Skip to main content
Antwoord

Slecht 4G-bereik op stations en in trein in Enschede en Hengelo (Simyo/KPN-netwerk)

• May 28, 2025
  • 8 reacties
  • 102 keer bekeken

En op 4G wordt het niet veel beter. Heb ook bij andere klanten in de stad gevraagd en ook buiten de stad die hier geregeld komen en die zeggen ook dat ze in de stad Enschede netwerk problemen ervaren.

Niet alleen in Enschede, in Hengelo heb ik het net als in Enschede sinds kort ook. Het verschilt wel per locatie. Op de stations en in de trein is 4G internet nagenoeg onbruikbaar, NOS en PostNL apps bijv. geven regelmatig aan geen verbinding te hebben en notificaties (NS app incheck-notificatie bijv.) komen (bijna) niet binnen.. Loop ik de stations een stuk uit, dan wordt het wat beter maar alsnog merkbaar trager dan voorheen.

Overigens ben ik Simyo klant, maar zelfde netwerk, dus mogelijk zelfde issue?

Mijn S20 FE 5G geeft aan gewoon (goed) signaal te hebben, 5G gebruik ik niet i.v.m. accuduur die dan merkbaar korter is.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@bartgrefte 

Winkelcentrum Stroinkslanden heeft een eigen KPN Zendmast, dus daar zou je een optimaal bereik moeten hebben op zowel 4G als 5G (dus alle ontvangstbalkjes op het display van je smartphone zouden moeten oplichten).

De KPN Zendmast staat: Bokhorstlanden 111, Stroinkslanden, Enschede (Dak locatie)

Ook bij NS station Enschede staat een KPN zendmast: Treinstation Enschede (Dak locatie)

Het zou aan je Simyo simkaart kunnen liggen, dat je sinds kort problemen ervaart.
De Simyo simkaart zou defect kunnen zijn, waardoor de simkaart niet goed meer werkt, en je daardoor een slechte verbinding hebt, ondanks dat er een KPN zendmast in de buurt staat.

Simyo maakt inderdaad gebruik van het 4G en 5G netwerk van KPN, maar is wel een eigen provider met een eigen hoofdkantoor en klantenservice.

Om deze problemen zo snel mogelijk voor je op te lossen, en zorg te dragen voor een nieuwe/vervangende simkaart, dien je echt contact op te nemen met de klantenservice van Simyo.

Telefoonnummer: 0800-8007

Met je Simyo simkaart kun je ook bellen naar: 1200

Simyo is telefonisch bereikbaar van Maandag t/m Vrijdag van 09:00 tot 17:30 uur
Zaterdag en zondag gesloten.

Je kunt je bericht/vraag ook plaatsen op het Forum van Simyo zelf.

8 reacties

Erwin van KPN
Moderator

`Hoi ​@bartgrefte .  Stations zijn van oudsher natuurlijk wel lastige plekken maar toch zie ik dit soort meldingen zelden meer de afgelopen jaren. 

Je geeft aan dat je Simyo klant bent.  Ondanks dat we waarschijnlijk hetzelfde netwerk gebruiken kan ik je hier toch niet bij helpen. Alle dienstverlening verloopt via je eigen provider.

Als je jouw toestel hebt uitgesloten als storingsbron (door bijvoorbeeld te testen met een tweede toestel), kun je het beste contact zoeken met Simyo.  Zij kunnen dan een analyse doen en hopelijk voor een oplossing zorgen. 

• Auteur
  • Topper
  • May 31, 2025

… de titel klopt niet ;) , het is het ergst op de stations en in de trein (echter voorheen geen problemen), maar daar buiten speelt het ook, zei het wat minder. Al had ik vlakbij wkc stroinkslanden (Enschede) ook een zodanig slechte verbinding dat er bijna niks binnen kwam en daar zit geen station in de buurt.

Gezien het probleem en de timing hetzelfde zijn als dat andere topic (daarom daar gepost i.p.v. apart topic), gok ik dat het niet aan mij ligt.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@bartgrefte 

Winkelcentrum Stroinkslanden heeft een eigen KPN Zendmast, dus daar zou je een optimaal bereik moeten hebben op zowel 4G als 5G (dus alle ontvangstbalkjes op het display van je smartphone zouden moeten oplichten).

De KPN Zendmast staat: Bokhorstlanden 111, Stroinkslanden, Enschede (Dak locatie)

Ook bij NS station Enschede staat een KPN zendmast: Treinstation Enschede (Dak locatie)

Het zou aan je Simyo simkaart kunnen liggen, dat je sinds kort problemen ervaart.
De Simyo simkaart zou defect kunnen zijn, waardoor de simkaart niet goed meer werkt, en je daardoor een slechte verbinding hebt, ondanks dat er een KPN zendmast in de buurt staat.

Simyo maakt inderdaad gebruik van het 4G en 5G netwerk van KPN, maar is wel een eigen provider met een eigen hoofdkantoor en klantenservice.

Om deze problemen zo snel mogelijk voor je op te lossen, en zorg te dragen voor een nieuwe/vervangende simkaart, dien je echt contact op te nemen met de klantenservice van Simyo.

Telefoonnummer: 0800-8007

Met je Simyo simkaart kun je ook bellen naar: 1200

Simyo is telefonisch bereikbaar van Maandag t/m Vrijdag van 09:00 tot 17:30 uur
Zaterdag en zondag gesloten.

Je kunt je bericht/vraag ook plaatsen op het Forum van Simyo zelf.

• Auteur
  • Topper
  • June 2, 2025

​@Michel.uit.Arnhem 
Signaalsterkte is het probleem niet, die is gewoon goed (aldus de indicator). Maar ondanks dat is de verbinding regelmatig zo traag dat apps klagen over gebrek aan internet verbinding, of het werkt maar zeer traag (tot het ineens weer normaal werkt). De Speedtest app (Ookla) krijgt op die momenten geen verbinding.

Zou er bij een defecte simkaart geen indicatie van slechte verbinding moeten zijn? Buiten traag mobiel internet bedoel ik dan, die van het ene op het andere moment weer normaal werkt. Plus ik denk nog steeds aan het topic waar mijn bericht (die nu de startpost is) eerst stond, de timing en locatie (Enschede) komen overeen.

Erwin van KPN
Moderator

​@Michel.uit.Arnhem 
Signaalsterkte is het probleem niet, die is gewoon goed (aldus de indicator). Maar ondanks dat is de verbinding regelmatig zo traag dat apps klagen over gebrek aan internet verbinding, of het werkt maar zeer traag (tot het ineens weer normaal werkt). De Speedtest app (Ookla) krijgt op die momenten geen verbinding.h

Zou er bij een defecte simkaart geen indicatie van slechte verbinding moeten zijn? Buiten traag mobiel internet bedoel ik dan, die van het ene op het andere moment weer normaal werkt. Plus ik denk nog steeds aan het topic waar mijn bericht (die nu de startpost is) eerst stond, de timing en locatie (Enschede) komen overeen.

ik werk plusminus 20 jaar bij KPN en moet je bekennen dat - bij dit soort issues - zelden de SIMkaart de boosdoener is.   Incidenteel heb ik wel eens gezien dat een SIM kaartje wat geërodeerd was, wat voor vreemde symptomen zorgde maar meestal is het het toestel/instellingen OF er is daadwerkelijk iets mis met het bereik op bepaalde locaties. 

• Auteur
  • Topper
  • June 4, 2025

ik werk plusminus 20 jaar bij KPN en moet je bekennen dat - bij dit soort issues - zelden de SIMkaart de boosdoener is.   Incidenteel heb ik wel eens gezien dat een SIM kaartje wat geërodeerd was, wat voor vreemde symptomen zorgde maar meestal is het het toestel/instellingen OF er is daadwerkelijk iets mis met het bereik op bepaalde locaties. 

Hmm, ok.

Even hardop denkend, zou dit probleem met mobiel internet een antenneprobleem kunnen zijn? De signaalsterkte is goed, dan denk ik niet aan een antenneprobleem, maar het is wel iets dat bij dit toestel (bij wifi dan) voor lijkt te komen. Las laatst her en der dat antennekabels of niet goed vast zitten, of gewoon los zijn gegaan wat voor problemen kan zorgen. Maar of dat dit kan veroorzaken, zonder dat de signaalsterkte verandert, geen idee.

Vandaag overigens ook even 5G getest, wat ik standaard uit heb staan omdat de accu anders merkbaar sneller leeg is, ook daar speelt dit probleem. Net als in dat andere topic.

Erwin van KPN
Moderator

Ik denk dat bellen met je helpdesk, een ticket laten aanmaken het beste is. Als de collega's zien dat er tig meldingen hierover zijn binnengekomen duidt dat op issues aan onze kant en zo niet hebben ze vaak nog wel een paar hele praktische tips voor jou als eindgebruiker. (dan zou het misschien wel iets met je toestel te maken hebben )

• Auteur
  • Topper
  • June 7, 2025

Ik denk dat bellen met je helpdesk, een ticket laten aanmaken het beste is. Als de collega's zien dat er tig meldingen hierover zijn binnengekomen duidt dat op issues aan onze kant en zo niet hebben ze vaak nog wel een paar hele praktische tips voor jou als eindgebruiker. (dan zou het misschien wel iets met je toestel te maken hebben )

https://forum.simyo.nl/internet-4g-en-5g-62/sinds-paar-weken-traag-internet-in-enschede-en-hengelo-49746 , eens kijken of en wat Simyo te zeggen heeft.

Zelfs al is het iets met mijn toestel, wel toevallig dat het overeen lijkt te komen met 

Â