Skip to main content
Beantwoord

Apparaten verbinden niet met SuperWifi1 punt

• August 8, 2025
  • 16 reacties
  • 197 keer bekeken

Op de woonverdieping staat een werkend superwifi punt, met nieuwste firmware, maar geen verbonden apparaten. Alles, inclusief keukenapparatuur op de woonverdieping maakt verbinding met de Box12 op een andere verdieping. 

wifi-radio’ instellingen zijn exact gelijk als aan het andere superwifi punt.

Wel valt me als verschil op in de apparaatinfo dat het werkende punt 1 IPv4-adres heeft en het niet werkende punt heeft 4 IPv4-adressen. 
Ook onder IPv6-adressen staat bij het niet werkende punt een veel langere lijst.

En het verschil in bitrate: 702.00 Mbps / 520.00 Mbps tegenover 1.40 Gbps / 351.00 Mbps bij het werkende punt.

Wat is de eerste stap om tot een werkende setup te komen?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Dan zit je keurig op de laatste firmwareversies voor de apparaten. Daar kunnen we dan ook niets in aanpassen. Een andere user noemde nog dat de instructie hieronder voor hem geholpen heeft. Daar zit een extra stap bij om een Wifi reset uit te voeren. Dan wordt je ook helemaal gewist van het KPN beheersysteem. Mogelijk werkt dit ook voor jou: 

Goedemiddag. Ik heb hier ook even mee moeten stoeien, maar dit is wat mij geholpen heeft! Snel is het niet, maar het werkte bij mij wel. 

• Zet alle superwifi punten uit en haal de ethernet kabels eruit
  • Log in op het modem via mijnmodem.kpn, ga naar instellingen en dan naar systeem. Bij reset wifi klik je op “Zet terug naar fabrieksinstellingen.” Al je wifi gegevens gaan dan verloren (SSID, wifiwachtwoord, etc.). Deze kun je later weer wijzigen. 
  • Geef je modem een fabrieksreset. (Met een puntig voorwerp in het reset gaatje aan de achterkant tot alle lampjes uitgaan en het power lampje rood wordt.)
  • Hierna doe je het eerste wifi punt in het stopcontact en laat je deze helemaal opstarten. (Geen ethernet kabels in het wifipunt!) 
  • Als deze constant 1 kleur aangeeft een fabrieksreset geven. (Pinnetje er in tot deze 5 keer rood knippert.) En dan wachten tot het lampje paars is. 
  • Als het lampje paars is verbind je het wifipunt bekabeld met het modem voor (volgens klantenservice) 60 minuten zodat het wifipunt de software correct in kan laden. 
  • Na die 60 minuten begin je met het volgende wifipunt. Het schijnt belangrijk te zijn om de wifipunten 1 voor 1 te doen en ze niet tegelijk te bekabelen. Je moet dus per wifipunt 60 minuten wachten. De truc zat hem bij mij denk ik in de wifi gegevens wissen. 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! 

Mocht dat niet helpen, dan zit er niets anders op dan een terugbelafspraak te maken en te zien wat mijn telefonische collega's voor je kunnen betekenen. 

16 reacties

• Auteur
  • Helper
  • 39 reacties
  • August 9, 2025

Inmiddels na een complete reset volgens de schone installatie instructie ziet het er als volgt uit:

Ik heb niet veel technische knowhow, maar het lijkt erop dat het superwifi punt op de woonverdieping (= 1e verdieping) verbinding maakt via het punt op de bovenverdieping (2e verdieping). Dat laatste punt staat op een overloop, dus weinig storende elementen tussen het modem en dit wifipunt.

Het punt in de woonkamer staat wat verder van de trap en het signaal vanaf het modem wordt wellicht gehinderd door een glazen deur.

Nog steeds is alle keukenapparatuur op de 1e verdieping verbonden met het modem dat op de begane grond staat. Terwijl het enige apparaat dat verbonden is met het punt op de woonverdieping, een iPad is die op de 2e verdieping ligt. Toch lijkt er sprake van enige vooruitgang. Volgende stap is denk ik toch kijken wat het effect is als ik het punt op de 1e verdieping iets dichter bij de trap plaats.

• Auteur
  • Helper
  • 39 reacties
  • August 9, 2025

Update na verplaatsen superwifi punt woonverdieping:

ondernomen acties:

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2731 reacties
  • August 11, 2025

Hey ​@Ed1969. Met je ‘beperkte’ technische knowhow heb je het volgens mij toch mooi voor mekaar gekregen dat apparaten nu met de versterkers verbinden op dezelfde verdieping. Toch wel handig dat topologieoverzicht in de webinterface om te checken hoe alles verbonden is. 

Dank je dat je ons mee hebt genomen in de stappen die je hebt ondernomen. Als je toch nog vragen hebt of weer tegen problemen aanloopt, laat het dan weten! 

• Auteur
  • Helper
  • 39 reacties
  • August 11, 2025

Hey ​@Ed1969. Met je ‘beperkte’ technische knowhow heb je het volgens mij toch mooi voor mekaar gekregen dat apparaten nu met de versterkers verbinden op dezelfde verdieping. Toch wel handig dat topologieoverzicht in de webinterface om te checken hoe alles verbonden is. 

Dank je dat je ons mee hebt genomen in de stappen die je hebt ondernomen. Als je toch nog vragen hebt of weer tegen problemen aanloopt, laat het dan weten! 

Deels Arjan,

Helemaal eens dat het topologieoverzicht handig is.

Het was wel een momentopname, er lijkt geen peil op te trekken. Want zoals je hieronder ziet is nu alleen de printer (vanaf de begane grond) verbonden met de wifiversterker op de 1e verdieping. En verder lijkt alle apparatuur verbonden met het modem op de begane grond, ook de apparatuur die op de 1e verdieping aanwezig is. Voor mij blijft het gissen wat nou de oorzaak daarvan is.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2731 reacties
  • August 12, 2025

Voor mij is het ook onduidelijk waarom het zo wisselt. Kun je ook eens kijken via de MijnKPN app onder Mijn Wifinetwerk? Zie je dan wel meer verbonden apparaten onder de SuperWifi punten staan? Het kan namelijk ook gewoon een weergave-dingetje zijn. 

• Auteur
  • Helper
  • 39 reacties
  • August 13, 2025

Voor mij is het ook onduidelijk waarom het zo wisselt. Kun je ook eens kijken via de MijnKPN app onder Mijn Wifinetwerk? Zie je dan wel meer verbonden apparaten onder de SuperWifi punten staan? Het kan namelijk ook gewoon een weergave-dingetje zijn. 

Het lijkt niets met de weergave te maken hebben. Op dit moment zijn er zowel volgens de app als via de browser 10 apparaten verbonden met het modem op de begane grond, 1 apparaat met de versterker op de 1e (woon)verdieping (een printer die op de begane grond staat) en 0 apparaten met de versterker op de 2e verdieping. 
Het heeft redelijk wat invloed op de snelheid van data via de smartphone wanneer ik op de woonverdieping zit, want de verbinding met het modem is dan niet heel sterk

• 7080 reacties
  • August 13, 2025

Kun je die SuperWifi’s niet bekabeld aansluiten? Dat is altijd het beste.

• Auteur
  • Helper
  • 39 reacties
  • August 13, 2025

Kun je die SuperWifi’s niet bekabeld aansluiten? Dat is altijd het beste.

Als het zo makkelijk was, had ik dat natuurlijk al lang gedaan.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2731 reacties
  • August 14, 2025

Kun je eens controleren of het beter gaat als je de instructies in onderstaand artikel volgt onder “SuperWifi 1 heeft verminderde kwaliteit van de Wifi na update”? 

• Auteur
  • Helper
  • 39 reacties
  • August 15, 2025

Kun je eens controleren of het beter gaat als je de instructies in onderstaand artikel volgt onder “SuperWifi 1 heeft verminderde kwaliteit van de Wifi na update”? 

In ieder geval maakt de printer geen verbinding meer met een superwifipunt op een andere verdieping…

• Auteur
  • Helper
  • 39 reacties
  • August 16, 2025

😡 wat ik ook probeer, het gaat er niet op vooruit. 
Verbinding van m’n iPhone met wifi valt keer op keer weg. Modem uitgeschakeld en stekker eruit gehaald om te kijken of dat effect heeft, maar na het opnieuw opstarten is er geen verbetering merkbaar. Heel frustrerend dat ik na een update van KPN dagelijks bezig moet zijn om de apparatuur van datzelfde KPN naar behoren werkend te krijgen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2731 reacties
  • August 18, 2025

Je wilt niet continu bezig zijn om je netwerk te optimaliseren en dan de volgende dag weer erachter te komen dat het weer drama is. Dat snap ik volledig. 

Kun je mij nog eens laten weten welke firmware op je Box 12 en op de SuperWifi punten staan? Misschien valt daarin iets te ontdekken. 

Weet dat je ook altijd voor technische ondersteuning telefonisch contact kunt zoeken. Zij kunnen achter de schermen wat meer zien en gelijk wat zaken met je onderzoeken. Hiervoor kan je het beste een belafspraak maken. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt.

• Auteur
  • Helper
  • 39 reacties
  • August 18, 2025

Dank ​@Arjan van KPN , ik zal de belafspraak in overweging nemen.

Firmware modem: V12.C.25.06.06

beide SuperWifipunten: SW1.C.25.07.02

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2731 reacties
  • Antwoord
  • August 19, 2025

Dan zit je keurig op de laatste firmwareversies voor de apparaten. Daar kunnen we dan ook niets in aanpassen. Een andere user noemde nog dat de instructie hieronder voor hem geholpen heeft. Daar zit een extra stap bij om een Wifi reset uit te voeren. Dan wordt je ook helemaal gewist van het KPN beheersysteem. Mogelijk werkt dit ook voor jou: 

Goedemiddag. Ik heb hier ook even mee moeten stoeien, maar dit is wat mij geholpen heeft! Snel is het niet, maar het werkte bij mij wel. 

• Zet alle superwifi punten uit en haal de ethernet kabels eruit
  • Log in op het modem via mijnmodem.kpn, ga naar instellingen en dan naar systeem. Bij reset wifi klik je op “Zet terug naar fabrieksinstellingen.” Al je wifi gegevens gaan dan verloren (SSID, wifiwachtwoord, etc.). Deze kun je later weer wijzigen. 
  • Geef je modem een fabrieksreset. (Met een puntig voorwerp in het reset gaatje aan de achterkant tot alle lampjes uitgaan en het power lampje rood wordt.)
  • Hierna doe je het eerste wifi punt in het stopcontact en laat je deze helemaal opstarten. (Geen ethernet kabels in het wifipunt!) 
  • Als deze constant 1 kleur aangeeft een fabrieksreset geven. (Pinnetje er in tot deze 5 keer rood knippert.) En dan wachten tot het lampje paars is. 
  • Als het lampje paars is verbind je het wifipunt bekabeld met het modem voor (volgens klantenservice) 60 minuten zodat het wifipunt de software correct in kan laden. 
  • Na die 60 minuten begin je met het volgende wifipunt. Het schijnt belangrijk te zijn om de wifipunten 1 voor 1 te doen en ze niet tegelijk te bekabelen. Je moet dus per wifipunt 60 minuten wachten. De truc zat hem bij mij denk ik in de wifi gegevens wissen. 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! 

Mocht dat niet helpen, dan zit er niets anders op dan een terugbelafspraak te maken en te zien wat mijn telefonische collega's voor je kunnen betekenen. 

• Auteur
  • Helper
  • 39 reacties
  • October 7, 2025

Dat wordt toch de helpdesk een keer bellen. De app geeft aan dat er geen apparaten verbonden zijn met de super wifi. In tegenstelling tot wat er op de laptop te zien is na inloggen op het modem.

De laptop maakt overigens niet meer automatisch verbinding met de wifi sinds het modem is teruggezet naar fabrieksinstellingen en de wifi blijft haperen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2731 reacties
  • October 9, 2025

Ja, het is zeker aan te raden om onze helpdesk te bellen. Zij kunnen een storingsformulier voor je invullen waardoor je case terecht komt bij een speciale afdeling. Zij gaan je bellen om toch uiteindelijk tot een oplossing hiervoor te komen. 

Wat je ook nog kunt doen is een bepaalde resetprocedure doen die vanuit de ontwikkelaars komt. Dit geeft goede resultaten bij anderen waardoor het voor langere duur goed blijft. Het lijkt veel op de vorige resetprocedure, maar is toch net anders:

1. Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.
  2. Reset elke SuperWifi via het resetgaatje. Houd die ingedrukt tot het wifipunt 5x rood knippert.
  3. Wacht af tot elke SuperWifi klaar is met resetten en paars is gaan branden. Dat betekent dat ze dan weer helemaal op fabrieksconfiguratie zitten.
  4. Zet alle SuperWifi uit (met de powerknop of door de stekker uit het stopcontact te halen). Dit is om te voorkomen dat de apparaten toch onbedoeld met elkaar gaan synchroniseren voor we dit willen.
  5. Log in op je modem en ga naar Instellingen > Systeem en druk op de oranje knop achter ‘Reset wifi’   

Dit zorgt ervoor dat het modem qua wifi instellingen terug gaat naar de fabrieksconfiguratie. En dit zorgt ervoor dat in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens ook teruggaan naar die fabriekswaarden.

6. Reset dan je modem via Instellingen > Systeem en de oranje knop achter 'Reset dit apparaat’.   
    Hierbij reset het modem zichzelf én stuurt een bericht naar ons beheersysteem waarbij de eerdere aanpassing daarin van de wifigegevens naar fabriekswaarden wordt bevestigd. De combinatie van stap 5 en 6 zorgt ervoor dat eventuele issues in dat wifiprofiel in het beheersysteem geëlimineerd zijn.

7. Nadat het modem klaar is met resetten en weer draait, log opnieuw in op het modem. Stel dan je wifi weer in zoals je die wilt hebben qua naam, wachtwoord etc. Zorg er  voor, als je (ook) SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik hebt, dat je de WPA instelt op WPA2.
  8. Test of je goed kunt verbinden met de wifi van het modem. 
  9. Pak je eerste SuperWifi en sluit deze met een ethernetkabel rechtstreeks aan op je modem. Zet dan de SuperWifi weer aan. Wacht tot deze volledig is opgestart.
  10. Controleer in de interface van je modem of je daar de SuperWifi ook ziet verschijnen met een groen icoon (dit kan in de topologie, of via de netwerknop op de inlogpagina van je modem). Klik het icoon aan en verifieer dat in de pop-up de status synced wordt gegeven.
  11. Je kunt daarna de SuperWifi loskoppelen van het modem. Binnen een minuut of twee, drie zou deze dan groen moeten branden met een goede draadloze connectie met het modem. Daarna kun je ze verplaatsen naar hun definitieve plek.
  12. Herhaal stap 9 tot en met 11 voor elke SuperWifi die je hebt.