Skip to main content
Beantwoord

SuperWifi werkt niet draadloos op een andere verdieping dan de verdieping van het modem

• August 14, 2025
  • 12 reacties
  • 187 keer bekeken

De superwifi (witte versie) hier was al weken aan het haperen (sinds een nieuwe update van de router) dus ik probeer het vandaag helemaal opnieuw in te stellen.

Ik heb alles gereset naar fabrieksinstellingen (al 3x inmiddels) en vervolgens volgens de instructies weer 1 voor 1 aangesloten en laten updaten. We hebben een box v12, en 3 witte schotels. 1 daarvan werkt goed, die zit bekabeld aan de router, en als ik de instructies goed begrijp moet dat zo blijven. zo heeft het trouwens voor de update ook lange tijd gewerkt. de tweede werkt goed bij de installatie (tijdelijk bekabeld aan de router) en vervolgens ook draadloos in de zelfde kamer op zo'n 6 meter afstand. het probleem is dat wanneer ik hem vervolgens 1 verdieping hoger zet (ongeveer 3 meter afstand van de eerste superwifi, maar wel een vloer er tussen) hij niet meer wil verbinden. na lang groen knipperen blijft hij rood. zet ik hem weer beneden dan maakt hij wel weer verbinding. hij heeft altijd op die plek een verdieping hoger gestaan en goed gewerkt, maar nu dus niet. hoe kan dit nou? en hoe los ik dit op? Ik ben er inmiddels 5 uur lang mee aan het kloten en sta onderhand op het punt die ondingen in de vijver te gooien. Wie kan mij helpen?

(het derde superwifi punt wil trouwens helemaal niet verbinden, ook niet bekabeld aan de router. hij geeft wel een groen lampje maar komt ook nooit in het overzicht op de router te staan (wel onder een andere naam in de client list trouwens) maar een oplossing voor alleen het 2e superwifi punt zou al zeer welkom zijn)

Alvast bedankt.

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Leo.B, welkom op onze community! Ik zie dat er al heel goed meegedacht wordt. Kom je er nog een beetje uit? Op onze product updates pagina kun je alles vinden over de laatste updates van onze apparaten. Product updates - Internet

12 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 14, 2025

Ja, het kan een gedoe en ergernis zijn, hieronder de enige manier om het goed aan te sluiten.

Mogelijk heb je het volgende al gedaan.

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het lampje zal eerst groen gaan knipperen en uiteindelijk constant groen branden. Geef dit proces de tijd (30 minuten) en koppel niet te vroeg af. Als de installatie is gelukt dan zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden.
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis. Bij draadloos gebruik zal het lampje ongeveer 15 minuten oranje branden en daarna op groen springen

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 14, 2025

@Klopt 

Bedankt voor je antwoord. ja die stappen zijn precies wat ik heb gedaan, en het gaat dus mis bij stap 8 met het tweede superwifi punt. zolang ze elkaar bij wijze van spreke kunnen zien werkt alles alles nog prima, maar zit er een muur of een vloer tussen dan blijft het lampje na lang groen knipperen rood branden, ook al is de afstand korter.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 14, 2025

@Klopt 

Bedankt voor je antwoord. ja die stappen zijn precies wat ik heb gedaan, en het gaat dus mis bij stap 8 met het tweede superwifi punt. zolang ze elkaar bij wijze van spreke kunnen zien werkt alles alles nog prima, maar zit er een muur of een vloer tussen dan blijft het lampje na lang groen knipperen rood branden, ook al is de afstand korter.

Okay, dan heb je in ieder geval de installatie goed gedaan. Het lijkt erop dat de Superwifi punten nu een nieuwere versie software hebben die een kortere afstand kunnen overbruggen. Hopelijk reageert een KPN medewerker met meer info.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 14, 2025

@Klopt 

Ik zie overigens nu dat dat bij jouw stap 6 het eerste superwifi punt weer wordt losgekoppeld. dat heb ik niet gedaan. het stappenplan op de kpn website zegt namelijk het eerste superwifi punt bekabeld aangesloten te laten. volgens wat ik in oudere topics kan vinden is wat je hier moet doen afhankelijk van welke router je hebt en welke versie superwifi. Waarbij voor de combi box v12 en superwifi 1 (wit) de instructie is om het 1e punt inderdaad bekabeld te laten.

Enig idee of het daar aan kan liggen? moet ik de eerste toch wel los koppelen?

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 14, 2025

@Klopt 

Ik zie overigens nu dat dat bij jouw stap 6 het eerste superwifi punt weer wordt losgekoppeld. dat heb ik niet gedaan. het stappenplan op de kpn website zegt namelijk het eerste superwifi punt bekabeld aangesloten te laten. volgens wat ik in oudere topics kan vinden is wat je hier moet doen afhankelijk van welke router je hebt en welke versie superwifi. Waarbij voor de combi box v12 en superwifi 1 (wit) de instructie is om het 1e punt inderdaad bekabeld te laten.

Enig idee of het daar aan kan liggen? moet ik de eerste toch wel los koppelen?

Ik zou oudere instructies vergeten. De werkwijze die ik gegeven heb, werkt goed. Het is het proberen waard, pff, moet je weer opnieuw beginnen.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 14, 2025

Ik had eerst twee witte superwifi punten en dat werkte redelijk, alleen mij TV's via wifi werkte niet goed.

Ik ben overgegaan naar twee zwarte superwifi punten (huur) en alles werkt nu prima, de TV's zelfs op multicast. Een TV met draad aan een superwifi punt.

OPM: Mijn TV's bedraad aansluiten is niet mogelijk. Hiervoor had ik die gekke DV1200 in het stopcontact, ook niet stabiel.

Mocht een witte bij jou kapot zijn dan kun je er van mij één krijgen.🙂

• August 14, 2025

Zijn de SuperWiFi's misschien geupdate naar de nieuwe KPN firmware?

Ik kan me vergissen. Maar volgens mij werkt de draadloze verbinding tussen de SuperWiFi's dan alleen nog maar op 5 Ghz. Niet meer op 2,4 Ghz. En 5 Ghz is veel gevoeliger voor dikke muren en vloeren.

Dat kan de reden zijn dat het vroeger altijd gewerkt heeft en nu niet meer.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 14, 2025

Ik had eerst twee witte superwifi punten en dat werkte redelijk, alleen mij TV's via wifi werkte niet goed.

Ik ben overgegaan naar twee zwarte superwifi punten (huur) en alles werkt nu prima, de TV's zelfs op multicast. Een TV met draad aan een superwifi punt.

OPM: Mijn TV's bedraad aansluiten is niet mogelijk. Hiervoor had ik die gekke DV1200 in het stopcontact, ook niet stabiel.

Mocht een witte bij jou kapot zijn dan kun je er van mij één krijgen.🙂

Goede tip, dat de zwarte beter werkt zie ik vaker voorbij komen , misschien toch tijd om over te stappen naar een nieuw setje. Die DV1200 heb ik ook en geeft inderdaad regelmatig problemen. gelukkig alleen nog nodig voor een tv op zolder die niet veel gebruikt wordt.

Veel dank voor het advies en een fijne dag nog!

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 14, 2025

Ik kan me vergissen. Maar volgens mij werkt de draadloze verbinding tussen de SuperWiFi's dan alleen nog maar op 5 Ghz. Niet meer op 2,4 Ghz. En 5 Ghz is veel gevoeliger voor dikke muren en vloeren.

Daar dacht ik ook aan. Zijn de witte ook van de 2.4 Ghz af? Ik weet dat niet.

• August 14, 2025

Het staat hier:

Citaat:

Wel zit hier een aandachtspunt bij: na de update heeft de SuperWifi 1 alleen nog een 5 GHz backhaul. Het kan dan ook zijn dat je jouw draadloos verbonden SuperWifi 1 dichter bij elkaar moet zetten. 

Dit gaat dus over de witte SuperWiFi's. De zwarte SuperWiFi's verbinden onderling wel met 2,4 en 5 Ghz. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 14, 2025

Ik weet niet of er naast voor de router ook een update gepusht is voor de superwifi, maar deze verklaring klinkt logisch. Al is het signaal dan wel heel erg zwak geworden in vergelijking met de 5ghz van de router zelf. Dat kan ik, wanneer de superwifi's losgekoppeld zijn, nog redelijk goed op zolder ontvangen, en de superwifi werkt nu niet eens op de 1e verdieping, op nog geen 5 meter afstand van het 1e superwifi punt, met enkel een houten vloer er tussen. Maarja het zou niet voor het eerst zijn dat de kpn apparaten hier slechter functioneren na een update.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 16, 2025

Hoi ​@Leo.B, welkom op onze community! Ik zie dat er al heel goed meegedacht wordt. Kom je er nog een beetje uit? Op onze product updates pagina kun je alles vinden over de laatste updates van onze apparaten. Product updates - Internet