Skip to main content
Beantwoord

Interferentie tussen WIFI en Bluetooth: Mijn muis reageert af en toe niet

• January 31, 2025
  • 17 reacties
  • 164 keer bekeken

Alles wijst er v olgens mij op dat er sprake is van interferentie tussen mijn wifi en bluetooth; Met regelmaat staat de bluetooth muis stil of reageert even niet, retwijl mijn bluetooth keyboard bij opstart zijn status verandert van verbonden naar gekoppeld en dan niet meer in de lucht te krijgen is

Overstappen op 5Mhrz routerinstelling ?? en zo ja hoe moet ik dat doen ?

Graag reactie

vriendelijke groet,

Beste antwoord door George karel

Eenieder bedankt voor de reacties. Voor mij is de zaak verder afgedaan; ik ga gewoon verder met een usb keyboard.

Vriendelijke Groet aan allen,

George

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

17 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • February 3, 2025

Hoi George! Welkom op de KPN Community. Als de muis aan alle standaarden voldoet dan kan ik mij bijna niet voorstellen dat de Wifi voor een verstoring zorgt. Is het een losse bluetooth dongle waarmee de muis verbinding maakt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 3, 2025

Hoi Remco,

Dank voor je reactie,

Ik draai Windows11 op een moderne snelle Asus laptop.

Ik werk met de Microsoft bluetooth Designer Compact Keyboard en Microsoft Bluetooth Mouse. De app voor deze combi is gedownload bij Microsoft.

De praktijk is dat mijn muis meestal goed werkt, alhoewel hij met regelmaat haperd bij bv. grafische aktiviteiten van de laptop.

Het keyboard laat zich goed installeren, maar bij de werking springt deze vaak in de GEKOPPELD status; ik krijg hem dan bij niet meer in de VERBONDEN status; ja, als ik opnieuw de machine opstart. Soms, maar meestal niet, springt hij ook op Verbonden als ik mijn keyboard draai, of hem opnieuw in de aanmeld status breng.

Op onze Wi-Fi hebben wij wel erg veel aansluitingen (meerdere Telefoons, Ipad, Laptop. Airo, Haard, Camera en nog enkele toestellen. De Router, Experiabox V10, staat centraal opgesteld, alle wanden in huis van hout, alles op een etage van ca. 100 m2. De status van de Router staat op 2,4 Mhz

Kun jij hier iets mee ?

Vriendelijke groet,

George

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • February 3, 2025

Heeft u al eens gekeken of er een firmware-update beschikbaar is voor uw muis? Ik kan mij ook haast niet voorstellen dat dit door de WiFi komt; ik gok echt dat het aan uw toetsenbord en muis ligt.

Het zou wel kunnen, u kunt dit natuurlijk testen.

Wi-Fi op 5 GHz instellen op de Experia Box V10

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 3, 2025

Heeft u al eens gekeken of er een firmware-update beschikbaar is voor uw muis? Ik kan mij ook haast niet voorstellen dat dit door de WiFi komt; ik gok echt dat het aan uw toetsenbord en muis ligt.

Er zijn meer meldingen dat 2,4Ghz Wifi 2,4Ghz Bluetooth stoort, BT zendt met veel lager vermogen, en Wifi overstraalt deze, dat gebeurt direct binnen de TV Ontvanger. Vergelijkbare fenomeen zijn ook van 4G-Router dat bij gebruik van 2Ghz 4G Band en 2,4Ghz Wifi de 4G ontvangst wegvalt.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • February 3, 2025

Er zijn meer meldingen dat 2,4Ghz Wifi 2,4Ghz Bluetooth stoort, BT zendt met veel lager vermogen, en Wifi overstraalt deze, dat gebeurt direct binnen de TV Ontvanger. Vergelijkbare fenomeen zijn ook van 4G-Router dat bij gebruik van 2Ghz 4G Band en 2,4Ghz Wifi de 4G ontvangst wegvalt.

Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar het is een klassiek verhaal en komt niet zo vaak voor.

Daarom raad ik aan om eerst de firmware van het toetsenbord en de muis bij te werken en, indien het probleem aanhoudt, een modem test uit te voeren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 3, 2025

Beste bna,

Ik dacht aanvankelijk ook dat mijn probleem iets te maken heeft met interferentie Bluetooth-Wi-fi. Maar als dat zo zou zijn, kan ik dit testen en zoja hoe? Belangrijker nog, als het zo is, wat kun je daar aan doen ?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 3, 2025

indien het probleem aanhoudt, een modem test uit te voeren.

Dat probleem komt niet door het modem, maar als de wifi- en BT-chip niet goed afgeschermd zijn, stoort de Wifi-Zender van de TV Ontvanger het zenden/ontvangen van BT-signaal binnen de ontvanger zelfs.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • February 3, 2025

indien het probleem aanhoudt, een modem test uit te voeren.

Dat probleem komt niet door het modem, maar als de wifi- en BT-chip niet goed afgeschermd zijn, stoort de Wifi-Zender van de TV Ontvanger het zenden/ontvangen van BT-signaal binnen de ontvanger zelfs.

Je kunt dit naar mijn mening testen door bijvoorbeeld de WiFi uit te schakelen en te kijken of het probleem nog steeds aanhoudt, hetzelfde geldt voor de TV-ontvanger zoals door u geschetst.

Beste bna,

Ik dacht aanvankelijk ook dat mijn probleem iets te maken heeft met interferentie Bluetooth-Wi-fi. Maar als dat zo zou zijn, kan ik dit testen en zoja hoe? Belangrijker nog, als het zo is, wat kun je daar aan doen ?

Mijn advies is eerst de software van het toetsenbord en de muis te updaten (indien er software en een update beschikbaar is).

Echter, is het te allen tijde beter om een bedrade muis te gebruiken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 3, 2025

Je kunt dit naar mijn mening testen door bijvoorbeeld de WiFi uit te schakelen en te kijken of het probleem nog steeds aanhoudt, hetzelfde geldt voor de TV-ontvanger zoals door u geschetst.

Als Wifi van modem uit staat, zendt de Wifi-chip van de ontvanger ook niet, daar kan je niet testen. Hij moet echt of 2 aparte Wifi netwerken instellen en de ontvanger met de 5Ghz laten verbinden, of de 2,4Ghz Wifi helemaal uitschakelen in modem. De beste oplossing is, de ontvanger bekabeld laten verbinden. Dan zou hij nergens meer last van de interferentie hebben.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • February 3, 2025

Als Wifi van modem uit staat, zendt de Wifi-chip van de ontvanger ook niet, daar kan je niet testen. Hij moet echt of 2 aparte Wifi netwerken instellen en de ontvanger met de 5Ghz laten verbinden, of de 2,4Ghz Wifi helemaal uitschakelen in modem. De beste oplossing is, de ontvanger bekabeld laten verbinden. Dan zou hij nergens meer last van de interferentie hebben.

Het komt allemaal op hetzelfde neer, alleen verwoordt u het anders.

Ik denk dat TS genoeg voer heeft om naar wat oplossingen te kijken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 3, 2025

Ik heb voor de zekerheid de driver opnieuw geinstalleerd; tot nu toe blijft de status "verbonden” nog staan.

De verkregen suggesties voor het testen zal ik uitproberen. (O !!, terwijl ik nu type is de status inmiddels weer terug op “gekoppeld”); Voorlopig neem ik weer mijn toevlucht naar een keyboard met een touwtje 

in ieder geval bedankt voor je reacties,

Vriendelijke groet,

George

wjb
Wijsgeer
  • February 3, 2025

… dat gebeurt direct binnen de TV Ontvanger. ...

Waarom wordt er hier een TV ontvanger bijgehaald, er is bij ​@George karel toch helemaal geen sprake van een probleem met een TV ontvanger?

Ook ik vind de kans dat de 2.4GHz wifi zorgt voor de storing op de Bluetooth verbinding tussen muis en computer vrij klein en al helemaal als tegelijkertijd het Bluetooth toetsenbord wel gewoon blijft werken.

Naar mijn weten hebben de Microsoft bluetooth Designer Compact Keyboard en Microsoft Bluetooth Mouse ook helemaal geen wifi chip dus wat het afschermen van de wifi en bluetooth chip met dit issue te maken heeft is mij een volstrekt raadsel. Ook de opmerking over dat het bekabeld aansluiten van de ontvanger de beste oplossing zou zijn kan ik niet plaatsen. Welke “ontvanger” wordt er dan bedoeld?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 3, 2025

Ik gebruik, denk ik, al 20 jaar geen Bluetooth muis en toetsenbord meer. Steeds die batterijen. En je gebruikt het werkelijk pal bij de computer natuurlijk. Dat vind ik een kabeltje op de usb veel logischer. 

Ik wou het toch even vermeld hebben 

Verder heb ik nooit last van interferentie met m'n Bluetooth apparaten. Koptelefoon, speaker (tevens handsfree bellen), afstandsbedieningen van m'n 3 streamingboxen. 

Er moet wat anders aan de hand zijn. Zwakke batterijen of gewoon ouderdom bijvoorbeeld. 

wjb
Wijsgeer
  • February 3, 2025

Ik gebruik, denk ik, al 20 jaar geen Bluetooth muis en toetsenbord meer. Steeds die batterijen. 

Ik zweer juist bij toetsenborden en vooral muizen zonder draadje. En over batterijen hoef je je al jaren niet meer druk te maken, je laadt toetsenborden en muizen vandaag de dag simpel op met een USB kabeltje en dan kunnen ze er weer weken tegenaan.

Zelf gebruik ik een Logitech MX Keys Plus toetsenbord en een Logitech MX Anywhere 2S muis.

Je krijgt ook een waarschuwing ruim voordat de accu leeg zou raken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • February 3, 2025

Eenieder bedankt voor de reacties. Voor mij is de zaak verder afgedaan; ik ga gewoon verder met een usb keyboard.

Vriendelijke Groet aan allen,

George

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 3, 2025

Je gebruikt een laptop. Dan heb je toch ook eventueel alleen nog een muis nodig?

En die touchpads zijn ook fantastisch tegenwoordig. 

wjb
Wijsgeer
  • February 3, 2025

Je gebruikt een laptop. Dan heb je toch ook eventueel alleen nog een muis nodig?

Heel veel mensen sluiten een externe monitor, toetsenbord en muis aan op hun laptop zodat ze die laptop op een ergonomisch verantwoorde manier kunnen gebruiken. En als ze dan een keer buitenshuis of aan de keukentafel willen werken dan kan die laptop gewoon mee.

En die touchpads zijn ook fantastisch tegenwoordig. 

Als er iets slecht is voor RSI dan zijn het die touchpads wel. Nee, die dingen vind ik persoonlijk rampzalig.