Skip to main content
Vraag

Draadloze SuperWifi zenden ineens via ander kanaal uit dan de bedraad aangesloten punten

• March 16, 2026
  • 5 reacties
  • 17 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+3

Ik heb dus Sw2 punten 2 bekabeld en 3 draadloos.

Als de verbinding onderling goed is dan werkt het, maar wat gebeurd er steeds na een dag of 8?

Ik zal  het maar zeer simplistisch opschrijven:   Na een dag of 8 gaan de draadloze sw2 punten communiceren met de bedraade sw2 punten ( ze gaan blauw / paars ) oplichten .

Als ze elkaar nog steeds lief vinden dan blijft alle instellingen zoals het was, maar vaak krijgen ze onderling “ruzie”   , met als gevolg dat de braade punten op bijvoorbeeld kanaal 100 zitten en de draadloze op kanaal 36 en 52 terecht komen ( 5GHz).

Dit heeft weer als het gevolg dat apparatuur welke via de wifi moeten communiceren totaal de weg kwijt raken en of geen verbinding meer hebben of zeer trage verbinding.

Wordt dat nog steeds opgelost met toekomstige firmware versie?? ( in de gene welke is terug getrokken was dat probleem volgens mij verholpen.

Verder ik kan helaas niet alle sw2 punten bedraad aansluiten, maar mag ik de sw2 punten welke nu nog draadloos zijn ook aansluiten via kpn powerlijn adapters??

5 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 16, 2026

Beste ​@ivo46 je kunt de SW#2 punten oom onderling bekabeld aansluiten omdat ze 2LAN-poorten hebben, ze hoeven dus niet per stuk rechtstreeks aan de modem.

Als je de DVS1200 van KPN bedoelt, moet het theoretisch kunnen werken, maar hoge snelheden behaal je er niet mee.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 16, 2026

Beste ​@ivo46 je kunt de SW#2 punten oom onderling bekabeld aansluiten omdat ze 2LAN-poorten hebben, ze hoeven dus niet per stuk rechtstreeks aan de modem.

Als je de DVS1200 van KPN bedoelt, moet het theoretisch kunnen werken, maar hoge snelheden behaal je er niet mee.

Onderling via utp aansluiten dat klopt, maar dat is niet te doen , een staat bijv in de schuur en andere helemaal op zolder.

En ja snelheid zal inboeten ja dat klopt.

Hopen maar dat met nieuwe firmware het probleem wordt opgelost, want dat zou het volgens de changeloge in de teruggetrokken versie al gebeurd zijn.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 16, 2026

Maar dit bijvoorbeeld: FRITZ!Powerline 1220 Set | Powerline | Koop nu!

snelheid is meer dan snel genoeg, als ik dan er drie heb, koppeling modem  en dan in schuur en zolder dan zijn de sw2 punten daar ook bedraad

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 16, 2026

Welk merk powerline je ook neemt, je blijft afhankelijk van de kwaliteit van je stroomnetwerk thuis.

De nieuwe powerline specificatie is G.hn versus HomePlug AV2.

Zie onderstaande link voor uitleg.

Bij G.hn doet de aardedraad ook mee ​@ivo46 , dus sneller en stabieler dan het oude powerlinesysteem.

https://www.devolo.nl/nl/technologieen/ghn

Er zijn o.a., meerdere merken die nu G,hn ondersteunen. Ziggo bijvoorbeeld deed dat altijd al met hun homeplugs, Devolo en TP-Link nu ook 

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 16, 2026

Mooi en wat is hierin het advies van KPN zelf?