

Deze update gaat nu eerst naar een kleine groep klanten die SuperWifi i gebruiken in combinatie met een Box 12. We noemen dit migratie. Tijdens de migratie krijgen zowel de SuperWifi 1 als de Box 12 de update naar KPN Software.

We doen deze eerste kleine groep in de nacht van 10 op 11 februari. Als je in deze groep zit krijg je van ons bericht.

Als we geen gekke dingen zien bij deze eerste groep, gaan we daarna geleidelijk de rest doen. 

Hoe werkt de update?

De migratie werkt van buiten naar binnen. Dat betekent dat we eerst je verste SuperWifi 1 gaan migreren, dan degene die dichterbij staat, en zo verder tot we bij je Box 12 aankomen. Die gaat ten slotte als laatste om naar de KPN Software.

Voor meer informatie over wat deze update doet met en voor je Box 12, zie deze Product Update:

Wat als de update niet lukt?

Als we tegen een probleem aanlopen bij het migreren van de eerste SuperWifi 1, dan breken we de migratie af. De update wordt dan niet verder doorgevoerd.

Gaat er iets niet helemaal volgens plan bij een of meer van de aanvullende apparaten, dan migreren we zoveel mogelijk van je apparaten. Vervolgens kijken we in de vroege ochtend wat er eventueel hersteld moet worden. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 26 februari 2025

Beste meneer Thomas,

De beschreven stappen heb ik al doorlopen, maar het probleem blijft bestaan. Het begint inmiddels wat onduidelijk te worden. Het zou fijn zijn als de basisscenario’s vooraf goed getest worden, zodat de verantwoordelijkheid niet volledig bij de klant komt te liggen. Zijn er nog andere concrete vervolgstappen die we kunnen nemen?

Met vriendelijke groet,

• 3269 reacties
  • 26 februari 2025

Kun je inloggen op de KPN Box via http://192.168.2.254

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 26 februari 2025

Ik kan inloggen op mijn router 

• Topper
  • 10 reacties
  • 26 februari 2025

Hallo Thomas, Pars1,

er is enige beweging in de SW1 punten.

Het lijkt erop dat mijn Iphone die ik gebruik om te testen nu wel wordt opgepikt door een SW1 punt. Ik zie dat doordat Speedtest wel degelijk een hogere up en download tijd laat zien.

Wat ik wel frappant vind is dat mijnmodem.kpn niet laat zien dat een SW punt de iphone oppakt. Voorheen was dat wel zo. De modem portal laat zelfs niet eens zien of de SW punt up is. Althans niet bij allemaal. 1 SW punt in de woonkamer laat dat allemaal wel zien, de andere niet. Maar ze lijken het wel te doen. ik heb uiteraard alle SW1 punten gerestlet jaar fabrieksinstelling en ze zijn allemaal bekabelt.

Dus we maken vorderingen maar de monitoring op de portal werkt niet of loopt erg achter? 

ps. Nieuw ingekomen update. Ik heb een SW1 punten uit en weer aan gezet en nu is de situatie weer dramatisch. Het werkt niet meer terwijl het lampje wel groen is.

dus Iphone wordt opgepakt, en download is dramatisch slecht. Lijkt me toch niet dat ik bij iedere keer uit en aanzetten datbik alles opnieuw fabrieksinstellingen moet zetten.

samenvattend, het leek redelijk te werken maar bij uit en weer aanzetten is alles in de war en werkt de SW1 punten die uit en aan gezet niet meer in Mesh. Dus werk aan de winkel.

succes.

• Topper
  • 10 reacties
  • 26 februari 2025

Sorry, Iphone wordt niet opgepakt, download dramatisch 

• Topper
  • 10 reacties
  • 27 februari 2025

Hallo Thomas, Pars1,

na nog een dag monitoren, nog een keer de modem router gereset en de SW1 punten naar fabrieksinstellingen gezet lijkt de situatie zich positief te ontwikkelen. Volgens mij werkt alles weer zoals voorheen. De iPhone wordt gevolgd naar iedere SW1 punt, en speedtest geeft bijbehorende performance te zien. Ik zie overigens geen nieuw release bij SW1 punten (het SW punt aanklikken en bij apparaat info kijken) aangegeven, dus wat er nu precies is gedaan weet ik niet. Voor nu hou ik de zaak in de gaten maar ben blij met de huidige situatie.

Het is natuurlijk wel een toestand, dat je iets uitrolt zonder dat zodanig te testen dat de klanten er geen last van hebben. Niet professioneel en kwaliteit bewust en zeker niet iets wat ik van KPN had verwacht. Dank voor alle hulp en goed dat het nu uiteindelijk wel is gelukt, maar daar heb je een ervaren klantenveld met heel veel tijd en toch zeker ook enige technische expertise voor nodig.

Vond het belangrijk ook deze ervaring met jullie te delen.

Ik blijf nog een maandje profiteren en dan stap ik over naar een andere provider.

Succes verder.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 27 februari 2025

Ik heb precies dezelfde problemen, dit kost heel veel tijd. Kom met communicatie en een oplossing KPN. Anders ga je veel klanten wegjagen.

• Topper
  • 10 reacties
  • 28 februari 2025

Goedemorgen,

weer een Update,

vannacht de SW1 punten uitgezet en vanmorgen vroeg weer aan. Geen enkel SW1 punt pakt draadloze systemen op. De SW1 punten zijn wel ‘up’ en lampjes groen, ze doen alleen helemaal niets. Kan niet anders constateren dat de oplossing niet goed is, ik zie ook geen nieuwe sw release in de SW1 punten, ondanks verschillende keren terug naar fabrieksinstellingen en uren wachten….

Ik had echt gehoopt dat het was opgelost maar niet dus. Teleurstellend. Ik weet ook niet wat ik verkeerd doe of anders moet doen.

Krijg vandaag de nieuwe hardware van mijn nieuwe provider, met andere SW punten. Eens kijken of dat wat oplost.