Skip to main content
Vraag

Na laatste update werken SuperWifi 1 punten niet meer

• 5 maart 2025
  • 8 reacties
  • 154 keer bekeken

Hallo, 

Na de laatste update, werken mijn superwifi punten niet goed meer. Bij controle met de app worden er twee waargenomen, terwijl ik er 3 heb. Ik krijg ze niet met elkaar gekoppeld. en de verbinding in huis is lang niet zo sterk als voorheen. 

Nu lees ik daarnaast ook nog onderstaand bericht in een gerelaeerde topic:

Als ik het goed lees heb jij dus de nieuwe Software, terwijl je ook de witte ronde SuperWifi punten gebruikt? Dat zou niet moeten gebeuren. Excuses daarvoor.

Wil jij je profiel invullen? Dan ga ik voor je aan de slag. We moeten ze dan vervangen voor de zwarte SuperWifi punten.

De vraag is dus nu: Hoe krijgen we de verbinding weer op het oude niveau?

Jan

8 reacties

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28408 reacties
  • 6 maart 2025

Hoi ​@veenvdj, welkom hier!

Ik reageer eerst even op je tweede punt. De opmerking over het vervangen van de wifipunten is niet meer van toepassing. Deze stamt uit de tijd dat er voor de SuperWifi 1 nog geen KPN Software beschikbar was. Als je in die periode per abuis toch overgezet werd naar de KPN Software terwijl je SuperWifi 1 had, dan konden deze in bepaalde gevallen gewisseld worden.

Maar nu is er wel KPN Software beschikbaar voor de SuperWifi 1, en is het ook niet meer nodig om deze om te wisselen.

Maar, jij ervaart problemen na de update. En daar willen we natuurlijk wel naar kijken. Ik lees twee dingen. Ik lees dat een van jouw WIfipunten niet meer zichtbaar is in de app. En dat de verbinding in huis minder sterk is.

Ik begin met de app. Mijn vraag is namelijk welke app je hier bedoelt. Bedoel je de Thuis app? Of de MijnKPN app? Want, na de update moet je de MijnKPN app gebruiken als je jouw wifi wilt beheren, en niet meer de Thuis app.

En als jij dus nog wel de Thuis app gebruikt en daarin twee wifipunten ziet, dan zijn deze waarschijnlijk juist niet over gegaan naar de KPN Software. En als je wel al in de MijnKPN app zit, dan is het juist waarschijnlijk dat derde wifipunt dat niet helemaal goed is gegaan.

Dus, als je deze vraag zou kunnen beantwoorden, gaan we van daaruit verder met de rest van de troubleshoot :)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 11 maart 2025

Hoi,

Het omwisselen is hiermee helder.

Ik bedoel de Mijn KPN app.

Kan ik de software updaten van de wifi punten d.m.v. directe verbinding met het Modem (middels utp kabel)?

Jan

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28408 reacties
  • 20 maart 2025
veenvdj schreef:

Ik bedoel de Mijn KPN app.

Kan ik de software updaten van de wifi punten d.m.v. directe verbinding met het Modem (middels utp kabel)?

Ja! Volg daarvoor deze stappen, Jan. En herhaal ze voor alle 3 je SuperWifi 1. Als je genoeg vrije ethernetpoorten hebt op je modem, dan kun je dit ook tegelijkertijd doen.

• Sluit de SuperWifi 1 bekabeld aan op je modem
  • Herstart je modem
  • Laat de SuperWifi 1 minimaal 30 minuten bekabeld aangesloten, in die tijd zal hij updaten naar de KPN Software.

Daarna kun je ze weer loskoppelen en terugzetten waar ze vandaan kwamen, en zouden ze weer allemaal netjes met elkaar moeten samenwerken.

Waar je daarnaast nog naar kunt kijken zijn de instellingen voor de wifi.  De SuperWifi 1 heeft wat minder mogelijkheden dan de Box 12. We zien dat het de kwaliteit van de wifi kan verbeteren als je de Box 12 instelt op dezelfde waardes als de SuperWifi 1. Het gaat dan om de WPA-instelling, en de wifistandaard.

WPA

De SuperWifi 1 ondersteunt alleen WPA 2. Stel de Box 12 dan ook hierop in.

• Log in op de webinterface van de Box 12. Je bereikt deze via 192.168.2.254, mijnmodem.kpn of instellen.local. Log in met het wachtwoord achterop de sticker. Of degene die je eerder misschien al een keer hebt ingesteld. Ben je het wachtwoord vergeten, gebruik dan de wachtwoord reset optie onder het inlogblokje.
  • Ga aan de linkerkant naar Wifinetwerk.
  • Zet het uitvouwmenu achter beveiliging op WPA2-Personal.
  • Bevestig met Opslaan.

WIfistandaard

De SuperWIfi 1 ondersteunt alleen de wifistandaarden b, g, en n voor 2,4 GHz, en a, n en ac voor 5 GHz. Stel je Box 12 hier dan ook op in.

• Log in op de webinterface van de Box 12. Je bereikt deze via 192.168.2.254, mijnmodem.kpn of instellen.local. Log in met het wachtwoord achterop de sticker. Of degene die je eerder misschien al een keer hebt ingesteld. Ben je het wachtwoord vergeten, gebruik dan de wachtwoord reset optie onder het inlogblokje.
  • Ga aan de linkerkant naar Wifinetwerk.
  • Kies dan het tabblad WIfisignaal
  • Pas in de keuzevelden achter 2,4Ghz en 5Ghz wifistandaard de waardes aan zodat deze overeenkomen met die van de SuperWifi 1

En als laatste ding, soms zien we een bug dat de bandbreedte van de 5 Ghz wifi op 40 Mhz staat in plaats van op 80. Dit kun je controleren en aanpassen in de webinterface van de Box 12.

5GHz bandbreedte controleren en aanpassen

• Ga aan de linkerkant naar Thuisnetwerk
  • Klik in het overzicht op een SuperWifi 1, je krijgt een pop-up te zien
  • Ga op de pop-up naar het tabblad WiFi-radio
  • Zet het uitvouwmenu achter 5 GHz bandbreedte op 80 MHz

• Helper
  • 42 reacties
  • 20 maart 2025

Geweldig en als dit allemaal gedaan en gecontroleerd hebt en het werkt nog steeds niet goed, wat dan? ​@Erik van KPN ?????

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28408 reacties
  • 21 maart 2025

In dat geval, ​@Begtie, kun je het beste contact opnemen met mijn telefonische collega's. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je terug op een moment dat jou uitkomt. De collega die je spreekt zal met jou nogmaals de troubleshoot aangaan. Mocht dat niet tot resultaat leiden kan er een melding worden aangemaakt voor de achterliggende afdeling. Die nemen dan weer contact met je op voor verdere afhandeling.

• Helper
  • 42 reacties
  • 21 maart 2025

Bedankt voor je reactie.

Vanochtend gebeld door ‘achterliggende kpn afdeling’.

Conclusie van KPN: de SW1’s (de witte) zijn waardeloos geworden na de modem update.
Ze sturen (gratis) nieuwe zwarte sw2’s op en hopelijk werken die wel goed (volgens KPN wel, maar dat wil ik zelf even ondervinden).

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 23 maart 2025

Alle stappen uitgevoerd. Helaas is het nog steeds niet wat het was. Dit soort acties van de KPN, hoe goed bedoeld ook, zorgen voor een hoop irritatie. De kwaliteit van mijn netwerk is gewoon achteruit gegaan. Nu met kunst en vliegwerk ( en met gebruik making van de dvs 1200, die met de software van KPN niet kon worden geüpdatet en door KPN zelf niet wordt aangeraden om zonder storing te kunnen werken) weer een enigszins werkend netwerk voor elkaar gekregen. 
Ik  hoop dat de KPN nog wel met een goede oplossing gaat komen. 

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28408 reacties
  • 29 maart 2025
veenvdj schreef:

Alle stappen uitgevoerd. Helaas is het nog steeds niet wat het was. Dit soort acties van de KPN, hoe goed bedoeld ook, zorgen voor een hoop irritatie. De kwaliteit van mijn netwerk is gewoon achteruit gegaan. Nu met kunst en vliegwerk ( en met gebruik making van de dvs 1200, die met de software van KPN niet kon worden geüpdatet en door KPN zelf niet wordt aangeraden om zonder storing te kunnen werken) weer een enigszins werkend netwerk voor elkaar gekregen. 

Ik ben wel blij dat het nu in ieder geval weer functioneert. Ook al is het nog niet zoals voorheen.

veenvdj schreef:

Ik  hoop dat de KPN nog wel met een goede oplossing gaat komen. 

We werken sowieso aan een nieuwe update voor de SuperWifi 1. Ik heb daar nog geen uitroldatum voor, maar zodra die er is laten we dat weten met een nieuwe Product Update, en dan zullen we natuurlijk ook zo snel mogelijk iedereen van die update voorzien.

Reageer