Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik esim op mijn smartwatch krijgen?

• August 4, 2025
  • 12 reacties
  • 164 keer bekeken

Hallo,

Wij hebben een Snartwatch die over een eSim beschikt. Tevens hebben wij een mobiele telefoon die over een fysieke eSim beschikt, maar niet over eSim mogelijkheden beschikt.

Deze telefoon werkt met een KPN telefoonnummer naar alle tevredenheid.

Nu willen wij dit telefoonnummer overzetten naar de Smartwatch met esim, waarbij de bestaande simkaart van de telefoon mag vervallen.

Hoe kunnen wij dit voor elkaar krijgen?

Bij voorbaar dank voor de uitleg.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Snotneus ,

De bestaande simkaart van jouw telefoon blijft altijd bestaan en is zelfs de basis. 

Daarnaast worden er eisen gesteld aan jouw telefoon.

Multisim op de Apple Watch

Vereisten om KPN Multisim te kunnen activeren op de Apple Watch

• Minimaal iOS versie 16.1
  • Minimaal WatchOS versie 9.1, op een Europees model Apple Watch
  • Aanbiederinstellingen Minimaal NL KPN & KPN NL 52.1
    • dit check je via Instellingen Algemeen > Info. Scroll daar naar beneden en kijk bij Netwerk en Aanbieder. Zie je een lager nummer dan 52.1, volg dan de stappen op de site van Apple om dit handmatig een update te geven:  https://support.apple.com/nl-nl/HT201270

Multisim op de Samsung Galaxy Watch

Vereisten om KPN Multisim te kunnen activeren op de Samsung Galaxy Watch

Multisim voor de Samsung Galaxy Watch series werkt het beste in combinatie met een Samsung telefoon met Android 8.0 en ten minste 1,5 GB RAM. Het gebruik van Multisim voor een Samsung Galaxy Watch in combinatie met andere Android toestellen wordt niet actief ondersteund. We kunnen dan ook niet garanderen dat dit werkt.

Multisim op de Google Pixel Watch

Vereisten om KPN Multisim te kunnen activeren op de Google Pixel Watch

De Google Pixel Watch 3 kan je koppelen aan elke geschikte Android telefoon met Android versie 10.0 en hoger. Op dit moment is alleen de Google Pixel Watch 3 geschikt voor Multisim. Ondersteuning geldt vanaf Build-nummer AW2A.240903.001.A3 en nieuwer.

De LTE-versie van de Pixel Watch 2 (met e-sim) is niet officieel door Google in Nederland geïntroduceerd en heeft daarom nog geen Multisim support.

In dit topic staat de hele uitleg hoe je het abonnement op jouw smartwatch activeert:

https://community.kpn.com/kennisbank%2Dmobiel%2D139/multisim%2Dbij%2Dkpn%2D584579

12 reacties

• August 4, 2025

Dat kan volgens mij helemaal niet. Een abonnement voor een smartwatch kost 5 euro per maand dacht ik. En dat zit altijd gekoppeld aan een normaal mobiel abonnement. 

Je kan voor zover ik weet geen normaal mobiel abonnement gebruiken op een watch.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • August 4, 2025

Hallo ​@Snotneus ,

De bestaande simkaart van jouw telefoon blijft altijd bestaan en is zelfs de basis. 

Daarnaast worden er eisen gesteld aan jouw telefoon.

Multisim op de Apple Watch

Vereisten om KPN Multisim te kunnen activeren op de Apple Watch

• Minimaal iOS versie 16.1
  • Minimaal WatchOS versie 9.1, op een Europees model Apple Watch
  • Aanbiederinstellingen Minimaal NL KPN & KPN NL 52.1
    • dit check je via Instellingen Algemeen > Info. Scroll daar naar beneden en kijk bij Netwerk en Aanbieder. Zie je een lager nummer dan 52.1, volg dan de stappen op de site van Apple om dit handmatig een update te geven:  https://support.apple.com/nl-nl/HT201270

Multisim op de Samsung Galaxy Watch

Vereisten om KPN Multisim te kunnen activeren op de Samsung Galaxy Watch

Multisim voor de Samsung Galaxy Watch series werkt het beste in combinatie met een Samsung telefoon met Android 8.0 en ten minste 1,5 GB RAM. Het gebruik van Multisim voor een Samsung Galaxy Watch in combinatie met andere Android toestellen wordt niet actief ondersteund. We kunnen dan ook niet garanderen dat dit werkt.

Multisim op de Google Pixel Watch

Vereisten om KPN Multisim te kunnen activeren op de Google Pixel Watch

De Google Pixel Watch 3 kan je koppelen aan elke geschikte Android telefoon met Android versie 10.0 en hoger. Op dit moment is alleen de Google Pixel Watch 3 geschikt voor Multisim. Ondersteuning geldt vanaf Build-nummer AW2A.240903.001.A3 en nieuwer.

De LTE-versie van de Pixel Watch 2 (met e-sim) is niet officieel door Google in Nederland geïntroduceerd en heeft daarom nog geen Multisim support.

In dit topic staat de hele uitleg hoe je het abonnement op jouw smartwatch activeert:

https://community.kpn.com/kennisbank%2Dmobiel%2D139/multisim%2Dbij%2Dkpn%2D584579

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 5, 2025

@Marlon92:
Bedankt voor de reactie.
Voor zover ik weet kan het wel. Je neemt dan een mobiel abonnement. Bovenop de kosten voor dat abonnement komt er dan €5 bij.
Moeilijkheid is alleen dat wij een bestaand abonnement willen overzetten van telefoon naar Smartwatch.

@Noordzee:
Ook bedankt voor de reactie.
De door u aangehaalde uitleg komt volgens ons rechtstreeks uit de KPN website en slaat op de Multisim.
Dat is de "een nummer, twee apparaten" mogelijkheid. Hiervan weten wij al dat deze mogelijkheid niet voor onze Smartwatch wordt ondersteund.
Echter Stand-Alone moet wel mogelijk zijn. Alleen het bestaande nummer van de Telefoon naar de eSim overzetten is ons niet duidelijk.

Dus als er iemand is die kan uitleggen hoe wij het bestaande telefoonnummer over kunnen zetten naar de eSim in de Smartwatch waarbij de fysieke Sim in de Telefoon komte te vervallen, dan graag ....

• August 5, 2025

@Marlon92:
Bedankt voor de reactie.
Voor zover ik weet kan het wel. Je neemt dan een mobiel abonnement. Bovenop de kosten voor dat abonnement komt er dan €5 bij.

Ja... dat schreef ik volgens mij ook. Een normaal mobiel abonnement voor een normale mobiele telefoon. En 5 euro extra voor de smartwatch. 

Moeilijkheid is alleen dat wij een bestaand abonnement willen overzetten van telefoon naar Smartwatch.

Dat kan dus niet. Dat bestaande abonnement kan niet gebruikt worden voor de smartwatch. Alleen voor een mobiele telefoon. 

Die mobiele telefoon moet er volgens mij altijd zijn. Je kunt geen abonnement op alleen een smartwatch hebben zonder mobiel denk ik. In ieder geval in het begint heb je die telefoon nodig om die smartwatch juist in te stellen. Die e-sim te installeren enzo. Dat gaat volgensmij vanaf de telefoon. Daarna kun je die telefoon misschien aan de kant gooien en alleen de smartwatch gebruiken. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Snotneus, ik zie dat je hier al de goede kant op gewezen bent.

Wat hierboven al verteld is klopt: Je kunt geen los abonnement aanvragen voor je smartwatch. Wel kan je multisim toevoegen aan je bestaande mobiele abonnement, en dat voor je smartwatch gebruiken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 7, 2025

@ Alexandra,

Dank voor de reactie.

Wat Marlon92 schreef klopt wel.

Inmiddels ben ik er via KPN Helpdesk achter dat bij KPN altijd Multi eSim wordt geleverd, dus 1 telefoonnummer op 2 apparaten.

Dit wordt niet ondersteunt voor Huawei Smartwatch. 

Stand-Alone eSim wordt al helemaal niet ondersteund door KPN.

Dus moeten we maar op zoek naar een provider die well ondersteuning biedt.

Allemaal bedankt voor de reacties.

• August 7, 2025

Ik vermoed dat er geen 1 provider is die bied wat jij wil. En misschien is het zelfs technisch niet eens mogelijk. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 7, 2025

@Marlon92

Odido zou volgens de helpdesk ondersteuning bieden.

In ieder geval voor 1 tel.nr. op 2 toestellen.

Dat zou een goede oplossing zijn en deze ga ik nog verder uitzoeken.

Stand-Alone op de Smartwatch zou ook mogelijk zijn, we gaan het zien!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 7, 2025

Het zal dan een 'gewoon’ 06 abonnement voor je smartwatch moeten worden. Dat kan bij alle providers met e-sim. Ook bij kpn. 

Met zo'n watch kun je namelijk ook bellen. 

Een vriend van mij heeft een belhorloge. Met een 06 abonnement via Simpel. Heel veel beheermogelijkheden via Simpel en minder duur (goedkoop zelfs) dan kpn.

• August 7, 2025

Een "belhorloge" is denk ik wat anders dan een smartwatch. 

Verder: verkopers beloven je van alles.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 7, 2025

@PeterG,

Dank je wel voor de tip. Moeilijkheid zit hem in de Huawei Smartwatch.

Ga ik zeker ook onderzoeken. 

@Marlon92,

De Huawei Smartwatch 5 is een high-end Smartwatch, geent op gezondheid.

Daarnaast beschikt deze over enorm veel mogelijkheden waaronder gps navigatie en dus ook telefoon mogelijkheden.

Ik zou deze Smartwatch niet “belhorloge” willen noemen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 7, 2025

Belhorloge is gewoon mijn Nederlandse aanduiding voor smartwatch hoor. Dat jullie dat niet doorhebben. 

Een vriend van me heeft een belhorloge. Maar dat gepiel met zo'n klein schermpje is echt niks voor mij.