Skip to main content
Beantwoord

Rood lampje bij SW punt, staat in overzicht als een 'WifiExtender' ipv SuperWifi punt

• 9 mei 2025
  • 8 reacties
  • 113 keer bekeken

Ik heb vier SuperWifi-1 punten met een Box-v12, drie werken er goed, eentje niet meer. Zodra ik bij de laatste SW punt de ethernet kabel eruit haal deze direct op rood gaat en rood blijft. Heb dit SW punt en het modem al meermaals gereset en de volgende handleiding helemaal gevolgd, zonder goed gevolg voor het laatste SW punt. Ik heb hem geprobeerd te installeren met netwerkkabel in het modem, maar ook via WPS, beiden werken niet. De 3 andere SW punten heb ik ook moeten resetten maar deze werken nu wel na het volgen van de handleiding. 

Hierbij het overzicht bij het inlogscherm van het modem, zie je er dus drie werkend:

Bij de verbonden apparaten zie je de laatste SW punt als WifiExtender staan, terwijl dit precies dezelfde soort en type SW punt is als de drie anderen die wel als SW punt fungeren:

Als ik dan op dat ip-adres van de “WifiExtender” inlog zie ik het volgende scherm (ik kan van de 3 andere SW punten hun ip-adressen niet bereiken):

Als ik dan hier inlog zie ik de volgende gegevens van het niet werkende SW punt (“WifiExtender”).

Ter volledigheid ook een werkend SW punt zijn gegevens:

Hopelijk kun jij mij helpen om dat laatste SW punt, welke nu als “WifiExtender” erin staat, om te zetten naar een werkend SW punt. Zoals gezegd, meerdere keren gereset, incl modem, 30-60 minuten wachten na installatie met ethernet kabel erin, maar wanneer ik erna de ethernet-kabel eruit haal springt deze gelijk op rood.

Alvast bedankt!

Beste antwoord door Sven Bos

Het is gelukt!

Heb het vorige stappenplan van ​@Jadai gevolgd, maar zonder resultaat.

Erna weer de eerste comment van ​@Jadai gevolgd en dit heeft gewerkt!

Heb de SW bedraad aangesloten, aangezet en gewacht totdat deze helemaal is opgestart en zo gelaten met groen lampje voor 8u+.

Hierna heb ik het SW uitgezet, ethernet losgekoppeld, en een uur gewacht.

Toen aangezet en 8u gewacht, en hij heeft eindelijk een groen lampje!

Ook in het modem staat het nu als SW-punt en niet meer als een WifiExtender.

Bedankt voor je hulp ​@Jadai !

Bekijk origineel

8 reacties

• Topper
  • 16 reacties
  • 9 mei 2025

Wat gebeurt er als je de SW bedraad aansluit, aan zet en wacht totdat het helemaal is opgestart, vervolgens uitzetten, ethernet loskoppelen en dan weer aanzetten en een tijdje wachten?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 9 mei 2025

Dan knippert deze groen, totdat hij helemaal opgestart is wordt dan direct rood.

Het probleem ligt er volgens mij aan dat dit SW-punt zichzelf ziet als WifiExtender, er staat dus ergens een instelling of bepaalde gegevens verkeerd. Zelfs met resets wil hij zichzelf niet meer zien als SW-punt.

Resetten, wachten, alle combinaties heb ik al gedaan. Ik heb het volgende artikel al 3-4x van begin tot eind gevolgd, helaas zonder resultaat. 

• Topper
  • 16 reacties
  • 9 mei 2025

Ik zie heel verschillende firmwareversies…

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 9 mei 2025

Ja ik ook! Dat is gek toch?

• Topper
  • 16 reacties
  • 9 mei 2025

Dit artikel gaat over SW1 die niet goed is overgegaan op KPN software:

SuperWifi 1 brandt rood bij draadloos gebruik, ook direct naast het modem

Als je SuperWifi 1 rood blijft ook als je hem veel dichter bij het modem zet, dan is deze SuperWifi waarschijnlijk niet goed overgegaan naar de KPN Software. Je kunt de update dan alsnog in gang zetten door de volgende stappen uit te voeren.

Let op: Herhaal dit hele proces voor elke SuperWifi 1 die problemen geeft. Als je genoeg ethernetpoorten vrij hebt op je modem, dan kun je dit ook op meerdere SuperWifi 1 tegelijkertijd doen.

• Sluit de SuperWifi 1 bekabeld aan op je modem en wacht tot het lampje stabiel groen brandt
  • Reset de SuperWifi 1 door met een puntig voorwerp het resetknopje in te drukken. Houd het knopje ingedrukt tot je SuperWifi 1 een aantal keer rood heeft geknipperd.
  • Laat de SuperWifi 1 ongeveer een half uur aangesloten, in die tijd zal hij updaten naar de KPN Software.

Trek vervolgens de ethernetkabel uit de SuperWifi 1, en wacht een paar minuten. In die tijd zal de SuperWifi overgaan op draadloze communicatie. Hierbij gaat hij eerst even rood branden. Dit kan 1-2 minuten aanhouden, daarna moet hij groen worden en blijven.

Blijft de SuperWifi groen branden? Dan kun je hem terugzetten op de plek waar hij vandaan kwam.

Gaat hij daarna weer rood branden, of blijft hij rood? Dan is de update nog niet voltooid. Doe dan nog de volgende stappen:

• Sluit de SuperWifi 1 bekabeld aan op je modem en wacht tot het lampje stabiel groen brandt
  • Herstart je modem door hem even een minuutje uit te zetten met aan/uitknop, of door hem stroomloos te maken.
  • Laat vervolgens modem en SuperWifi een half uurtje met rust. In die tijd zal de update afgerond worden.

Test dan opnieuw door de ethernetkabel uit de SuperWifi 1 te trekken, en wacht een paar minuten. In die tijd zal de SuperWifi overgaan op draadloze communicatie. Hierbij gaat hij eerst even rood branden. Dit kan 1-2 minuten aanhouden, daarna moet hij groen worden en blijven.

Blijft de SuperWifi groen branden? Dan kun je hem terugzetten op de plek waar hij vandaan kwam.

Gaat hij daarna weer rood branden, of blijft rood? Dan is de koppeling tussen je modem en de SuperWifi 1 waarschijnlijk niet helemaal goed. Doe dan nog de volgende stappen:

• Reset dan zowel je modem als je SuperWifi 1. Dit kan via het resetgaatje op de beide apparaten.
    Dit kan ook via de webinterface van je modem met de functie Reset thuisnetwerk. Deze vind je via  Instellingen > Systeem.  Reset Thuisnwetwerk zet zowel het modem als alle aangesloten SuperWifi 1 terug naar de fabrieksinstellingen. Het modem zal vervolgens de in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens weer overnemen. 
  • Laat het modem en de SuperWifi 1 een half uur met rust zodat de reset kunnen afronden, en de SuperWifi 1 zichzelf weer kan installeren. 

Test dan opnieuw door de ethernetkabel uit de SuperWifi 1 te trekken, en wacht een paar minuten. In die tijd zal de SuperWifi overgaan op draadloze communicatie. Hierbij gaat hij eerst even rood branden. Dit kan 1-2 minuten aanhouden, daarna moet hij groen worden en blijven. Blijft de SuperWifi groen branden? Dan kun je hem terugzetten op de plek waar hij vandaan kwam.

Gaat hij ook nu rood branden? Neem dan contact op voor verdere ondersteuning. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je op een moment dat jou uitkomt.

Admin: link naar bron artikel toegevoegd

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • Antwoord
  • 10 mei 2025

Het is gelukt!

Heb het vorige stappenplan van ​@Jadai gevolgd, maar zonder resultaat.

Erna weer de eerste comment van ​@Jadai gevolgd en dit heeft gewerkt!

Heb de SW bedraad aangesloten, aangezet en gewacht totdat deze helemaal is opgestart en zo gelaten met groen lampje voor 8u+.

Hierna heb ik het SW uitgezet, ethernet losgekoppeld, en een uur gewacht.

Toen aangezet en 8u gewacht, en hij heeft eindelijk een groen lampje!

Ook in het modem staat het nu als SW-punt en niet meer als een WifiExtender.

Bedankt voor je hulp ​@Jadai !

• Topper
  • 16 reacties
  • 10 mei 2025

Fijn dat alles nu goed werkt!

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 7972 reacties
  • 12 mei 2025

Hoi ​@Sven Bos welkom op de KPN Community, zoals je merkt denkt de community graag even mee, dank daarvoor ​@Jadai! Alles werkt nu nog steeds? Post gerust nog eens een topic als we iets voor je kunnen betekenen Sven! We helpen graag.

Reageer