Via Payinfo kun je jouw betaalde sms- en mobiel internet diensten bekijken en afmelden. Dit helpt je om (onverwachte) kosten te bekijken en voorkomen. Je leest er in dit artikel alles over.
Let op: Payinfo is niet hetzelfde als KPN Pay. Payinfo gaat over betaalde sms- en mobiel internet diensten. Met KPN Pay betaal je gemakkelijk en veilig in apps en in de app store.
Inhoud
Wat is Payinfo?
Payinfo (eerder sms dienstenfilter) is opgezet door alle bedrijven die betrokken zijn bij het aanbieden van sms en mobiele internet diensten in Nederland. De providers die erbij aangesloten zijn: KPN, T-Mobile, Vodafone, UPC, Tele2 en Telfort. Payinfo is in beheer van Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten.
Alle content-aanbieders (zoals verkopers van ringtones, spelletjes, etc.) die iets verkopen aan klanten van deze providers, zijn verplicht om dit aan te geven bij Payinfo. Dit geldt voor betaalde sms-diensten en internetdiensten. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van sms’jes om te stemmen op jouw favoriete kandidaat in een tv-programma. Of als je online een ringtone koopt.
Op Payinfo.nl vind je een overzicht van de abonnementen en eenmalige diensten die je hebt aangevraagd. Ook kan je hier gratis alle betaalde sms-diensten en internetdiensten stoppen, blokkeren of deblokkeren.
Betaalde sms-diensten
Een sms-dienst stuurt je (meerdere) sms’jes waarvoor je moet betalen. Bijvoorbeeld als je stemt op je favoriete kandidaat in een tv-programma of omdat je meedoet aan een (win)actie. Deze kosten staan op je factuur en op Payinfo.nl. De kosten worden ook genoemd in de sms die je krijgt.
Er bestaan 2 soorten sms-informatiediensten:
- Eenmalige diensten. Je ontvangt 1 of meer betaalde sms'jes nadat jij een bericht hebt gestuurd. Dit is eenmalig. Alleen als jij opnieuw een bericht stuurt, worden er weer betaalde sms berichten teruggestuurd. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het stemmen op jouw favoriete kandidaat in een tv-programma.
- Abonnementsdiensten. Na aanmelding ontvang je vaker betaalde sms berichten. Hoe vaak je deze sms’jes ontvangt, ligt aan de abonnementsdienst. Denk hierbij aan iedere dag het weer per sms ontvangen.
Betaalde mobiel internet diensten
Er zijn ook betaalde mobiel internet diensten. Dit zijn vaak abonnementsdiensten waarmee je wekelijks credits krijgt in online games, of toegang tot online content.
Je hoeft hiervoor geen sms te sturen. Je hoeft alleen via een (mobiele) website goedkeuring te geven voor jouw aankoop. Deze wordt daarna berekend op de factuur van je mobiele abonnement.
Het kan zijn dat je ter bevestiging een code via sms ontvangt, die je op de website moet invullen. Let daarom goed op wanneer je op een website je mobiele telefoonnummer gaat invullen. Zorg ervoor dat dit een dienst is die je wilt afnemen.
We sturen je een sms om je op de hoogte te stellen, als je in een maand meer dan € 50,- uitgeeft aan mobiel internet diensten.
Betaalde sms- en mobiel internet diensten stoppen
Je kunt betaalde sms- en mobiel internet diensten gratis stopzetten. Je kant dit doen door een sms met bijvoorbeeld ‘STOP’ of ‘UIT’ te sturen naar de shortcode. Welk woord je precies moet sms’en lees je in de aanmeldbevestiging van de sms-dienst. Dat is vaak de eerste sms die je hebt ontvangen nadat je de dienst afsloot. Weet je niet wat de shortcode is waar je naartoe moet sms’en? Kijk dan op jouw factuur onder het kopje 'Premium diensten'.
Je kunt de betaalde sms-diensten ook stoppen via Payinfo. Dat doe je zo:
- Ga naar payinfo.nl
- Vul jouw telefoonnummer in
- Je krijgt een sms met hierin een wachtwoord
- Vul dit wachtwoord in
- Je krijgt nu een overzicht van alle betaalde diensten op jouw nummer
- Klik op details om je af te melden
Let op: Dit kan alleen voor betaalde sms-diensten. Betaalde mobiel internet diensten kan je niet via payinfo stopzetten. Dit gaat via de website waar je de dienst hebt afgesloten.
Betaalde sms-diensten blokkeren
Je kunt betaalde sms-diensten ook helemaal blokkeren. Zo zorg je dat je helemaal geen betaalde sms’jes meer kunt ontvangen. Dat doe je zo:
- Ga naar payinfo.nl
- Vul jouw telefoonnummer in
- Je krijgt een sms met hierin een wachtwoord
- Vul dit wachtwoord in
- Aan de rechterkant kan je nu verschillende diensten blokkeren
- Eenmalige diensten
- Abonnementsdiensten
- Deblokkadeslot
Let op: Betaalde mobiel internet diensten kan je niet laten blokkeren door payinfo. Mobiele internetdiensten worden meestal via een website op je mobiele telefoon aangeboden. Om de dienst ook echt te bevestigen klik je op ‘Akkoord’, waarna je een bericht ontvangt om de aanmelding te bevestigen. In de bevestiging staat ook hoe je je weer kunt afmelden voor de dienst.
Deblokkadeslot: (de)blokkeren lukt niet
Lukt het niet om betaalde sms-diensten te (de)blokkeren? Dan is het deblokkadeslot actief. Je kunt dan zelf geen veranderingen doen. Dit deblokkadeslot is een functie om extra kosten te voorkomen,
Wij kunnen het deblokkadeslot voor je uitzetten. Bel ons gratis voor hulp hierbij of maak een belafspraak. Wij bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt.
Veelgestelde vragen
Ik zou midden in de nacht betaalde sms’jes verstuurd hebben. Wat is hier aan de hand?
Vermoedelijk heb je in de middag ge-sms't naar een premium dienst. Deze dienst geeft vervolgens aan Payinfo door dat jij ge-sms’t hebt om bijvoorbeeld 3 uur. Dit doen zij in een 12-uur notatie, terwijl Payinfo een 24-uurs notatie hanteert. Het gevolg: Bij Payinfo zie je dat de sms’jes om 3 uur 's nachts zijn ontvangen. En niet om 15 uur, zoals daadwerkelijk het geval is.
Op jouw telefoon kan je controleren hoe laat een premium sms is verstuurd/ontvangen.
Ik zou ge- sms’t hebben naar Het Vergeten Kind, maar ik herken dit niet. Wat is hier aan de hand?
Op de website van Payinfo en op de factuur van KPN zie je alleen een shortcode, bijvoorbeeld 3669. Als je dit op Google zoekt, dan komt inderdaad ‘Het Vergeten Kind’ naar voren. Maar achter de shortcode 3669 zitten veel meer partijen. Deze shortcode wordt bijvoorbeeld ook vaak gebruikt voor winacties. Soms hoef je hiervoor niet eens zelf te sms’en maar vul je alleen jouw telefoonnummer in. Je ontvangt vervolgens 4 sms’jes van 3,- per stuk om jouw deelname te bevestigen.
Is je probleem nog niet opgelost, of je vraag nog niet beantwoord? Gebruik de zoekfunctie voor oplossingen van andere gebruikers. Kom je er niet uit, maak dan gerust een eigen topic aan.
Heb je feedback op de inhoud van dit Kennisbank artikel? Of heb je andere ideeën, opmerkingen of vragen over de Kennisbank? Laat het ons weten in ons Feedback op de kennisbank topic.