Skip to main content
Antwoord

Kan ik de SuperWifi zelfstandig gebruiken en niet als slave?

• June 4, 2025
  • 19 reacties
  • 253 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Heb 3x Superwifi2 en een Experia V10 modem.

Deze week hebben we een update van de modem gehad en nu staan de Superwifi punten als slave ingesteld. Dit is eigenlijk de situatie zoals ik het niet wil hebben. Ik wil de Superwifi punten ook zelfstandig van het modem gebruiken mocht ik van provider wisselen. De app KPN thuis werkt ook niet meer en in Mijn KPN kan ik op mijn telefoon of tablet niet instellingen zien en wijzigen. Kan dus ook niet meer rechtstreeks op de Superwifi2 inloggen zoals eerder.

Is er een mogelijkheid om de Superwifi los te koppelen van dee V10 en zelfstandig te gebruiken zoals voorheen?

Beste antwoord door Marlon92

Lees hier in dit topic even over de "Stand alone" modus. 

Daar staat wat de mogelijkheden zijn.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

19 reacties

• June 4, 2025

Heb je de MijnKPN app al geprobeerd? Deze vervangt de Thuis app. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 4, 2025

Ja dat heb ik geprobeerd , de Thuis app werkt niet meer en dan wordt ik doorverwezen naar MIJN KPN als ik dan naar  "mijn netwerk beheren" ga  zie ik alleen een QR code en daaronder 2 blanco velden waar een witte balk van links naar rechts blijft lopen.

Maar ik wil gewoon de Superwifi 2 loskoppelen van het V10 modem

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 4, 2025

Welke software heeft de v10 momenteel. Dat kun je al zien op het inlog scherm via http://mijnmodem.kpn.

Als je de SuperWiFi bij een andere provider had willen gebruiken ben je nu te laat. Ze hebben nu de nieuwe kpn software waarmee ze alleen met een kpn modem kunnen werken. 

Met de oude software kon het nog, al kregen ze bij een andere provider natuurlijk geen software updates. 

Het is net als de wifi pods van Ziggo. Die werken ook alleen bij Ziggo. 

Als je koopt bij je provider.…

Wat jij wilt kan niet. Het kpn modem is de master. Dat kan niet gewijzigd worden. 

Je kunt dit soort provider specifieke apparatuur altijd beter huren. 

Ziggo heeft hun wifi pods ook alleen te huur.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 4, 2025

sofwareversie V10C 25.04.05

Heb overigens wel de super wifipunten gekocht en niet gehuurd.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 4, 2025

Welke software heeft de v10 momenteel. Dat kun je al zien op het inlog scherm via http://mijnmodem.kpn.

Als je de SuperWiFi bij een andere provider had willen gebruiken ben je nu te laat. Ze hebben nu de nieuwe kpn software waarmee ze alleen met een kpn modem kunnen werken. 

Met de oude software kon het nog, al kregen ze bij een andere provider natuurlijk geen software updates. 

Het is net als de wifi pods van Ziggo. Die werken ook alleen bij Ziggo. 

Als je koopt bij je provider.…

Wat jij wilt kan niet. Het kpn modem is de master. Dat kan niet gewijzigd worden. 

Je kunt dit soort provider specifieke apparatuur altijd beter huren. 

Ziggo heeft hun wifi pods ook alleen te huur.

Sofware versie V10C25.04.05

En als ik dan een ander modem zou willen gebruiken met een KPN abonnement werken dezae dan ook niet meer?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 4, 2025

Dan heb je ook op de SuperWiFi nu de KPN Software. 

Ze zijn alleen bij kpn bruikbaar. Indien je dus overstapt verkopen aan andere klant van kpn.

Ze werken elders niet. En met de oude software was ook dat maar beperkt. Zie ook mijn vorige, nog aangevulde, bericht. 

Zelf zou ik zoiets nooit kopen, alleen huren. Net als de tv ontvangers provider specifiek.

• June 4, 2025

Ik gebruik de zwarte SuperWiFi's achter een OPNsense router. En dat werkt gewoon. 

1 SuperWiFi is de master.

Een andere zijn slave.

• June 4, 2025

Huren is ook nog niet zo heel lang mogelijk bij KPN. En als mijn informatie klopt zijn de pods bij Ziggo ook nog steeds te koop. Anders is dat pas recent veranderd.

Waarschijnlijk had je destijds beter meteen voor een provider neutraal product kunnen kiezen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 4, 2025

Dan hebben ze in jouw geval nog de oude software ​@Marlon92 . De nieuwe krijgen ze bij jou ook niet, want geen v10, v10a, box12 of box14.

• June 4, 2025

Dan hebben ze in jouw geval nog de oude software ​@Marlon92 . De nieuwe krijgen ze bij jou ook niet, want geen v10, v10a, box12 of box14.

Ze hebben wel de nieuwe KPN firmware. Dat zie je toch ook? Firmware versie staat erop.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 4, 2025

Dat heb je later bij geplaatst, Marlon92. Mijn antwoord, wat blijkt staan, was ik toen aan het typen. 

Verder kun je ze alleen bij kpn gebruiken. 

Ik vind dat voorsorteren van Jan N ook een beetje vreemd. Als je had willen overstappen had je dat natuurlijk al lang moeten doen. En dan ook natuurlijk geen apparatuur kopen bij de provider zelf.

• June 4, 2025

Ja plaatjes heb ik er later (kort daarop) bij gezet. Gaat allemaal niet zo snel bij mij ... 😬

En ze hebben niet de allerlaatste update denk ik. Maar het is "KPN firmware".

• Antwoord
  • June 4, 2025

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 4, 2025

Interessant. Nieuwe informatie voor me.

Maar dan moet de master SuperWiFi bekabeld aan het modem.

Deze modus kan dus niet op een kpn modem. Maar kan wel blijkbaar. Goede informatie voor Jan N. 

• June 4, 2025

Hier update informatie van de v10a:

Daarbij is het mogelijk om WiFi op de Experiabox uit te zetten en op de SuperWiFi's aan te houden. Daar staat ook bij "Deze optie zal op de andere modems ook beschikbaar komen in een volgende update.".

Dat is denk ik wat Jan wil. Kortom: Er zijn nog allerlei ontwikkelingen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 4, 2025

Bij de firmware updates van de SW#2 staat ook duidelijk vermeld dat de SW#2 draadloos zelfstandig kan werken met wifi uit op de router, maar dat dit nog niet wordt ondersteund door KPN, dus daar kun je nog niet aankloppen als het niet (goed) werkt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 4, 2025

Bedankt, ga er mee aan de slag.  Ik wil ook de Superwifi nl. beheren buiten de modem om. De nieuwe interface klopt voor geen meter. Er staan bijv. telefoons en tablets als zijnde rechtstreek bedraad aangesloten

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 4, 2025

Dat heb je later bij geplaatst, Marlon92. Mijn antwoord, wat blijkt staan, was ik toen aan het typen. 

Verder kun je ze alleen bij kpn gebruiken. 

Ik vind dat voorsorteren van Jan N ook een beetje vreemd. Als je had willen overstappen had je dat natuurlijk al lang moeten doen. En dan ook natuurlijk geen apparatuur kopen bij de provider zelf.

Ik heb deze Superwifi2 al een paar jaar geleden bij KPN gekocht dus overstappen was niet aan de orde dus zo vreemd is mijn vraag niet. Alleen ben ik evtl. van plan na afloop van het huidige contract misschien te switchen. 

• June 4, 2025

De nieuwe interface klopt voor geen meter. Er staan bijv. telefoons en tablets als zijnde rechtstreek bedraad aangesloten

Deels klopt dat wel als een wifi punt bedraad is verbonden. Ik heb hier een  oude eigen router ingesteld als wifi accespunt alle apparaten die daarmee draadloos zijn verbonden worden als bedraad weergegeven in mijn Box12. Dit kwam met de oude interface ook voor. Ik las onlangs in 1 van de update topics dat hier nog aan wordt gewerkt. Waar het de KPN wifipunten betreft.

Naast die eigen router heb ik de ExperiaWifi wat daarmee is verbonden wordt ook bedraad weergegeven.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik zie dat je al een hoop reacties vanuit de community hebt gekregen, ​@Jan N., heel fijn. ​@Marlon92 stuurt je in de juiste richting met de link naar SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.06. Voor de volledigheid quote ik het stuk waar het om gaat:

SuperWifi 2 gebruiken met een niet-KPN modem/op een niet-KPN verbinding

De SuperWifi 2 zal over het algemeen in secondaire modus zitten. Maar, hij kan ook als hoofdapparaat fungeren in stand alone modus. Stand alone modus wil zeggen dat er géén KPN modem met KPN Software aangesloten is. De SuperWifi punten verbinden dan onderling met elkaar, en een van hen wordt het hoofdapparaat.

Deze functionaliteit is al een aantal versies aanwezig, maar het kan geen kwaad om de informatie even opnieuw te benoemen hier.

Om te kunnen werken moet er een modem/router aanwezig zijn, maar dat hoeft dan dus geen KPN apparaat te zijn. Ook moet er minimaal één SuperWifi punt via een ethernetkabel op die modem/router zijn aangesloten. En die modem/router dient via DHCP de IP-adressering te regelen.

De SuperWifi 2 die als hoofdapparaat functioneert heeft een dynamisch IP adres. Maar je kunt het hoofdapparaat altijd bereiken via de url instellen.local.

Op de loginpagina van het hoofdapparaat vind je een knop (de rechter) waarmee je de aangesloten secondaire Wifipunten kunt inzien. In dat overzicht kun je klikken op elk aanwezig, actief, Wifipunt. Dit opent de webinterface voor dat specifieke Wifipunt. Je kunt op elke inloggen met het wachtwoord van het hoofdapparaat en dan de instellingen bekijken. Aanpassen niet, dit gaat via het hoofdapparaat.

Het kan voorkomen dat er in dit overzicht nog wel een KPN modem/router wordt getoond als je die voorheen wel in gebruik had. Je kunt deze dan uit het overzicht verwijderen door op de Topologiepagina te klikken op ontkoppelen.

Op deze knop zit ook een statusindicator (gekleurd bolletje). De statusindicator kan groen (alles ok), rood (synchronisatie- of ander probleem), of grijs (wifipunt offline of uit) zijn. Bij een rode of grijze status zal de statusindicator ook knipperen zodat je direct ziet dat er iets niet klopt. 

Weet je zo voldoende? Als we je nog ergens mee kunnen helpen, dan horen we het graag! We denken graag met je mee.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 6, 2025

Ik zie dat je al een hoop reacties vanuit de community hebt gekregen, ​@Jan N., heel fijn. ​@Marlon92 stuurt je in de juiste richting met de link naar SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.06. Voor de volledigheid quote ik het stuk waar het om gaat:

SuperWifi 2 gebruiken met een niet-KPN modem/op een niet-KPN verbinding

De SuperWifi 2 zal over het algemeen in secondaire modus zitten. Maar, hij kan ook als hoofdapparaat fungeren in stand alone modus. Stand alone modus wil zeggen dat er géén KPN modem met KPN Software aangesloten is. De SuperWifi punten verbinden dan onderling met elkaar, en een van hen wordt het hoofdapparaat.

Deze functionaliteit is al een aantal versies aanwezig, maar het kan geen kwaad om de informatie even opnieuw te benoemen hier.

Om te kunnen werken moet er een modem/router aanwezig zijn, maar dat hoeft dan dus geen KPN apparaat te zijn. Ook moet er minimaal één SuperWifi punt via een ethernetkabel op die modem/router zijn aangesloten. En die modem/router dient via DHCP de IP-adressering te regelen.

De SuperWifi 2 die als hoofdapparaat functioneert heeft een dynamisch IP adres. Maar je kunt het hoofdapparaat altijd bereiken via de url instellen.local.

Op de loginpagina van het hoofdapparaat vind je een knop (de rechter) waarmee je de aangesloten secondaire Wifipunten kunt inzien. In dat overzicht kun je klikken op elk aanwezig, actief, Wifipunt. Dit opent de webinterface voor dat specifieke Wifipunt. Je kunt op elke inloggen met het wachtwoord van het hoofdapparaat en dan de instellingen bekijken. Aanpassen niet, dit gaat via het hoofdapparaat.

Het kan voorkomen dat er in dit overzicht nog wel een KPN modem/router wordt getoond als je die voorheen wel in gebruik had. Je kunt deze dan uit het overzicht verwijderen door op de Topologiepagina te klikken op ontkoppelen.

Op deze knop zit ook een statusindicator (gekleurd bolletje). De statusindicator kan groen (alles ok), rood (synchronisatie- of ander probleem), of grijs (wifipunt offline of uit) zijn. Bij een rode of grijze status zal de statusindicator ook knipperen zodat je direct ziet dat er iets niet klopt. 

Weet je zo voldoende? Als we je nog ergens mee kunnen helpen, dan horen we het graag! We denken graag met je mee.

Bedankt, ben er nu wel uit.

Heb ook met helpdesk gesproken.

De app MijnKapN werkt nu, voor aanpassingen moet ik echt thuis op modem inloggen.

In tegenstelling wat er eerder aangegen werd zal ik met een ander niet KPN modem of andere provider gewoon van de Superwifi2 punten gebruik kunnen blijven maken.

Met het KPN modem kunnen de Superwifi2 punten alleen in slave mode werken. Niet ideaal maar is niet anders.

Eenieder bedankt voor de input en het meedenken.