Skip to main content

Mijn huidige netwerkconfiguratie glasvezel + Experiabox v9 + Netgear Prosafe GS116E Switch voor 6 x KPN Wifi extenders (witte versie) in verschillende kamers werkt al jarenlang zonder problemen en is zeer stabiel. Ik heb alles bekabeld CAT6 aangesloten, Wifi extenders  dienen als versterkers en als Gibabit switches om overige devices bekabeld aan te sluiten. 

Omdat de v9 een ouder model is heb ik geprobeerd om in dezelfde configuratie de v9 voor de v10 of v12 te vervangen. Na vele uren testen is het mij echter niet gelukt om het netwerk stabiel te krijgen. LAN verbinding verbreekt continue op tv's en pc's, gaat dus al mis in het bedrade netwerk, problemen zijn hetzelfde bij v10 en v12. Bij aansluiten van 1-2 Wifi extenders is het nog redelijk stabiel, maar toevoegen van de rest gaat netwerk plat. Bij terugzetten van de v9 is alles weer terug naar normaal….

Het lijkt erop dat zowel v10 en v12 niet om kunnen gaan de oudere KPN Wifi extenders… Ik heb geprobeerd om de settings in de Wifi extenders te veranderen (IGMP Snooping off) maar geen verschil.

Heeft iemand dezelfde ervaringen of kan iemand bevestigen dat v10/v12 combinatie met KPN wifi extender (witte versie) niet gaat werken? 

Heb je de witte vierkante wifi punten?


ja, het vierkante model Apparaathulp KPN - WiFi Versterker | KPN


Ik had ze ooit in combinatie met de v10. Werkte prima. Ze zijn natuurlijk wel ingehaald qua techniek.  Ik heb geen idee waarom het niet wil lukken. Heb je er tv ontvangers op aangesloten?


ja, zoals aangegeven gebruik ik de extenders in verschillende kamers ook als switch om overige devices (pc's, tv's, xbox, etc) aan te sluiten. Icm de v9 werkt dit al jarenlang zonder problemen

 


Ik gooi even een hulplijntje uit.

@Nick83 heb jij hier een verklaring voor?


Hi @paul03! is het ondertussen gelukt om de versterker toch werkend te krijgen in combinatie met het V10 modem of de Box12? Ik heb voor je gekeken overigens naar het samenwerken tussen de versterker en de nieuwere modems maar zie daarin niet terug dat het een probleem zou moeten vormen. 


Bij het gebruik van de KPN TV boxen gaat er multicast verkeer door het netwerk. Dit wordt in goede banen geleid door IGMP snooping proces. Dit moet door alle switches (netgear) en de wifi extenders consequent worden toegepast en dus overal aanstaan. De IGMP versie in gebruik bij KPN is v2.

Los hiervan zou het ook nog kunnen zijn dat er ergens een loopsituatie ontstaat in het netwerk. Deze wifi extenders konden namelijk ook in wifi bridge modus draaien via de wifi. Zit hier niet ergens een rondkoppeling via wifi of ethernet waardoor de boel op tilt slaat? Mogelijk kan de loopdetectiefunctie op de netgear hier bij helpen.


Probleem is niet verholpen, zit helaas nog steeds met V9 box. 

 

Bij gebruik van (meerdere) KPN TV boxen gaat het inderdaad mis, netwerk vliegt er dan uit. Ik heb IGMP snooping zowel op Netgear switch als Wifi extenders aan staan. Onderaan een overzicht van de instellingen van de Wifi extender.

Op de Netgear staat volgens de Netgear documentatie loopdetection standaard aan. Flow Control staat overigens op alle poorten standaard uit.

Loop detection is an always-on feature of your switch that helps you identify and remove loops on your network. Network loops can slow down or stop normal traffic on your network. When your network has a loop, the switch is connected to itself and network traffic is looping and growing continuously instead of reaching its destination and stopping.

 

 


Spanning tree is loopprotectie op de wifi extenders. Even proberen om dit overal aan te zetten.