Skip to main content
Beantwoord

Bekabelde verbinding valt regelmatig weg sinds overstap naar glasvezel

• 14 februari 2025
  • 7 reacties
  • 205 keer bekeken

Sinds september hebben wij glasvezel van KPN. Ik ben een jarenlange Ziggo gebruiker geweest en daar was de verbinding zeer stabiel. Na de overstap naar KPN (1 gbps) valt zeer geregeld de verbinding weg. Dan heb ik het niet over de Wifi, maar gewoon bekabeld en door het hele huis.

Waar het misgaat is de verbinding tussen de router en het ONT kastje, waarin de glasvezel binnenkomt. Elke paar dagen, maar soms zelfs binnen een aantal uur valt simpelweg de verbinding weg. Na 1-2 minuten komt deze vaak weer terug, maar het begint echt superirritant te worden. Ik heb een eenmanszaak in de IT en werk vanuit huis en daarom is een stabiele verbinding enorm belangrijk. 

Ik heb er tot dusver niets mee gedaan, daar ik bij veel berichten op het forum ook vaak niet echte oplossingen zag, maar ik vind het niet kunnen dat de verbinding zo vaak wegvalt. Ik zelf heb naar schatting al zo’n 20x geconstateerd dat de verbinding even wegviel, kijk ik in de logging dan gebeurd het ook ‘s nachts en ligt het aantal keren nog een stuk hoger. Dit in slechts een aantal maanden is natuurlijk niet best. Daar de verbinding met een paar minuten weer terug is, heeft bellen met de klantenservice ook niet veel zin, vrees ik.

Nu heb ik soortgelijke problemen al veel voorbij zien komen op dit forum en heb gezien dat mensen een ander model NT kastje opgestuurd krijgen. Wellicht maakt dat de boel stabieler? Ik heb nu een zwart kastje. Is het een mogelijkheid dat ik zo’n ander kastje krijg opgestuurd?

Ik heb geen rare dingen in mijn netwerk, zoals Sonos apparatuur of andere home automation, waarvan ook wel eens gesuggereerd wordt dat die voor de problemen zorgen. Wel heb ik een eigen router, dit is een GL-Inet AX6000 (Flint 2). Hieronder heb ik wat delen uit de logging van vandaag geplaatst. Zowel om 16:32 als om 21:13 ging vandaag de verbinding onderuit. Als het goed is kunnen de mensen van KPN die meelezen dit ook zien aan hun kant?

Wie kan me hier helpen?

Fri Feb 14 16:32:48 2025 daemon.notice netifd: Network device 'eth1' link is down
Fri Feb 14 16:32:48 2025 daemon.notice netifd: VLAN 'eth1.6' link is down
Fri Feb 14 16:32:48 2025 daemon.notice netifd: Interface 'wan' has link connectivity loss
Fri Feb 14 16:32:48 2025 kern.info kernel: [1967484.879550] mtk_soc_eth 15100000.ethernet eth1: Link is Down
Fri Feb 14 16:32:48 2025 daemon.info pppd[20667]: Terminating on signal 15
Fri Feb 14 16:32:48 2025 daemon.info pppd[20667]: Connect time 3736.3 minutes.

----

Fri Feb 14 21:13:03 2025 daemon.notice netifd: Network device 'eth1' link is down
Fri Feb 14 21:13:03 2025 daemon.notice netifd: VLAN 'eth1.6' link is down
Fri Feb 14 21:13:03 2025 daemon.notice netifd: Interface 'wan' has link connectivity loss
Fri Feb 14 21:13:03 2025 kern.info kernel: [1984281.692251] mtk_soc_eth 15100000.ethernet eth1: Link is Down
Fri Feb 14 21:13:03 2025 daemon.info pppd[4308]: Terminating on signal 15
Fri Feb 14 21:13:03 2025 daemon.info pppd[4308]: Connect time 279.7 minutes.

Beste antwoord door DaveA

Hi ​@Mobielletje, je hebt al een aantal zaken uitgesloten, waardoor mijn vermoeden – net als dat van ​@Bastiaan Sahetapy â€“ bij de ONT ligt. Waarschijnlijk is hiervoor een monteursafspraak nodig. KPN kan namelijk geen nieuw glasvezelkastje opsturen bij een XGS-PON-verbinding, voor zover ik weet. In theorie is dit wel mogelijk, maar omdat het nieuwe kastje geregistreerd moet worden, werkt je huidige verbinding niet meer totdat je het nieuwe kastje hebt ontvangen.

Het zwarte kastje onder de grond is een BOP (Buiten Overname Punt). Hierin wordt de kabel die naar de centrale gaat, verbonden met de kabel die naar de aansluiting in huis loopt. Dit veroorzaakt een minimale demping, die verwaarloosbaar is. In theorie zou een slechte verbinding kunnen ontstaan door een te hoge demping, wat veroorzaakt kan worden door een slechte las in de aansluiting in huis, vuile connectors, enzovoort. 

Je wordt het snelst geholpen door contact op te nemen met de klantenservice. Op de website kun je een terugbelafspraak maken, of je kunt direct bellen naar 0800-0402.

Bekijk origineel

7 reacties

Bastiaan Sahetapy
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+3

Klinkt als een xgspon waarvan de poort het begint te begeven.

Mijn advies is om contact op te nemen met de klantenservice via 0800-0402. Zij kunnen met je meekijken en indien nodig een monteur aansturen om het ont te vervangen, of het probleem verder te onderzoeken!

Groet,

Bastiaan

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 14 februari 2025

Ha Bastiaan,

Wat aardig dat je al zo snel reageert. Met poort bedoel je de aansluiting op het zwarte ONT kastje waar de glasvezel op binnenkomt?

Wat ik overigens ook vreemd vond is en ik steeds aan moet denken, is dat bij de aanleg van de glasvezel er een extra kwart kastje buiten in de grond is gestopt waarmee ze de oranje glasvezel aan een witte glasvezel hebben bevestigd. Die witte kabel komt mijn huis in. Ik zou verwachten dat zo’n extra verbinding ook niet ideaal is.

Ik verwacht dat dit wordt gedaan om de oranje kabel te beschermen als iemand in huis de boel verkeerd zou aansluiten en de glasvezel beschadigd. Wel vroeg ik mij af of het handig was dat de man, die net in de grond had staan graven, met z’n vieze handen met dat glasvezeltje zat te pielen in het kastje om de verbinding te maken en of dit niet tot storing zou kunnen leiden.

Ik zal dan toch maar eens een poging wagen om te bellen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 14 februari 2025

Bastiaan,

Ik zie dat je ook reacties heb geplaatst op andere berichten in dit forum betreffende de Genexis ONT en dat deze stuk gaat als de stroom er af gaat. Ook heb ik berichten gelezen over dat de adapter ervan niet stabiel genoeg zou zijn.

Welk ONT kastje is het beste volgens jou? Dan kan ik dat wellicht ook noemen.

Bedankt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 15 februari 2025

Hallo allemaal, zojuist weer de verbinding verbroken, dat is al 3x in 24 uur. Hieronder weer een deel van de logging.

Overigens heb ik al eerder een andere ethernet kabel gebruikt tussen router en ONT kastje, maar dit hielp niet. Al meerdere malen heb ik, meer dan 3 minuten, de stroom van zowel de router als het ONT kastje gehaald. Ik had begrepen dat dit ervoor zou zorgen dat de glasvezel opnieuw zou worden ‘getraind’, maar ook dit biedt geen uitkomst.

Mocht er iemand in de systemen kunnen controleren wat die vertellen over de status van mijn verbinding, hoor ik dat zeer graag.

Sat Feb 15 09:09:33 2025 daemon.info pppd[22798]: No response to 5 echo-requests
Sat Feb 15 09:09:33 2025 daemon.notice pppd[22798]: Serial link appears to be disconnected.
Sat Feb 15 09:09:33 2025 daemon.info pppd[22798]: Connect time 424.0 minutes.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • 319 reacties
  • Antwoord
  • 15 februari 2025

Hi ​@Mobielletje, je hebt al een aantal zaken uitgesloten, waardoor mijn vermoeden – net als dat van ​@Bastiaan Sahetapy â€“ bij de ONT ligt. Waarschijnlijk is hiervoor een monteursafspraak nodig. KPN kan namelijk geen nieuw glasvezelkastje opsturen bij een XGS-PON-verbinding, voor zover ik weet. In theorie is dit wel mogelijk, maar omdat het nieuwe kastje geregistreerd moet worden, werkt je huidige verbinding niet meer totdat je het nieuwe kastje hebt ontvangen.

Het zwarte kastje onder de grond is een BOP (Buiten Overname Punt). Hierin wordt de kabel die naar de centrale gaat, verbonden met de kabel die naar de aansluiting in huis loopt. Dit veroorzaakt een minimale demping, die verwaarloosbaar is. In theorie zou een slechte verbinding kunnen ontstaan door een te hoge demping, wat veroorzaakt kan worden door een slechte las in de aansluiting in huis, vuile connectors, enzovoort. 

Je wordt het snelst geholpen door contact op te nemen met de klantenservice. Op de website kun je een terugbelafspraak maken, of je kunt direct bellen naar 0800-0402.

Bastiaan Sahetapy
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+3
Mobielletje schreef:

Bastiaan,

Ik zie dat je ook reacties heb geplaatst op andere berichten in dit forum betreffende de Genexis ONT en dat deze stuk gaat als de stroom er af gaat. Ook heb ik berichten gelezen over dat de adapter ervan niet stabiel genoeg zou zijn.

Welk ONT kastje is het beste volgens jou? Dan kan ik dat wellicht ook noemen.

Bedankt.

De nieuwe Ont’s die monteurs op de bus hebben, van hetzelfde merk hebben dit probleem niet meer. Dit was enkel een specifieke batch van de leverancier. Ligt net aan de voorraad van de monteur welke er ter vervanging komt. Of 1 van Genexis, of Nokia. Ieder zo zijn persoonlijke voorkeur in welke beter is. Ik heb met beide geen problemen. 

De Bop is zoals eerder genoemd een buitenovernamepunt. Zijn in principe waterdicht dus zou na aanleg niks geks mee kunnen gebeuren. 

Groet,

Bastiaan

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Mobielletje, zoals je gemerkt hebt denkt onze Community graag met je mee! 

Fijn om te zien dat er al hulp toegesneld is. Ik hoop dat je er daarmee uit gekomen bent en je verbinding hersteld is. We horen graag hoe het afgelopen is.

Reageer