Skip to main content
Beantwoord

Grote rekening door online aankopen zoontje

• 22 januari 2025
  • 18 reacties
  • 250 keer bekeken

Hallo,

Wij kregen van de week een flinke rekening van online aankopen voor robux munten. Dit is een rekening van  450 euro in 2 dagen tijd. Wij hebben voor ons zoontje éénmalig van die munten gekocht voor 6 euro, maar daarna heeft hij dus zelfstandig meer munten bijgekocht zonder dat wij het door hadden. Ons zoontje is 8 en die wist ook niet wat hij gedaan had. Mijn vraag is, zijn hier regelingen voor en hoe pak je dat aan? Kan toch niet zomaar zoveel geld kwijt zijn aan een onzinnig spelletje!

Groetjes!

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Annemarie333 ,

Je geeft aan dat het om online aankopen gaat. 

Dar is nu niets meer aan te doen, maar voor de volgende keer: 

Als het een aankoop via een appstore (playstore) betreft, zorg dan dat het betalen via jouw KPN factuur daar niet als optie opgenomen is.

Zie deze pagina.

Aanvulling : 

Bij elke factuur zit een specificatie en daarop is elke aankoop apart terug te vinden met de naam van de (app)store, specificatie van de aankoop (naam of transactie kenmerk), aankoopbedrag en aankoopmoment. Ook is de recente aankoopgeschiedenis terug te vinden in de (app)store:
Ik weet niet van welke (app) store je gebruik maakt, dus ik leg het uit voor Android en iOS (als je gebruik maakt van een tablet, raad ik je aan om daar ook de stores te controleren):

Online aankoop beheren in Android:

Belangrijk: Als je de app verwijdert, wordt je abonnement niet opgezegd.

1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen en dan Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement niet automatisch opgezegd. Je moet de opzegging apart doen. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Bron: Google support

Online aankoop beheren in iOS (iPhone, iPad of iPod touch)

1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

Bron: Apple support

Goed om te weten: het kan zijn dat de aankopen buiten de (app)store om gegaan zijn, op de factuur kun je terugvinden via welke aanbieder de aankoop gedaan.

Twee extra tips in verband met oplichting:  ( nu niet aan de orde) 

Als het een zogenaamd SMS abonnement betreft, zet die dan stop en blokkeer jouw telefoonnummer voor dergelijke betaalde sms-diensten.

Dit kan je doen via https://payinfo.nl.

Ben je opgelicht via instagram? Dat gebeurt de laatste tijd ook geregeld. : 

Zet de tweestapsverificatie in Instagram ook aan.
Te vinden onder instellingen-beveiliging 

Nog meer info : 

Bekijk origineel

18 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36426 reacties
  • Antwoord
  • 22 januari 2025

Hallo ​@Annemarie333 ,

Je geeft aan dat het om online aankopen gaat. 

Dar is nu niets meer aan te doen, maar voor de volgende keer: 

Als het een aankoop via een appstore (playstore) betreft, zorg dan dat het betalen via jouw KPN factuur daar niet als optie opgenomen is.

Zie deze pagina.

Aanvulling : 

Bij elke factuur zit een specificatie en daarop is elke aankoop apart terug te vinden met de naam van de (app)store, specificatie van de aankoop (naam of transactie kenmerk), aankoopbedrag en aankoopmoment. Ook is de recente aankoopgeschiedenis terug te vinden in de (app)store:
Ik weet niet van welke (app) store je gebruik maakt, dus ik leg het uit voor Android en iOS (als je gebruik maakt van een tablet, raad ik je aan om daar ook de stores te controleren):

Online aankoop beheren in Android:

Belangrijk: Als je de app verwijdert, wordt je abonnement niet opgezegd.

1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen en dan Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement niet automatisch opgezegd. Je moet de opzegging apart doen. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Bron: Google support

Online aankoop beheren in iOS (iPhone, iPad of iPod touch)

1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

Bron: Apple support

Goed om te weten: het kan zijn dat de aankopen buiten de (app)store om gegaan zijn, op de factuur kun je terugvinden via welke aanbieder de aankoop gedaan.

Twee extra tips in verband met oplichting:  ( nu niet aan de orde) 

Als het een zogenaamd SMS abonnement betreft, zet die dan stop en blokkeer jouw telefoonnummer voor dergelijke betaalde sms-diensten.

Dit kan je doen via https://payinfo.nl.

Ben je opgelicht via instagram? Dat gebeurt de laatste tijd ook geregeld. : 

Zet de tweestapsverificatie in Instagram ook aan.
Te vinden onder instellingen-beveiliging 

Nog meer info : 

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2288 reacties
  • 22 januari 2025

Ik kan het niet beter verwoorden dan ​@Noordzee, heel zuur maar inderdaad niks meer aan te doen.
Zet alles uit en laat KPN Pay blokkeren!

• 685 reacties
  • 22 januari 2025
bnh schreef:

Ik kan het niet beter verwoorden dan ​@Noordzee, heel zuur maar inderdaad niks meer aan te doen.

Ik ook niet, maar dat lost het probleem alleen in de toekomst op. Een telefoontje naar het bedrijf waar het zoontje de munten heeft gekocht zou ook wel eens kunnen helpen. En dan vriendelijk want ondanks dat je zoontje dit soort aankopen niet mag doen, heeft hij het gedaan met jouw naam, en kan je moeilijk dan de verantwoordelijkheid bij hun leggen. Maar vaak toont een bedrijf best begrip voor zo’n situatie.

wjb
Superuser
  • 74440 reacties
  • 23 januari 2025
bnh schreef:

Precies, dit is wat mij betreft de enig juiste bescherming!

Het zou KPN sieren om KPN Pay standaard te blokkeren zodat er een opt-in is voor KPN Pay en niet, zoals nu, een opt-out. Ik ben bang dat dit er nooit zal gaan komen want daarmee zal er vast omzet verloren gaan, toch zou het voor de abonnee beter zijn omdat het situaties als deze had kunnen voorkomen.

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 411 reacties
  • 23 januari 2025
Annemarie333 schreef:

Hallo,

Wij kregen van de week een flinke rekening van online aankopen voor robux munten. Dit is een rekening van  450 euro in 2 dagen tijd. Wij hebben voor ons zoontje éénmalig van die munten gekocht voor 6 euro, maar daarna heeft hij dus zelfstandig meer munten bijgekocht zonder dat wij het door hadden. Ons zoontje is 8 en die wist ook niet wat hij gedaan had. Mijn vraag is, zijn hier regelingen voor en hoe pak je dat aan? Kan toch niet zomaar zoveel geld kwijt zijn aan een onzinnig spelletje!

Groetjes!

Bizar dat dit kan, bij Vodafone kan dit niet. Daar is de limiet dacht ik 100 euro per dag, 300 Euro per maand. 

wjb
Superuser
  • 74440 reacties
  • 23 januari 2025

RobvdPoel schreef:

Bizar dat dit kan, bij Vodafone kan dit niet. Daar is de limiet dacht ik 100 euro per dag, 300 Euro per maand. 

Dat is bij KPN ook zo...

Bron

...echter kan het natuurlijk zo zijn dat zijn zoon die aankopen verdeeld over negen dagen in twee kalendermaanden binnen één factuurmaand gedaan heeft.

Als die aankopen, zoals ​@Annemarie333 aangeeft, in twee dagen gedaan zou hebben dan zou ik als ik haar was ook een formele klacht bij KPN neerleggen aangezien de daglimiet van €50,- dan blijkbaar overschreden kan worden.

• 3070 reacties
  • 23 januari 2025
RobvdPoel schreef:

Nou ja, 300 of 450, ik vind het beide veel te veel.

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 411 reacties
  • 23 januari 2025
wjb schreef:

RobvdPoel schreef:

Dat is bij KPN ook zo...

...echter kan het natuurlijk zo zijn dat zijn zoon die aankopen verdeeld over negen dagen in twee kalendermaanden binnen één factuurmaand gedaan heeft.

een rekening van 450 euro in 2 dagen tijd staat er :-)

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 411 reacties
  • 23 januari 2025
Marlon92 schreef:
RobvdPoel schreef:

Nou ja, 300 of 450, ik vind het beide veel te veel.

Eens. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 59 reacties
  • 23 januari 2025

Een betaalmogelijkheid hoort gewoon niet thuis op de telefoon van een kind. Ik heb ook wel eens iets gekocht voor mijn kinderen maar daarna de credit card meteen weer verwijderd. 

• 3070 reacties
  • 23 januari 2025
richard4353 schreef:

Een betaalmogelijkheid hoort gewoon niet thuis op de telefoon van een kind. 

Gaat dit om de telefoon van een kind? Het kind is nog maar 8 jaar oud. Heeft een kind van 8 al een telefoon dan? Ik heb er niet zoveel verstand van, ik zit niet zo in die wereld. Maar 8 jaar zou mij veel te jong zijn voor een telefoon met abonnement. 

Dit kan ook gewoon op een tablet waar helemaal geen simkaart in zit. Als die tablet aangemeld is bij hetzelfde playstore account als dat vader of moeder op de mobiele telefoon gebruikt, dan gaat dit met hetzelfde gemak volgens mij.

Als het kind inderdaad een eigen telefoon met eigen abonnement heeft, dan zou dit kind een Kids abonnement moeten hebben.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 23 januari 2025

Bedankt voor alle reacties. 

Het is gebeurd via de xbox.

En het xbox abonnement voor de spelletjes wordt betaald via kpn, vandaar dat die betaaloptie er is. Je moet dat abonnement  met je kpn betalen of met een creditcard of PayPal. En die laatste 2 heb ik niet dus bleef er weinig anders over. 

Het is jammer, maar zo te zien niets aan te doen. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 411 reacties
  • 23 januari 2025
Annemarie333 schreef:

En het xbox abonnement voor de spelletjes wordt betaald via kpn, vandaar dat die betaaloptie er is. Je moet dat abonnement  met je kpn betalen of met een creditcard of PayPal. En die laatste 2 heb ik niet dus bleef er weinig anders over. 

Volgt er geen e-mail als er een transactie plaats vindt? Heb je nu niets meer aan , maar dan had je de betalingen eerder kunnen traceren.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 23 januari 2025
RobvdPoel schreef:
Annemarie333 schreef:

Volgt er geen e-mail als er een transactie plaats vindt? Heb je nu niets meer aan , maar dan had je de betalingen eerder kunnen traceren.

Nee krijg ik geen mails over. En ik denk dat er wel een limiet is met kopen per maand, maar het lullige was dat het tijdens oud en nieuw gebeurd is. Dus dat was natuurlijk precies de laatste van de maand en de eerste van de nieuwe maand. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36426 reacties
  • 23 januari 2025
Annemarie333 schreef:

Duidelijk, KPN is inderdaad hier alleen maar de provider die de betalingen facliteert.

Blijft vervelend natuurlijk. Maar uiteindelijk heb je met Microsoft/X-Box te maken. 

Ik lees hier : 

Op dit moment is het niet mogelijk om in de Google Play Store-versie van de Xbox Game Pass app online aankopen te doen. Wel is dit mogelijk in de Samsung Galaxy store versie en in de webbrowser via Xbox.com/play. Om dit zelf in de hand te hebben kan je betalingsopties wijzigen via de accountinstellingen of de Google Play Store versie van de app downloaden. Op die manier komt niemand voor verrassingen te staan en kan er zorgeloos spelletjes gespeeld worden!

https://support.xbox.com/nl-NL/help/subscriptions-billing/billing-payment-updates/manage-payment-options-and-billing-address

Klantenservice X-box Game Pass: 

https://support.xbox.com/nl-NL/contact-us

wjb
Superuser
  • 74440 reacties
  • 23 januari 2025
Noordzee schreef:

Blijft vervelend natuurlijk. Maar uiteindelijk heb je met Microsoft/X-Box te maken. 

Toch heeft KPN hier mijns inziens wel een rol in. KPN moet het mijns kunnen faciliteren dat de Xbox Game Pass Ultimate via het abonnement van KPN betaald kan worden terwijl in-app aankopen nog altijd geblokkeerd kunnen blijven of dat daarbij per betaling een toestemming van de contractant moet komen (twee-stap autorisatie).

Blijkbaar heeft ​@Annemarie333 voor de Xbox moeten vastleggen dat de betaaloptie via KPN er is om zo de betaling voor het abonnement via KPN te laten lopen maar daarmee zijn in-app aankopen dus ook mogelijk.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23298 reacties
  • 27 januari 2025

Hi ​@Annemarie333, welkom bij ons. 
Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door de community leden, waarvoor dank. Als toevoeging en ook voor andere meelezers nog wat aanvullende informatie hierover en ook hoe dit te voorkomen op de website van Microsoft. Dan zou dit goed moeten gaan want eerlijk is eerlijk € 450,- is wel een groot bedrag. Zo zien we maar weer hoe belangrijk het is om goed op te letten met dit soort zaken. 

wjb
Superuser
  • 74440 reacties
  • 27 januari 2025
Alex van KPN schreef:

want eerlijk is eerlijk € 450,- is wel een groot bedrag. 

Maar ​@Alex van KPN , hoe kan het dat er in twee dagen €450,- aan kosten gemaakt worden terwijl er een limiet van €50,- per dag van toepassing zou moeten zijn.

Edit: Het is blijkbaar geen limiet van €50,,- per dag maar een limiet van €50,- per aankoop.

Reageer

*