Op verzoek van de moderators een eigen topic aangemaakt.
Mijn KPN box v12 heeft op 26 februari ‘s nachts een automatische update gekregen. Na de update werkten mijn 3 witte superwifi 1 punten helemaal niet meer. Na complete reset en schone installatie van de wifipunten, zoals beschreven in onderstaande handleiding, is het uiteindelijk wel gelukt om ze werkend te krijgen
Echter werkt het meshnetwerk niet meer. De wifipunten nemen de verbinding niet over. Als ik met mijn telefoon beneden wifi connectie heb met het wifipunt beneden en loop dan naar de 2e verdieping dan wordt de verbinding niet automatisch overgenomen door het wifipunt die daar staat. En valt ook de verbinding weg omdat het wifipunt beneden te ver weg is. (er staat ook nog een wifi punt tussenin, op de 1e verdieping) Als ik de wifi verbinding op mijn telefoon weer opnieuw aanzet wordt het wifi punt van de 2e verdieping wel gevonden.
Voor de update werkte dit feilloos en had ik met deze opstelling geen enkel probleem met verbinden waar dan ook in huis, zoals de bedoeling is met de wifi punten!!
Ik heb inmiddels de tips die ik in de andere topics heb gelezen nagekeken :
De wifi punten hebben ook de laatste firmware SW1.C.24.13.06 , die volgens eerdere berichten een aantal problemen icm box v12 zou moeten oplossen.
De beveiliging staat op WPA2-Personal, niet op een WPA3 variant.
De 5Ghz bandbreedte staat op 80Mhz, niet op 40Mhz
Ik ben niet de enige met dit probleem, ik zou graag willen weten wat het probleem is en wat er aan gedaan kan worden
Check dan nog wat zaken om te controleren. Een aantal heb je al gedaan dus het kan zijn dat ik in herhaling val:
Check in het modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.
Als je in de webinterface van het modem naar het Thuisnetwerkoverzicht gaat, klik dan op een SuperWifi en ga naar het tabje WiFi-Radio. Pas deze aan naar deze instellingen, als het punt op dit moment niet zo ingesteld is:
Sluit het SuperWifi punt dat nu niet goed meedraait rechtstreeks bekabeld aan op je modem. Werkt hij dan wel?
Werkt het dan nog steeds niet? Volg dan de instructie van moderator Erik:
Erik van KPN schreef:
Ja, SuperWifi 1 kan wifiproblemen geven na de update. Hier zijn verschillende oorzaken voor. En voor een groot deel van de problemen hebben we gewoon oplossingen.
Als dat niet zo is, dan kun je het beste contact opnemen met onze telefonische collega's. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je terug op een moment dat jou uitkomt. De collega die je spreekt zal met jou nogmaals de boel even doorlopen. Mocht dat niet tot resultaat leiden kan er een melding worden aangemaakt voor de achterliggende afdeling. Die nemen dan weer contact met je op voor verdere afhandeling. En die verdere afhandeling kan betekenen dat je SuperWifi 1 vervangen worden door SuperWifi 2. Maar dat is geen garantie
Check dan nog wat zaken om te controleren. Een aantal heb je al gedaan dus het kan zijn dat ik in herhaling val:
Check in het modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.
Als je in de webinterface van het modem naar het Thuisnetwerkoverzicht gaat, klik dan op een SuperWifi en ga naar het tabje WiFi-Radio. Pas deze aan naar deze instellingen, als het punt op dit moment niet zo ingesteld is:
Sluit het SuperWifi punt dat nu niet goed meedraait rechtstreeks bekabeld aan op je modem. Werkt hij dan wel?
Werkt het dan nog steeds niet? Volg dan de instructie van moderator Erik:
Erik van KPN schreef:
Ja, SuperWifi 1 kan wifiproblemen geven na de update. Hier zijn verschillende oorzaken voor. En voor een groot deel van de problemen hebben we gewoon oplossingen.
Als dat niet zo is, dan kun je het beste contact opnemen met onze telefonische collega's. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je terug op een moment dat jou uitkomt. De collega die je spreekt zal met jou nogmaals de boel even doorlopen. Mocht dat niet tot resultaat leiden kan er een melding worden aangemaakt voor de achterliggende afdeling. Die nemen dan weer contact met je op voor verdere afhandeling. En die verdere afhandeling kan betekenen dat je SuperWifi 1 vervangen worden door SuperWifi 2. Maar dat is geen garantie
De punten e die noordzee aandraagt had ik ial eerder in het forum voorbij zien komen en gecontroleerd. (Zoals ik al had vermeld in de 1e post).
het probleem is niet dat 1 punt niet werkt, de mesh werkt niet: de verbinding wordt niet door het dichtsbijzijnde punt overgenomen.
als ik beneden verbinding heb met punt 1 en dan naar de 2e verdieping loop blijft mijn telefoon verbonden met punt 1 ook al sta ik naast punt 3
pas als ik daar de verbinding opnieuw forceer door op mijn telefoon even wifi uit te zetten en weer aan te zetten maakt deze connectie met punt 3 en werkt dan goed. (punt 2 staat op de 1e verdieping)
Dit wisselen van connectie zou ook na de update automatisch moeten gaan. Voor de update werkte dit prima!
ps. alle wifi punten hebben een niet knippetende groen lampje. Het is dus niet zo dat de punten te ver van elkaar staan nu de backhaul na de update alleen op 5Ghz werkt
Neem dan even contact op met de klantenservice @ddjong. Dat kan gemakkelijk via een terugbelafspraak op een moment dat jou dat uitkomt! Dan lopen ze alles nog even voor je na!
@Remco van KPN Moeten deze instellingen op het modem zelf (met name de 5GHz standaard) ook zo ingesteld staan, net als bij de SuperWifi 1 punten? Ik zie namelijk in mijn modem dat deze instelling op “a, n, ac, ax” staat.
Mijn SW1 punten verliezen toch nog regelmatig de verbinding met het thuisnetwerk, waarbij een softe reset (ff de stroom er af) dan weer het contact hersteld. Jammer dat mijn netwerk niet meer zo probleemloos draait als voor de updates… :(
Dan ben ik een beetje door mijn advies wat ik kan geven heen @JoW30. Als deze problemen aanhouden dan zou ik even telefonisch contact zoeken met de klantenservice via een terugbelafspraak op een moment dat jou dat uitkomt.
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.