Skip to main content
Beantwoord

Mesh werkt niet goed op Experia Wifi samen met Box 12

• 2 februari 2025
  • 11 reacties
  • 178 keer bekeken

Hoi,

Ik heb een KPN box v12. Deze had ik in mijn oude huis verbonden met een Deco M5 ( 3x als access points, wifi van de box uit). De Deco m5 gaf soms DNS problemen / lag, dus in mijn nieuwe huis wilde ik dit beter.

Ik heb nu de Wifi op de v12 box aanstaan. Hiermee heb ik in een flink deel van het huis wifi, behalve op de bovenverdieping. 

Dus heb ik op de bovenverdieping een Experia Wifi aangesloten (zo'n vierkante met afgeronde hoeken). Dit Experia Wifi punt is bedraad aangesloten en het lampje kleurt keurig blauw op.

De combinatie is onverwacht problematisch: het mesh lijkt niet lekker te werken / het lijkt erop dat het overschakelen problematisch is voor alle Devices. Een Samsung tablet krijgt geen internet op het Experia Wifi punt (“kan het netwerk niet verifieren), Zelfs mijn laptop heeft het moeilijk om normaal internet op de bovenverdieping te krijgen (en dat ligt niet aan de wifi sterkte). Alleen mij iPhone lijkt enigszins normaal met de Experia Wifi te kunnen connecten. 

Ik snap het niet: die Experia wifi zou toch netjes automatisch de instellingen van de V12 moeten overnemen en netjes een mesh maken?

Wat heb ik gedaan? Verschillende keren de Experia Wifi gereset, Firmware van de Experia Wifi controleerd (1.000.41).

Het probleem betreft dus alleen de bovenverdieping. Op de beneden verdieping connecten alle devices netjes met de Wifi van de v12. Op de bovenverdieping gaat het mis zodra ze moeten overschakelen naar de Experia Wifi. Iemand tips wat ik nog kan nazoeken?

Ik kan de Deco m5 op de bovenverdieping zetten, maar die werkt niet in een mesh met de v12 (die wil alleen zijn eigen Mesh opzetten). Dan maar zo'n rond kpn super wifi kastje halen ipv Experia Wifi? Daar ben ik wat huiverig voor.

Beste antwoord door Marlon92

De witte SuperWiFi's hebben hetzelfde probleem als de Experia WiFi's: KPN heeft er nog geen nieuwe firmware voor die samen werkt met de firmware op jouw KPN Box. 

Voor de zwarte SuperWiFi's is wel nieuwe firmware beschikbaar. Die staat er nog niet meteen op als je ze bij KPN bestelt. Maar die zou eigenlijk wel vrij snel automatisch geïnstalleerd moeten worden.

Bekijk origineel

11 reacties

• 3551 reacties
  • 2 februari 2025

Welke firmware staat er op de KPN Box? Als daar de nieuwe firmware op staat, dan werkt die ook niet meer samen met de Experia WiFi.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 2 februari 2025

Dank voor je snelle reactie.

Huidige Firmware op de V12: V12.C.24.05.08

Eventuele rescue firmware: V12.C.23.15.06

Is dat de oorzaak van de problemen?

• 8479 reacties
  • 2 februari 2025

Beste ​@AdB2022 de Experia Wifi krijgt ook nog een keer een update en dan werkt de mesh wèl, alleen wanneer is onbekend,

Eerst moeten alle modems en Superwifi's bijgewerkt zijn.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 2 februari 2025

Ah, ok dank voor je antwoord.

Het ligt dus niet aan mij: de v12 is op dit moment niet lekker compatible met de Experia Wifi punten.

Als ik een ronde super wifi haal (wit via marktplaats of zwart) heb ik geen problemen? En de witte is wifi 5 (waarschijnlijk meer dan goed genoeg) en de zwarte is Wifi 6. Maar beide draaien dan wel in mesh met de wifi van de v12?

• 8479 reacties
  • 2 februari 2025
AdB2022 schreef:

Het ligt dus niet aan mij: de v12 is op dit moment niet lekker compatible met de Experia Wifi punten.

Als ik een ronde super wifi haal (wit via marktplaats of zwart) heb ik geen problemen? En de witte is wifi 5 (waarschijnlijk meer dan goed genoeg) en de zwarte is Wifi 6. Maar beide draaien dan wel in mesh met de wifi van de v12?

Als de software-versies op elkaar afgestemd zijn wel ​@AdB2022 ,

zie onderstaande link voor aanvullende info:

https://community.kpn.com/product-updates

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 2 februari 2025
JanD schreef:
AdB2022 schreef:

Als de software-versies op elkaar afgestemd zijn wel ​@AdB2022 ,

zie onderstaande link voor aanvullende info:

https://community.kpn.com/product-updates

hmmmmm. Ik volg je link om de firmware versies te controleren. 

Ik zie bij de Experia Wifi 1.00.41 een zwam verhaaltje dat ze ‘voorbereid worden op de nieuwe v12 software’.

Precies hetzelfde zwam verhaaltje zie ik bij de ronde witte super wifi punten v1.00.21 dat ze voorbereid zijn op de nieuwe v12 software. Ik vrees dus dat de witte wifi punten ook niet in mesh gaan werken?

En de zwarte wifi punten 2 die hebben een andere firmware versie SW2.C.24.07.04. 

Ik vind het update beleid van KPN wat verwarrend en mijn eisen zijn toch echt niet zo hoog: gewoon een mesh. Voor alle zekerheid toch maar naar de zwarte kijken of werken de witte super wifi wel netjes in mesh samen met de Wifi van de v12 box?

Of werkt de KPN superwifi eigenlijk hetzelfde als de DECO: je moet de wifi op de box uitzetten en een punt op de beneden verdieping en een op de bovenverdieping als access point laten draaien? 

Cappuccino2
Topper
Forum|alt.badge.img+5
  • Topper
  • 293 reacties
  • 2 februari 2025

Na een zeer lange periode van extreem veel mensen die klagen over Firmware issue met alle gevolgen van dien (mesh die niet meer werkt enzovoort) ik begin me nu werkelijk af te vragen wanneer kpn de eeuwig durende firmware issues denkt op te lossen want dit duurt inmiddels jaren. 

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 2 februari 2025

Dat klinkt niet zo goed.

Als ik de kennisbank lees zou SuperWifi 1 en 2 prima moeten samenwerken tot een mesh met de v12. Ik lees helemaal niets over Firmware versies.

Maar de teksten van de Experia Wifi zijn grofweg gelijk en ook hier lees ik niets over Firmware issues waardoor je geen mesh kunt krijgen. 

Oftewel: KPN is erg vaag (geen enkele vermelding van wat compatible is onder welke Firmware versie) en blijkbaar durft hier niemand te stellen dat SuperWifi punt 1 of 2 i.c.m. een Box 12 Wifi tot een nette mesh kan leiden.

Dan nog maar eens goed naar die katten reclame kijken :) Maar als iemand een goed advies heeft hoor ik het graag.

• 3551 reacties
  • Antwoord
  • 2 februari 2025

De witte SuperWiFi's hebben hetzelfde probleem als de Experia WiFi's: KPN heeft er nog geen nieuwe firmware voor die samen werkt met de firmware op jouw KPN Box. 

Voor de zwarte SuperWiFi's is wel nieuwe firmware beschikbaar. Die staat er nog niet meteen op als je ze bij KPN bestelt. Maar die zou eigenlijk wel vrij snel automatisch geïnstalleerd moeten worden.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 3 februari 2025

Top! Dank voor je reactie Marlon92, hier kan ik wat mee!

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 4 februari 2025

Dank voor alle reacties. Voor anderen ter info:

De zwarte super wifi punten werken inderdaad prima samen met de v12 box. Je krijgt een uitstekend mesh netwerk: box beneden, wifi punt boven en het hele huis heeft bij mij -50 dBm volgens Insidder. Alleen de zolder niet (-65 dBm), maar dat vind ik nog prima werkbaar. Probleem dus opgelost.

Ik heb een Wifi punt gehuurd, dat kan tegenwoordig dus erg handig om te checken of de oplossing wel of niet werkt.  Pluspuntje voor KPN.

Evaluerend kan ik wel stellen dat KPN volstrekt onduidelijk is wat nu met wat samenwerkt en wanneer bepaalde problemen opgelost zijn. Volgens de teksten (en reclame) zou van alles met elkaar moeten samenwerken, maar in de praktijk dus niet. En dan vind ik dat je juist heel helder zou moeten zijn en dat is KPN echt totaal niet. Minpunt.

Reageer