Skip to main content
Beantwoord

WiFi-verlies op Android telefoons na modemupdate, laptops werken wel goed

• 26 februari 2025
  • 11 reacties
  • 244 keer bekeken

Sinds onze laatste modemupdate (nacht van 24 op 25 feb) hebben wij wifi problemen.
Onze laptops werken prima (1 bekabeld, dus geen wifi gedoe, perfect snel internet, 2 via wifi).

Onze telefoons (beiden Android) verliezen wifi signaal zodra we ons door het huis bewegen (verdieping naar boven of naar beneden).
Modem (box12) staat op verdieping 0, evenals de 1e (bekabelde) superwifi1

2e superwifi1 staat op de 1e verdieping, 3e superwifi1 staat op de 2e verdieping.

Dus senario: ik ga van de zolder naar de woonkamer, telefoon verliest de wifi verbinding. Wifi op de tel even uit en weer aanzetten, en alles weer OK.
Vervolgens terug naar zolder, zelfde ritueel. Wifi verbinding onderbroken, even uitzetten op de tel, en weer aan… en weer verbinding… tot ik weer naar beneden ga.

Alles is al eens gereset, maar omdat de wifi laptops (1 op de 1e en 1 op de 2e verdieping) wel gewoon werken lijkt het me niet dat de hardware het probleem is?

Beste antwoord door Alexandra van KPN

Hi ​@MieRo, allereerst een tip voor minder goede wifi via SuperWifi na een update. Laat alle apparatuur eens herstarten. Oftewel, stekker van zowel het modem als je SuperWifi's uit het stopcontact voor 30 seconden, en laat ze daarna opnieuw opstarten. Dat klinkt misschien heel standaard, maar het helpt vaak goed, zeker na een update.

Heb je alles opnieuw opgestart, maar werkt het nog niet goed, kijk dan eens goed naar de afstand tussen je modem en je SuperWifi. Zijn ze draadloos verbonden, experimenteer dan eens met waar je SuperWifi staat. Zet ze eens dichterbij je modem en probeer uit of dat verschil maakt. Een grote afstand tussen modem en SuperWifi kan voor een minder goede wifi verbinding zorgen. 

Het kan ook helpen om je SuperWifi een schone installatie te geven.

Kom je er niet uit of helpen deze tips niet ​@Tronar, maak dan een eigen topic aan. Op die manier kunnen we iedereen het beste op weg helpen. Leg dan in je topic ook zo uitgebreid mogelijk uit wat je ervaart, wat je al hebt geprobeerd en welke apparatuur je gebruikt.

Bekijk origineel

11 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 27 februari 2025

Ondertussen ben ik erachter dat de telefoons wel verbonden blijven met wifi, maar dat de wifi geen internet verbinding houdt bij het verplaatsen binnen het huis.
Wifi op de telefoons even uitzetten en weer aan lijkt het te resetten.

Ergens gaat er dus iets mis. Mis ik iets?

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 1 maart 2025

Goed omschreven. Wij ervaren exact hetzelfde probleem. Laptops met Windows werken prima over wifi. 2 android telefoons hebben regelmatig problemen terwijl de verbinding met wifi in orde is. Precies begonnen na de laatste modem update. Na het resetten van de modem lijkt het allemaal even te werken en na een korte tijd beginnen de problemen opnieuw. Heel frustrerend dit.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@MieRo, allereerst een tip voor minder goede wifi via SuperWifi na een update. Laat alle apparatuur eens herstarten. Oftewel, stekker van zowel het modem als je SuperWifi's uit het stopcontact voor 30 seconden, en laat ze daarna opnieuw opstarten. Dat klinkt misschien heel standaard, maar het helpt vaak goed, zeker na een update.

Heb je alles opnieuw opgestart, maar werkt het nog niet goed, kijk dan eens goed naar de afstand tussen je modem en je SuperWifi. Zijn ze draadloos verbonden, experimenteer dan eens met waar je SuperWifi staat. Zet ze eens dichterbij je modem en probeer uit of dat verschil maakt. Een grote afstand tussen modem en SuperWifi kan voor een minder goede wifi verbinding zorgen. 

Het kan ook helpen om je SuperWifi een schone installatie te geven.

Kom je er niet uit of helpen deze tips niet ​@Tronar, maak dan een eigen topic aan. Op die manier kunnen we iedereen het beste op weg helpen. Leg dan in je topic ook zo uitgebreid mogelijk uit wat je ervaart, wat je al hebt geprobeerd en welke apparatuur je gebruikt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 17 maart 2025

@Alexandra van KPN  ja, een schone installatie is gedaan, x3. Dus letterlijk 3x ruim 2.5 uur zonder internet gezeten, uiteindelijk zonder resultaat. Dus bijna een werkdag zonder internet vanwege een update waar ik niet om gevraagd heb.

Ik zie termen als  WPA 2 vs WPA 3, uitzetten IPv6, “experimenteer met een hogere waarde” qua bandbreedte, etc.
Ik heb qua connectiviteit 1 ding nodig, stabiel internet van een betrouwbare partij. Experimenteren past daar in mijn ogen niet bij.
In eerste instantie voelde ik me echt dom dat ik het niet werkend kreeg, maar gezien de hoeveelheid topics en “oplossingen” ben ik toch een beetje gerustgesteld dat het wellicht toch niet helemaal aan mijn onkunde ligt.

Uiteindelijk heb ik het opgegeven. Ik heb een nood-netwerkkabel opgeofferd en daar een superwifi 1 punt op aangesloten. Nu heb ik dus de modem als wifi punt beneden en 1 bekabeld superwifi 1 punt boven.
Gelukkig werkt dit wel, maar dit is natuurlijk geen oplossing voor het probleem, eerder om het probleem heen werken. Ik heb nu dus voor de werk laptop geen netwerkkabel over mocht de wifi wegvallen.

@Tronar ik heb je privé bericht gelezen, zoals je ziet, ik heb het dus opgegeven.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hè wat jammer om te lezen ​@MieRo.Mocht je toch nog een poging willen doen, ik deel hieronder een paar tips. Je kunt daarnaast ook een belafspraak maken voor hulp hierbij, als je er niet uit komt. 

Goed dat je de schone installatie geprobeerd hebt, voor de zekerheid, ons advies is om het SuperWifi punt tijdelijk met een kabel aan te sluiten na de reset, 30 minuten de tijd te geven en dan te verplaatsen.

Verder:

Check in het modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.

Meer informatie over hoe je dit doet lees je in dit topic:

Check of het wifi op 80Mhz staat en niet op 40, door een bug zet wordt die daar soms op gezet.  

Daarnaast nog deze  tip: het wordt aangeraden om te zorgen dat modem en wifipunten dezelfde wifi instellingen hebben. Anders kan dit voor gekke dingen zorgen. 

Het gaat om de WPA instelling die ik eerder noemde, daarnaast gaat het om de wifistandaard: de b,g,n,ac, ax etc waardes. In het screenshot hierboven zie je waar je dit bij de SuperWifi inziet en aanpast. Belangrijk is om te kijken waar je SuperWifi op staat, en dan dezelfde waardes instellen bij de Box 12, en eventuele SW2 die aanwezig zijn.

Voor het modem zelf doe je dit door in het linkermenu te gaan naar Wifinetwerk en dan het tabblad Wifisignaal

Voor een SW (1 of 2) doe je dit (in het modem) door in het linkermenu te gaan naar Thuisnetwerkoverzicht, klik op een SW en ga naar het tabje WiFi-Radio.

• Topper
  • 11 reacties
  • 21 maart 2025

Ik heb hetzelfde probleem met de telefoons. TV, Soundbar en andere apparaten hebben er geen last van.

Nu heb ik de 5 GHZ bandbreedte in het modem  van 160  naar 80 gezet, gelijk aan de SuperWIFI punten. Andere instellingen staan gelijk.

Afwachten maar weer.

• Topper
  • 11 reacties
  • 21 maart 2025
Tronar schreef:

Goed omschreven. Wij ervaren exact hetzelfde probleem. Laptops met Windows werken prima over wifi. 2 android telefoons hebben regelmatig problemen terwijl de verbinding met wifi in orde is. Precies begonnen na de laatste modem update. Na het resetten van de modem lijkt het allemaal even te werken en na een korte tijd beginnen de problemen opnieuw. Heel frustrerend dit.

Ik heb hetzelfde probleem, nu maar weer een instelling veranderd en afwachten.

• Helper
  • 39 reacties
  • 21 maart 2025

Voor oplossing problemen super wifi 1 (de witte), zie:

• Topper
  • 11 reacties
  • 21 maart 2025
Begtie schreef:

Voor oplossing problemen super wifi 1 (de witte), zie:

Okay, ik heb twee witte en mogelijk verklaart dat mijn WIFI problemen.

• Topper
  • 11 reacties
  • 21 maart 2025

pff.

Wijziging heeft niet geholpen.

Nu de 5GHZ WIFI standaard van a, n, ac, ax naar a ,n, ac  gezet. (in het modem)

afwachten maar weer.

• Topper
  • 11 reacties
  • 21 maart 2025

Ook niet geholpen. 

Ik geef het op, een paar keer een schone installatie gedaan. Instellingen aangepast, niets helpt.

Maandag de Klantenservice maar bellen.

Reageer