Skip to main content
Vraag

Snelheid van abonnement (50 Mbit/s) word niet gehaald

• 25 februari 2025
  • 23 reacties
  • 219 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb 50 Mbits snelheid maar krijg maar hooguit  14.7, diverse malen geprobeerd om dit aan kpn kenbaar te maken maar er komt geen oplossing, diverse xeen geupdate een superwifi  aangeschaft à €2,50 per maand, maar niks helpt, ik wil graag m’n contract beëindigen maar zie nergens hoe ik dat kan doen, wat nu?

heeft iemand anders dit probleem ook? Ik heb nog geen glasvezel!

23 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8155 reacties
  • 25 februari 2025

Beste ​@Puckie , je hebt  een koper xDSL abonnement TOT 50Mbit)s, dan is de werkelijke snelheid afhankelijk van de afstand tot de centrale (kast).

Hoe verder weg hoe langzamer de snelheid.

Draadloos wordt de snelheid alleen maar langzamer.

Is er al zicht op wanneer je glasvezel krijgt?

Als je contract vrij bent kun je opzeggen met 1 maand opzegtermijn.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 132 reacties
  • 25 februari 2025

Ja dat klopt, de centrale kast zit 50 meter verder en de zendmast ook, geregeld staat m’n beeld gewoon stil of hapert de uitzending, het is 2025, kom op zeg! Er is wel glasvezel in den Burg maar dat gebruikt de KPN niet, die is nb van de Kabeltex die KPN nb heeft overgenomen.

nee mijn contract loopt tot volgend jaar 2026.

ik vind het toch van de gekke dat je betaald tot 50 Mbits en 14.7 krijgt!

DennisA78
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+11
  • KPN Monteur
  • 2570 reacties
  • 25 februari 2025

Dat zegt niks. Dat hoeft niet persee een actieve kast te zijn, maar enkel eentje waar de kabels doorheen lopen.

Zendmast heeft niks met een koperlijn te maken.

Als je op de KPN site een postcode check doet, staat daar dan een verwachte snelheid?

Deze staat ook in originele ordebevestiging als het goed is.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 132 reacties
  • 25 februari 2025

Ja 40 Mbits down en 10 up!

• 13271 reacties
  • 26 februari 2025

Dat betreft dan de snelheid via een bekabelde pc of zo. Voor Wi-Fi is geen garantie voor snelheid te geven. Wi-Fi is erg afhankelijk van diverse omgevingsfactoren buiten de verantwoordelijkheid van een provider als kpn (of iedere andere provider). En een draadloos aangesloten SuperWifi kan hooguit het signaal versterken zodat het het wat verder reikt, maar niet de snelheid verhogen. Alleen als je een SuperWifi via een kabel aansluit heb je een betere Wi-Fi, maar nooit hoger dan de snelheid die op jouw adres maximaal mogelijk is met het oog op de afstand tot jouw wijkcentrale. Een straatkast voegt daar niets aan toe, tenzij het een actieve straatkast betreft (FttC) die al wel is aangesloten op een glasvezel hoofdleiding. Maar dan had je op 50 m minimaal 100 Mb/s moeten halen en gezien jouw maximale snelheid van 40 is dat dus niet het geval. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 132 reacties
  • 27 februari 2025

Ja dat zal, via de bekabelde tv box haal ik ook slechts 15Mbits, wat is dan de oplossing om tot een beter resultaat te komen, het beeld op de tv blijft stilstaan of hapert?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8155 reacties
  • 27 februari 2025
Puckie schreef:

Ja dat zal, via de bekabelde tv box haal ik ook slechts 15Mbits, wat is dan de oplossing om tot een beter resultaat te komen, het beeld op de tv blijft stilstaan of hapert?

Beste ​@Puckie welk merk en type tv-decoder gebruik je van KPN?

Bij sommige modellen is het mogelijk unicast i.p.v. multicast in te stellen, waardoor minder dataverbruik en dus minder kans op beeld/geluidverstoringen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 132 reacties
  • 27 februari 2025

Sagemom, Diw7022, gereset naar fabrieksinstellingen en nog steeds 15 Mbits en traag , stilstaand en haperend beeld!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8155 reacties
  • 27 februari 2025

Beste ​@Puckie ik ga er van uit dat je deze bekabeld hebt aangesloten op de modem/router van KPN.

Dan de decoder tevens op unicast instellen, zoals ik eerder schreef.

Welk merk en type modem heb je van KPN, want in je profiel staat een V9, maar dat hoop ik toch niet.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 132 reacties
  • 27 februari 2025

Ja bekabeld, nee dat was vroeger ,ik heb een KPN box 12

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8155 reacties
  • 27 februari 2025
Puckie schreef:

Ja bekabeld, nee dat was vroeger ,ik heb een KPN box 12

Dan, nogmaals, ​@Puckie de decoder op unicast instellen en kijken of dat verbetering geeft.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 132 reacties
  • 27 februari 2025

Bij informatie kan ik nergens multicast of unicast ontdekken!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8155 reacties
  • 27 februari 2025

Hallo ​@Puckie , ga naar instellingen via het tandwiel, ga dan naar beeld, klik op video modus, kies unicast

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23293 reacties
  • 28 februari 2025

Hi ​@Puckie, ik denk ook graag mee. 

Fijn om te zien dat iedereen zo goed probeert te helpen. Mag ik ook weten welke snelheid je meet met een laptop of computer als je deze met een kabel aansluit op de Box 12? Ik laat in de tussentijd onze technische dienst hier ook naar kijken. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 132 reacties
  • 28 februari 2025

Ook 15.7!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23293 reacties
  • 3 maart 2025

Duidelijk, heb je inmiddels ook een reactie gehad met onze technische dienst? Telefonisch of via e-mail/sms?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 132 reacties
  • 3 maart 2025

Ja via de mail end maar dat had ik al eerder gehad en heeft niks opgelost!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23293 reacties
  • 5 maart 2025

En wat stond er precies in die e-mail? Ook een verzoek om contact op te nemen? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 132 reacties
  • 5 maart 2025

Ja ook en als het probleem opgelost was des te beter, zo’n standaard brief maar die telefoontjes heb ik allemaal al gepleegd en dat heeft niks opgeleverd,er is niks verbeterd!

Dirk Apple
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 7 maart 2025

Hallo Puckie,

Zo te lezen heb je inmiddels alle stappen doorlopen die je als eindgebruiker redelijkerwijs kan doorlopen. Als ik zie wat je allemaal geprobeerd hebt duidt het op infrastructurele problemen bij KPN.

Vanuit de Autoriteit Consument en Markt (kortweg ACM) wordt er gesteld dat een internetprovider minimaal 90% van de beloofde snelheid - in jouw geval 40Mbit/s o.b.v. de postcode check - moet behalen bij 1 van de 10 snelheidstests die je op willekeurig momenten in een week (dagen & dagdelen) doet. In jouw geval is dat 90% van 40Mbit/s = 36Mbit/s. We kunnen wel stellen dat je deze snelheid nooit en bij lange na niet haalt.

De ACM vat hier een duidelijk stappenplan samen waarbij KPN het probleem dient op te lossen, je compensatie krijgt of waarbij het contract wordt ontbonden. Aan compensatie heb je mijn inziens niet zoveel, je blijft dan met en te langzame verbinding zitten. Stel KPN per brief in gebreke en eis een oplossing. Mochten zij niet met een afdoende oplossing komen vraag hen het contact te ontbinden. Als KPN niet wil meewerken dan kan je je klacht deponeren bij de ACM.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 132 reacties
  • 7 maart 2025

Dank je wel Dirk, dat ga ik dan maar doen!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23293 reacties
  • 11 maart 2025

Een klacht indienden is je goed recht uiteraard. Maar ik adviseer je wel om te reageren op het verzoek van de technische dienst als er om een reactie wordt gevraagd. Zij doen dit namelijk naar aanleiding van een ticket die is aangemaakt naar aanleiding van gesprek die je hebt gevoerd. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 132 reacties
  • 11 maart 2025

Ha Alex,

inmiddels heb ik een klacht ingediend en aan de hand daarvan 

Heb ik vandaag tefonisch contact gehad met Rob van de KPN , die gaat kosteloos een monteur sturen om te kijken waarom ik de snelheid van 50 MB niet haal! Ben benieuwd!

Reageer