Skip to main content
Vraag

Geen wifi in bijgebouw ondanks meerdere SuperWifi punten

• July 29, 2026
  • 13 reacties
  • 185 keer bekeken

Beste KPN,

Ik hoop dat iemand met mij mee kan denken.

Ik heb twee KPN SuperWifi-punten:

• Eén staat bij het modem onder de trap.
  • Het tweede staat op een muurtje in de keuken.

In de keuken gebruik ik wifi onder andere voor mijn Thermomix, dus dat punt wil ik liever niet verplaatsen.

Mijn hobbyruimte is een vrijstaand bijgebouw op ongeveer 15 meter van de woning. Daar is alleen een stopcontact aanwezig. In deze ruimte heb ik vrijwel geen wifi-bereik.

Daarnaast is het wifi-bereik op de slaapkamer ook niet optimaal; daar heb ik meestal maar twee wifi-streepjes.

Mijn vragen zijn:

• Kunnen jullie op afstand controleren of mijn SuperWifi-punten op de juiste plaats staan?
  • Zou een derde KPN SuperWifi de beste oplossing zijn?
  • Of adviseren jullie een andere oplossing?

Ik hoor graag jullie advies.

Alvast hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,

Mariëlle de Rooij

13 reacties

Cappuccino2
Helper
Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • July 29, 2026

Waar ik zelf het beste bereik mee heb is de Wifi punten zoveel mogelijk centraal in elke ruimte te plaatsen met vrij zicht op de hele ruimte en zo hoog mogelijk plaatsen zodat de verdieping erboven ook bereik heeft met inachtneming dat er zo weinig mogelijk obstakels zijn tussen de Wifi punten onderling en het modem en de afstanden onderling niet hoger dan ongeveer tussen de 5-7 meter maximaal, je zei dat de afstand 15 meter is naar het bijgebouw gemeten vanaf de woning, dus dat betekent dat de afstand tussen dichtstbijzijnde wifi punt en bijgebouw minimaal 20 meter is, en dan hebben we het nog niet eens over de obstakels ertussen, dan hou je inderdaad geen enkel signaal over, hoe ik het zou doen is een internet kabel trekken naar het bijgebouw (in een pijp) en daar een extra wifi punt plaatsen die indien mogelijk rechtstreeks aangesloten is op het modem, dan ben je gegarandeerd van een stabiel en sterk signaal in het bijgebouw. Overigens kun je met een Wifi analyzer app zelf overal in huis het Wifi signaal meten en aan de hand daarvan de meest ideale plek voor het Wifi punt bepalen. 

Bedankt voor uw reactie.

Een internetkabel trekken naar het bijgebouw is voor mij helaas niet eenvoudig. Er is daar alleen een stopcontact aanwezig.

Mijn huidige situatie is dat ik twee KPN SuperWifi-punten heb. Eén staat bij het modem onder de trap en één in de keuken. Op de slaapkamer heb ik meestal maar twee wifi-streepjes en in het vrijstaande hobbygebouw, op ongeveer 15 meter van de woning, heb ik vrijwel geen bereik.

Zou een derde KPN SuperWifi in mijn situatie nog een oplossing kunnen zijn, of is de afstand daarvoor te groot? En kunnen jullie op basis van mijn modem en SuperWifi-punten zien of de huidige plaatsing optimaal is?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ik hoor ook graag of een KPN-moderator kan meekijken naar mijn situatie en mijn SuperWifi-verbinding op afstand kan beoordelen.

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 29, 2026

Een internetkabel trekken naar het bijgebouw is voor mij helaas niet eenvoudig. Er is daar alleen een stopcontact aanwezig.

Als je een goede elektriciteitsverbinding/groep hebt naar het bijgebouw kan een Powerline WiFi verbinding mogelijk een praktische oplossing zijn.
Maar velen hier willen daar niets (meer) van weten tegenwoordig. 😏

Zie wat topic/links daarover voor ideeën/mogelijkheden:
Hoe kan ik het wifi signaal op het balkon achter gelaagd glas verbeteren? 

Is er bij Kpn al een oplossing voor WiFi op een balkon achter gelaagd glas?

Bv via een powerlan? En sluit kpn deze aan?

“Powerlan”, Powerline kan zeker een mogelijke oplossing zijn om je netwerk/wifi signaal naar buiten/tuin/schuur te krijgen als Wifi niet toereikend is en een kabelverbinding lastig/niet mogelijk is.

Maar dan moet je dus wel een overdekte stroomaansluiting hebben tegen regen/weersinvloeden.

Zie bijvoorbeeld topic:

Beter WiFi-bereik in de tuin, werkt een extra SuperWifi 2 punt? (Powerline) 

Powerline wordt hier en op andere forums altijd tot vervelens toe “afgebrand” maar zelf gebruik/plaats ik het vaak als handige aanvulling op lastige plekken voor een netwerk/Wifi verbinding. 

En je kan het ook proberen voor minimale kosten via MP/kringloop etc. 🙂 
Deze hangt bijvoorbeeld bij een KPN kennis in de schuur als aanvullend AP op zijn super Wifi's:

Ziggo Powerline

Bedankt voor uw reactie.

Dat klinkt interessant. Ik weet alleen niet of mijn hobbyruimte op dezelfde stroomgroep of elektrische installatie is aangesloten als de woning.

Is er een manier om dat eenvoudig te controleren?

Werkt een powerline-oplossing ook goed als de hobbyruimte ongeveer 15 meter van de woning ligt?

Ik hoor daarnaast ook graag de mening van een KPN-moderator. Is een derde KPN SuperWifi of een powerline-oplossing in mijn situatie de beste keuze?

JanD
Wijsgeer
  • July 29, 2026

Beste ​@Mariellederooij je schrijft steeds dat je een versterker bij de modem hebt staan bij de trap.

Waarom is dat? Je modem, welk merk en type? zendt zelf al wifi uit en dan kun  je binnen een straal van ongeveer 5 meter maxinaal  de versterker ergens draadloos of bekabeld in huis plaatsen.

De andere versterker plaats je ook op een afstand binnen een straal van ongeveer maximaal 5 meter op een andere gewenste plek.

Op een afstand van 15 meter werkt er geen versterker meer draadloos.

Dan kun je inderdaad een powerline met ingebouwde wifi gebruiken van Devolo of TP_Link bijvoorbeeld.

Loop gewoon eens door het huis met je mobiel en daarop geïnstalleeerd een wifi analyzer.

Als je dan op een plek komt waar de wifi zwak begint te worden kun je daar een versterker plaatsen.

Succes.

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 29, 2026

Dat klinkt interessant. Ik weet alleen niet of mijn hobbyruimte op dezelfde stroomgroep of elektrische installatie is aangesloten als de woning.

Is er een manier om dat eenvoudig te controleren?

Werkt een powerline-oplossing ook goed als de hobbyruimte ongeveer 15 meter van de woning ligt?

Eenzelfde stroomgroep is zeker niet noodzakelijk voor het gebruik van Powerline maar is wel altijd gunstiger/optimaler voor (mogelijk) betere prestaties.
Je zal het wel kunnen nagaan/controleren in de meterkast en/of proefondervindelijk na wat/welke apparaten op een groep zitten?
Zelf let ik daar zelf eigenlijk nooit zo op bij het gebruik/plaatsen.
15 meter is voor Powerline echt niet veel om te overbruggen,  maar daarbij komt natuurlijk ook nog hoe verder je elektra bekabeling loopt en waar je de modules kan plaatsen.
Zelf heb ik hier naast mijn bekabelde/WiFi en soms tijdelijke Powerline's ook een permanente Powerline verbinding naar de buren lopen via de oude KPN/Devolo DVS-650’s 😉
DVS-1200's en andere merken Powerline's heb ik ook (in overvloed via kringloop/kofferbakmarkt enz) maar de DVS-650 werkte toch iets beter in die situatie.
(Ik heb voorkeur voor die (oude) DVS apparaten maar het werkt goed genoeg in dat specifieke geval)

Zie hier ook nog wat recente links/opmerkingen wat betreft Powerline:
ProviderForum:  Hoe krijg ik vanuit 2e etage het beste een WIFI punt in het soutterain?

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 30, 2026

@Mariellederooij 

Welke SuperWifi's heb je eigenlijk?
Bij SuperWifi 1 is het bereik namelijk fors teruggebracht door uitschakelen van de 2,4GHz "backhaul”.
SuperWifi 2 heeft dat nog wel wat ik zo lees? 🤔

SuperWifi punt werkt ineens niet meer (garage)

In de oude firmware werkt die backhaul met zowel 2,4GHz als 5 GHz. Na de update heeft de backhaul géén 2,4GHz meer en kan alleen nog maar 5 GHz gebruiken.

Een 5GHz netwerk heeft een hogere snelheid, maar kan minder lange afstanden overbruggen. Een 2,4GHz netwerk heeft een lagere maximale snelheid, maar kan wel die grotere afstanden aan.

Dit betekent dat, na de update, de SuperWifi 1 punten snel kunnen communiceren, maar wel over minder grote afstanden.

Nog even edit/herstel:

(Ik heb voorkeur voor die (oude) DVS apparaten maar het werkt goed genoeg in dat specifieke geval)

Dit moet zijn:
Ik heb geen voorkeur voor die (oude) DVS apparaten maar het werkt goed genoeg in dat specifieke geval

Bedankt voor je reactie en de duidelijke uitleg! Ik heb inderdaad de KPN SuperWifi 2 (de witte ronde uitvoering) in combinatie met een Box 12. Ik heb inmiddels meerdere SuperWifi-punten, maar mijn hobbyruimte is een vrijstaand gebouw en daar blijft de wifi helaas erg slecht. Daarom heb ik besloten om een Powerline-set te bestellen om te kijken of ik via het elektriciteitsnet een stabiele verbinding kan krijgen. Zodra ik alles heb aangesloten, zal ik hier laten weten of dat de oplossing is. Bedankt voor het meedenken!

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 30, 2026

Daarom heb ik besloten om een Powerline-set te bestellen om te kijken of ik via het elektriciteitsnet een stabiele verbinding kan krijgen. Zodra ik alles heb aangesloten, zal ik hier laten weten of dat de oplossing is. Bedankt voor het meedenken!

Welke Powerline heb je besteld?
Laat maar weten als je aanwijzingen/tips nodig hebt met aansluiten/configureren.

Bedankt voor het aanbod! Ik heb de TP-Link TL-WPA7617 KIT (AV1000) besteld. Omdat alle LAN-poorten van mijn KPN Box 12 al bezet zijn, heb ik er ook een TP-Link TL-SG105 5-poorts Gigabit switch bij besteld. Zodra alles binnen is ga ik het aansluiten. Mocht ik ergens tegenaan lopen, dan kom ik graag op je aanbod terug. Ik laat hier ook weten of het in mijn vrijstaande hobbyruimte de oplossing is.

Even een terugkoppeling. Bedankt allemaal voor het meedenken en de tips! In eerste instantie leek de KPN SuperWifi ook niet te werken. Hij maakte geen verbinding, waardoor ik dacht dat het niet ging lukken. Daarom heb ik nog een TP-Link powerline-set geprobeerd, maar die bleek in mijn situatie met een vrijstaande hobbyruimte ook geen oplossing. Uiteindelijk heb ik de KPN SuperWifi opnieuw geplaatst en even geduld gehad. Daarna maakte hij alsnog verbinding (groen lampje) en nu heb ik in de hobbyruimte een uitstekende wifi-verbinding met volle ontvangst en goed internet. Het probleem is dus gelukkig opgelost. Nogmaals bedankt voor alle hulp! 😊

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • August 1, 2026

Mooi dat het nu is opgelost zonder extra apparaten. 🙂