Skip to main content
Vraag

Hoe moet ik mijn witte SuperWifi-punten installeren?

• July 13, 2026
  • 9 reacties
  • 88 keer bekeken

Ik heb witte KPN superwifi aangeschaft. De installatiehulp helpt me al een eind op weg, maar ik heb nog wat vragen.

Stap 1 is: Sluit je SuperWifi punt aan bij het modem met een ethernetkabel.

Mijn modem staat in de meterkast (gesloten kast). Ik heb wel een router los in de woonkamer staan. En de box voor interactieve TV staat ook los in de woonkamer.

Maar ik neem aan dat hier de modem in de meterkast bedoeld wordt?

1. Zet ik dit eerste wifipunt (bekabeld aangesloten) dan ook in mijn dichte meterkast neer?
  2. kan de superwifi ook op de router worden aangesloten of moet het echt op de modem?
  3. Of moet ik een kabel trekken van het modem in de meterkast naar de woonkamer en het superwifi punt daar (bekabeld) neerzetten, naast de router? Ik heb al wel een kabel getrokken door de muur heen van de modem naar de router, want de router is ook bekabeld aangesloten. Moet ik dan het gat groter maken in de muur en een tweede kabel trekken? Of kan dit anders, bijvoorbeeld door het superwifi punt in de meterkast te zetten? Of de kabel te gebruiken die al naar de router gaat en al door de muur getrokken is? (maar de router heeft ook een kabel nodig)

Wat is de beste en liefst ook handigste oplossing?

9 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 13, 2026

Hallo ​@Loekarin ,

Je hoeft de WiFi-punten slechts tijdelijk direct op het modem in je meterkast aan te sluiten.

Nadat het SuperWifi punt geïnstalleerd is kun je deze loshalen van je modem en hem elders in huis neerzetten. (Niet verder dan meestal een meter of vijf afhankelijk van jouw huis.) 

Hier staat een uitgebreide uitleg: 

Stap 1: Het eerste KPN SuperWifi punt aansluiten

SuperWifi punten kunnen draadloos gebruikt worden. Maar, voordat dit kan moeten deze tijdelijk bekabeld aangesloten worden op het KPN Modem voor installatie.

• Sluit de ethernetkabel met gele stekkers aan op een ethernetpoort van de SuperWifi.
  • Sluit de andere kant van de ethernetkabel aan op een willekeurige gele ethernetpoort van je KPN modem. Als je geen ethernetpoort meer vrij hebt dan kun je een switch bestellen
  • Plug de stroomadapter in de SuperWifi en steek de adapter in het stopcontact.
  • Zet het SuperWifi punt aan met de aan/uit knop.
  • Na ongeveer vijf minuten gaat onderaan de voorkant van het KPN SuperWifi punt een lampje groen branden. Laat de SuperWifi echter een half uur aangesloten voor je verder gaat.
  • Als het overnemen van de instellingen niet meteen de eerste keer goed gaat, voer dan een fabrieksreset uit van de SuperWifi en wacht tot de instellingen helemaal overgenomen zijn.
  • Nadat het SuperWifi punt geïnstalleerd is kun je deze loshalen van je modem en hem elders in huis neerzetten (zie stap 3).

en verder te lezen via de link hierboven…..

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Loekarin. Goed dat je hier je vraag komt stellen, want misschien komt hier toch wat meer achter weg dan gedacht. 

Je noemt namelijk het gebruik van een router in je netwerk. Dat bemoeilijkt wel het aansluiten en het correct functioneren van de witte SuperWifi punten. De SuperWifi punten kunnen namelijk alleen een mesh-netwerk vormen met de Experia Box (modem), wat natuurlijk ook al een router is. Ze dienen te worden aangestuurd vanuit de Experia Box, want ze kunnen niet zelfstandig opereren. Jouw router wil natuurlijk ook allerlei netwerkfuncties gaan uitoefenen en kunnen niet de de SuperWifi punten aansturen. Dus vandaar even mijn terughoudende reactie op deze situatie. 

Eigenlijk zou ik adviseren om de (eigen) router er tussenuit te halen en het eerste witte SuperWifi punten aansluiten op de bekabelde verbinding naar je woonkamer. Dan heb je daar een goede Wifi verbinding en dan kun je het tweede Wifi punt na de installatie ergens draadloos neerzetten. Tegelijk doet ook nog de Experia Box in de meterkast mee in het mesh-Wifinetwerk. Als je wel je eigen router wilt blijven gebruiken, dan kun je beter andere accesspoints aanschaffen die zelfstandig kunnen opereren. 

Wat betreft de installatie kun je de stappen volgen die ​@Noordzee hierboven aangeeft. Kom je er daar mee uit? En als je verder nog vragen hebt, stel ze dan gerust! Dan denken we verder met je mee. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 20, 2026

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb een Experia Box v10 en geen aparte router. Daarnaast zit er een kastje waar de glasvezelkabel de woning binnenkomt, in mijn meterkast. Ik dacht dat dat kastje al de modem was, en de Experia Box dan de router. Hoe noem je dat eerste kastje dan, waar de kabels van buiten het huis als eerste op binnenkomen?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 20, 2026

Vermoedelijk bedoel jij het NT. 

Aan het einde van de glasvezelkabel wordt een glasvezelpunt (FTU) gemaakt. Hier stopt het lichtsignaal dat door de glasvezel gaat. Op dat glasvezelpunt komt daarna een NT. Die zorgt ervoor dat het licht omgezet wordt in een digitaal signaal, waar je apparaten mee overweg kunnen.

bron: 

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 20, 2026

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb een Experia Box v10 en geen aparte router. Daarnaast zit er een kastje waar de glasvezelkabel de woning binnenkomt, in mijn meterkast. Ik dacht dat dat kastje al de modem was, en de Experia Box dan de router. Hoe noem je dat eerste kastje dan, waar de kabels van buiten het huis als eerste op binnenkomen?

Beste ​@Loekarin je hebt (gedeeltelijk) gelijk.

Bij een koperverbinding is de V10 zowel modem als router.

Bij een glasvezelverbinding is de glasvezelkast, simpel gezegd, de modem en is de V10 alleen nog de router.

Een router heb je nodig om meerdere apparaten tegelijk bekabeld aan te kunnen sluiten.

Stel dat je theoretisch maar 1 computer bekabeld gebruikt zou je die zonder de V10 op de glasvezelkast aan kunnen sluiten.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Aah, ik snap de verwarring. Eigenlijk zit jij goed met de terminologie ​@Loekarin, maar historisch gezien (door de koperverbinding) gebruiken we voor de Experia Box de term ‘modem’. Maar dan zit je wel goed met je netwerk :) 

Dan kun je de installatie gewoon doen in de woonkamer direct op de Experia Box. Dat gaat vast wel lukken. Controleer na de installatie nog welke firmware op de SuperWifi's staan. Want daarvan is wel afhankelijk of je er één bekabeld aangesloten moet laten op de V10 of dat je ze beide draadloos ergens neer kunt zetten. 

In de webinterface van de V10 kun je als het goed is de firmware terugvinden of anders via het IP-adres van de versterkers. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 20, 2026

ah, ja en ik noem de Experia Box dus inderdaad router en de glasvezelkast de modem.

Kun je de firmware van de superwifi's updaten, mocht dat nodig zijn? Zodat daar de meest recente firmware op draait, en (neem ik aan) ze beide draadloos kunnen?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Als ze nog op de v1.00.x firmware draaien, dan kun je ze niet updaten naar de KPN Software. Je kunt ze dan nog steeds gebruiken, maar niet in een mesh-netwerk met de Experia Box. Dat betekent dat dus één bekabeld aangesloten moet blijven en die Wifi versterker de master is waar je je Wifi-instellingen op beheert. De andere SuperWifi versterkers op dezelfde firmware kun je wel ergens draadloos neerzetten na installatie. 

• Nieuwkomer
  • July 21, 2026

Waarom lukt het updaten hier niet als je van deze firmware/versie bent? Wat is hier door KPN bepaald?

Was deze superwifi punt ooit bedoeld om binnen het mesh netwerk te opereren?