Skip to main content
Vraag

SuperWifi 1 werkt nauwelijk na update

• 25 februari 2025
  • 72 reacties
  • 1877 keer bekeken

24-02-2025 de melding gehad dat er 25-02-2025 een update uitgevoerd gaat worden op de modem (V12). Vanochtend werkte de 2 SuperWifi 1 versterkers niet meer, zoals aangegeven de versterkers terug gezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw laten koppelen. Dit tot resultaat dat de verbinding weg valt en de snelheid niet hoger is dan 20Mbps Down en 10Mbps Up. 1,5 uur telefonisch contact gehad met de klantenservice waar we het volgende hebben gedaan.

• Modem naar fabrieksinstellingen
  • NT losgekoppeld
  • SuperWifi's weer naar fabrieksinstellingen

Snelheid is nog steeds slecht terwijl het bereik 100% is.

Beide Wifiversterkers zijn bekabeld aangesloten en branden groen.

Medewerker geeft aan dat hij verder niks kan betekenen en ik nieuwe SuperWifi 2 versterkers moet huren omdat deze het probleem niet hebben. Dit ga ik natuurlijk niet doen omdat ik deze destijds heb aangeschaft en voor de update ze naar behoren werkte.  De snelheid die ik toen haalde was gemiddeld 400Mbps draadloos. Snelheid van de Wifi die van de modem afkomt zit op 512Mbps down en 627 Mbps up.

72 reacties

• Slimmerik
  • 57 reacties
  • 25 februari 2025

Welke wifisettings heb je ingesteld op je SW punten (dit zijn andere settings dan de wifi, die is voor je box12 zelf), je kan deze vinden via de thuisnetwerk en dan je SW punt bewerken, je kan dan in het derde tabblad je wifi settings zien/instellen. Wellicht is alleen een ander kanaal nodig of je bandbreedte op 20 Mhz instellen.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 25 februari 2025

Hier hetzelfde probleem.

KPN, alles werkte prima, nu weer geneuzel!

doe iets goed of doe het niet🤬

• Slimmerik
  • 57 reacties
  • 25 februari 2025

Tja, mijn persoonlijke ervaring is prima, gisteren beide SW1 punten en Box 12 geupgrade, 0,0 problemen.

Zelfs portmappings reeksen en IPv6 werken weer prima.

Er zal dus iets verkeerds in de instellingen staan, nu alleen nog vinden wat precies.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 26 februari 2025

Hier vergelijkbaar probleem. 1 SuperWifi punt werkt omdat deze met de kabel verbonden is, maar draadloos verbinden en daarmee Wifi versterken werkt niet meer sinds de update. Beide punten geprobeerd, gereset, maar geen resultaat. 

• Topper
  • 14 reacties
  • 26 februari 2025

Goedendag. Ik heb hetzelfde probleem. 

de witte superwifi punten werken na de update bijna niet meer. Ik zit hier letterlijk naast een maar telefoon, tablet en werkcomputer pakken dit punt niet. Gaan rechtstreeks naar experia 12 box.

als ik bij mijn wifi netwerk kijk zie dat helemaal niets is ingelogd op het wifipunt boven terwijl hier best wat apparaten liggen. Beide zijn bekabeld aangesloten en lampje brand groen

alles al gedaan, gereserveerd, opnieuw ingesteld. Niets werkt. KPN wat kan hier aan gedaan worden?

een aanvulling. Nu geen enkel apparaat meer ingelogd op de super wifi punten. Alles op de modem, waar ook in huis. 

bedankt KPN voor deze “geweldige” update. Ik heb nu twee waardeloze super wifi punten 

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 26 februari 2025

Hier exact hetzelfde probleem!

Ook na contact met klantenservice niets opgeschoten. De dame leest gewoon een script op…. 
Wij hadden voor de update perfect werkend internet en nu niet meer. De bekabelde wifi versterkers doen het wel, de draadloze niet.

KPN gaan jullie je klanten nog helpen????

• Topper
  • 14 reacties
  • 26 februari 2025

Ik heb nog een update uitgevoerd voor de sw 1. Zoals beschreven bij een ander forum vraag. Maar dat werkt ook niet, hetzelfde resultaat. Geen enkel apparaat Connect met de sw punten  

kpn wat te doen? Al jarenlang trouwe klant en boven nu door jullie toedoen een waardeloos netwerk waar ik veel geld per maand voor betaal. Kom a.u.b. niet aan dat ik de sw 2 punten moet gaan kopen.  Ik vond zelf dat aangezien het jullie fout is deze kosteloos moeten omwisselen .. jullie hebben mijn 2 SW punten waardeloos gemaakt

• Slimmerik
  • 57 reacties
  • 26 februari 2025

Zijn de SW punten wel zichtbaar in jullie thuisnetwerk en bewerkbaar?

Want vraag me af wat jullie instellingen zijn voor de wifi punten.

• Topper
  • 14 reacties
  • 26 februari 2025

De instellingen zijn standaard.  Ik heb alles gereset. Wat ik nu heb gedaan is teruggezet naar Wifi5 bij de modeminstellingen. Ik had gevoel dat nieuwe apparatuur dan meer op de experia box bleef hangen met wifi6. Het is nu redelijk maar ik ben nog niet helemaal tevreden.  In het weekend nog even proberen te finetunen hier. Andere oplossingen ook graag welkom 

En ja punten zijn zichtbaar en op groen

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 26 februari 2025

Hier het zelfde probleem: bekabelde superwifi punt en 1 onbekabeld punt werken goed. 2e onbekabeld punt heeft max 20mb download en 6mb upload (voorheen 125/150), maar verbinding valt tussentijds ook regelmatig weg…

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 26 februari 2025

Jarenlang werkt alles prima maar na de “fijne” modemupdate werken mijn 3 witte superwifipunten (2 bekabeld en 1 onbekabeld)  niet meer.

En ik kan ook niet inloggen op mijn experia V12.   Graag een oplossing!

Reageert KPN op dit soort berichten?

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6906 reacties
  • 28 februari 2025
Klant1235736 schreef:

24-02-2025 de melding gehad dat er 25-02-2025 een update uitgevoerd gaat worden op de modem (V12). Vanochtend werkte de 2 SuperWifi 1 versterkers niet meer, zoals aangegeven de versterkers terug gezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw laten koppelen. Dit tot resultaat dat de verbinding weg valt en de snelheid niet hoger is dan 20Mbps Down en 10Mbps Up. 1,5 uur telefonisch contact gehad met de klantenservice waar we het volgende hebben gedaan.

• Modem naar fabrieksinstellingen
  • NT losgekoppeld
  • SuperWifi's weer naar fabrieksinstellingen

Snelheid is nog steeds slecht terwijl het bereik 100% is.

Beide Wifiversterkers zijn bekabeld aangesloten en branden groen.

Medewerker geeft aan dat hij verder niks kan betekenen en ik nieuwe SuperWifi 2 versterkers moet huren omdat deze het probleem niet hebben. Dit ga ik natuurlijk niet doen omdat ik deze destijds heb aangeschaft en voor de update ze naar behoren werkte.  De snelheid die ik toen haalde was gemiddeld 400Mbps draadloos. Snelheid van de Wifi die van de modem afkomt zit op 512Mbps down en 627 Mbps up.

We reageren zeker op dit soort berichten en dat is natuurlijk ook niet wat we wensen. We koppelen dit soort feedback altijd terug. Het betreft deze update voor jullie?  Is er nog verbetering opgetreden? Dit zijn wel de stappen die ik ook zou adviseren. Opnieuw bekabeld aansluiten en resetten.

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 28 februari 2025

Volgens mij is dat de update van de superwifipunten. Onze ellende begint met de update van het modem.

Beste meneer Van Dop,

Je modem krijgt de nieuwste KPN software. We voeren de update door in de nacht van 24 februari 2025 en 25 februari 2025 tussen 0.00 en 7.00 uur.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 28 februari 2025

Helaas hier hetzelfde probleem. Ik heb 2 (witte) superwifipunten beide compleet gereset en opnieuw gekoppeld maar nog steeds werken ze niet. Wel groene lampjes maar het lijkt alsof ze niks doen.

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 28 februari 2025

Ik heb een schone installatie uitgevoerd conform de instructies hieronder:

Een schone installatie van SuperWifi punten

Ervaar je problemen die niet goed te verklaren zijn? Bijvoorbeeld de installatie wil maar niet lukken, of de lampjes gaan niet branden zoals ze moeten. Dan kan het helpen om even helemaal opnieuw te beginnen. Dat doe je als volgt.

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het lampje zal eerst groen gaan knipperen en uiteindelijk constant groen branden. Geef dit proces de tijd en koppel niet te vroeg af. Als de installatie is gelukt dan zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden.
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis. Bij draadloos gebruik zal het lampje ongeveer 15 minuten oranje branden en daarna op groen springen.

Ik zie nu dat mijn telefoon op zolder wordt opgepakt door een wifipunt, dat is mooi. De snelheden zijn nog niet zoals ze moeten zijn maar dat kan nog komen. Wel heb ik van andere gebruikers gelezen dat na 1 dag de zaak weer helemaal fout is, dus ik roep zeker nog geen halleluja.

Ik heb ondertussen nog 2 vragen:

1. Voor de update stond de wifi op het modem uit en gebruikte ik dus alleen wifi via de wifipunten. Ik heb begrepen dat na de update de wifi van het modem netjes meedoet in het mesh-netwerk, klopt dat? Iig staat de wifi op het modem nu aan.
  1. In het modem staat onder wifi-netwerk / wifisignaal een vakje met de tekst “wifi-signaal op extenders aanlaten. Dit vakje is bij mij leeg. Wat betekent deze optie en wat is de aanbeveling?

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 28 februari 2025

KPN wat is dit voor shit show. Hier vandaag ook 4 uur aan de telefoon gehangen. Modem gereset, SW1 punten naar fabrieksinstellingen gezet en daarna bedraad aan gereset modem, maar ze stoppen halverwege de koppeling. (lampje gaat dan gewoon uit en ook niet aan door kort op knopje achterkant te drukken). Moraal vh verhaal na n dag prutsen geen Sw punten meer en een zwakker en instabieler werkend Wifi in het huis. Dat was voorheen zonder SW punten zelfs beter. Top geregeld! Zet gewoon de oude software terug op het modem

• Topper
  • 13 reacties
  • 1 maart 2025

Hier precies dezelfde ellende. Na de SMS van kpn voor de software update op 19 februari dacht ik bij het zien van de constant groen brandende lampjes op mijn twee witte wifi versterkers dat alles het deed. Helaas niet dus. Groen lampje zegt niks.

Heb beide wifi versterkers bedraad via switch aan de zwarte v12 modem hangen.

Kpn gebeld. Moest wifi punten resetten. Dat gedaan, maar wifi werkt nog steeds shit.

Alles werkte voor de update prima. Met mobiele telefoon lopend door het hele huis (eengezinswoning met drie verdiepingen) wifi top. Nu valt mijn mobiel continu uit als ik van beneden naar keuken of boven loop.

Volgens kpn staat de juiste software op de wifi punten. Als ik wifi aan en uitzet op mijn mobiel krijg ik ook genoeg mbps te zien. Het is alleen niet stabiel. Valt continu uit op mijn mobiel. Vervelend met kijken naar youtube of andere internet apps. We hebben hier glasvezel. Gelukkig doen alle computers en tv het wel, maar de mobieltjes op wifi dus niet.

Wifi superversterkers toendertijd van kpn gekocht. Netwerk door het hele huis werkte perfect. Kpn zegt dat ik weer een schone installatie moet doen, maar zoals ik hierboven lees heeft dat geen zin.

Kpn help!!!! Wat nu???? Betaal toch geen 106 euro per maand om mijn mobiel zonder wifi te laten draaien???

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 1 maart 2025

Na de update van de V12 werkte ook hier niets meer (ook geen radio en tv meer). Met hulp van een vriendelijke dame van KPN uiteindelijk alles weer werkend gekregen. Alleen werken de superwifi 1 punten nu niet meer als mesh. Ga ik van de ene verdieping naar de ander, dan moet ik op mijn telefoon wifi uit- en weer inschakelen om weer verbinding te krijgen...

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 1 maart 2025

Mijn conclusie:

De schone installatie is niet de oplossing. Mesh werkt nog steeds niet. Ik zou het heel fijn vinden om te weten wat KPN aan het doen is om ons probleem op te lossen en waar wij tzt de gevonden oplossing kunnen vinden.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6906 reacties
  • 1 maart 2025

Ik vind het erg vervelend dat het voor zovelen niet goed werkt na deze update. Op dit moment heb ik, naast een reset en schone installatie en aanvullende tips zoals in de Product Update staat beschreven helaas nog geen andere oplossingen die ik kan aandragen. Ik beloof dat ik deze feedback zal terugkoppelen en weet dat de ontwikkeling van de software niet stil staat.

Mocht ik daar na het weekend meer informatie over beschikbaar hebben dan kom ik daar op terug.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 1 maart 2025

Ik sluit me hierbij aan. Afgelopen woensdagnacht een update van het modem gehad.

Het SW punt beneden doet het nog, de 2 SW punten boven krijg ik niet meer verbonden. 

Moet ik nou die ‘schone installatie’ uit gaan voeren met het risico dat straks niks het meer doet?
En hoeveel technische kennis verwacht KPN nou eigenlijk van de gemiddelde klant? 🙄

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 1 maart 2025
19Johan67 schreef:

Na de update van de V12 werkte ook hier niets meer (ook geen radio en tv meer). Met hulp van een vriendelijke dame van KPN uiteindelijk alles weer werkend gekregen. Alleen werken de superwifi 1 punten nu niet meer als mesh. Ga ik van de ene verdieping naar de ander, dan moet ik op mijn telefoon wifi uit- en weer inschakelen om weer verbinding te krijgen...

Precies dit dus ook hier. Alles werkt, maar telefoons verliezen regelmatig de internetverbinding binnen het wifi signaal.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 1 maart 2025

@Remco van KPN  gewoon een revert naar de oude software. Die deed het prima. Dat is niet geheel ongebruikelijk in software land bij een fuck up. 

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 1 maart 2025

Hier hetzelfde probleem. Schakelt niet goed tussen wifipunten. Is hij met de ene prima verbonden, loop ik naar boven en verbind hij wel goed met het wifipunt daar, maar dataverkeer ho maar. Helemaal niets. Wat een ontzettende tyfuszooi maken jullie er weer van. Werkte perfect voor de update. Erg frustrerend dit.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 1 maart 2025

Ook hier problemen na de update.

1 wifi punt stopt telkens met uitzenden. Alles een reset gegeven zelfs de modem helaas nog steeds problemen.

KPN gaan we hier nog iets aan doen? 

Reageer