Skip to main content
Beantwoord

SuperWifi en Box 12; hoe stel ik alles optimaal in?

• 20 maart 2025
  • 4 reacties
  • 163 keer bekeken

Ik logde eerst altijd in via het IP adres van het modem maar na de onlangse upgrade lukt dat niet meer (is opgelost nu via mijn modem inlog) 
nu zie ik een veranderd menu structuur en ook extra knoppen in het Wifi deel  (Wifi signaal)
daar kan ik bv Wifi op extenders aanlaten aanvinken en onderaan Wifi5 profiel en wifi 6 profiel 
geen idee wat ik daar mee moet maar misschien kunnen jullie mij adviseren wat te doen in mijn situatie?
ik heb de volgende installatie 
Modem V12 
3x witte ronde superWifi van KPN  

hoe zou ik nu het modem optimaal moeten instellen ?

in het oude menu kon je op een grafische (wifi) netwerkplaat zien hoe je netwerk eruit zag 
is dat uit de nieuwe software verdwenen ?

veel vragen van een techneut maar niet op dit gebied 

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@websurfer ,

Check dan nog wat zaken om te controleren. Ik weet niet wat je allemaal precies doorlopen hebt dus het kan zijn dat ik in herhaling val: 

• Check in het modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.
  • Als je in de webinterface van het modem naar het Thuisnetwerkoverzicht gaat, klik dan op een SuperWifi en ga naar het tabje WiFi-Radio. Pas deze aan naar deze instellingen, als het punt op dit moment niet zo ingesteld is: 
  • Sluit het SuperWifi punt dat nu niet goed meedraait rechtstreeks bekabeld aan op je modem. Werkt hij dan wel?

Meer informatie: 

Bekijk origineel
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

4 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38602 reacties
  • Antwoord
  • 20 maart 2025

Hallo ​@websurfer ,

Check dan nog wat zaken om te controleren. Ik weet niet wat je allemaal precies doorlopen hebt dus het kan zijn dat ik in herhaling val: 

• Check in het modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.
  • Als je in de webinterface van het modem naar het Thuisnetwerkoverzicht gaat, klik dan op een SuperWifi en ga naar het tabje WiFi-Radio. Pas deze aan naar deze instellingen, als het punt op dit moment niet zo ingesteld is: 
  • Sluit het SuperWifi punt dat nu niet goed meedraait rechtstreeks bekabeld aan op je modem. Werkt hij dan wel?

Meer informatie: 

• Auteur
  • Helper
  • 44 reacties
  • 20 maart 2025

Hallo “Noordzee” 
ik heb bij  Wifiradio de instellingen conform jouw suggestie gemaakt 
ik zie nu (en eerder) de volgende topologie staan 

Ik begrijp echter niet dat de 3e super wifi nu SW1 heet en anders lijkt te zijn gekoppeld ?

alle drie doen het goed verder dus dat is vreemd 
ik had dus eigenlijk geen probleem maar weet niet hoe en of ik de volgende instellingen moet aanpassen of volledig negeren welke op Wifinetwerk-Wifi signaal scherm staan 
 “Wifi op extenders aanlaten” aanvinken of niet ?
 Wifi 5 profiel en Wifi 6 profiel knoppen  Afblijven of 1 van 2 op toepassen drukken ?

alvast bedankt !

Michael

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38602 reacties
  • 20 maart 2025

@websurfer 

Als alles nu goed werkt, dan zou ikzelf het zo laten.

Maar ik denk dat ​@Marlon92 nog wel iets kan roepen als reactie op jouw twee laatste vragen: 

websurfer schreef:

“Wifi op extenders aanlaten” aanvinken of niet ?
 Wifi 5 profiel en Wifi 6 profiel knoppen  Afblijven of 1 van 2 op toepassen drukken ?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator
  • 2562 reacties
  • 21 maart 2025

Hoi ​@websurfer. Je bent over naar de nieuwe KPN Software voor op je SuperWifi versterkers en je modem. Dat is alleen maar voordelig, want nu zit je voor de komende jaren gebeiteld wat betreft betrouwbaarheid en veiligheid van je verbinding. 

Met de witte SuperWifi versterkers kan het wel belangrijk zijn dat de Wifi instellingen overeen komen tussen de versterkers en de Experia Box, maar dat heb je al getackeld met behulp van ​@Noordzee. Als je dat nog eens bij langs wil lopen of als je merkt dat je Wifi minder gaat presteren, pak dan dit kennisbankartikel er bij. 

Verder raad ik je aan om de switch bij Wifisignaal niet om te zetten. Daarmee zet je namelijk de Wifi op je modem uit en daarna kun je dan aanvinken of je de ‘Wifi op extenders aan wilt laten’. Dit is alleen handig als je modem ergens staat waar geen Wifi nodig is of als je juist een SuperWifi punt bijna bovenop je modem hebt staan. Je verliest er dus een Wifi punt mee als je deze switch omzet. 

En ik zou ook nu verder ook niet zitten aan Wifi-5 profiel of Wifi-6 profiel. Als al je apparaten in huis nu een verbinding kunnen maken, dan lekker zo laten. Je zou kunnen overwegen Wifi-5 profiel te kiezen als bijvoorbeeld een oudere laptop of printer geen contact meer kan maken. 

Het lijkt er verder op dat de versterker die SW1 heet in je Topologie via de versterker is verbonden die eindigt op 5DED. Deze is dus niet rechtstreeks verbonden met je modem, maar dat is helemaal niet erg. 

Als je nog meer vragen hebt of nog meer verduidelijking wil, laat het dan maar weten!