Skip to main content
Vraag

Apparaten verliezen regelmatig Wifi verbinding met SuperWifi (en V10)

• 10 februari 2025
  • 2 reacties
  • 135 keer bekeken

We ervaren veel problemen met WiFi. Vaak kunnen bepaalde apparaten niet verbonden worden via WiFi. Zelden is het hele WiFi netwerk eruit, vaak spelen problemen bij 1 of 2 apparaten.

Soms geeft een apparaat aan dat het WiFi heeft, maar gebruikt deze toch 5G, soms geven apparaten aan dat er problemen zijn met de IP configuratie. Verbindingsproblemen spelen soms voor 1 apparaat, soms voor meerdere apparaten tegelijk. De ene keer is het een iPhone die niet kan verbinden, de andere keer een Android apparaat of een laptop. Bedraad internet is bijna nooit een probleem.

Als het probleem optreed zie ik via het modem (V10) dat apparaten die niet kunnen verbinden een 0.0.0.0 of 255.255.255.255 ip-adres hebben. Ik zie ze niet (recent) terug in de logs met een DHCP aanvraag of iets dergelijks. Ik heb al geprobeerd de DHCP lease langer te zetten, maar dit heeft geen effect, hetzelfde probleem blijft optreden, binnen dezelfde periode van ongeveer 1 dag.

Wanneer ik de V10 van het stroom haal (incl de wifipunten en een switch), en vervolgens 1 voor 1 weer aanzet, werkt alles weer een tijdje. Tegenwoordig speelt dit probleem ongeveer dagelijks. Heb meerdere keren alles gereset via de resetpinnetjes van het modem en de superwifipunten.

Ook vaak via de KPNapp/website door de storing-wizard heengelopen. Die zet alles ook uit en vervolgens weer aan, waarna de zaken weer werken voor ongeveer een dag.

Bovenstaande problemen heb ik al ruim een jaar. Vorig jaar veel contact gehad met telefonische KPN helpdesk. Vriendelijk, naar uiteindelijk geen oplossing geweest, de problemen speelden op een gegeven moment minder vaak. Afgelopen maanden zijn de problemen weer sterk toegenomen.

Onze setup:

Glasvezelverbinding met V10 modem (WiFi uit), afgelopen maanden maar 1 WiFi punt aangesloten (versie 1, wit), 1 (door KPN geadviseerde) switch. Verder via ethernet verbonden: 1 NAS en een Home Assistant instance. Via Wifi hebben we standaard 12 a 14 apparaten verbonden.

We hebben geen flauw idee waar dit nou door komt. Op het forum een aantal posts gezien met erg vergelijkbare problemen, maar geen met een duidelijke oplossing. Welke dingen zou ik nog kunnen proberen om het probleem te pinpointen, en (belangrijker) wat zou een oplossing kunnen zijn?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

2 reacties

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi en welkom in onze community ​@Marrcel! Rot dat je al zo lang steeds problemen met wifi ervaart. Ik lees dat 't maar op een of enkele apparaten per keer is, en dat je al een en ander geprobeerd hebt met hulp van onze klantenservice.

Allereerst even dit om te beginnen, want ik lees het niet in je bericht. Heb je je modem al een volledige reset gegeven? En geef daarna je SuperWifi eens een schone installatie. Als je het daarna opnieuw probeert, hoe gaat het dan? 

Als je dit geprobeerd hebt en geen verschil maakt Maakt het uit als je (tijdelijk als test) alleen de wifi van je V10 gebruikt? Gebeurt er dan hetzelfde of werkt het dan goed? Dit even in het kader van dingen uitsluiten, even checken of je SuperWifi een probleem geeft of dat het ergens anders zit.

Als je nog andere dingen geprobeerd hebt, deel ze vooral. En ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn n.a.v. bovenstaande.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 15 februari 2025

@Alexandra van KPN Bedankt voor je reactie. Afgelopen jaar heb ik een aantal keer alles gereset (zowel op het modem als op de superwifi punten met een pinnetje).

Voor de zekerheid afgelopen week nog een keer alles gereset. Dit liep echter niet goed: Nadat ik het superwifi punt vanuit fabrieksinstelling weer aan het modem koppelde, kreeg deze (na paars en een tijdje groen knipperen) een continu oranje lampje. Ditzelfde gebeurde bij het andere superwifi punt. Ik heb dit alles nogmaals geprobeerd met een andere ethernetkabel, maar het probleem bleef hetzelfde. De superwifi punten leken wel wifi signaal uit te sturen, maar ik kon er niet mee verbinden. Het ene apparaat zei “Fout wachtwoord”, bij het andere apparaat werd de verbinding direct weer verbroken.

Sindsdien staan de superwifi’s uit, en gebruiken we wifi van de V10. Het ‘oude’ probleem, een wegvallende verbinding op een enkel apparaat, hadden we gisteren ook weer. Dat lijkt daarmee dus niet aan de superwifi punten te liggen, maar (waarschijnlijk) aan het modem.

Inmiddels heb ik ook telefonisch contact met de klantenservice, die hier hopelijk een oplossing voor kunnen vinden.