Skip to main content
Vraag

SuperWifi 2 werken niet meer na update

• 15 februari 2025
  • 18 reacties
  • 1090 keer bekeken

Erik van KPN
Moderator

Topic voor de problemen die ​@Bo_01 ervaart na de update. Berichten kunnen nog niet verplaatst worden vanuit een product update, vandaar op deze manier.

Bo_01
Posted on 13 Feb 2025, 13:01

Afgelopen nacht een update gehad , gisteren een SMS van gekregen.

Vanochtend zag ik de twee Superwifi 2 punten groen knipperen,.. gaan we weer dacht ik. (er is altijd wel wat)

Alles werkte wel , maar de verbinding zal dan ongetwijfeld via het modem zijn.

Wifi punten maar van het stroom gehaald en opnieuw gestart. Helaas, ze blijven knipperen.

Dan maar eens geprobeerd in te loggen in het modem, daar kom ik dan gewoon niet meer in met mijn password. Ook niet met het password wat onder het modem staat. 

Chatten met KPN is bijna contact opnemen met 113, of meer het gevolg. Na allerlei vragen te hebben gesteld en kansloze antwoorden terug te krijgen, en je doorverbonden gaat worden met een medewerker (not) ! en dan “ laat je nummer achter dan bellen we je terug” ,.. vervolgens laat je het nummer achter.. “ Ai, we kunnen je niet terugbellen, bel zelf maar even!’ (ik verzin het niet )

De vragen zijn, hoe kom ik nu in het modem, zonder alles te restten, want mijn halve huis hangt aan wifi vast, moet ik nu alle wifi punten weer (fabrieks)resetten, afkoppelen en aan het modem hangen?

Misschien de makkelijkste, hoe kom ik van het KPN contract af,.. die ik helaas voor nog 1,5 jaar heb lopen.

Is er niet iets met de tv kastjes dan wel het internet, Ik heb een 1gb verbinding, bekabeld haal ik 920mbps (dl) en 920mbps (ul) dat is prima. Maar met wifi is dat momenteel 130 d 100 u (wellicht ligt dat aan de knipperende superwifi poorten,.. maar normaal gesproken kom ik niet boven de 300 D/U.

Kan mi ook niet goed zijn…  

Bo_01

Posted on 13 Feb 2025, 18:07

Interessant….. ik sprak Kpn en die vertelde me dat de SW2 niet ge-updated werden, alleen Box12.

Hoe weet ik welke versie de juiste is!?

ik heb ook vreemde issues, (op advies van KPN ) de SW2 gereset tot fabrieksinstelling.

ook modem gereset, want kwam er niet meer in, ook niet met fabrieks ww.

na reset werden de modems weer groen.

Wat er gek genoeg gebeurde, ik kon na het aansluiten van de sw2’s, de modem niet meer benaderen. Connection gateway error…

ook internet niet meer bereikbaar. 
dit gebeurde een aantal keer (uit het niets).

nu de sw2’s maar uitgezet, kijken of dit met elkaar te maken heeft? Dus geen update op de sw2 en wel op de modem? Geeft dat problemen??

het lijkt er inmiddels wel op. Hoe dan ook als ik de  sw2 aanzet, gebeurt er van alles, groen snel knipperen (daar begon het mee) , naar een bekabelde die ineens oranje werd naar even constant groen naar knipperend. 

Iemand? 

Denise van KPN

Posted on 13 Feb 2025, 18:26

@Bo_01 Voor jou kan een schone installatie ook helpen.

Bo_01

Posted on 13 Feb 2025, 18:47

Dag Denise,

zoals ik al beschreef ben ik hier al een halve middag mee bezig (het probleem is er al een dag),

alle resets /schone installaties al gedaan! SW2 komen er niet bij, de een knipperend groen de ander oranje…. 

Denise van KPN

Posted on 13 Feb 2025, 19:18

@Bo_01 Heb je tijdens de schone installatie wel de SuperWifi een half uur bekabeld aangesloten gehad? Ze hebben namelijk even tijd nodig om alles te installeren.

Bo_01

Posted on 13 Feb 2025, 19:33

Geen half uur,.. maar hoelang weet ik niet precies,… lampje bleef groen dus dan moet het toch goed zijn? Ik heb dit helaas vaker moeten doen. Nu blijven ze beiden knipperen sinds de update, baal hier enorm van!!! De helft werkt niet meer, ben er nu al een halve dag mee bezig!

hoe kan kpn nu zomaar een update pushen!? Ik wil hier zelf toch in control in zijn of ik dit wil en wanneer?? 
Echt Waardeloos is dit.…

Denise van KPN

Posted on 13 Feb 2025, 20:19

Waarschijnlijk heb je ze dan toch niet lang genoeg bekabeld aangesloten gehad. Probeer het nog eens en dan wel echt een half uur wachten.

Bo_01

Posted on 13 Feb 2025, 20:24

Gedaan, doet het even… en dan ineens,… groene lampje weer ah knipperen…. en nee, staat niet ver vh modem (stond voorheen nog een stuk verder dan nu).

Denise van KPN

Posted on 13 Feb 2025, 21:34

Kijk ook eens hiernaar:

Rood lampje of groen knipperend lampje

1. Maak de SuperWifi stroomloos.
  2. Sluit hem rechtstreeks bekabeld aan op je modem
  3. Zet hem weer aan en wacht ongeveer 15 minuten.
    De SuperWifi zal achter elkaar eerst groen knipperen, dan blauw knipperen en vervolgens eindigen met continu groen.
  4. Zodra hij continu groen brand, koppel de SuperWifi los van je modem en zet hem terug op de plek waar hij stond.

Rood lampje of groen knipperend lampje en de stappen hierboven hielpen niet

1. Is de SuperWifi bekabeld aangesloten op je modem? Haal dan de kabel uit de SuperWifi
  2. Druk 10-12 seconden op het resetknopje achterop de SuperWifi tot hij 5x rood knippert
  3. De SuperWifi start nu opnieuw op en zal groen gaan knipperen. Zet dan de Superwifi uit met de aan/uitknop
  4. Sluit de SuperWifi (weer) rechtstreeks bekabeld aan op je modem.
  5. Zet hem weer aan en wacht ongeveer 5 minuten
    De SuperWifi zal achter elkaar eerst groen knipperen, paars branden, groen knipperen, dan blauw knipperen en vervolgens eindigen met continu groen
  6. Hierna is de SuperWifi weer werkzaam en kan, als je dat wilt, weer losgemaakt worden van het modem om ergens anders in huis neergezet te worden

Bo_01

Posted on 13 Feb 2025, 22:07

Een update/aanvulling…

ik heb er voor nu 1 groen.

Maarr, wanneer ik hier een Lan kabel in druk, begint het groen te knipperen, en stort alles in! Internet tv verdwijnt ook (zit op dezelfde switch) en lampje sw2 wordt en blijft oranje!

verschillende utp kabels en poorten gebruikt, maar het  is dan gewoon klaar!? Dit kan toch allemaal niet goed zijn, je kunt me toch niet blijven bestoken met aan en uit oplossingen en basis handleidingen!? (Goed bedoeld uiteraard), maar ben hier nog steeds mee bezig en ben er zo f.. %#$£ klaar mee! 

Bo_01

Posted on 13 Feb 2025, 22:19

Nog een update,

wanneer ik de 2e sw2 ruim een half uur aan het modem heb gehangen, koppel ik deze los… en wat gebeurt er? De modem die eindelijk op groen stond begint te knipperen? 

had dit eventueel anders gemoeten? Hoefde nooit maar ik vraag het maar even... 

BruisTablet

Posted on 13 Feb 2025, 22:39

KPN werkt met de volgende geautomatiseerde logica:

Indien Modem (bv v10, v12) is voorzien van de nieuwe software  dan zullen alle SW2 types ook getracht worden om te worden voorzien van de nieuwe software. 

Indien dit lukt dan is het controlemiddel via de extenders knop op de modem login pagina. (hier hoeft niet voor te worden ingelogd). Elke extender voorzien van de nieuwe software zal hier moeten verschijnen met een eigen icoon en naam. Zo niet dan draait deze nog op de oude software en werkt niet meer samen.

Er rest dan de mogelijkheid van forceren. Dit betekent aansluiten direct op het modem middels ethernetkabel. Resetknop op de SW2 ingedrukt houden totdat deze 5 maal rood knippert en dan dan geruime tijd laten ratelen voordat alles doorgevoerd is. Als het werkt dan verschijnt deze dus bij het eerder genoemde overzicht.

De hiervoor beschreven logica staat niet aan voor de SW1 omdat men hier recent met dit type begonnen is. Dus alle SW1 types die in een nachtelijk update niet zijn meegekomen zullen door KPN op afstand alsnog moeten worden aangestuurd. Ook voor SW1 geldt geen nieuwe software is geen samenwerking meer met de rest. Feit dat de SW1 nog wel groen ledje geeft indien aangesloten via ethernet is omdat dit de verbinding aangeeft van het ethernet  maar niet de status van samenwerking met de andere apparaten.

Bo_01

Posted on 13 Feb 2025, 23:23

Dank voor je reactie..

Ik reset de sw2 (tot paarse led brandt)

koppel de sw2 aan het modem

ik zie vervolgense in ‘t netwerk overzicht de sw2 (nu deze is aangesloten).

wanneer ik deze er afhaal (ik val in herhaling)

koppel ik de sw2 af en zet deze neer waar deze hoort. Start deze op en wordt groen na verloop van tijd. (Soms)

dan doe ik hetzelfde met de andere sw2 , dan begint gelijk die andere groen te knipperen.

Daarna werken beide sw2’s niet meer. Blijven knipperen. 
ook gemeld, koppel een lan kabel aan de sw2 voor betere wifi, stort het helemaal in!

oranje lamp brandt…..

Bo_01

Posted on 14 Feb 2025, 13:36

Dag 2 van deze Soap!!!

weer Kpn gebeld, superwifi’s krijg ik niet tegelijk werkend!

dan moet u een nieuw modem halen. Ik deze gelijk in de winkel gehaald, want de helft van ons huishouden doet het niet meer!

modem aangesloten , alles weer opnieuw ingesteld, sw2 aangesloten op modem, na verloop van tijd volledig groen, neergezet op waar  deze hoort. Duurde vrij lang voor een groen constante led (tussendoor zelfs nog wps gedaan) en ineens was deze groen!

Komt ie: 2 e aangesloten, bekabeld naar modem.

1e blijft nog aan….. en toen gebeurde precies waar ik bang voor was, wanneer je de 2e uitzet gaat de eerste knipperen!!!!!! En ben ik weer naar 1,5 dag frustratie, niets wat werkt terug bij af!!

KPN hoe gaat dit opgelost worden?? 
ik heb geen sw2 om aan een kabel te hangen gekocht, voor de update werkte dit gewoon!

Bo_01

Posted on 14 Feb 2025, 13:59

En mijn aanname klopt inmiddels.

wanneer er één sw2 aan het modem gekoppeld zit, blijven ze beide op groen.

wanneer ik de sw2 van het modem afhaal of uitzet, gaat die andere gelijk groen knipperen, alsof hij deze als hub ziet ipv de modem.

Dit was niet voor de update

Arjan van KPN

Posted on 14 Feb 2025, 14:05

Vervelend dat je er zoveel tijd aan kwijt bent ​@Bo_01, dat besteed je liever anders kan ik mij zo voorstellen. Heb je ook de tip van ​@BruisTablet geprobeerd en de SuperWifi 2 punten een reset gegeven? Ik lees wel dat je ze bekabeld hebt aangesloten, maar niets over een reset. 

En kun je ook controleren of de SuperWifi 2 punten in het overzicht te zien zijn (na de reset) op de inlogpagina van je modem? Hoe je dat checkt lees je in het openingsbericht van dit topic onder ‘inlogpagina van je modem’. 

Bo_01

Posted on 14 Feb 2025, 14:52

Dag Arjen,

vervelend is een understatement! 

ik heb ook gedaan wat bruistablet vermeld heeft, zelfs het laten ‘ratelen’ de hele nacht laten ratelen

maar wat ik al herhaaldelijk zeg, ze doen het afzonderlijk van elkaar, zolang er maar 1 aan het modem vast zit. Als je die uitzet knippert de ander weer.

ze zijn we zichtbaar in het netwerkoverzicht.

ook trouwens als ze knipperen gek genoeg

nu met kon helpdesk bezig om weer alles te resetten, alle kabels eruit want ze vermoeden een ip conflict! Wat mij sterk lijkt nu ik een nieuw modem heb… maar ik volg keurig de instructies.

Bo_01

Posted on 14 Feb 2025, 18:20

Laatste update en bijna 2 dagen verder.…

na de update zijn blijkbaar de SW2 punten defect geraakt.

Na eerst een nieuw modem in de winkel te hebben gehaald, kon ik weer na een paar uur tests en resets terug naar de winkel om nieuwe SW2 punten op te halen. 
De sw2 bleken te conflicteren met elkaar vreemd genoeg.

nu ziet het menu er ook anders uit voor de SW2.

iedereen dank vh meedenken en meelezem…

een zeer gefrustreerde gebruiker die na 2 dgn weer alles kan optuigen 😩

Erwin van KPN

Posted on 14 Feb 2025, 18:42

Dat is allemaal behoorlijk omslachtig geweest, ​@Bo_01 . Excuses namens KPN voor de chaos.   Als ik moet gokken denk ik dat je ‘oude’ firmware op je box12 had en nieuwe firmware op de SW2's. En toen snapten ze elkaar niet meer. Dit is even puur speculeren aangezien ik de gegevens niet kan inzien.  Gelukkig heeft de winkel meegedacht en heb je nu alles (hopelijk) up and running. 

Bo_01

Posted on 14 Feb 2025, 19:49

Nee niet helemaal, want op de nieuwe box12 deden de sw2’s het ook niet. 
nieuwe sw2’s wellicht icm nieuw modem heeft het opgelost.

bij de winkel heb ik alleen de spullen opgehaald, 1e lijns heeft me goed geholpen zodat ik daar iig snel die hw  op kon halen (ere wie ere toekomt)

18 reacties

MarsBos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 16 februari 2025

Ik heb sinds de router update exact dezelfde problemen zoal Bo_01 hier beschrijft. Langdurig KPN aan de lijn gehad en alle stappen voor een schone start doorlopen met heel veel geduld en uren wachten. Elke keer opnieuw eindigen de 2 SW2 punten in snel groen knipperen. Bij toeval had ik voor de update een derde SW2 punt gekocht en die na de update geïnstalleerd. Dit veel nieuwere SW2 punt heeft geen problemen. Oftewel de router update heeft zorgt voor een conflict tussen de oude SW2 punten onderling en de router. Het viel de KPN medewerker op dat de twee oudere SW2 punten kortere Mac adressen hadden. Ik hoop dinsdag te horen of er nog een oplossing/workaround is of dat ik ze mag omruilen. Die van mijn vallen inmiddels buiten de garantie, maar ze zijn niet stuk. Ze deden het prima tot de update. 

Enne, bestaat digitale invaliditeit? Want zo voelt het wel als je Wifi het niet goed doet 🤔😄

Gr. Mars

MarsBos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 18 februari 2025
MarsBos schreef:

Ik heb sinds de router update exact dezelfde problemen zoal Bo_01 hier beschrijft. Langdurig KPN aan de lijn gehad en alle stappen voor een schone start doorlopen met heel veel geduld en uren wachten. Elke keer opnieuw eindigen de 2 SW2 punten in snel groen knipperen. Bij toeval had ik voor de update een derde SW2 punt gekocht en die na de update geïnstalleerd. Dit veel nieuwere SW2 punt heeft geen problemen. Oftewel de router update heeft zorgt voor een conflict tussen de oude SW2 punten onderling en de router. Het viel de KPN medewerker op dat de twee oudere SW2 punten kortere Mac adressen hadden. Ik hoop dinsdag te horen of er nog een oplossing/workaround is of dat ik ze mag omruilen. Die van mijn vallen inmiddels buiten de garantie, maar ze zijn niet stuk. Ze deden het prima tot de update. 

Enne, bestaat digitale invaliditeit? Want zo voelt het wel als je Wifi het niet goed doet 🤔😄

Gr. Mars

Vandaag uitsluitsel gekregen van KPN. De software update van de Box12 heeft landelijk voor problemen gezorgd met SuperWifi 2 punten. Er wordt gewerkt aan een nieuwe software update waarmee de problemen verholpen moeten worden en de, in mijn geval oudere, SuperWifi 2 punten weer moeten werken. Ik wacht af

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 18 februari 2025

@MarsBos bedankt voor het melden dat het om een algemene storing gaat, dan hoef ik even niet verder te zoeken aangezien alles afgelopen nacht ook is geüpdatet en de SW2 punten alleen maar problemen blijven geven ondanks de vele resets en spelen met instellingen. 

We wachten af, maar hoop wel dat het ooit stabiel gaat werken. Tot nu toe kost het wifi in leven houden thuis een hoop tijd en frustraties met alle KPN apparatuur. 

• Topper
  • 13 reacties
  • 21 februari 2025

Mijn twee oudere witte wifi versterkers heb ik bekabeld via een switch aan mijn modem hangen. Die werkten beide prima vóór de update van 19 februari. Nu branden ze beiden wel constant groen, maar ze geven géén wifi door. Hoe lost kpn dit op?

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 22 februari 2025
Monrisque schreef:

Mijn twee oudere witte wifi versterkers heb ik bekabeld via een switch aan mijn modem hangen. Die werkten beide prima vóór de update van 19 februari. Nu branden ze beiden wel constant groen, maar ze geven géén wifi door. Hoe lost kpn dit op?

Een van mijn op dit moment kapotte wifipunten zit ook met een switch aan het modem en ook die lijkt niets door te geven. Ik mag toch hopen dat hier snel een oplossing voor komt want alle hulpinstructies hebben niets uitgehaald.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27442 reacties
  • 26 februari 2025

Dit topic gaat over de zwarte superwifi 2.

@Minty ​@Monrisque   Graag dit topic (zie onder) even doornemen en, als de problemen blijven , maak dan een eigen topic aan zodat we dat kunnen analyseren.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 27 februari 2025

Hier ook Superwifi1 en problemen sinds de modem update.
Het is dus niet alleen superwifi2 met problemen.

En gezien de vele verschillende meldingen denk ik dat het geen toevalstreffers zijn.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27442 reacties
  • 6 maart 2025

@MieRo  Ik zie dat je een eigen topic hiervoor hebt aangemaakt. Als de problemen aanhouden of blijven raad ik je aan om dat in je eigen topic te vermelden. Zodat we daar verder kunnen analyseren, 

• Helper
  • 28 reacties
  • 11 maart 2025

Afgelopen nacht de update gehad, modem V12 (vorige maand nieuw gekregen en geïnstalleerd door kpn monteur, hij had ook alle wifi versterkers opnieuw aangesloten).

1 wifi versterker is groen, 2 andere paars. De wifi versterkers die paars zijn, is de ene bekabeld, de andere niet. 

Ik krijg ze niet aan de gang.

En ik heb vorige maand, voordat ik de V12 kreeg, al minstens 20 uur de dingen gedaan, die ik nu schijnbaar weer moet gaan doen.

Geen zin meer in, ik kan mijn tijd wel beter gebruiken.

Tips voor een snelle oplossing?

Met snel bedoel ik, binnen een uur alles werkend, niet weer wachten, vloeken, wachten, nog bozer worden 

• Topper
  • 24 reacties
  • 11 maart 2025

Ja, deze adviezen krijg ik ook.

een schone installatie noemen ze het, alsof ik iets vies heb gemaakt.

het wordt tijd dat kpn zich verantwoordelijk gaat voelen voor het functioneren , ook na een update.

ipv de klant opzadelen met zulke langdurige klussen, ik mag wel haast een vrije dag nemen…

Ik vind dit een onacceptabele reactie van een bedrijf als KPN

mvg

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27442 reacties
  • 12 maart 2025
AliceE schreef:

Afgelopen nacht de update gehad, modem V12 (vorige maand nieuw gekregen en geïnstalleerd door kpn monteur, hij had ook alle wifi versterkers opnieuw aangesloten).

1 wifi versterker is groen, 2 andere paars. De wifi versterkers die paars zijn, is de ene bekabeld, de andere niet. 

Ik krijg ze niet aan de gang.

En ik heb vorige maand, voordat ik de V12 kreeg, al minstens 20 uur de dingen gedaan, die ik nu schijnbaar weer moet gaan doen.

Geen zin meer in, ik kan mijn tijd wel beter gebruiken.

Tips voor een snelle oplossing?

Met snel bedoel ik, binnen een uur alles werkend, niet weer wachten, vloeken, wachten, nog bozer worden 

Sluit de SW2 aan met een kabel en doe een reset.  Wacht minimaal een half uur en herhaal de procedure met de andere SW2. 

Daarna zou alles weer als vanouds moeten werken. Zo niet. Maak een eigen topic aan of plan een terugbel afspraak:

Contact en klantenservice | KPN

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 12 maart 2025

Hier ook sinds de update problemen met SW 2. Ik heb ze wel (3 stuks) groen gekregen maar er verbind niets met de SW 2. Kortom, ze staan/hangen voor Jan met de kleine ding. 

Iemand schreef dat KPN aan een nieuwe update werkt. Heeft iemand een idee of KPN dit gaat communiceren met ons? 

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 13 maart 2025

Ik heb sinds de router update exact dezelfde problemen zoal Bo_01 hier beschrijft, ook alles geprobeerd maar niets veranderd,  ik heb de super wifi de zwarte uitvoering.  Alles loopt hier nu traag. Ook mijn eufy camera's  die verbonden zijn op de super wifi punten.  Hoe kan het dat een update zo'n chaos veroorzaakt over de gehele breedte.  Ik verwacht snel een antwoord van KPN welke verantwoordelijk is voor dit probleem.  Voorheen werkte het gewoon en het kost je bijna 2 dagen dat je hier mee bezig bent zonder resultaat.  Dus KPN kom met een oplossing of draai de laatse update terug.

MarsBos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 19 maart 2025

Na een nieuwe software update afgelopen week werkt bij mij alles weer als vanouds.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 19 maart 2025

Nieuwe software update?....ik heb geen aankondiging gezien. 

Of die moet nog komen maar dat lijkt mij sterk. 

Was die aankondiging dan per email?

Gr Rob 

MarsBos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 19 maart 2025

@Rob Cribber Ik kreeg een sms op de dag van de update. De update draaide 's nachts en dit keer zonder problemen.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 19 maart 2025

Oké, duidelijk ik heb alleen maar de aankondiging gehad dat het er in de nacht een update zou plaatsvinden, daarna waren alle wifi punten van slag.

Weet jij wat dan het versie nummer is van de laatste update voor je wifi punten?

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 20 maart 2025

Bij mij doen ze het weer. Ik kwam gisteravond thuis en mijn 3 extenders brandden rood. Uitgezet en weer aan en ze werken. 

Reageer