Ik heb sinds kort een Unifi Cloud Gateway Ultra (CGU) als vervanging van Unifi Console op de Raspberry Pi4. Installatie van CGU lijkt een "piece of cake" via de iOS applicatie, echter zit ik met de volgende uitdaging.
Ik heb een KPN internet en vast bellen abonnement (dus geen TV en ook geen plannen in de toekomst). De standaard KPN modem (Experia v?) heb ik vanaf het begin vervangen door een FritzBox 7590. Helaas ben ik nu pas achter gekomen dat de FritzBox 7590 niet in "bridge mode" gezet kan worden. De FritzBox heeft nu dus zijn eigen netwerk in de 192.168.1.x bereik en de CGU in de 192.168.0.x bereik. In de Unifi Console kan ik de CGU address niet wijzigen naar 192.168.1.2 (.1 is in gebruik door 7590), ik krijg de melding "Address overlaps with network Primary (WAN1) range 192.168.1.0 - 192.168.1.255. Please enter a unique address".
Nu ben ik aan het nadenken over hoe ik optimaal gebruik kan maken van de CGU maar ik betwijfel wat het beste optie is?
Optie 1: FritzBox 7590 er uit en CGU WAN poort direct aansluiten op glasvezel/koper omzetter.
Als dit mogelijk is want als ik me niet vergis heeft de CGU geen "modem" functionaliteit.
Optie 2: Standaard KPN modem/router merk ??? type ??? uit de kast halen en aansluiten. Wellicht dat het wel brige mode ondersteunt.
Optie 3: Anders Tips van andere (super)gebruikers.