Skip to main content

Hi allemaal,

Sinds vandaag heb ik op mijn KPN box 12 versie SGEJ10000516 en daarom is het mogelijk om een mesh op te zetten.

Om het wifi op zolder te verbeteren heb ik op de eerste verdieping de experia wifi (firmware 1.00.34v2) 

Tot mijn verbazing heb ik zonder experia wifi op de eerste verdieping dezelfde snelheid als dat ik beneden naast de KPN box 12 sta, super goed maar als de experia wifi is ingeschakeld zakt de snelheid met 50%….Waarom wil ik dan een experia wifi?….eenvoudig, op de eerste verdieping heb ik tot zolder de laatste utp mogelijkheid en ik verwacht dat een experia wifi de brug naar zolder kan zijn. Op de eerste verdieping kan ik nu ook een tv ontvanger aansluiten via de experia wifi.

Hoe komt dit? Zijn de experia wifi kastjes zo slecht? of moet ik nog wat aanpassingen doen?

*Experia wifi kwam nieuw uit verpakking, is niet eerder gebruikt.
Inmiddels zelf uitgevoerd;

Zowel KPNbox 12 als de experia wifi reset
Wifi defaults ingesteld op KPN box 12
KPN box 12 geeft bij de experia wifi aan: Connection Status: Excellent 1000Mbps

Mijn doel;
Wifi overal dezelfde snelheid, eventueel met 10% verlies. Op zolder haal ik momenteel zonder experia wifi geen wifi, met experia wifi haal ik 10 / 10 als snelheid. Met mijn glasvezel abonnement 100/100 is dat wel minimaal.

Alvast dank!

De Experia WiFi's moeten altijd bekabeld aangesloten zijn hé? Ook nu nog steeds. Dat veranderd niet. Ze zullen het nooit draadloos gaan doen.

Heeft u ze bekabeld aangesloten? Want dat kan ik niet helemaal goed opmaken uit uw verhaal. Ik krijg de indruk dat u er 1 los heeft staan?


Ik heb 1 experia wifi en die is bekabeld.

(ps:  hoe pas ik 'beste' antwoord weer aan?)


@JpRvz beste antwoord kan ik voor je aanpassen. Maar ik zie dat dit al geregeld is. :relaxed: Ik durf nu nog niet te zeggen waarom die snelheid zo hard daalt. Zou je kunnen kijken wat je meet als je een speedtest doet met een computer die verbonden is met de kabel die nu naar de Experia Wifi gaat? En kan je aangeven wat de snelheid van de wifi is als je de tv-ontvanger niet hebt aangesloten? Zou je ook aan kunnen geven of de KPN Thuis app aangeeft dat alles 100% is? 


@JpRvz beste antwoord kan ik voor je aanpassen. Maar ik zie dat dit al geregeld is. :relaxed: Ik durf nu nog niet te zeggen waarom die snelheid zo hard daalt. Zou je kunnen kijken wat je meet als je een speedtest doet met een computer die verbonden is met de kabel die nu naar de Experia Wifi gaat? En kan je aangeven wat de snelheid van de wifi is als je de tv-ontvanger niet hebt aangesloten? Zou je ook aan kunnen geven of de KPN Thuis app aangeeft dat alles 100% is? 

Excuses voor de late reactie, maar hierbij de test uitslagen;

-Met kabel die nu naar experia wifi gaat haal ik maximale snelheid 120/143

-Zonder tv ontvanger is wifi: 120/145

-Via de KPN thuis app naar de wifi verbeter manager gegaan en na diverse testen blijkt dat het advies is om 3 super wifi te bestellen, 118 euro (ik dacht dat het goedkoper was) , monteur te laten komen of wifi desk te bellen.

Maar…..conclusie is eigenlijk dat tv ontvanger de helft van de snelheid wegneemt. Is dit in te regelen? Dan is de snelheid op zolder 34/14 en met tv ontvanger haal ik op zolder 0,5 tot 8 download, gewoon heel erg.

Zijn er nog alternatieve opties? Tips allemaal welkom!
​​​​​​​DANK.

 


Heb je wifi 6 op de box 12 aan staan? Zoja zet die dan eens uit. Ben benieuwd wat er dan gebeurt.


@JpRvz SuperWifi versterkers zijn een super goede oplossing. Maar in dit geval moet het niet nodig zijn daar geld aan uit te geven. Zou je zoals @Joep1965 aangeeft Wifi 6 uit kunnen zetten? En bevestigen dat er verder geen switch of iets dergelijks tussen zit? Een tv-ontvanger kan 15Mbit vragen. Maar gezien je een glasvezelverbinding hebt valt dit buiten de snelheid van je pakket. Je zou dus geen verlies in snelheid van de tv moeten merken. 


WiFi 6 staat sinds gisteren uit maar maakt geen verschil.

-Tussen de KPN box 12 en de utp kabels (cat6) naar experia wifi op 1e verdieping hangt geen switch of ander apparaat.

Ik ben ook van mening dat als de tv in zowel huiskamer als op 1e verdieping aanstaan dat de WiFi snelheid minder is. Pakken de tv ontvangers toch wat snelheid af? Wat eigenlijk niet hoort?
Wij zijn onlangs wel overgestapt van standaard naar glasvezel internet.

 

-Alle aangesloten kabels naar de box 12 halen snelheid van 120/143

 


@JpRvz de ontvangers nemen een klein beetje snelheid weg. Als de verbinding het toelaat wordt er per HD ontvanger 8Mbit en per 4K ontvanger 12Mbit gereserveerd. In jouw geval heb je een 100Mbit pakket en 2 keer een HD ontvanger. Dus heb je 118Mbit, zodat je altijd 100Mbit over hebt. Ook als beide tv's aan staan. Het antwoord op je vraag is dus ja. Er valt wat snelheid weg. Maar dat moet niet zo direct merkbaar zijn. En al helemaal niet op zo'n manier dat je onder de normale snelheid van je pakket zou komen.

Ik ga het hier nog een keer voorzetten en kom er zo snel mogelijk op terug. Dit kan wel een paar werkdagen duren.

 


@JpRvz ik heb voor je gekeken maar zie nog geen reactie. Ik heb nogmaals een verzoek gestuurd. Zou je ondertussen alleen nog willen kijken of het verschil in snelheid anders is als je op de tv-ontvanger de beeldkwaliteit op SD zet? Dit kan je doen door in het menu naar “Instellingen” te gaan en daar “Beeldscherm” te kiezen. De onderste optie moet zijn “Best mogelijke kwaliteit op deze tv-ontvanger”. Als je daar de kwaliteit veranderd naar SD merk je dan hetzelfde verschil?


@Bram_ Dank voor je update.

Bij TV op SD is het enige verschil dat kwaliteit van tv (logischerwijs) erg slecht is.
Wifi vrijwel weinig verschil. 

 


@JpRvz ik heb vandaag reactie gekregen van de aangestuurde afdeling. Die hebben het in behandeling. Op basis daarvan verwacht ik voor donderdag reactie. 


Hoi @JpRvz, Bram is er (nog) niet vandaag, vandaar dat ik even reageer. De achterliggende afdeling kijkt hier verder naar. Het kan zijn dat ze contact met je opnemen als ze nog specifieke verdere vragen hebben. Zo niet, dan komen wij er z.s.m. bij je op terug met hun verdere reactie. 


@Bram_  of @Erik_ 

Wil iemand mij een status geven?. Alvast bedankt.

 


@JpRvz we hebben je topic nog steeds in de gaten. Wel is het een ingewikkelde zaak en kan het daarom iets langer duren voordat we antwoord hebben. Ik moet je dus helaas toch nog om een moment geduld vragen. Maar we zijn hard voor je aan het werk. 


@Bram_  ik weet niet wat er is verandert maar ik merk nu dat ik naast de experia wifi en in dezelfde kamer op de eerste verdieping dat de snelheid net zo snel is als vlakbij box 12 op de begane grond.

Op de rest van eerste verdieping zakt het wel maar is het nog redelijk (50-100 mbit), zelfs op de overloop van zolder haal ik genoeg snelheid.
Op zolder heb ik op 2 slaapkamers nog wel slechte verbinding (2-10 mbit) 

 

kortom; ik merk dat er verbetering is maar ben nog niet helemaal tevreden. Wat weet jij inmiddels van de vraag bij betreffende afdeling?

 


@JpRvz ik heb die afdeling nog even tijd gegeven om te kijken of er een duidelijk antwoord was. Maar dat is er helaas nog niet. Hoe gaat het op dit moment met de verbinding? Heeft de verbetering van een week terug zich doorgezet? 


@Bram_  ik weet niet wat er is verandert maar ik merk nu dat ik naast de experia wifi en in dezelfde kamer op de eerste verdieping dat de snelheid net zo snel is als vlakbij box 12 op de begane grond.

Op de rest van eerste verdieping zakt het wel maar is het nog redelijk (50-100 mbit), zelfs op de overloop van zolder haal ik genoeg snelheid.
Op zolder heb ik op 2 slaapkamers nog wel slechte verbinding (2-10 mbit) 

 

kortom; ik merk dat er verbetering is maar ben nog niet helemaal tevreden. Wat weet jij inmiddels van de vraag bij betreffende afdeling?

 

 

Zo hoort het ook. De volle snelheid naar de 1e verdieping brengen door bekabelde Experiawifi. Dan lijkt dat nu goed te werken. Of er wel of geen tv op zit moet nauwelijks uitmaken.

Dat het op zolder nog niet goed is, komt dat door betonnen vloeren misschien?

 

Als je toch denkt aan Superwifi’s. Deze hebben sterkere antennes, plus je kan er 1 op zolder draadloos plaatsen. Ook is de tv op de 1e verdieping erop aan te sluiten want 2 poortjes achterop, net als de Experiawifi.


@Bram_  De verbinding blijft nu prima.

 

Als ik dan inderdaad over moet op de superwifi's dan is het zo maar tot waar garandeert KPN het signaal?

Gezien de mogelijke kosten die ik nu moet maken omdat 'standaard' apparatuur niet toereikend is door het gehele huis? Wat zijn hier nog de mogelijkheden in?


@Bram_  De verbinding blijft nu prima.

 

Als ik dan inderdaad over moet op de superwifi's dan is het zo maar tot waar garandeert KPN het signaal?

Gezien de mogelijke kosten die ik nu moet maken omdat 'standaard' apparatuur niet toereikend is door het gehele huis? Wat zijn hier nog de mogelijkheden in?

Inzake wifi-bereik garandeert KPN helemaal niets. Dat kan ook niet, want iedere wifi-omgeving is anders. @JpRvz 

 


@JpRvz Bram heeft een weekje vakantie.  
Wat wifi betreft zijn er niet echt garanties te geven. We doen alleen ons uiterste best om het zo optimaal te maken.  Met moderne, goed geïsoleerde woningen en veel meer wifi verkeer in de omgeving is het als maar lastiger om een goed bereik te krijgen. Daar zijn de superwifi's een goede oplossing voor. Er zit echter wel een prijskaartje aan. Die kunnen wij niet vergoeden. 


Ik zal de andere wifi's en kosten overwegen om overal goede verbinding te krijgen.

Wel nog een mogelijk bijpassende vraag; als ik 2 apparaten gelijktijdig gebruik met internet dan duurt het wat langer met laden van pagina's. Is dat een instelling op de box12?

Verder valt de verbinding er wel eens uit, vaak in de avond, in log zie ik na uitvallen wel een warning. Kan dit eens bekeken worden?


@JpRvz 2 apparaten moet geen probleem zijn. Gaat het altijd om dezelfde website die langer laadt? En maakt het nog uit welke apparaten je dan gebruikt?

Wel zie ik de verbrekingen die je aangeeft. Vooral de 25e april. Dit was wel rond 4 uur in de ochtend. Dat kan door onderhoud geweest zijn. Na die dag zie ik geen verbrekingen meer. Is dat voor jou ook zo?

 


@Bram_  

dat verschilt, iOS devices en of Windows 10 machine. Bij gelijktijdig een willekeurige website te bezoeken merk je dat pagina’s langer duren met laden, zodra 1 devices in stand-by gaat of offline dat ander device weer sneller willekeurige website wil laden.

*Dit gebeurd niet constant maar wel vaak.

*Dit maakt niet uit of WiFi van de box12 gaat of de expiria WiFi.

Wat betreft de onderbrekingen…

Ik zie op 26 april in de nacht de laatste warning en tot vanavond alleen maar info meldingen over disconnecting? Is dat nog te herleiden?

Ben nog niet gerust dat de verbinding stabiel is.