Skip to main content
Antwoord

SuperWifi 2 rood in webinterface

• June 23, 2025
  • 10 reacties
  • 150 keer bekeken

Nadat voor het weekend ik een update voor mijn V12 box kreeg, krijg ik mijn SW2 punten niet meer zichtbaar in de topologie. Heb de SW2 punten al gereset, maar ze blijven rood terugkomen in topologie. Ik heb wel het idee dat ze wel meedoen in de mesh, de ledjes zijn groen en KPN TV+ zegt dat ze verbonden is via ethernet. Is dit een fout in de KPN webinterface? Of zal ik toch aan een schone installatie moeten? Iets wat ik eigenlijk niet wil.

Firmware V12: V12.C.25.06.06

Firmware SW2: SW2.25.05.06

Beste antwoord door RobbertStokhuijzen

Ook Erik van KPN schreef het volgende in een topic waar wat meer uitleg in staat:

quote:

”Rood in de topologie wil zeggen dat de onderlinge relatie tussen je modem als hoofdapparaat en je wifipunten als secundaire apparaat niet lekker zit. Er vindt dan geen sturing meer plaats in de mesh. Wat dan kan leiden tot een SuperWifi die wel groen brandt en waar je eindapparaten mee kunnen verbinden, maar waar die eindapparaten dan niet meer automatisch doorspringen naar een ander wifipunt als die beter is.  

Dat is in de basis op te lossen door de rode te ontkoppelen (klik ze aan in de webinterface en gebruik de ontkoppelknop op de pop-up die je dan krijgt) en ze vervolgens te herkoppelen door ze te herstarten of resetten en dan even bekabeld aan te sluiten. 

Een rood lampje daarentegen geeft aan dat de backhaul communicatie tussen de SuperWifi 2 en je modem niet goed zit. Ook een probleem, maar een andere oorzaak, en ook andere gevolgen. Want een rood brandende SuperWifi zendt ook geen wifi meer uit en kan dus niet gebruikt worden.

Inmiddels is, sinds gisteren het proces weer werkzaam dat SW2 na reset gaan updaten. Dus ik zou je dan nu aanraden om nog één keer de hele boel te resetten en herinstalleren. Waarbij ik je in dit geval, vanwege de rode topologie, ook aanraad om je V10 een reset te geven. Idealiter in deze volgorde:

• maak de SW2 stroomloos
  • reset de V10 en laat hem weer volledig opkomen (15 minuten ongeveer)
  • sluit een SW2 bekabeld aan op de V10, zet hem weer aan en reset hem gelijk
  • laat hem een half uur ongeveer aangesloten, als hij nog moet updaten dan doet hij dit ook in die tijd
  • herhaal dit voor de overige SW2”

unqote.

10 reacties

Ik heb het antwoord/oplossing gevonden. Herstart thuisnetwerk is de Magic Button😉. Ff wat meer tijd in het doorzoeken van de community levert dan het beste resultaat op.

Helaas is het toch niet stabiel. De SW2’s verdwijnen toch uit de topologie en zelfs wordt af en toe ook de naam gereset naar de originele ipv die ik ze zelf gegeven had. Situatie nu is via beginscherm zijn de 4 SW2’s wel te zien door het modem, maar in de topologie mis ik er één. Daar staat wel 4 extenders en 28 apparaten. Mis er alleen 3 (2 aan die SW2-7E9ABD en 1 aan de kastenkamer alle 3 verbonden via LAN).

Denk dat ik het maar even met rust laat of iemand moet hier een oplossing hebben?

Ook werkt de topologie niet via de iPad.

Leen59
Wijsgeer
  • June 23, 2025

Topologie is idd drama sinds de laatste update 

Waarom reageert er geen moderator of de topologie nu wel of niet goed werkt? Misschien hoort dit topic niet in deze groep wifi versterkers, maar verplaats hem dan.

Tot nu toe draait alles goed, maar de topologie is nog steeds niet juist. Nog steeds als mijn laatste foto. Maar ik doe er niets aan, mits iemand komt met een goede uitleg/oplossing.

• June 25, 2025

KPN medewerkers reageren pas na 2 of 3 dagen ofzo.

Heb je de KPN Box ook al gereset naar fabrieksinstellingen? 

https://community.kpn.com/product-updates/kpn-box-12-update-naar-kpn-software-v12-c-25-06-06-636423

In dezen product update wordt ook de topologie besproken. Maar raar dat er niemand even hier naar verwijst.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi Robbert excuses voor de late reactie. IK kwam jouw topic nog even tegen. Zoals je al aangeeft is dit een bekend issue, de oplossing die je aandraagt om de topologie te refreshen kan helpen. Weet dat dit wel op de radar staat en ik zou je ook willen adviseren om je te abonneren op de betreffende product update zodat je op de hoogte blijft van de laatste stand van zaken.

Hoi Robbert excuses voor de late reactie. IK kwam jouw topic nog even tegen. Zoals je al aangeeft is dit een bekend issue, de oplossing die je aandraagt om de topologie te refreshen kan helpen. Weet dat dit wel op de radar staat en ik zou je ook willen adviseren om je te abonneren op de betreffende product update zodat je op de hoogte blijft van de laatste stand van zaken.

Dank voor je antwoord. Ik heb ook ondervonden dat met Chrome het stabieler is dan met Safari als webbrowser. Op een iPad is het niet te doen, maar nog niet geprobeerd om dat via Chrome of iets anders dan Safari te doen. Maar ook dit is al bekent bij jullie.

Ook Erik van KPN schreef het volgende in een topic waar wat meer uitleg in staat:

quote:

”Rood in de topologie wil zeggen dat de onderlinge relatie tussen je modem als hoofdapparaat en je wifipunten als secundaire apparaat niet lekker zit. Er vindt dan geen sturing meer plaats in de mesh. Wat dan kan leiden tot een SuperWifi die wel groen brandt en waar je eindapparaten mee kunnen verbinden, maar waar die eindapparaten dan niet meer automatisch doorspringen naar een ander wifipunt als die beter is.  

Dat is in de basis op te lossen door de rode te ontkoppelen (klik ze aan in de webinterface en gebruik de ontkoppelknop op de pop-up die je dan krijgt) en ze vervolgens te herkoppelen door ze te herstarten of resetten en dan even bekabeld aan te sluiten. 

Een rood lampje daarentegen geeft aan dat de backhaul communicatie tussen de SuperWifi 2 en je modem niet goed zit. Ook een probleem, maar een andere oorzaak, en ook andere gevolgen. Want een rood brandende SuperWifi zendt ook geen wifi meer uit en kan dus niet gebruikt worden.

Inmiddels is, sinds gisteren het proces weer werkzaam dat SW2 na reset gaan updaten. Dus ik zou je dan nu aanraden om nog één keer de hele boel te resetten en herinstalleren. Waarbij ik je in dit geval, vanwege de rode topologie, ook aanraad om je V10 een reset te geven. Idealiter in deze volgorde:

• maak de SW2 stroomloos
  • reset de V10 en laat hem weer volledig opkomen (15 minuten ongeveer)
  • sluit een SW2 bekabeld aan op de V10, zet hem weer aan en reset hem gelijk
  • laat hem een half uur ongeveer aangesloten, als hij nog moet updaten dan doet hij dit ook in die tijd
  • herhaal dit voor de overige SW2”

unqote.

Forum|alt.badge.img
  • July 31, 2025

Helaas is het toch niet stabiel. De SW2’s verdwijnen toch uit de topologie en zelfs wordt af en toe ook de naam gereset naar de originele ipv die ik ze zelf gegeven had. Situatie nu is via beginscherm zijn de 4 SW2’s wel te zien door het modem, maar in de topologie mis ik er één. Daar staat wel 4 extenders en 28 apparaten. Mis er alleen 3 (2 aan die SW2-7E9ABD en 1 aan de kastenkamer alle 3 verbonden via LAN).

Denk dat ik het maar even met rust laat of iemand moet hier een oplossing hebben?

Ook werkt de topologie niet via de iPad.

Exact zelfde probleem, een herstart modem helpt enkele uren, daarna weer rood in de webinterface. Een reset en bekabeld aansluiten is geen werkende oplossing. Wat te doen?