Skip to main content
Beantwoord

Extra kosten op boot/ferry/zee wifi via satelliet

• 6 januari 2025
  • 2 reacties
  • 139 keer bekeken

Beste KPN klanten,  

Dit is niet de eerste post over ongevraagde extra gemaakte kosten op een boot/ferry via wifi/satelliet maar hopelijk wel één van de laatste. Heb een plan 😉

Ook ik was slachtoffer van die extra 60 euro omdat mijn telefoon blijkbaar (ongevraagd) contact heeft gemaakt met een satelliet die buiten het EU reglement qua telefoonverkeer valt. Reis van Dover naar Duinkerken op een GRATIS wifi bleek anders en binnen 5 minuten had ik 60 euro aan mijn broek hangen. 

De meldingen per SMS van KPN kwamen uiteraard nadat het kwaad al was geschied of hebben sowieso geen enkele waarde als je een uur verder bent. 

2 maal gebeld met KPN. Eerste gesprek verliep redelijk totdat het gesprek werd verbroken en ik nooit meer ben teruggebeld. 2e gesprek heel, heel erg slecht. 

Heb begrepen dat KPN niets doet aan deze situatie omdat zij slechts betalen aan de eigenaar van de satelliet. Het enige wat ik van KPN wens is mij de gegevens van die eigenaar te verstrekken. Als gebruiker/consument van wat dan ook heb ik het recht om mijn beklag te doen als ik het er niet mee eens ben. KPN weigert mij die gegevens te verstrekken. Ze geven aan het niet te weten? Lijkt mij vreemd als je ze moet betalen. 

In beide telefoongesprekken met medewerkers van KPN heeft geen van beide mij laten weten dat je met een simpel “bescherming aan” naar hun SMS alles kan voorkomen. Dat geeft mij te denken… zij verwachten wel dat jij dat weet en zelf weten ze het niet, of zit er dan toch een verdienmodel in voor KPN en zeggen ze het daarom niet? 

De laatste medewerker van KPN heeft mij bijna uitgelachen omdat ik de onderste steen boven wil hebben. Moest blij zijn dat het niet meer is dan 60 euro. Blij? 60 euro is een boel centen voor niets, nada, noppes. 

Aangezien KPN de kop in het zand steekt wil ik sowieso uitzoeken waar mijn (en jullie) geld naartoe gaat. Iemand word hier slapend rijk en niemand heeft dáár toestemming voor gegeven of enigzins iets van gerief aan gehad. 

Heb door te zoeken op soortgelijke aangelegenheden al wat e-mailadressen kunnen verzamelen van slachtoffers maar hoop op meer via die forum. Samen sterk 💪🏼 

Hoor graag! 

Beste antwoord door Denise van KPN

Ik kan me voorstellen dat dit even schrikken is, ​@Bee Dellapina. Zeker omdat het maar om enkele MB's dataverbruik gaat.

Dat dataverbruik buiten de bundel valt in het vliegtuig wist je waarschijnlijk al wel. Maar ook op de (veer)boot moet je oppassen. Vanaf de (veer)boot kan je contact maken met het maritiem netwerk. En er geldt dan een maritiem tarief. Dit kan oplopen tot wel € 10,- per MB. De exacte tarieven vind je in dit overzicht: satelliet en maritiem tarieven.

Om jou te beschermen, hebben we een limiet ingesteld van € 60,50 (inclusief BTW) per factuurperiode. Dit noemen we het beschermingslimiet. Zo voorkom je dat je onverwacht data tegen hoge tarieven blijft gebruiken. Je kunt het beschermingslimiet inderdaad instellen op € 0,- per factuurperiode. Zo kun je buiten de EU geen data verbruiken buiten jouw bundel. Dit door je door bescherming aan te sms’en naar 1266. Hiermee kun je geen internet buiten de EU gebruiken tot je het beschermingslimiet uitzet of je een bundel aanschaft.

Waarom mijn collega's jou dit niet hebben verteld, durf ik niet te zeggen. Daarover ga ik ook niet speculeren. De informatie is in ieder geval wel te vinden in onze Kennisbank KPN Mobiel in het buitenland: Roaming en op onze website Roaming en mobiele data buiten de EU.

Bekijk origineel

2 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7748 reacties
  • Antwoord
  • 9 januari 2025

Ik kan me voorstellen dat dit even schrikken is, ​@Bee Dellapina. Zeker omdat het maar om enkele MB's dataverbruik gaat.

Dat dataverbruik buiten de bundel valt in het vliegtuig wist je waarschijnlijk al wel. Maar ook op de (veer)boot moet je oppassen. Vanaf de (veer)boot kan je contact maken met het maritiem netwerk. En er geldt dan een maritiem tarief. Dit kan oplopen tot wel € 10,- per MB. De exacte tarieven vind je in dit overzicht: satelliet en maritiem tarieven.

Om jou te beschermen, hebben we een limiet ingesteld van € 60,50 (inclusief BTW) per factuurperiode. Dit noemen we het beschermingslimiet. Zo voorkom je dat je onverwacht data tegen hoge tarieven blijft gebruiken. Je kunt het beschermingslimiet inderdaad instellen op € 0,- per factuurperiode. Zo kun je buiten de EU geen data verbruiken buiten jouw bundel. Dit door je door bescherming aan te sms’en naar 1266. Hiermee kun je geen internet buiten de EU gebruiken tot je het beschermingslimiet uitzet of je een bundel aanschaft.

Waarom mijn collega's jou dit niet hebben verteld, durf ik niet te zeggen. Daarover ga ik ook niet speculeren. De informatie is in ieder geval wel te vinden in onze Kennisbank KPN Mobiel in het buitenland: Roaming en op onze website Roaming en mobiele data buiten de EU.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36668 reacties
  • 9 januari 2025

Hallo ​@Bee Dellapina ,

Bee Dellapina schreef:

Het enige wat ik van KPN wens is mij de gegevens van die eigenaar te verstrekken. Als gebruiker/consument van wat dan ook heb ik het recht om mijn beklag te doen als ik het er niet mee eens ben. KPN weigert mij die gegevens te verstrekken. Ze geven aan het niet te weten? Lijkt mij vreemd als je ze moet betalen. 

Bee Dellapina schreef:

Aangezien KPN de kop in het zand steekt wil ik sowieso uitzoeken waar mijn (en jullie) geld naartoe gaat. Iemand word hier slapend rijk en niemand heeft dáár toestemming voor gegeven of enigzins iets van gerief aan gehad. 

Zo moeilijk is het niet om dat te vinden. Op de Noordzee heeft Tampnet een maritiem netwerk in beheer: 

https://www.tampnet.com/roaming-north-sea

Daar ga je overigens weinig aan hebben. Veel belangrijker is om zelf meteen dit uit te voeren: 

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aannaar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Verbinding met satellietnetwerk op een (veer)boot

Pas er ook mee op om verbinding te maken met een zogeheten maritiem netwerk, als je bijvoorbeeld met een veerboot reist. Voor deze satellietnetwerken worden heel hoge tarieven gehanteerd.

Tarieven voor roaming buiten de EU

Buiten de EU gelden er andere tarieven en de kosten kunnen aardig oplopen. Per land en per provider verschilt wat je betaalt per MB, je kunt de tarieven voor jouw bestemming op onze site opzoeken.
Wettelijk is er bepaald dat er een limiet van €50,- exclusief BTW geldt, dit is €60,50 inclusief BTW. Bij 80% en 100% verbruik van dit limiet ontvang je een waarschuwing per SMS. Bij 100% verbruik van het limiet wordt het internet automatisch geblokkeerd. Deze blokkade geldt per factuurperiode en de factuurperiode verschilt per klant.

Check de maandelijkse factuur om na te gaan wat jouw factuurperiode is. Een verblijf buiten de EU of in een grensgebied kan over 2 factuurperiodes gaan, waardoor er tweemaal €60,50 = €121,- berekend kan worden op 1 factuur. 

Reageer