Skip to main content
Vraag

Keenetic keenetic hero ax1800 router gebruiken bij KPN glasvezel

• 18 februari 2025
  • 34 reacties
  • 306 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik wil mijn eigen Keenetic keenetic hero ax1800 router gebruiken zonder V12, dus ik gebruik  KPN Service Tools  voor Eigen NT/ONT installeren,maar ik heb problemen met het veranderen van de ONT. 

Ik heb op de knop Start NT/ONT installeren gedrukt,   Maar het geeft een foutmelding zoals hieronder. Kan ik op een andere manier solliciteren?

Is deze wijziging geheel gratis of is het alleen gratis om een ​​afspraak te maken?

Alvast bedankt voor uw antwoorden.

34 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 362 reacties
  • 18 februari 2025

voor een eigen router hoef je die servicetool niet te gebruiken. deze is enkel om een eigen ONT te gebruiken. jij hebt alleen een eigen router.

het enigste wat je moet doen is de WAN kabel uit de Box12 halen en in de WAN poort van jou eigen router doen. en de PPoE instellingen goed zetten op VLAN 6.

• Auteur
  • Topper
  • 20 reacties
  • 18 februari 2025
joey92 schreef:

voor een eigen router hoef je die servicetool niet te gebruiken. deze is enkel om een eigen ONT te gebruiken. jij hebt alleen een eigen router.

het enigste wat je moet doen is de WAN kabel uit de Box12 halen en in de WAN poort van jou eigen router doen. en de PPoE instellingen goed zetten op VLAN 6.

Ik begrijp het nu, dank u voor uw antwoord.
Waar kan ik de naam en het wachtwoord vinden die ik hier moet invoeren?

ISP Authentication (PPPoE / PPTP / L2TP)
Type (protocol)     PPPOE
Username ________
Password _________

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 150 reacties
  • 18 februari 2025

PPPoE

vlan6

user: kpn (mag ook wat anders zijn al er maar wat staat)

pass: kpn mag ook wat anders zijn al er maar wat staat)

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6945 reacties
  • 21 februari 2025

Is het nog gelukt ​@Yasen? Bedankt iedereen voor alle geboden hulp!

• Auteur
  • Topper
  • 20 reacties
  • 21 februari 2025
Remco van KPN schreef:

Is het nog gelukt ​@Yasen? Bedankt iedereen voor alle geboden hulp!

Ja ja, ik gebruik mij nieuw router nu.

bedankt 🙏. Maar wifi snelheid rond 200 mbps , het is niet logisch volgens mij, omdat ik 1g internet heb.

wjb
Superuser
  • 74606 reacties
  • 21 februari 2025

@Yasen, Heb jij televisie van KPN?

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 324 reacties
  • 23 februari 2025

Eigen router, eigen Wifi, wat wil je van KPN? Bedraad is de snelheid prima in orde. Verwacht je Gigabit Wifi- snelheden? Dat gaat niet lukken, technisch nagenoeg onmogelijk. Je mag blij zijn als je een 600-700Mb haalt.

En upgraden naar hoogste glasvezelsnelheid, mits mogelijk bij jou, betekent ook upgrade naar capabele router, wifi-hardware in access-punten en ethernet/wifi in pc/laptop. Tablet en gsm's moet je nog enkele jaren wachten.

• Auteur
  • Topper
  • 20 reacties
  • 23 februari 2025
wjb schreef:

Nee, Ik heb geen televisie.

• Auteur
  • Topper
  • 20 reacties
  • 23 februari 2025
jojootje schreef:

Eigen router, eigen Wifi, wat wil je van KPN? Bedraad is de snelheid prima in orde. Verwacht je Gigabit Wifi- snelheden? Dat gaat niet lukken, technisch nagenoeg onmogelijk. Je mag blij zijn als je een 600-700Mb haalt.

En upgraden naar hoogste glasvezelsnelheid, mits mogelijk bij jou, betekent ook upgrade naar capabele router, wifi-hardware in access-punten en ethernet/wifi in pc/laptop. Tablet en gsm's moet je nog enkele jaren wachten.

Denk je dat het normaal is om 200-250 mbps te halen? Op kpn box 12 of een geavanceerdere router is de wifi-snelheid niet zoals ik had verwacht. Ik gebruikte voorheen Odido, ik betaalde voor 400 mbps en kreeg ongeveer 350-380 mbps op wifi, maar nu betaal ik voor 1000 mbps op kpn, maar ik denk niet dat het zinvol is om 200-250 mbps te krijgen.

wjb
Superuser
  • 74606 reacties
  • 23 februari 2025
Yasen schreef:
wjb schreef:

Dan is het goed.

Met je juiste wifi apparatuur zou je via wifi toch eigenlijk wel snelheden moeten kunnen halen van tegen de 800Mbps. Dan moet je wel wifi 6 gebruiken, maar ook met wifi 5 moet een snelheid van 600Mbps haalbaar zijn.

Onderstaand een Speedtest vanaf mijn Xiaomi Pad 5 tablet (Wifi 5) via een TP-Link EAP610 wifi accesspoint.

En de onderstaande meting is vanaf een OnePlus Nord 4 (WiFi 6) via hetzelfde TP-Link EAP610 wifi accesspoint. 

• Auteur
  • Topper
  • 20 reacties
  • 24 februari 2025
wjb schreef:
Yasen schreef:
wjb schreef:

Dan is het goed.

Met je juiste wifi apparatuur zou je via wifi toch eigenlijk wel snelheden moeten kunnen halen van tegen de 800Mbps. Dan moet je wel wifi 6 gebruiken, maar ook met wifi 5 moet een snelheid van 600Mbps haalbaar zijn.

Onderstaand een Speedtest vanaf mijn Xiaomi Pad 5 tablet (Wifi 5) via een TP-Link EAP610 wifi accesspoint.

En de onderstaande meting is vanaf een OnePlus Nord 4 (WiFi 6) via hetzelfde TP-Link EAP610 wifi accesspoint. 

Ja, als ik dezelfde snelheid zou kunnen krijgen als jij, zou ik geen andere klachten hebben, maar aangezien ik dezelfde resultaten krijg op al mijn iPhone 16 Pro, MacBook Pro M1 Max en iPad Pro M2-apparaten, ben ik helemaal niet tevreden over de wifi-snelheid.

Het vreemde is dat wanneer ik de ONT uitschakel en weer inschakel, de wifi-snelheid even toeneemt. Ik haal een snelheid van ongeveer 700-800 mbps, maar na een tijdje wordt het langzamer.

• Auteur
  • Topper
  • 20 reacties
  • 24 februari 2025
wjb schreef:
Yasen schreef:
wjb schreef:

Dan is het goed.

Als ik de internetsnelheid meet met een kabel, kom ik uit op ongeveer 930, maar met wifi is dit lager dan wat ik zou moeten krijgen, zoals hieronder te zien is.

wjb
Superuser
  • 74606 reacties
  • 24 februari 2025

Kan je hier eens het resultaat van een Speedtest via de V12 plaatsen waarbij het mobiele apparaat zich zo'n twee meter van de V12 bevindt en er een zichtlijn is naar de V12.

• Auteur
  • Topper
  • 20 reacties
  • 24 februari 2025
wjb schreef:

Kan je hier eens het resultaat van een Speedtest via de V12 plaatsen waarbij het mobiele apparaat zich zo'n twee meter van de V12 bevindt en er een zichtlijn is naar de V12.

Alle snelheidstests die ik je heb gestuurd, zijn snelheidstests die ik heb uitgevoerd met de Keentic Ax1800-router in dezelfde ruimte. Mijn huis is trouwens 40 vierkante meter groot, het is niet zo'n heel groot huis. een gelijkvloers appartement. Als ik snelheidstesten uitvoer met de V12, is het resultaat hetzelfde.

wjb
Superuser
  • 74606 reacties
  • 24 februari 2025

Yasen schreef:

Als ik snelheidstesten uitvoer met de V12, is het resultaat hetzelfde.

Dan houdt het voor mij op. Ook via mijn V12 meet ik veel hogere snelheden dan jij hier laat zien.

Zo te zien heb je geen Android apparatuur want anders had ik je gevraagd om met de Wifi Analyzer app de veldsterkte van jouw wifi te meten op 5GHz.

Kan jij op het scherm waar je het wifi netwerk selecteert de veldsterkte aflezen?

Zo ja, plaats hier eens een screenshot.

• Auteur
  • Topper
  • 20 reacties
  • 24 februari 2025
wjb schreef:

Yasen schreef:

Als ik snelheidstesten uitvoer met de V12, is het resultaat hetzelfde.

Dan houdt het voor mij op. Ook via mijn V12 meet ik veel hogere snelheden dan jij hier laat zien.

Zo te zien heb je geen Android apparatuur want anders had ik je gevraagd om met de Wifi Analyzer app de veldsterkte van jouw wifi te meten op 5GHz.

Kan jij op het scherm waar je het wifi netwerk selecteert de veldsterkte aflezen?

Zo ja, plaats hier eens een screenshot.

wjb
Superuser
  • 74606 reacties
  • 24 februari 2025

Dit ziet er niet goed uit, het signaal lijkt echt te zwak.

Kan jij hetzelfde eens doen maar nu met de V12 aangesloten?

• Auteur
  • Topper
  • 20 reacties
  • 24 februari 2025
wjb schreef:

KPN en Keenetic Hero zijn mijn wifi's

• Auteur
  • Topper
  • 20 reacties
  • 24 februari 2025
wjb schreef:

Dit is v12, de wifi-snelheid heb ik gemeten met een wifi-frequentie van 160 MHz. De router die ik heb gekocht ondersteunt maximaal 80 MHz. Is dat het probleem? Ik heb dit gemeten met een macbook pro

wjb
Superuser
  • 74606 reacties
  • 24 februari 2025

De kanaalbreedte van 160Mhz bij wifi 6 is juist hetgeen wat de snelheidswinst geeft.

Klopt het dat jouw router (V12 of Keenetic) zich in een andere ruimte bevindt want ook het signaal van de V12 laat te wensen over. Zo ja, wat zit er allemaal tussen de router en het mobiele apparaat?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3465 reacties
  • 24 februari 2025
wjb schreef:

De kanaalbreedte van 160Mhz bij wifi 6 is juist hetgeen wat de snelheidswinst geeft.

Een AX1800 kan geen 160Mhz, maximaal is 80Mhz. Het getal 1800 bestaat uit 1200Mbs/5Ghz+600Mbs/2,4Ghz. Een Wifi6 2band met 160Mhz wordt marketing technisch AX3000 genoemd.

• Auteur
  • Topper
  • 20 reacties
  • 24 februari 2025
wjb schreef:

Klopt het dat jouw router (V12 of Keenetic) zich in een andere ruimte bevindt want ook het signaal van de V12 laat te wensen over. Zo ja, wat zit er allemaal tussen de router en het mobiele apparaat?

Eigenlijk zitten ze allebei op dezelfde plek, ik heb Keenetic gekocht omdat V12 niet meer controle gaf, maar omdat het geen 160 MHz was, kon ik nog steeds niet de snelheid halen die ik verwachtte, is de snelheid die ik met 160 MHz in V12 haalde normaal?? Ik denk dat een internetsnelheid van 1000 mbps rond de 700-800 mbps zou moeten liggen

• Auteur
  • Topper
  • 20 reacties
  • 24 februari 2025
TDN schreef:
wjb schreef:

Een AX1800 kan geen 160Mhz, maximaal is 80Mhz. Het getal 1800 bestaat uit 1200Mbs/5Ghz+600Mbs/2,4Ghz. Een Wifi6 2band met 160Mhz wordt marketing technisch AX3000 genoemd.

Ja, ik heb hem gekocht bij Media Markt en nu ben ik hem aan het retourneren. Ik ga hem proberen op het Keenetic titian model.

wjb
Superuser
  • 74606 reacties
  • 24 februari 2025
TDN schreef:
wjb schreef:

Een AX1800 kan geen 160Mhz, maximaal is 80Mhz. 

Klopt, maar dat laat onverlet dat die 160Mhz juist de grote snelheidswinst kan geven.

Overigens zijn die door mij gemeten snelheden allemaal o.b.v. een kanaalbreedte van 80Mhz.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3465 reacties
  • 24 februari 2025
Yasen schreef:

Ja, ik heb hem gekocht bij Media Markt en nu ben ik hem aan het retourneren. Ik ga hem proberen op het Keenetic titian model.

Een chinees fabrikant met R&D-afdeling in Rusland vertrouw ik niet zo snel. Men lees op internet geen review met concrete performance test. Dan toch liever een gerenommeerde chinees merk zoals Huawei, TP-Link.

Zonder jouw hardware te kennen, zou ik zeggen dat de gemeten snelheden zijn wel te verwachten.

5Ghz met 2xMiMo en 80Mhz kan maximaal 1200Mbs bereiken, min de Wifi-overhead is 900Mbs realistisch. Maar je meet de snelheid niet altijd met een apparaat met 2 of meer antennes, vele smartphones hebben alleen 1 antenne, dan is 600Mbs het hoogst haalbare snelheid min overhead is ongeveer 450-500Mbs

Typical Wi-Fi 'client device' maximum throughput
Version Sym Bits QAM Enc MIMO MHz PHY Mbps
Wi-Fi 1 802.11 11.0 2 - 1/11 - 22 2 1
Wi-Fi 2 802.11b 11.0 8 - 1/8 - 22 11 5
Wi-Fi 3 802.11a/g 12.0 6 64 3/4 - 20 54 30
Wi-Fi 4 802.11n 14.4 6 64 5/6 2×2 20 144 115
40 300 240
Wi-Fi 5 802.11ac 14.4 8 256 5/6 1×1 80 433 375
2×2 80 866 750
Wi-Fi 6 802.11ax 17.2 10 1024 5/6 2×2 80 1201 1000
160 2402 1900
Wi-Fi 7 802.11be 17.2 12 4096 5/6 2×2 320 5765 (todo)

Reageer