Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik de SuperWifi 2 firmware updaten, zie nergens waar ik dat kan doen?

• 14 april 2025
  • 15 reacties
  • 143 keer bekeken

iWilco
Topper
Forum|alt.badge.img

Hi all,

Zal ongetwijfeld aan mij liggen dat ik het niet kan vinden, maar hoe kan ik mijn 2 superwifi's updaten naar SW2.C.24.07.04. Ik heb gekeken op mijnmodem.kpn en ook de MijnKPN app. Ik kan de SW's wel vinden, maar nergens staat een update knop of iets wat hier op lijkt.

Op mijnmodem.kpn kom ik bij SW alleen ontkoppelen of herstellen tegen
In MijnKPN staat alleen opnieuw opstarten.

Huidige hardware:
KPN Box 12 firmware: V12.C.24.05.08
Superwifi2 firmware: SW2.C.24.03.00

Wie kan mij verder helpen? Alvast dank voor het meedenken.

Groet, WIlco

Beste antwoord door Thomas van KPN

Ik ben er nog even achteraan gegaan bij mijn collega's. Jouw experiabox heeft de update nog niet toegewezen gekregen en daarom heb je m nu nog niet. We zijn nog bezig deze update uit te rollen dus het is toch even een kwestie van afwachten.

Meestal hoort hij m ook uitzichzelf te downloaden en heb je de knop (blijkbaar) toch niet persé nodig om hem te updaten.

Bekijk origineel

15 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+17
  • Superuser
  • 8669 reacties
  • 14 april 2025

Bij de rubriek instellingen/systeem kun je zien of er een update klaarstaat en die downloaden.

@iWilco 

iWilco
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 14 april 2025

Dank voor je snelle reactie Jan.

Daar had ik ook al gekeken, maar ook daar zie ik geen updates, zie schermprint. In de update tekst lees ik dat dit ik dit ook handmatig kan doen. Waarom zie ik de update dan niet staan. Volgens mij voldoe ik aan de genoemde criteria. Mijn KPN Box 12 heeft firmware: V12.C.24.05.08.

Deze update is per heden beschikbaar om zelf te updaten. Dit kan door in te loggen op je SuperWifi 2, en onder Instellingen > Systeem op ‘upgrade je apparaat’ te klikken.

De nieuwe KPN Software is alleen beschikbaar voor SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12, V10 of Box 14 die de KPN Software al heeft. Heeft je V10 of Box 12/14 de update nog niet, dan heeft je SuperWifi 2 hem ook nog niet. En krijg je deze update dus ook niet.

• 3793 reacties
  • 14 april 2025

Dan heeft KPN de update voor jou gewoon nog niet beschikbaar gesteld. 

iWilco
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 14 april 2025

Hoi Marlon, als dat zo is dan klopt de tekst niet in het artikel over deze update. Dit artikel is trouwens geplaatst op 2 september 2024.

Deze update is per heden beschikbaar om zelf te updaten. Dit kan door in te loggen op je SuperWifi 2, en onder Instellingen > Systeem op ‘upgrade je apparaat’ te klikken.

Misschien kan iemand van @KPN uitsluitsel geven hoe dit zit?

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+22
iWilco schreef:

Dank voor je snelle reactie Jan.

Daar had ik ook al gekeken, maar ook daar zie ik geen updates, zie schermprint. In de update tekst lees ik dat dit ik dit ook handmatig kan doen. Waarom zie ik de update dan niet staan. Volgens mij voldoe ik aan de genoemde criteria. Mijn KPN Box 12 heeft firmware: V12.C.24.05.08.

De nieuwe KPN Software is alleen beschikbaar voor SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12, V10 of Box 14 die de KPN Software al heeft. Heeft je V10 of Box 12/14 de update nog niet, dan heeft je SuperWifi 2 hem ook nog niet. En krijg je deze update dus ook niet.

Beste ​@iWilco,

Deze afbeelding die ik zie is van de V10, en niet van de SuperWifi punten:

Wie krijgt de update en wanneer?

Deze update is per heden beschikbaar om zelf te updaten. Dit kan door in te loggen op je SuperWifi 2, en onder Instellingen > Systeem op ‘upgrade je apparaat’ te klikken.

De nieuwe KPN Software is alleen beschikbaar voor SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12, V10 of Box 14 die de KPN Software al heeft. Heeft je V10 of Box 12/14 de update nog niet, dan heeft je SuperWifi 2 hem ook nog niet. En krijg je deze update dus ook niet.

Hieronder kun je er alles over lezen:

En hieronder kun je lezen hoe je dan evt kunt inloggen op je SuperWifi-punten:

Inloggen op de SuperWifi 1 of 2

Als je SuperWifi onderdeel is van de mesh dan is inloggen op de SuperWifi zelf over het algemeen niet nodig. In die gevallen is namelijk je modem de baas (master). De SuperWifi neemt de instellingen over zoals die daar zijn ingesteld. Wil je die wijzigen? Pas dit dan aan in je modem zelf. Of gebruik hiervoor de Thuis App (oude firmware) of MijnKPN app (nieuwe KPN Software).

Is je SuperWifi aangesloten op een V10, of op een ander (niet-KPN) modem, dan kun je inloggen op de SuperWifi zelf om de instellingen aan te passen.

Let op: Is jouw SuperWifi 1 gemigreerd naar de KPN Software? Dan kun je hierop niet meer inloggen. De SuperWifi 1 met KPN Software heeft geen eigen webinterface. Alle beheer gaat via je KPN modem met KPN Software, of via een SuperWifi 2 met KPN Software die als master werkt.

Openen van de webinterface van de SuperWifi

Open een internetbrowser en ga naar 192.168.2.149 (SuperWifi 1) of 192.168.2.150 (SuperWifi 2).

Vind je de webinterface voor je Wifipunt niet op dat adres? Dan kun je inloggen op de webinterface van je KPN Modem (192.168.2.254mijnmodem.kpn of instellen.local). Daar kun je het IP-adres van je Wifipunt vinden. Dit IP-adres kan je vervolgens gebruiken om in te loggen op de webinterface van je Experia Wifi.

Een andere manier is om naar de Netwerkomgeving in Windows te gaan. Daar zie je een lijst met alle aangesloten Wifipunten. Dubbelklik op een ervan, je wordt dan automatisch naar het hoofd Wifipunt gebracht.

Windows netwerkomgeving

Inloggen op de webinterface van de SuperWifi

Log in op de webinterface met de vooraf ingevulde gebruikersnaam en het admin password. Deze staat op de sticker achterop je SuperWifi. 

• Heb je meerdere Wifipunten en wordt het wachtwoord niet geaccepteerd? Zorg dat je die van het Wifipunt pakt dat blauw knippert.
  • Na de eerste keer inloggen moet je zelf een nieuw wachtwoord instellen. Dit is vanaf dat moment het beheerderswachtwoord voor de SuperWifi. 
  • Heb je al een keer eerder ingelogd en weet je het beheerderswachtwoord niet meer? Reset dan je Wifipunten. Dit doe je doormiddel van het resetknopje achter op het apparaat. Daarna kun je het wachtwoord weer gebruiken dat op de sticker van het blauw knipperende Wifipunt staat

Wachtwoord wijzigen van de SuperWifi

Wil je het zelf ingestelde wachtwoord van de SuperWifi wijzigen? Dit kan via Systeem > Administrator wachtwoord.

SuperWifi beheren via de Thuis App (oude firmware)

Je kunt ook inloggen via de KPN Thuis app. Hiermee wordt het masterapparaat automatisch gevonden. Het wachtwoord van de sticker kan gescand worden met de camera van de smartphone of een QR app.

Ook in de Thuis app moet je, na de eerste keer inloggen, het wachtwoord aanpassen. Dit is vanaf dat moment het beheerderswachtwoord voor de SuperWifi, of je nu handmatig inlogt of via de app. 

Instellingen aanpassen van je SuperWifi 1 of 2

Het aanpassen van instellingen in je SuperWifi 1 of 2 is alleen nodig als deze verbonden is met een V10 op niet-KPN Software of een niet-KPN modem.

Hopelijk kom je er zo uit. 👍

iWilco
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 14 april 2025

Jongens, ik ben een stapje verder. Als nou in de handleiding een schermprintje was meegenomen dat ik op onderstaande knop moest drukken, dan had mij dat veel tijd bespaard. Blijkbaar behoor ik tot de niet zo snuggere eindgebruikers ;-)

Maar ik ben er nog niet. Ik dacht na bovenstaande ‘ontdekking’ héhé ik kan verder met updaten. Maar nee hoor. Nu loop ik tegen  onderstaande melding aan. Dan denk je logisch, ga terug naar de Box 12 software om te updaten. Ware het niet dat ik daar, zoals in mijn eerste bericht, nergens een actieve update mogelijkheid zie voor de SW2's. Een soort loop, en dus weer terug naar af. 

Iemand nog een suggestie?

Je bent zeker niet de enige.. ik volg dit draadje even.

Ben zelf verwezen naar de KPN winkel, maar daar heb ik nog even geen tijd voor.

Hoop dat die moeite bespaard blijft.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi ​@iWilco, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt! Misschien een overbodige vraag, maar je hebt de superwifi punten wel (minstens een kwartier tot half uur) bekabeld aangesloten gehad? Die moeten de meest recente update die klaar staat namelijk vanzelf ophalen

iWilco
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 15 april 2025

Hoi ​@Thomas van KPN , dank voor meedenken. Ik heb dit eerder al een keer geprobeerd, maar zal dit nogmaals doen. Is kabel in een aan staande SW2 stoppen voldoende of is er nog een bepaalde volgorde? Bijv. eerst SW2 uitzetten, dan kabel erin, dan aanzetten. Moet box 12 herstart worden? Dat soort dingen. Ik hoor het graag van je. Alvast mijn dank.

iWilco
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 16 april 2025

Hoi ​@Thomas van KPN aanvulling.

• De SW2 stond aan, ik heb witte netwerk kabel er in geplugd met box 12 (de andere SW2 bleef gewoon draadloos aan staan) en een nacht gewacht: geen update
  • Vanochtend kabel in ene SW2 laten zitten, SW2 uitgezet met knop en weer aangezet: geen update na kwartier

Jij nog een idee?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik was er even niet helemaal bij ​@iWilco, t moet inderdaad met de Upgrade knop bij Upgrade je apparaat. Hij is bij jou grijs zie ik? 

iWilco
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 17 april 2025

Geen probleem ​@Thomas van KPN Het klopt, deze knop is grijs. Ik heb Box 12 eerder al een keer herstart i.c.m. reeds 2 draadloos actieve SW2's, ook toen geen upgrade mogelijkheid.

Gelukkig werkt internet bij mij, SW2's zijn beiden groen, maar ik wil graag begrijpen waarom er geen update doorkomt. Blijkbaar houdt iets de update tegen, maar wat dat is de hamvraag ;-)

Als iemand nog suggesties heeft, graag!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 15668 reacties
  • Antwoord
  • 17 april 2025

Ik ben er nog even achteraan gegaan bij mijn collega's. Jouw experiabox heeft de update nog niet toegewezen gekregen en daarom heb je m nu nog niet. We zijn nog bezig deze update uit te rollen dus het is toch even een kwestie van afwachten.

Meestal hoort hij m ook uitzichzelf te downloaden en heb je de knop (blijkbaar) toch niet persé nodig om hem te updaten.

@Thomas van KPN Dus als ik het goed begrijp.. Zijn Box12 heeft wel de laatste firmware versie (24.05.08), maar de updates voor de SuperWifi punten komt dan later gefaceerd naar die punten toe?

Zelf loop ik tegen hetzelfde aan, zowel bij mij was dit het geval als bij mijn vader zie ik dit ook..

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@J. Zuyderduyn dat klopt inderdaad, dit is een kwestie van afwachten.

Reageer