Skip to main content
Beantwoord

Wifi valt weg na update met KPN Box 12 en witte SuperWifi

• 10 maart 2025
  • 13 reacties
  • 205 keer bekeken

Goedemorgen

Ik heb sinds een paar weken de klacht dat de wifi wegvalt en geluid van tv soms enkele seconden hapert

Alles getest en harde resets gedaan, op zowel de 12 box en de superwifi (3 witte) punten

In huis doet wifi het wel, met de 6 in het wifi logo(kan dit rechtstreeks van de 12 box komen?), maar in schuur en tuinkamer niks.

Alle wifipunten zijn bedraad.

Nu zag ik gisteren al soortgelijke berichten hier op het forum, dus ik ben benieuwd wat kpn voor oplossing heeft aangezien de update dit alles veroorzaakt heeft en dat deze blijkbaar niet uitgevoerd moest worden voor gebruikers met de kpn superwifi type 1 

Beste antwoord door Leon211273

Hallo Noordzee,

Alles zo gezet zoals je zei, maar helaas geen resultaat.

Dus ik ga maar weer bellen met kpn en kijken of er andere oplossing is want word er met de dag ongelukkiger van, ook haperingen in tv en geluid wat dan wegvalt.

De vraag van Maja om alles rechtstreeks te doen op de router is niet eens mogelijk omdat de kabel vanuit schuur gesplitst is en deze zijn getest op werking en vanuit de switch gaat ie dan naar alle andere punten.

Bedankt allen voor het meedenken

Bekijk origineel

13 reacties

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14788 reacties
  • 11 maart 2025

Hi ​@Leon211273, wat jammer dat de update bij jou voor zoveel problemen zorgt 😕

Wat doen de lampjes van je 3 wifipunten? In welke kleur branden ze? 

Je geeft aan dat ze bekabeld aan zijn gesloten, is dat met een rechtstreekse kabel of loopt dit wellicht nog via een switch, router of wellicht een draadloze verbindingsset die via je stroomnetwerk gaat? 

Zou je eens kunnen controleren of al je SuperWifi punten wel over de nieuwe software beschikken?

Hoe herken je of een SuperWifi over is naar SAH?

Open de webinterface van het modem. In het midden, onder de afbeelding van het modem, zit de netwerkknop. Klik daarop. Alle SuperWifi die je in die pop-up ziet, zijn over naar SAH. Je kunt het ook zien na inloggen in het modem door in het Thuisnetwerkoverzicht te kijken. Klik daar een SuperWifi aan en dan zie je in het tabblad ‘Apparaat info’ ook welke softwareversie erop zit.

• 386 reacties
  • 11 maart 2025

“We updaten de SuperWifi 1 naar de nieuwste software: KPN Software. Dit doen we eerst nog alleen bij SuperWifi 1 die verbonden zijn met een Box 12.”
Bron: SuperWifi 1: Update naar SW1.C.24.13.06

Het is dus juist wel de bedoeling dat gebruikers met een Box12 en Superwifi 1 deze update krijgen. Nadeel is dat het momenteel meer problemen geeft dan oplost.

Als de diw7022 gebruikt word om tv te kijken via een wifi verbinding dan word dit alleen ondersteund via de box12 en/of Superwifi 2 punten en niet via Superwifi 1 punten.

Het lijkt nodig te zijn om de wifi instellingen van de box 12 gelijk te maken aan de Superwifi 1 punten. Anders word er niet gewisseld tussen de verschillende wifi punten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 15 maart 2025

Hallo Maja

Sorry voor late reactie maar ik kom niet in mijn router en ben beetje voorzichtig met alles resetten ivm alles steeds opnieuw te moeten installeren 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 15 maart 2025

Zojuist in router en zie alle 3 de superwifi punten maar bij 2 ervan zie ik rode stippellijnen naar de zogenoemde verbonden apparaten

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14788 reacties
  • 17 maart 2025
Leon211273 schreef:

Sorry voor late reactie maar ik kom niet in mijn router en ben beetje voorzichtig met alles resetten ivm alles steeds opnieuw te moeten installeren 

Geen probleem, ik snap dat ook wel, alles opnieuw installeren is nooit prettig!

Leon211273 schreef:

Zojuist in router en zie alle 3 de superwifi punten maar bij 2 ervan zie ik rode stippellijnen naar de zogenoemde verbonden apparaten

Ok duidelijk, zou je me nu nog kunnen vertellen hoe het zit met de rest?

Maja van KPN schreef:

Wat doen de lampjes van je 3 wifipunten? In welke kleur branden ze? 

Je geeft aan dat ze bekabeld aan zijn gesloten, is dat met een rechtstreekse kabel of loopt dit wellicht nog via een switch, router of wellicht een draadloze verbindingsset die via je stroomnetwerk gaat? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 17 maart 2025

De lampjes branden groen en er zit bij 2 van de wifi punten een switch voor, om meerdere utp kabels te kunnen voeden zoals laadpaal kpn tv en zonnepanelen, maar dit werkte allemaal perfect tot de update eind februari.

Tv geluid valt ook regelmatig weg...superittitant om zo tv te kijken.

Ik was altijd echt tevreden met kpn...maar op dit moment vind ik het allemaal niet zo goed meer, en zeker als je ziet wat een werk je er aan hebt om.al je aparatuur weer aangemeld te krijgen na al die goedbedoelde adviezen als je belt voor storing/klacht

Ze willen je alleen maar alles laten resetten...maar dat heeft geen enkele nut gehad.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14788 reacties
  • 19 maart 2025

Jammer dat je door al dit gedoe niet meer zo tevreden bent ​@Leon211273, maar ik snap het wel. Het werkt allemaal niet meer zo lekker en je hebt er tot nu toe ondanks al jouw moeite ook nog geen oplossing voor 😕

Zou je om te testen of het een verschil maakt, toch kunnen kijken wat er gebeurt als je de SuperWifi's rechtstreeks op het modem aansluit? En dus niet meer op de switch? 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36645 reacties
  • 20 maart 2025

@Leon211273 

Probeer dit eens:

• Check in het modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.
  • Als je in de webinterface van het modem naar het Thuisnetwerkoverzicht gaat, klik dan op een SuperWifi en ga naar het tabje WiFi-Radio. Pas deze aan naar deze instellingen, als het punt op dit moment niet zo ingesteld is: 
  •  

Meer informatie: 

Latere aanvulling:

In dit topic staan meer tips om jouw WiFi te verbeteren: 

Werkt het dan nog steeds niet? Volg dan de instructie van moderator Erik: 

Erik van KPN schreef:

Ja, SuperWifi 1 kan wifiproblemen geven na de update. Hier zijn verschillende oorzaken voor. En voor een groot deel van de problemen hebben we gewoon oplossingen.

Als dat niet zo is, dan kun je het beste contact opnemen met onze telefonische collega's. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je terug op een moment dat jou uitkomt. De collega die je spreekt zal met jou nogmaals de boel even doorlopen. Mocht dat niet tot resultaat leiden kan er een melding worden aangemaakt voor de achterliggende afdeling. Die nemen dan weer contact met je op voor verdere afhandeling. En die verdere afhandeling kan betekenen dat je SuperWifi 1 vervangen worden door SuperWifi 2. Maar dat is geen garantie

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • Antwoord
  • 26 maart 2025

Hallo Noordzee,

Alles zo gezet zoals je zei, maar helaas geen resultaat.

Dus ik ga maar weer bellen met kpn en kijken of er andere oplossing is want word er met de dag ongelukkiger van, ook haperingen in tv en geluid wat dan wegvalt.

De vraag van Maja om alles rechtstreeks te doen op de router is niet eens mogelijk omdat de kabel vanuit schuur gesplitst is en deze zijn getest op werking en vanuit de switch gaat ie dan naar alle andere punten.

Bedankt allen voor het meedenken

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36645 reacties
  • 27 maart 2025

@Leon211273 

Heeft het contact met de klantenservice nog geholpen? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 28 maart 2025

Hallo Noordzee

Nee helaas, hij ziet het wifi netwerk wel...en verbind..maar gooit telefoon dr ook zo weer vanaf

Dus uiteindelijk niks geholpen...vrees echt dat de geplande update van Kpn het hier onwerkbaar gemaakt heeft met de superwifi punten

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 28 maart 2025

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 28 maart 2025

Bij mij zijn die klachten exact het zelfde en alle wifi punten zijn bekabeld...dus daar zou het niet aan moeten liggen