Skip to main content
Beantwoord

Hoe maak ik SuperWifi 2 de master naast mijn Experia Box V10?

• April 17, 2026
  • 15 reacties
  • 98 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Mijn installatie is Experiabox v10,  een master superwifi 1.0, twee slave superwifi 1.0 en een slave superwifi 2.0.  De master is de hoofd superwifi naast de Experiabox.

Nu wil ik de superwifi 2.0 de master maken naast de Experiabox. Hoe kan ik dat doen?

Beste antwoord door joey92

Maar waar staat dan een up to date handleiding?

• Klopt heb je inderdaad gelijk in. op de site staat inderdaad nog een handleiding van de Superwifi 2.0 waarin staat dat de eerste altijd met een vaste kabel moet. dit hoeft dus niet meer. Wellicht dat een van de Moderators dit kan oppakken om dit aan te passen? Overigens als je de Stap voor Stap ondersteuning volgt, wordt het wel gewoon goed uitgelegd.

Vraag: ondersteunen deze KPN software versies ook Wifi 6 (802.11ax)?

• in jou geval ondersteund alleen de Super wifi 2.0 de wifi6 standaard. de Super wifi 1.0 en de V10 hebben deze hardware niet aan boord en ondersteunen alleen wifi5.

Vraag: nu kan ik SuperWifi 1.0 en SuperWifi 2.0 mixen, maar is dat verstandig?

• klopt je kunt deze gewoon door elkaar heen gebruiken. als je ze draadloos gebruikt maakt het niet zo veel uit in welke opstellingen je deze gebruikt.

Vraag: Als ik alleen SuperWifi 2.0 heb, is het dan verstandig om de wifi op de Experia v10 box uit te zetten? Maar die v10 modem is toch ook de master? Hoe zet ik dei wifi uit?

• je kunt de wifi van de V10 uitzetten door in te loggen in het modem via het IP 192.168.2.254. hierin kun je onder het kopje “wifi netwerk” je wifi uitzetten. hier volgt dat een pop-up met de vraag of je alleen de wifi van de V10 uit wilt zetten, of ook de wifi op de versterkers uit wilt zetten. hierbij zul je de super wifi dus wel altijd met een vaste kabel moeten aansluiten aangezien de V10 dan geen wifi meer uitzend. De V10 blijft wel ten alle tijde de Master. eventuele instellingen veranderen zullen dus via de V10 moeten.

hopelijk heb je hier wat aan ​@Aart5 

15 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 18, 2026

Het advies is om een SuperWifi 2.0 punt de master te maken.

Alle SuperWifi punten losgekoppeld en alleen de zwarte SuperWifi 2.0 bekabeld aangesloten.

Na opstarten brandt het lampje continue groen.

Daarna de 3 SuperWifi 1.0 punten gereset en opnieuw aangesloten. Alle lampjes branden groen.
(Kennelijk hoef ik de witte V10 modem niet te resetten.)

Alles lijkt te werken, maar de oude SuperWifi 1.0 master zie ik niet in MijnKPN bij apparaten!

Wat gaat er fout??
Moet ik de V10 modem toch Herstellen met de knop of resetten met een paperclip?

Hoe zie ik in MijnKPN welke de master is?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • April 18, 2026

@Aart5 

welke software versie staat er op jou V10 modem?

ik heb namelijk het vermoeden dat jou Superwifi 1.0 punten niet mee draaien met de laatste software versie.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 18, 2026

@Aart5 

welke software versie staat er op jou V10 modem?

ik heb namelijk het vermoeden dat jou Superwifi 1.0 punten niet mee draaien met de laatste software versie.

Software versie is V10.C.25.08.15

ZTE modem

Cappuccino2
Helper
Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • April 18, 2026

Er is inmiddels al een vernieuwde versie 

• April 18, 2026

De V10.C.25.08.15 betekend dat deze over is naar de KPN Software.
Controleer of de SuperWifi 1 punten software begint met SW1.C. (KPN software) of V1.00. (oude software) hebben.
Controleer of het SuperWifi 2 punt software begint met SW2.C. (KPN software) of v3.00. (oude software) heeft.
Om de router (v10) en al de punten samen te laten werken als 1 wifi netwerk is het nodig dat ze dezelfde software gebruiken.
Stel de SW2 in op wifi5 omdat de v10 en de SW1 geen wifi6 ondersteunen. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 18, 2026

De V10 blijft onder alle omstandigheden de master.

Zelf heb ik de V10 met de nieuwste firmware en de SW#2 met de nieuwste firmware.

De SW#2 bekabeld aangesloten aan de V10 en de wifi op de V10 uitgeschakeld omdat ik uitsluitend met wifi6ax wil werken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 18, 2026

De KPN Experia Box V10 heeft een herstelknop aan de voorkant voor een soft reset.
Het is meer dan een herstart en volgens de beschrijving van de herstelknop worden dan de instellingen bewaard (bij een paperclip harde rest naar fabrieksinstellingen is dat niet het geval).

Heeft het zin om de herstelknop te gebruiken?

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 18, 2026

De KPN Experia Box V10 heeft een herstelknop aan de voorkant voor een soft reset.
Het is meer dan een herstart en volgens de beschrijving van de herstelknop worden dan de instellingen bewaard (bij een paperclip harde rest naar fabrieksinstellingen is dat niet het geval).

Heeft het zin om de herstelknop te gebruiken?

Alleen als de V10 op de een of andere manier vreemd reageert, is het daarna opgelost, klaar.

Niet opgelost, alsnog een fabrieks-reset uitvoeren.

Welke methode je ook kiest, wifinaam en wachtwoord wordt altijd bewaard c.q. teruggezet vanuit de KPN servers.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 18, 2026

De V10.C.25.08.15 betekend dat deze over is naar de KPN Software.
Controleer of de SuperWifi 1 punten software begint met SW1.C. (KPN software) of V1.00. (oude software) hebben.
Controleer of het SuperWifi 2 punt software begint met SW2.C. (KPN software) of v3.00. (oude software) heeft.
Om de router (v10) en al de punten samen te laten werken als 1 wifi netwerk is het nodig dat ze dezelfde software gebruiken.
Stel de SW2 in op wifi5 omdat de v10 en de SW1 geen wifi6 ondersteunen. 

Alle Superwifi 1.0 en 2.0 punten hebben de nieuwste software.
De Expiria box heeft nog V10.C.25.08.15. Momenteel wordt V10.C.26.02.06 uitgerold volgens de berichten.

De superwifi 2.0 kan wifi 5 en wifi 6 door elkaar gebruiken. De oudere superwifi 1.0 kan alleen wifi 5.
Daarom is de master superwifi 2.0 zodat ook wifi 6 ondersteund wordt.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 18, 2026

Wat ik al eerder schreef, een modem/router blijft altijd de master en de wifipunten altijd slave. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 18, 2026

Wat ik al eerder schreef, een modem/router blijft altijd de master en de wifipunten altijd slave. 

Bij KPN Experia v10a, Box 12 en Box 14 is de modem de master.

Maar bij KPN Experia v10 is het eerst bekabelde SuperWifi punt de master.
Dat kom omdat de Experia box v10 de mesh-technologie niet ondersteunt.
Bij aansluiten van een SuperWifi punt wordt de wifi van de modem automatisch uitgezet.

Ik heb een KPN Experia v10 dus het eerst bekabelde SuperWifi punt is de master.
Als dat een witte SuperWifi 1.0 is, dan kan het netwerk alleen Wifi 5 aan.

De aanleiding van mijn vragen is dat ik de master over heb gezet naar een SuperWifi 2.0 punt.
Dan ondersteunt mijn netwerk dus Wifi 5 EN Wifi 6 die door elkaar gebruik kunnen worden.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • April 18, 2026

@Aart5 

nee dit is met de huidige firmware versie van de V10 niet meer het geval.

tegenwoordig is het modem ten alle tijde de Master in het mesh systeem, ongeacht welk type modem je hebt.

het is dus ook niet meer nodig om een wifi punt direct naast het modem te hebben, dit gaat mekaar alleen maar in de weg zitten omdat ze allebei wifi uitzenden.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 18, 2026

@Aart5 

nee dit is met de huidige firmware versie van de V10 niet meer het geval.

tegenwoordig is het modem ten alle tijde de Master in het mesh systeem, ongeacht welk type modem je hebt.

het is dus ook niet meer nodig om een wifi punt direct naast het modem te hebben, dit gaat mekaar alleen maar in de weg zitten omdat ze allebei wifi uitzenden.

Dank je wel!!! Ik begrijp dat ik nogal achterloop met mijn informatie.
In mijn handleiding staat dat de v10 niet kan meedoen in de mesh, dat is dus achterhaald.

Je praat over nieuwe KPN Software/firmware die op v10 ook mesh ondersteunt.
Dit zijn de software versies van mijn hardware:
     Experia Box v10  software versie V10.C.25.08.15
     SuperWifi 1.0  software versie SW1.C.25.14.02
     SuperWifi 2.0  software versie SW2.C.25.05.08
Ik begrijp dat dit allemaal de nieuwe KPN Software is die op alle hardware gebruikt wordt.

Vraag: ondersteunen deze KPN software versies ook Wifi 6 (802.11ax)?

Vraag: nu kan ik SuperWifi 1.0 en SuperWifi 2.0 mixen, maar is dat verstandig?

Vraag: Als ik alleen SuperWifi 2.0 heb, is het dan verstandig om de wifi op de Experia v10 box uit te zetten? Maar die v10 modem is toch ook de master? Hoe zet ik dei wifi uit?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • April 18, 2026

• Klopt heb je inderdaad gelijk in. op de site staat inderdaad nog een handleiding van de Superwifi 2.0 waarin staat dat de eerste altijd met een vaste kabel moet. dit hoeft dus niet meer. Wellicht dat een van de Moderators dit kan oppakken om dit aan te passen? Overigens als je de Stap voor Stap ondersteuning volgt, wordt het wel gewoon goed uitgelegd.

Vraag: ondersteunen deze KPN software versies ook Wifi 6 (802.11ax)?

• in jou geval ondersteund alleen de Super wifi 2.0 de wifi6 standaard. de Super wifi 1.0 en de V10 hebben deze hardware niet aan boord en ondersteunen alleen wifi5.

Vraag: nu kan ik SuperWifi 1.0 en SuperWifi 2.0 mixen, maar is dat verstandig?

• klopt je kunt deze gewoon door elkaar heen gebruiken. als je ze draadloos gebruikt maakt het niet zo veel uit in welke opstellingen je deze gebruikt.

• je kunt de wifi van de V10 uitzetten door in te loggen in het modem via het IP 192.168.2.254. hierin kun je onder het kopje “wifi netwerk” je wifi uitzetten. hier volgt dat een pop-up met de vraag of je alleen de wifi van de V10 uit wilt zetten, of ook de wifi op de versterkers uit wilt zetten. hierbij zul je de super wifi dus wel altijd met een vaste kabel moeten aansluiten aangezien de V10 dan geen wifi meer uitzend. De V10 blijft wel ten alle tijde de Master. eventuele instellingen veranderen zullen dus via de V10 moeten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 18, 2026

Zeer zeker!! Hartelijk dank voor de uitgebreide en relevante informatie, dat is super.