Skip to main content
Vraag

Wifi werkt niet meer goed op Superwifi 1 en Box12 sinds de update

• 13 maart 2025
  • 24 reacties
  • 130 keer bekeken

Ook hier na de update veel ellende.

ik kom er net achter dat extra WiFi automatisch aanstaat als je het vinkje bij zichtbaar niet uitzet ook al staat extra WiFi uit volgens de gui.

zowel bij 2,4 als 5 G.

heb nu wifi 6 uitgezet en ga afwachten of het nu wel stabiel wordt.(ook in modem b,g,n en a,n, ac gekozen)

SW1 kan WiFi 6 sowieso niet aan.

ben benieuwd.

24 reacties

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 13 maart 2025

Vreemd dat KPN niet echt reageert ondanks zoveel klachten.

Ik heb wel het vermoeden dat er op de achtergrond wat gebeurt want ik zie wel veranderingen in de weergave in de GUI, maar dat kan toeval zijn.

Het zou fijn zijn als KPN onvolkomenheden gewoon meldt zodat wij niet eindeloos hoeven te experimenteren.

• 3034 reacties
  • 13 maart 2025
Leen59 schreef:

Vreemd dat KPN niet echt reageert ondanks zoveel klachten.

Waarom is dat vreemd? Heb je een vraag gesteld dan? Sowieso heb je dit topic vanacht 2 uur geplaatst. Je denkt toch niet dat er midden in de nacht KPN medewerkers klaar zitten om op jouw topic te reageren? 

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 13 maart 2025

Ik bedoel dat ik het vreemd vind dat KPN geen algemene reactie geeft op al deze klachten.

Zeg gewoon “we zien deze problemen en er wordt aan gewerkt “ bijvoorbeeld.

Zo simpel kan het zijn toch?

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 13 maart 2025
Leen59 schreef:

Ook hier na de update veel ellende.

ik kom er net achter dat extra WiFi automatisch aanstaat als je het vinkje bij zichtbaar niet uitzet ook al staat extra WiFi uit volgens de gui.

zowel bij 2,4 als 5 G.

heb nu wifi 6 uitgezet en ga afwachten of het nu wel stabiel wordt.(ook in modem b,g,n en a,n, ac gekozen)

SW1 kan WiFi 6 sowieso niet aan.

ben benieuwd.

Helaas nog steeds instabiel 

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

@Leen59 je bent helaas niet de enige, er komen best wat meldingen tevoorschijn van anderen die deze problemen ook ervaren. Volgens mij is de Extra WiFi bug eens eerder benoemd en dacht mij te herinneren dat je hiervoor het aan moest zetten, een tijdje wachten en dan weer uit moest zetten. Echter doe ik dat uit m’n hoofd en durf mij daar niet op te pinnen. 

Wat betreft stabiliteit, valt soms de SW1 uit? Wordt de verbinding verbroken? Of begint ‘t modem te herstarten oid? En wat heb je inmiddels geprobeerd om het werkend te krijgen?
Mogelijk obv de symptomen dat andere topics opheldering kunnen bieden of een KPN medewerker het herkend met mogelijke instructie wat je moet doen.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 13 maart 2025

Hi Dave,

ik heb het hele forum doorgespit en alle voorgestelde opties geprobeerd, zonder resultaat dus.

Ik lees ook nergens iets wat wel zou werken.

Lijkt toch een dingetje in de update te zijn.

Jammer dat KPN hier niets over zegt.

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3
Leen59 schreef:

Hi Dave,

ik heb het hele forum doorgespit en alle voorgestelde opties geprobeerd, zonder resultaat dus.

Ik lees ook nergens iets wat wel zou werken.

Lijkt toch een dingetje in de update te zijn.

Jammer dat KPN hier niets over zegt.

Het is ook inderdaad jammer, maar ik heb wel het idee dat de laatste 2 weken ze meer resultaten aan het verzamelen zijn en hopelijk wat oplossingen kunnen bieden.

En wat betreft de fouten die jij ervaart? Kun je die omschrijven? Mogelijk kan er dan worden gekeken (eventueel iemand in hetzelfde scenario) of er een tijdelijke oplossing is zodat het iig weer werkbaar wordt. 

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 13 maart 2025

Na een schone installatie werkt het Max 2 dagen, daarna verliezen de draadloze SW1 de verbinding met elkaar.

Er staan er 3 draadloos achter elkaar op minder dan 4 meter, wel in verschillende ruimtes.

voor de update nooit problemen gehad.

ben nu al een paar weken elke keer een paar uur in de weer geweest om alle tips en tricks te proberen, helaas zonder succes.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 13 maart 2025

btw, KPNbox12b

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3
Leen59 schreef:

Na een schone installatie werkt het Max 2 dagen, daarna verliezen de draadloze SW1 de verbinding met elkaar.

Er staan er 3 draadloos achter elkaar op minder dan 4 meter, wel in verschillende ruimtes.

voor de update nooit problemen gehad.

ben nu al een paar weken elke keer een paar uur in de weer geweest om alle tips en tricks te proberen, helaas zonder succes.

Valt het dan ook op dat één of meerdere SuperWiFi punten dan begint te knipperen? Of zelfs uit gaat? Of blijven ze allemaal wel solide groen?

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 14 maart 2025

Soms rood soms zelfs uit

wordt dan ook in de GUI rood of grijs 

na herstart van SW punt komt hij weer in de lucht 

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 14 maart 2025

Maar ik zit nog even het forum te doorzoeken en kom toch wel erg veel soortgelijke problemen tegen,

zal geen toeval zijn toch?

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 14 maart 2025

Het is ook niet dat de verbinding slecht zou zijn.

op alle SW1 1G up en down, dus perfect zou je zeggen.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 14 maart 2025

nu weer de ideale situatie 

maar soms springt logeerkamer of kantoor spontaan naar het modem of verdwijnt gewoon zonder duidelijke reden.

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

Ahhh ik zie inderdaad de constructie, het lastige hieraan is dat ze aan elkaar zijn geschakeld. Mocht  dus “extra” ineens wegvallen, dan zal derest ook rood kunnen kleuren. Doet logeerkamer dat dan uiteraard ook kantoor. Is er eentje specifiek die vaak wegvalt? Anders zou je kunnen proberen of de slechts werkende in het kantoor kan worden gezet en kijken of derest stabiel blijft. Ik heb met een KPN SuperWiFi v1 een loop gehad dat deze elke 30seconde rood werd en ging herstarten, deze heb ik naar fabrieksinstellingen gezet, gewacht tot deze een paars lampje gaf, de stroom er 15min afgehouden en toen opnieuw toegevoegd. Tot zoverre doet hij het al twee weken stabiel. Het lijkt alsof de firmware upgrade sommige instellingen niet lekker over kon nemen en daarmee wat conflicten binnen de punten komen. Door helemaal van scratch te beginnen lijkt alsof het zichzelf hersteld. Hopelijk kom je erachter en krijg je het stabiel!

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 14 maart 2025

15 minuten zonder stroom heb ik nog niet geprobeerd, omwisselen wel.

als techneut zie ik die 15 minuten niet zo snel, maar het is het proberen waard.

wat blijft is dat alles voor de update prima werkte, dat geeft toch te denken.

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

In sommige gevallen kan een langere ontlading helpen bij hardwarefouten of het volledig resetten van verbindingen, zoals het legen van tijdelijke caches, het herstellen van DHCP-leases of het oplossen van minder voorkomende verbindingsproblemen. Al zou de reset dat grotendeels al moeten doen. Soms helpt het ook bij het ontladen van condensatoren, al lijkt me dat zelden echt nodig. Alsnog deed het bij mij de trick, ik had het ook ergens van het forum vandaan.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 14 maart 2025

Test is bezig 

je gaat het horen!

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Hi ​@Leen59! Fijn dat je al een hoop hulp hebt gehad van ​@Dave van Toer. 😁 Ik ben benieuwd naar de resultaten van de test. 

Wat de SuperWifi betreft, we zijn op de hoogte dat veel klanten problemen hebben met de SuperWifi 1 punten na de update. We hebben nog geen algemene reactie omdat het niet bij iedereen misgaat en ook niet alle standaard oplossingen helpen bij degenen die wel problemen hebben. 
Geen concreet issue en dus geen concrete oplossing nog, is de samenvatting. Daarom pakken we voor nu alles individueel op, zetten signalen door en hopelijk krijgen we zo duidelijk waarom en waar dit misgaat. Zo is de oplossing hopelijk ook snel gevonden.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 14 maart 2025

In ieder geval een duidelijke reactie van KPN, niet dat hiermee het probleem nu opgelost is maar ik blijf maar hopen.

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3
Leen59 schreef:

In ieder geval een duidelijke reactie van KPN, niet dat hiermee het probleem nu opgelost is maar ik blijf maar hopen.

@Leen59 is het sinds de test wel stabiel gebleven tot nu?

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 14 maart 2025

Nee, SW’s maken een paar keer per dag opnieuw verbinding maar komen tot nu toe wel goed terug 

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3
Leen59 schreef:

Nee, SW’s maken een paar keer per dag opnieuw verbinding maar komen tot nu toe wel goed terug 

Hopelijk is dit omdat ze onderling nog proberen de beste verdeling te vinden en dit tijdelijk is, wat soms het geval is bij mesh AP’s als ze nieuw zijn/fabrieksreset hebben gehad. Als ze terugkomen zijn ze dan wel solide groen? Geen oranje?

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 14 maart 2025

Groen idd en met 1G verbinding up en down.

ik laat alles een paar dagen met rust en blijf het volgen.

Reageer